• امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
4

مهمترین ماده‌های مالیات کدام‌ها هستند؟

  • کد خبر : 309261
  • 30 آذر 1401 - 5:59
مهمترین ماده‌های مالیات کدام‌ها هستند؟

فهرست محتوا   شغل حسابداری به مالیات و قوانین آن وابستگی بسیار زیادی دارد. به همین دلیل است که یکی از شاخه‌های حسابداری مربوط به مالیات می‌باشد. حسابدار مالیاتی وظیفه بررسی صورت‌حساب‌های مختلف را ندارد و تنها روی امور مالیاتی تمرکز می‌کند. یک حسابدار مالیاتی وظایفی مانند بررسی امور مالیاتی و رسیدگی به پرونده‌های مالیاتی […]

فهرست محتوا

  •  

    شغل حسابداری به مالیات و قوانین آن وابستگی بسیار زیادی دارد. به همین دلیل است که یکی از شاخه‌های حسابداری مربوط به مالیات می‌باشد. حسابدار مالیاتی وظیفه بررسی صورت‌حساب‌های مختلف را ندارد و تنها روی امور مالیاتی تمرکز می‌کند. یک حسابدار مالیاتی وظایفی مانند بررسی امور مالیاتی و رسیدگی به پرونده‌های مالیاتی شرکت را به عهده می‌گیرد و آن‌ها را طبق مهمترین ماده ‌های مالیات پیش می‌برد.

    کسی که می‌خواهد به‌عنوان حسابدار مالیاتی استخدام شود، باید صفر تا صد آموزش حسابداری را دیده باشد و همچنین به‌تمامی قوانین موجود دررابطه‌با مالیات تسلط داشته باشد. برای آن دسته از افراد که  در شهر اصفهان اقامت دارند و به دنبال انتخاب یک آموزشگاه  حسابداری در اصفهان هستند، آموزشگاه حسابداری تدبیر را پیشنهاد می کنیم.

    مهمترین ماده ‌های مالیات کدام موارد هستند؟

    مهمترین ماده ‌های مالیات کشور تحت عنوان ماده مالیات‌های‌ مستقیم شناخته می‌شوند. درصورتی‌که شرکت‌ها و اشخاص حقیقی طبق این قوانین عمل نکنند، مشمول جریمه خواهند شد. برخی از مهمترین ماده ‌های مالیات شامل موارد زیر می‌شود:

    ماده ۱۰۰ مالیات‌های مستقیم

    طبق قانون ماده ۱۰۰ مالیات‌های مستقیم تمامی مؤدیان مالیاتی مکلف هستند که اظهارنامه مالیاتی خود را نهایتاً ظرف یک سال مالی به سازمان امور مالیاتی تحویل دهند. اظهارنامه مالیاتی باید تا قبل از خرداد پایان ماه سال بعد تحویل داده شود.

    ماده ۱۰۵ مالیات‌های مستقیم

    طبق ماده ۱۰۵ قانون مالیات‌های مستقیم که یکی از مهمترین ماده ‌های مالیات محسوب می‌شود، جمع درآمد شرکت‌ها و درآمدهای ناشی از فعالیت‌های انتفاعی، مشمول مالیات می‌شوند. البته در این قانون امکان کسر شدن مالیات با اثبات زیان‌ها و یا معافیت‌های مالی وجود دارد.

    ماده ۱۱۰ مالیات‌های مستقیم
    دررابطه‌با این ماده از قانون، تمامی اشخاص حقوقی موظف هستند تا اظهارنامه و ترازنامه حساب سود و زیانی که در دفاتر و اسناد و مدارک آن‌ها موجود است را حداکثر تا چهار ماه قبل از پایان سال مالیاتی به سازمان امور مالیاتی کشور تسلیم نمایند. در کنار اظهارنامه و ترازنامه، ارائه هویت شرکا و تمامی سهام‌داران و نشانی هر یک از آن‌ها نیز اجباری است. همچنین افرادی که خارج از ایران سکونت دارند باید اطلاعات لازمه را فقط به نمایندگی‌های موجود در تهران ارائه کنند.

     

    مهمترین ماده‌های مالیات کدام‌ها هستند؟2

    ماده ۱۱۶ مالیات‌های مستقیم

    طبق این ماده تمامی مدیران تصفیه مجبور هستند که حداکثر شش ماه پس از تاریخ انحلال اظهارنامه مالیاتی مربوط به آخرین دوره از عملیات شخص حقوقی را بر اساس ماده مربوطه تنظیم کنند و به یکی از اداره‌های امور مالیاتی ارائه دهند و در صورت اعمال مالیات آن را پرداخت کنند.

    ماده ۱۱۹ مالیات‌های مستقیم

    یکی از مهمترین ماده ‌های مالیات، ماده ۱۱۹ است. طبق این قانون تمامی درآمدهایی که به‌صورت بلاعوض یا اهدایی باشند مشمول مالیات هستند. فرقی نمی‌کند که درآمد به‌دست‌آمده نقدی یا غیر نقدی باشد، درهرصورت مشمول مالیات شده و باید آن را پرداخت کرد.

    ماده ۱۳۱ مالیات‌های مستقیم

    ماده ۱۳۱ قانون مالیات یکی از قوانین اصلی است که برای اشخاص حقیقی صاحبان شغل اجرا می‌شود. این قانون نرخ محاسبه مالیات را بر اساس حجم درآمد اشخاص حقیقی مشخص می‌کند.

    ماده ۱۴۳ مالیات‌های مستقیم

    این ماده به نحوه بخشودگی‌های مالیاتی شرکت‌ها می‌پردازد. طبق این قانون تمامی درآمد حاصل از کالاهایی که در بورس پذیرفته شده‌اند، ۱۰ درصد بخشودگی مالیاتی دارند. همچنین شرکت‌هایی که سهام آن‌ها در بورس داخلی یا خارجی پذیرفته شده و معامله می‌شوند نیز شامل ۱۰ درصد بخشودگی مالیاتی هستند. علاوه بر این موارد شرکت‌هایی که سهام شرکت‌هایی برای معامله در بورس‌های داخلی یا خارجی پذیرفته می‌شوند و در پایان دوره مالی خود با تأیید سازمان امور مالیات حداقل بیست درصد سهام شناور آزاد داشته باشند می‌توانند تا حداکثر تا دو برابر معافیت‌های مالی نیز برخوردار شوند.

    ماده ۱۴۹ مالیات‌های مستقیم

    یکی دیگر از مهمترین ماده ‌های مالیات کشور ماده ۱۴۹ است. طبق این ماده تمامی دارایی‌هایی که استهلاک‌پذیر هستند، یعنی با استفاده و گذشت زمان و بدون توجه به تغییر قیمت‌ها ارزش آن‌ها کم می‌شود، هزینه استهلاک آن‌ها جزء هزینه‌های قابل‌ قبول مالیاتی تلقی می‌شود.

    ماده ۱۹۲ مالیات‌های مستقیم

    بر اساس این ماده اگر مؤدی یا نماینده‌ای که به‌جای خود تعیین می‌کند از پرداخت مالیات مکلف خود سر باز زند و نسبت به تسلیم آن در موعد مقرر اقدام نکند، مشمول جریمه غیرقابل‌بخشش حداکثر تا سی درصد مالیات متعلق برای اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل خواهد شد. همچنین این قانون برای سایر مؤدیان نیز تا سقف حداکثر ۱۰ درصد مالیات متعلق اجرا می‌شود.

    ماده ۱۹۳ مالیات‌های مستقیم

    طبق این ماده اگر افرادی مکلف به نگهداری دفاتر قانونی هستند تحت هر شرایطی و با تدبیر خود برای تسلیم ترازنامه و حساب سود زیان و عدم ارائه دفاتر مشمول جریمه به سازمان امور مالیاتی اقدامی نکنند، جریمه‌ای معادل بیست درصد مالیات برای هرکدام از مؤدیان در نظر گرفته خواهد شد.

    مهمترین ماده‌های مالیات کدام‌ها هستند؟.

    ماده ۲۱۰ مالیات‌های مستقیم

    طبق ماده ۲۱۰ اگر مؤدی مالیاتی، مالیات قطعی شده خود را حداکثر تا ۱۰ روز از زمان تحویل برگه قطعی پرداخت نکند، اداره امور مالیاتی حکم می‌کند شخص حقیقی حداکثر ظرف یک ماه تمامی مالیات‌های باقی‌مانده‌اش را بپردازد یا ترتیب پرداخت آن را به اداره امور مالیاتی بدهد.

    آموزشگاه حسابداری تدبیر به‌عنوان یکی از معتبرترین مجموعه‌های فعال در سطح کشور و با آگاهی از کلیه قوانین مالیاتی راهنمای خوبی برای شما در زمینه آموزش و استفاده از این قوانین است.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=309261

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم