تحلیلها نشان میدهد که مجموع خسارت انباشته هفت شرکت به مبلغ ۵۸۰ هزار میلیارد تومان میرسد. به گزارش اکونگار، در ماه آبان امسال، گزارشهای مالی بیش از ۱۰۰ شرکت دولتی و غیر بورسی منتشر شد. بر اساس تحلیلها، از این تعداد، ۱۰ شرکت سودده بودهاند و سایر شرکتها زیانده یا از وضعیت زیانده به وضعیت سودده رسیدهاند.
شرکتهای بورسی نسبت به شرکتهای غیربورسی شرایط متفاوتتری دارند. بررسی صورتهای مالی شرکتهای بورسی نشان میدهد که بیشترین میزان سود انباشته متعلق به گروههای فولادی با نمادهای فولاد، فملی، شپنتا، پارس، مارون و نوری است.
در میان شرکتهای بورسی، برخی نمادها به عنوان پرچمدارهای زیان انباشته شناخته میشوند. بررسیها نشان میدهد که مجموع زیان انباشته ۷ شرکت به مبلغ ۵۸۰ هزار میلیارد تومان میرسد. بانک آینده با زیان انباشته ۲۸۴ هزار میلیارد تومان، در صدر این لیست قرار دارد.
بررسی عملکرد شش ماهه بانک آینده نشان میدهد که هزینه سود سپردههای این بانک در پایان شهریور، ۱۱۶ درصد بیشتر از درآمد تسهیلاتی آن بوده است. زیان عملیاتی بانک آینده در شش ماهه، ۱۴۰۲ درصد افزایش یافته و زیان خالص بانک با رشد ۲ هزار و ۴۳۳ درصد، یک رکورد نامطلوب در شبکه بانکی به ثبت رسیده است که حتی بدترین شکل مدیریت در این حوزه نیز نتوانسته به این افتاحصول بیانجامد.
نتایج ناامیدکننده بانک آینده، که بر سود و زیان خالص سهام آن تأثیرگذار بوده، باعث شده تا زیان خالص هر سهم بانک نیز که رابطه مستقیم با زیان خالص آن دارد، ۲ هزار و ۴۳۳ درصد افزایش یابد. این وضعیت نشاندهنده این است که اگر مسیر فعلی ادامه یابد، آیندهای روشن برای بانک آینده قابل تصور نیست.
شرکت ایران خودرو یکی از شرکتهایی است که سالهاست در وضعیت زیاندهی قرار دارد. صنعت خودروسازی امروز با 200 هزار میلیارد تومان زیان انباشته، 180 هزار میلیارد تومان بدهی به بانکها، 50 هزار میلیارد تومان بدهی به قطعهسازان، و 20 هزار میلیارد تومان خرید دین از قطعهسازان روبروست. بررسیها نشان میدهد که مجموع زیان انباشته ایران خودرو و سایپا حدود ۱۵۲ هزار میلیارد تومان است.
در سال جاری، وضعیت نمادهای خودروسازی نسبت به سالهای گذشته بهتر شده و ایران خودرو پس از سالها زیاندهی، در ۹ ماهه اول سال به ازای هر سهم، ۴ ریال سود شناسایی کرده است.