• امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
1

صفر تا صد اظهارنامه مالیاتی

  • کد خبر : 303857
  • 08 تیر 1401 - 13:47
صفر تا صد اظهارنامه مالیاتی

اظهارنامه مالیاتی: اظهارنامه مالیاتی کارنامه مالی یک سال کاری موسسه ها، شرکت ها یا اشخاص حقیقی می باشد. این اظهارنامه جهت محاسبه نمودن دقیق میزان مالیات موسسه ها، شرکت ها و اشخاص حقیقی باید هر سال به سازمان امور مالی تحویل داده شود. موسسات، شرکتها و اشخاص حقیقی موظف می باشند که همه بندهای اظهارنامه […]

  • اظهارنامه مالیاتی:

    اظهارنامه مالیاتی کارنامه مالی یک سال کاری موسسه ها، شرکت ها یا اشخاص حقیقی می باشد. این اظهارنامه جهت محاسبه نمودن دقیق میزان مالیات موسسه ها، شرکت ها و اشخاص حقیقی باید هر سال به سازمان امور مالی تحویل داده شود. موسسات، شرکتها و اشخاص حقیقی موظف می باشند که همه بندهای اظهارنامه را به صورت کامل تکمیل نمایند. در کشور ایران شیوه محاسبه نمودن مالیات به دو شکل علی الرأس و خود اظهاری می باشد. در حال حاضر نظام های مالیاتی پیشرفته متمایل اند که به جای شیوه علی الراس از روش خود اظهاری استفاده نمایند. در روش خود اظهاری خود شخص حقیقی یا حقوقی اعلام می نماید که در یک سال مالی خود چه اندازه ای سود نموده است و به چه مقدار باید مالیات پرداخت نماید.

     

    اظهارنامه مالیاتی

    چه اشخاصی موظف به تنظیم نمودن اظهارنامه مالیاتی می باشند؟

    1. اشخاص حقیقی یا حقوقی که در کشور ایران اقامت دارند و فعالیت آنها در داخل یا خارج از کشور می باشد.
    2. اشخاصی که اقامت آنها در خارج از ایران می باشد و درآمد و فعالیت آنها از راه کشور ایران است.
    3. تمامی اشخاص غیر ایرانی که در ایران فعالیت می نمایند و از راههای مختلف مانند تعلیم، واگذار نمودن امتیاز یا هر راه دیگری که کسب درآمد می نمایند باید به نسبت میزان درآمدی که در کشور ایران کسب می کنند مالیات پرداخت کنند.

    اشخاصی که ملزم به تنظیم نمودن اظهارنامه مالیاتی نمیباشند شامل:

    • اداره شهرداری.
    • سازمان هایی که بودجه آنها از طریق دولت تعیین می گردد.
    • وزارتخانه ها و موسسات دولتی.
    • شرکت های تعاونی کارمندی، کشاورزی، دانش آموزی، صیادی، کارگری و عشایری.

    اظهارنامه مالیاتی

    صفر تا صد اظهارنامه مالیاتی

     مراحل تهیه و ارسال اظهارنامه مالیاتی:

    جهت تهیه و تنظیم اظهارنامه مالیاتی ابتدا لازم است مودی در نظام مالیاتی ایران از طریق سایت http: e3 .tax.gov.ir/Entrance  ثبت نام نماید. مودی پس از تایید نمودن اطلاعات ارائه شده و تشکیل دادن پرونده در اداره امور مالیاتی مربوط همچنین اخذ کد اقتصادی، به عنوان یک مودی مالیاتی شناخته خواهد شد. پس از طی نمودن مراحل قانونی ثبت نام مودی از طرف سازمان امور مالیاتی یک نام کاربری و رمز عبور جهت انجام عملیات تکالیف مالیاتی دریافت می نماید.

    عواقب عدم ارسال اظهارنامه مالیاتی:

    اگر مودیان اظهارنامه مالیاتی را در موعد مقرر ارسال نمایند شامل جریمه می شوند و قطعا تبعات قانونی خواهد داشت. مطابق قانون ماده ۱۹۲ ق.م.م میزان جریمه ای که برای عدم ارائه اظهارنامه مالیاتی شرکتها و اشخاص حقوقی پس از ثبت شرکت تعیین گردیده ۳۰ درصد نسبت به مالیات متعلقه است. این جریمه غیرقابل بخشش می باشد.

    لازم به ذکر است که مطابق بند ت ماده  ۱۳۲ق.م.م شرط برخوردار شدن از هرگونه معافیت مالیاتی چه برای اشخاص حقیقی و چه برای اشخاص حقوقی فعال در منطقه های آزاد یا دیگر منطقه های کشور تسلیم نمودن اظهارنامه مالیاتی در زمان تعیین شده قانونی می باشد.

    چگونه اظهارنامه را تهیه نمایید:

    پس از مراجعه نمودن به سایت طرح جامع مالیاتی نرم افزار اظهارنامه مالیاتی را دانلود نمایید. بعد از آن مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

    • نصب نمودن نرم افزار اظهارنامه مالیاتی عملکرد.
    • مطالعه کامل راهنمای تکمیل اظهارنامه.
    • وارد نمودن نام کاربری همچنین رمز عبور و کد رهگیری پیش ثبت نام جهت عملیاتی شدن اظهارنامه.
    • پاسخ دادن به سوالات صفحه سوم اظهارنامه همچنین درج نمودن اطلاعات درخواست شده.
    • وارد نمودن اطلاعات حسابداری در اظهارنامه.
    • درج کردن و تکمیل نمودن صفحات ۱۲ (ترازنامه) اظهارنامه مالیاتی.
    • تکمیل نمودن صفحات ۱۳ (سود و زیان) اظهارنامه.
    • در صورت وجود رفع مغایرت اختلاف ترازنامه.
    • تکمیل نمودن صفحه ۲۶ اسحار نامه اشخاص حقوقی و درج نمودن اقلام معاف و تعیین مالیات ابزاری که برای اشخاص حقوقی می باشد.
    • تکمیل نمودن صفحه ۲۷ اظهارنامه اشخاص حقوقی همچنین بستن اظهارنامه.
    • بررسی نمودن اظهارنامه و تطبیق دادن مبلغ درآمد مندرج با اظهارنامه ارزش افزوده همچنین گزارش فصلی برای ارسال به اداره امور مالیاتی.
    • ارسال نمودن اظهارنامه اشخاص حقیقی و حقوقی و اخذ نمودن کد رهگیری.
    • تهیه یک نسخه چاپی اظهارنامه پس از ارسال نمودن آن.
    • بایگانی نمودن اسناد و مدارک و آماده شدن جهت رسیدگی به اظهارنامه مالیاتی ارسال شده.

    صفر تا صد اظهارنامه مالیاتی

    اظهارنامه مالیاتی

    نکات مهم که باید در روند تکمیل اظهارنامه رعایت گردد:

    1. تسلیم الکترونیکی اظهارنامه مالیاتی مودیان با به کارگیری نام کاربری و کلمه عبور و کد رهگیری پیش ثبت نام همچنین پس از تکمیل نمودن اطلاعات ثبت نام امکان پذیر است.
    2. در اظهارنامه مالیاتی تکمیل نمودن قسمت های ستاره دار و قرمز الزامی است. اطلاعات شما ذخیره خواهد شد اما شما قادر به انجام دادن عملیات ارسال اطلاعات خود نخواهید بود.
    3. یک حساب بانکی مربوط به شغل مودی سبب اعتبار اظهارنامه خواهد شد. اگر حساب بانکی معرفی نگردد بعد از ارتباط با سامانه بانکی و اخذ نمودن حساب بانکی مربوط با شغل مودی اظهارنامه تنظیم شده و برآوردی اداره مالیات جهت تعیین درآمد و مالیات ملاک قرار می گیرد.
    4. در صفحاتی که جهت درج مشخصات مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره تعیین شده است، وارد کردن اطلاعات مدیر عامل ضروری است.
    5. اگر عدم تراز مالی در پایان دوره و عدم درج مبالغ مربوط وجود داشته باشد ارسال اطلاعات به اداره مالیاتی امکان پذیر نیست.
    6. در آخرین صفحه اظهارنامه مشخصات تنظیم کننده اظهارنامه مالیاتی، مدیر امور مالی و حسابداری، حسابرس دفاتر درج خواهد شد.
    7. لازم به ذکر است که بعد از ارسال نهایی دیگر قادر به ویرایش اطلاعات خود نخواهید بود. بر همین اساس لازم است پس از تکمیل نمودن فرم و قبل از ارسال نهایی آن به سازمان امور مالیاتی جهت چاپ نسخه پیش نویس و بررسی آن اقدام نمایید. بعد از اطمینان از صحیح بودن اطلاعات ارسال نهایی را انجام دهید.
    8. اگر جهت ارسال اطلاعات گزینه ارسال بدون امضای الکترونیکی را به کار بگیرید بعد از تایید ارسال باید کد رهگیری و نام کاربری پیش ثبت نام را وارد کنید.
    9. انتقال دادن اطلاعات بر مبنای واحد مالیاتی ابراز شده به وسیله مودی ارسال می گردد و تمامی مسئولیت هایی که ناشی از عدم صحت کد واحد مالیاتی باشد بر عهده خواهد بود.
    10. اگر ارسال ارسال نامه مالیاتی موفقیت آمیز باشد، سیستم کد رهگیری به شما خواهد داد. کد رهگیری به صورت اتوماتیک بر روی فرم های چاپی منتقل خواهد شد.

    مهلت ارسال اظهارنامه:

    لازم به ذکر است که اشخاص حقیقی می بایست اظهارنامه مالیاتی خود را به همراه مدارک و دفاتر خود تا ۴ ماه پس از یک سال مالی به سازمان امور مالیات تحویل دهند. مهلت ارسال اظهارنامه مالیاتی توسط خود سازمان امور مالیاتی تعیین گردیده است.

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=303857

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم