• امروز : یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
1

همه چیز درباره پروفیل و عوامل موثر بر قیمت آن

  • کد خبر : 340744
  • 20 دی 1402 - 10:00
همه چیز درباره پروفیل و عوامل موثر بر قیمت آن

پروفیل، یک مقطع از جنس فولاد یا فلز بوده که دارای سطح مقطع ثابت اما طول و ضخامت متغیر است. این محصول، از جمله پرمصرف‌ترین مصالح ساختمانی شناخته می‌شود که به دلیل ویژگی‌های خود، امکان استفاده در قسمت‌های مختلف ساختمان را در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌دهد.

فهرست محتوا

  • پروفیل، یک مقطع از جنس فولاد یا فلز بوده که دارای سطح مقطع ثابت اما طول و ضخامت متغیر است. این محصول، از جمله پرمصرف‌ترین مصالح ساختمانی شناخته می‌شود که به دلیل ویژگی‌های خود، امکان استفاده در قسمت‌های مختلف ساختمان را در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌دهد. یکی از مواردی که پیمانکاران ساختمانی باید به آن توجه داشته باشند آن است که تنوع پروفیل‌ها در بازار زیاد است و هریک، دارای کاربرد و ویژگی‌های منحصربه‌فرد هستند. از‌این‌رو، لازم است تا پیش از خرید پروفیل، به این موارد توجه شود.

    از دیگر مسائل بسیار مهمی که باید پیش از انتخاب و خرید پروفیل آن را در نظر داشت، قیمت این محصولات است. از آنجایی که قیمت پروفیل، به چند عامل بسیار مهم بستگی دارد، بنابراین شاهد نوسان قیمت این مصالح در بازار هستیم.

     

    آشنایی با انواع پروفیل‌

    پروفیل‌ها در انواع مختلفی موجود هستند به همین دلیل است که به خوبی قادر هستند در صنایع مختلف، پاسخگوی نیاز مصرف‌کنندگان باشد. این مصالح، مقاطع توخالی، از جنس فولاد هستند که به شکل گسترده در صنعت ساختمان‌سازی و سایر صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای مثال، به منظور ساخت ستون و شاسی خودرو در صنعت خودروسازی و یا برای ساخت درب و پنجره، نرده راه‌پله در ساختمان‌سازی، ساخت آسانسور و… به راحتی می‌توان از پروفیل استفاده نمود.

    شکل ظاهری

    پروفیل‌ها در انواع مختلفی دسته‌بندی می‌شود که در این بخش، در مورد دسته‌بندی انواع پروفیل از نظر شکل ظاهری صحبت خواهیم کرد.

    پروفیل باز

    همان‌طور که از نام این پروفیل‌ها متوجه می‌شوید این محصولات، سطح مقطع باز دارند. به بیان ساده، لبه‌های مقطع پروفیل باز، دارای شکاف است و هیچگونه جوش‌خوردگی در آن مشاهده نمی‌شود. از انواع پروفیل‌های باز، می‌توان به نبشی، تسمه، پروفیل زد، تیرآهن و… اشاره نمود.

    پروفیل بسته

    در مقابل پروفیل‌های باز، سطح مقطع بسته دارند که لبه‌های آن به هم جوش داده شده است. نکته قابل توجه آن است که این پروفیل‌ها وزن کمی دارند که دلیل آن توخالی بودن این مصالح است. از انواع پروفیل‌های بسته می‌توان لوله، لنگه دری و قوطی را نام برد.

    جنس

    انواع پروفیل را می‌توان از نظر جنس، کاربرد و… نیز دسته‌بندی کرد که در ادامه، قصد داریم به بررسی انواع جنس این مصالح بپردازیم.

    آلومینیومی

    پروفیل‌های آلومینیومی، به دلیل جنس و عناصری که در ترکیب خود دارند، از مقاومت بسیار بالایی برخوردار هستند. به همین دلیل است که از پروفیل‌های آلومینیومی، عموما در محیط‌های مرطوب، که امکان زنگ‌زدگی در آن وجود دارد استفاده می‌گردد. از دیگر ویژگی‌های پروفیل آلومینیومی می‌توان به وزن کم، شکل‌پذیری مطلوب، مقاومت بالا در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی و رنگ روشن آن اشاره کرد. چنین ویژگی‌هایی سبب می‌شود که از این پروفیل‌ها در امور ساختمانی، ساخت درب و پنجره و… استفاده شود.

    گالوانیزه

    پروفیل‌های گالوانیزه، روس سطح خود دارای یک پوشش فلزی از جنس روی هستند. در طی فرایند گالوانیزاسیون، این پوشش روی مقاطع فولادی ایجاد می‌گردد تا مقاومت فولاد در برابر زنگ‌زدگی، به میزان قابل توجهی افزایش یابد.

    کامپوزیتی

    برای تولید پروفیل‌‌های کامپوزیتی می‌توان از عناصر ترکیبی استفاده نمود. این عناصر در کنار رزین مناسب، نوع الیاف و عملیات سطحی سبب می‌شود تا بتوان محصولاتی کاملا مقاوم در برابر حرارت، خوردگی در برابر مواد شیمیایی و… تولید و به بازار عرضه نمود. از ویژگی‌های پروفیل کامپوزیتی می‌توانیم به مقاومت در برابر ارتعاشات، خوردگی، وزن سبک و قیمت مقرون‌به‌صرفه آن اشاره نمود.

    پروفیل استیل

    چنانچه در ترکیب عناصر سازنده پروفیل، از کروم استفاده شود، محصول نهایی دارای جنس استیل، با خواص ضد زنگ و مقاومت بالا در برابر حرارت و خوردگی خواهد بود. همچنین پروفیل‌های استیل، از نظر ظاهری، سطی صیقلی، زیبا و صاف دارند به همین دلیل از آن‌ها به طور گسترده در امور دکوراتیو، نمای داخلی و خارجی ساختمان و… استفاده می‌گردد.

    پروفیل مبلی

    از پروفیل‌های مبلی که از ورق روغنی ساخته می‌شوند، به دلیل ضخامت کم، خاصیت آبکاری، رنگ‌پذیری و فرم‌پذیری مطلوبی که دارند، به طور گسترده در ساخت میز و مبلمان استفاده می‌گردد.

    وزن

    علاوه بر دسته‌بندی‌هایی که مشاهده کردید، پروفیل‌ها را می‌توان از نظر وزن نیز دسته‌بندی نمود که از این نظر، انواع پروفیل در دو دسته سبک و سنگین قرار می‌گیرند.

    پروفیل سبک

    برای تولید پروفیل‌های سبک از ورق نازک استفاده می‌شود. همچنین این پروفیل‌ها با استفاده از ورق روغنی و به روش نورد سرد تهیه می‌شوند و ضخامت آن‌ها بین 0.4 تا 1.5 میلی‌متر است.

    پروفیل سنگین

    در مقابل پروفیل‌های سبک، پروفیل‌های سنگین قرار دارند که سطح مقطع آن‌ها، به شکل مربع و مستطیل است. این پروفیل‌ها در انواع ساختمانی و صنعتی موجود هستند و تنوع ابعادی بالایی دارند. همچنین برای تهیه این پروفیل‌ها از ورق سیاه استفاده می‌شود و ضخامت آن‌ها 1.5 میلی‌متر به بالا است.

    بررسی کاربرد پروفیل

    تا به این بخش، با انواع پروفیل از نظر شکل ظاهری و جنس آشنا شدید. پروفیل‌ها در دو دسته صنعتی و ساختمانی قرار می‌گیرند که هریک با توجه به ویژگی‌های منحصربه‌فردی که دارند، دارای کاربردهای مشخصی هستند. بر اساس اینکه پروفیل از نوع سبک یا سنگین، صنعتی و ساختمانی، تولیدشده به روش نورد سرد یا گرم باشد، کاربرد پروفیل متفاوت است و در ادامه به طور خلاصه نگاهی به آن‌ها خواهیم انداخت.

    از پروفیل‌های ساختمانی، عموما در صنعت ساخت و ساز، به منظور ساخت درب و پنجره، نرده و… و برای صنایع حساس نظامی، پزشکی، خودروسازی و… از پروفیل‌های صنعتی استفاده می‌شود.

    برای استفاده در خودروسازی، ساخت اسکلت فلزی، راه‌پله و نرده، پروفیل‌های بسته کاربرد بیشتری دارند اما برای کشتی‌سازی، ساخت سقف انبار، ساخت سالن‌های ورزشی، سوله و پارکینگ‌های عمومی، باید از پروفیل باز استفاده نمود. از این محصول، به عنوان قطعه اساسی در صنایع مهم همچون ساخت تاسیسات صنعتی، خودروسازی و ساختمان‌سازی استفاده می‌شود بنابراین اطلاع از قیمت روز آهن ، برای تولیدکنندگان از اهمیت زیادی برخوردار است.

    شیوه تولید پروفیل

    تمامی مقاطع فولادی که در بازار موجود هستند، به یکی از روش‌های نورد گرم یا نورد سرد تولید می‌شوند که در ادامه، قصد داریم این روش‌ها را به شما توضیح دهیم.

    نورد گرم

    در این روش، ماده اولیه همان شمش‌های فولادی هستند که در طی عملیات مشخص نورد گرم، تبدیل به لوله و پروفیل می‌شوند. در این روش، شمش‌های فولادی، که به حالت مذاب هستند، از غلتک‌هایی که این محصولات را تحت فشار قرار می‌دهند عبور کرده و به شکل لوله در می‌آیند. در انتها، با توجه به ابعاد موردنیاز، برش‌ داده و بسته‌بندی می‌گردند.

    نورد سرد

    برخلاف نورد گرم، ماده اولیه که در روش نورد سرد استفاده می‌گردد ورق کلاف با کیفیت بسیار بالاست که پس از طی مراحل طولانی، به شکل پروفیل در می‌آیند. در مرحله اول، لازم است تا ورق‌ها درون دستگاه‌های برش که کارکردهای مختلفی دارند قرار بگیرند. پس از آنکه رول باز شد، سطح آن به کمک غلتک‌های مخصوص، باز و مسطح می‌گردد و پس از آنکه با حرارت دیدن نرم شد، فرایند برش آن به کمک گیوتین انجام می‌شود.

    در بخش شافت، ورق‌ها از هم جدا و به قسمت نوار جمع‌کن هدایت می‌شوند. در این مرحله، تغییرات ظاهری و شکل‌دهی به دو سر ورق‌ها انجام می‌گیرد و در نهایت، به یکدیگر جوش داده می‌شوند. در انتها، پس از برش، این لوله‌ها بسته‌بندی خواهند شد.

    تفاوت قوطی و پروفیل

    برای آن دسته از افرادی که به تازگی وارد صنعت ساختمان می‌شوند، این سوال به وجود می‌آید که قوطی با پروفیل چه تفاوتی دارد؟ قوطی و پروفیل در صنعت ساخت و ساز، پرکاربرد هستند و برخی از ویژگی‌های آن‌ها با یکدیگر مشترک است اما نباید از تفاوت میان این مصالح ساختمانی غافل شد. در این بخش، قصد داریم برخی از تفاوت‌های قوطی و پروفیل را عنوان کنیم.

    شکل ظاهری

    • پروفیل از نظر شکل ظاهری به شکل Z، T و U است.
    • قوطی از نظر شکل ظاهری به شکل مربعی، مستطیلی و دایره‌ است.

    خواص فیزیکی

    به دلیل آنکه در تولید این محصولات از متریال مختلفی استفاده شده و شیوه تولید آن‌ها نیز با یکدیگر متفاوت است شاهد تفاوت خواص فیزیکی میان این محصولات از نظر استحکام، کشسانی، انعطاف‌پذیری و… هستیم.

     نوع ورق مورد استفاده

    برای تهیه قوطی از ورق سیاه و برای تهیه پروفیل از متریال ورق سرد استفاده می‌شود.

    از دیگر تفاوت‌های میان قوطی و پروفیل می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

    • قیمت
    • روش تولید
    • کاربرد
    • ضخامت
    • وزن

    آشنایی با پروفیل سبک و سنگین

    منظور از پروفیل، مقاطع توخالی فولادی هستند که از آن‌ها به طور گسترده در صنایع مختلف، به ویژه ساختمان‌سازی استفاده می‌گردد. این مصالح، به دلیل ویژگی‌های قابل توجهی که دارند، می‌توانند سرعت اجرای پروژه‌های ساختمانی را افزایش داده و در عین حال، سبب مقاوم‌تر و مستحکم‌تر شدن سازه‌ها شوند. پروفیل‌ها در دو دسته سبک و سنگین قرار می‌گیرند که در ادامه، آن‌ها را از نظر ویژگی‌ها و کاربردها بررسی خواهیم کرد.

    پروفیل سنگین

    پروفیل‌های سنگین، دارای سطح مقطعی چهارگوش و در انواع ساختمانی و صنعتی در بازار موجود هستند. این محصولات که در سایزها و ابعاد مختلف تولید می‌گردند از ورق سیاه ساخته شده‌اند و دارای ویژگی‌هایی همچون مقاومت بالا، سختی و استحکام زیاد و جوش‌خوردگی مطلوب هستند.
    پروفیل سبک

    برخلاف پروفیل سنگین، برای تهیه پروفیل سبک از ورق روغنی استفاده می‌شود و این محصولات دارای قطر حداکثر 1.5 میلی‌متر هستند. به دلیل ویژگی‌هایی همچون قابلیت آبکاری، حالت‌پذیری و شکل‌پذیری بالا و همچنین تنوع جرمی، امروزه از پروفیل‌های سبک در صنایع مختلف استفاده می‌گردد.

    پروفیل‌های سبک و سنگین از برخی جهات دارای تفاوت‌هایی با یکدیگر هستند که یکی از آن‌ها جنس و ضخامت این محصولات است. به علاوه اینکه، کاربرد این محصولات نیز با یکدیگر تفاوت دارد. برای مثال، در کاربری‌های که نیاز به مقاومت بالا وجود دارد، باید از پروفیل سنگین به جای پروفیل سبک استفاده کرد. همچنین از نظر قیمت نیز باید گفت قیمت پروفیل‌های سنگین، به مراتب بیشتر از پروفیل‌های سبک است.

    قیمت پروفیل و عوامل موثر بر آن

    پروفیل‌ها از جمله مصالح فولادی پرکاربرد هستند که در طیف وسیعی از صنایع ساختمانی و سایر صنایع حیاتی و مهم مورد استفاده قرار می‌گیرند. این محصولات در اشکال مختلف از جمله پروفیل زد، پروفیل مبلی، پروفیل گالوانیزه، آلومینیومی و… در ابعاد و اندازه‌های مختلف موجود هستند. همچنین هریک از انواع پروفیل، کاربرد، مشخصات فیزیکی و شیمیایی، قطر و ضخامت‌های مختلفی دارند بنابراین پیمانکاران ساختمانی و مصرف‌کنندگان، به راحتی قادر هستند تا محصولات مورد نیاز خود را انتخاب و خریداری نمایند.

    یکی از مواردی که همواره مورد توجه خریداران پروفیل قرار دارد، مسئله قیمت پروفیل است که تحت تاثیر چندین عامل مهم قرار دارد.

    نوع پروفیل، برند تولیدکننده، شرایط بازار، قطر، ضخامت و طول آن، معاملات بورس کالا، نوسان نرخ ارز و دلار و… از عواملی هستند که به طور مستقیم سبب نوسان قیمت پروفیل در بازار می‌گردد.

    یکی از عواملی که نقش مهمی در تعیین و براورد هزینه پروژه‌های ساختمانی و هزینه تولید در صنایع مختلف دارد، قیمت پروفیل است.

    از آنجایی که به دلیل تغییر شرایط بازار و نوسان نرخ ارز، قیمت پروفیل نیز به طور لحطه‌ای در حال نوسان است، توصیه ما این است که چنانچه قصد خرید پروفیل را دارید، از طریق سایت‌های اینترنتی، اقدام به یافتن مراکز عرضه و فروش انواع پروفیل نموده و با مراجعه به این سایت‌ها، از قیمت روز آهن مطلع شوید.

    معرفی آهن ملت

    پروفیل‌ها در انواع مختلف سبک و سنگین، آلومینیومی، گالوانیزه، مبلی و… توسط کارخانجات مختلف تولید و به بازار عرضه شده‌اند. به همین دلیل، یکی از چالش‌های بزرگی که مصرف‌کنندگان پروفیل با آن روبه‌رو هستند، خرید بهترین پروفیل با بهترین قیمت از یک مرکز عرضه‌کننده معتبر است. در حال حاضر، شرکت‌های مختلفی در حوزه عرضه و فروش آهن‌آلات و مقاطع فولادی در کشور مشغول به فعالیت هستند که از میان آن‌ها، سایت آهن ملت با نام شرکت توان کاوش شکیبا، توانسته تا توجه مصرف‌کنندگان و پیمانکاران ساختمانی را به خود جلب نماید.

    این مجموعه از زمان آغاز فعالیت خود تا به امروز توانسته تا انواع آهن‌آلات و مقاطع فولادی از جمله تیرآهن، میلگرد، پروفیل، نبشی و… را با بهترین کیفیت و قیمت به مشتریان خود عرضه نماید. آنچه سبب تمایز این مجموعه از رقبا شده را باید امکان صدور پیش‌فاکتور در کمتر از 30 دقیقه به صورت آنلاین، ارائه مشاوره تخصصی و دقیق توسط کارشناسان مجرب و تحویل سفارشات در کمترین زمان ممکن دانست. در صورتیکه قصد خرید انواع پروفیل را دارید کافیست تا محصولات مورد نظر خود را با مراجعه به سایت آهن ملت به آدرس https://ahanmelat.com/ انتخاب و به منظور دریافت مشاوره با شماره 02167103 تماس حاصل نمایید.

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=340744

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم