• امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
4

موارد استفاده از PRF در دندانپزشکی

  • کد خبر : 317498
  • 24 اردیبهشت 1402 - 12:02
موارد استفاده از PRF در دندانپزشکی

PRP  چیست؟ PRP مخفف Plasma-rich Platelet به معنای پلاسمای پر از پلاکت‌های خونی می‌باشد. در خون اجزای مختلفی وجود دارد که مهمترین آن شامل گلبول های قرمز ، گلبول های سفید و پلاکت هاست. پلاکت ها، مهمترین منابع فاکتورهای رشد سلولی بدن هستند که در فرآیندهای مهمی مثل انعقاد خون، پاسخ ایمنی، آنژیو ژنزیا (همان […]

  • PRP  چیست؟

    PRP مخفف Plasma-rich Platelet به معنای پلاسمای پر از پلاکت‌های خونی می‌باشد. در خون اجزای مختلفی وجود دارد که مهمترین آن شامل گلبول های قرمز ، گلبول های سفید و پلاکت هاست. پلاکت ها، مهمترین منابع فاکتورهای رشد سلولی بدن هستند که در فرآیندهای مهمی مثل انعقاد خون، پاسخ ایمنی، آنژیو ژنزیا (همان فرآیند تولید رگ های خونی در بافت) تکثیر سلولی و ترمیم بافت‌های آسیب دیده در بدن نقش دارند. پلاکت ها حاوی پروتئین ها و فاکتورهای رشد هستند که در انجام امور ترمیمی بسیار کارآمد می‌باشند. به این صورت که در محل آسیب دیده این فاکتورهای رشد را آزاد می‌کنند و ادامه مسیر ترمیم با این عوامل تسریع می‌یابد.

     

    PRF چیست؟

    PRF نخستین بار توسط Dohar و همکارانش در جراحی دهانی مورد استفاده قرار گرفت. PRF در واقع فیبرین غنی از پلاکت به دست آمده از بدن خود فرد است و چندین مزیت نسبت به PRP دارد. به صورت طبیعی به دست می‌آید و نیاز به دستکاری شیمیایی ندارد. به طور کلی منجر به بهبود زخم می‌شوند. PRF در دندانپزشکی نیز کاربرد های بسیاری دارد به طور کلی PRF ها به عنوان یک داربست زیست تخریب پذیر عمل می‌کنند که علاقه به رشد میکرو ارگانیسم‌ها داشته و قادر به هدایت سلول‌های اپیتلیال به سطح خود می‌باشند .بسیاری از مطالعات نشان داده اند که PRF یک ماده بهبود دهنده است که قابلیت احیا استخوان و بافت‌های نرم را دارد، بدون اینکه باعث ایجاد التهاب شود و به شکل تنها یا به صورت ترکیبی در پیوند استخوان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده در بدن قابلیت بالایی در افزایش اتصال سلول‌ها نشان داده و موجب تحریک و رشد سلول (استئوبلاست) شده و باعث ترمیم استخوان می‌شود.

     

    مزایای استفاده از PRP و PRF در جراحی ایمپلنت

    ایمپلنت‌های دندانی راه‌ حلی ایمن و مطمئن برای جایگزینی دندان‌های آسیب دیده یا از دست رفته می‌باشند. بعضا پروسه کاشت ایمپلنت‌های دندانی تا تحویل روکش دائمی چند ماه طول می‌کشد زیرا ایمپلنت باید کاملاً به استخوان جوش بخورد. یکی از پرسش‌های متداول بیماران از متخصصین این است که آیا راهی برای تسریع التیام زخم و تثبیت ایمپلنت وجود دارد؟ برخی سازندگان ایمپلنت‌های دندانی مدعی هستند که سطوح ایمپلنت را به گونه‌ای طراحی کرده‌اند که واکنش التیام را شتاب می‌بخشد. تکنیک دیگر این است که از خون خود بیمار برای تهیه محلول پی آر پی (پلاسمای سرشار از پلاکت) استفاده می‌شود تا با تزریق این محلول موثر بتوان مراحل بعدی را سریع‌تر انجام داد.

    موارد استفاده از PRF در دندانپزشکی

     

    مزایای PRP چیست ؟

    استفاده از PRP مزایایی دارد که در زیر به آن‌ها اشاره شده است :

    با توجه به اینکه در این روش از خون خود شخص استفاده می‌شود، بنابراین عوارض احتمالی عفونت، انتقال بیماری و پس زدن را به همراه ندارد و هیچ نگرانی‌ای در مورد غیر استاندارد بودن یا ناشناخته‌بودن این پروسه نیز وجود ندارد.

    نیاز به بستری و استراحت ندارد و تقریبا بی درد است و بیمار به راحتی آن را تحمل می‌کند.

    کم یا زیاد بودن مقدار تزریق خطرناک نیست زیرا یک روش غیر تهاجمی است و خطرات کمی دارد.

    اثر و ماندگاری طولانی‌تری دارد.

    دوران نقاهت بعد از جراحی را به طور مشخصی کاهش می‌دهد.

    از نظر ایمونولوژی خنثی است و هیچ گونه حساسیت یا آلرژی‌ای ایجاد نمی‌کند.

    در همه نواحی بدن قابل استفاده بوده و محدودیتی در این زمینه ندارد.

    با توجه به آنتی بادی های موجود در پلاسما به عنوان یک آنتی بیوتیک طبیعی عمل می‌کند.

     

    پی آر پی چگونه تهیه می شود؟

    از آنجایی که گلبول ها (گلبول‌های قرمز و گلبول‌های سفید) و پلاکت‌ها دارای وزن مخصوص متفاوتی هستند، بنابراین برای جداسازی آنها از یکدیگر می‌توان از سانتریفیوژ استفاده کرد. اگر خون منقعد نشده سانتریفیوژ شود سه لایه شامل گلبول‌های قرمز، گلبول‌های سفید، پلاکت ها و پلاسما به دست می‌آید.

    موارد استفاده از PRF در دندانپزشکی

     

    موارد استفاده از PRF

    1- پیوند استخوان

    در پروسه قرار دادن ایمپلنت بسیار پیش می آید که نیاز به پیوند استخوان بعلت تحلیل بسیار زیاد استخوان لازم میگردد.بطور معمول این پیوند یا از خود بیمار بوسیله یک جراحی ثانویه (از زاویه فک پائین یا چانه)گرفته می شود و به محل مورد نیاز پیوند زده می شود و یا از پودر استخوان طبیعی یا مصنوعی فرم لازم به فک داده می شود که همراه با استفاده از مش تیتانیومی است و لازم است مش تیتانیومی در یک جراحی دیگر خارج گردد. مدت زمان انتظار برای حصول نتیجه 6 ماه می باشد. با استفاده از PRF و ترکیب آن با پودر استخوان طبیعی علاوه کاهش مدت انتظار به 3 ماه دیگر نیازی به استفاده از مش تیتانیومی نیست و برداشت استخوان از جایی دیگر از فک هم لازم نمی باشد.

    2- سینوس لیفت

    ترکیب PRF با پودر استخوان و قرار دادن آن در فضای ایجاد شده بعد از سینوس لیفت زمان انتظار 6 ماهه را به 3 ماه کاهش داده و بعلت سرشار بودن PRF از گلبول سفید امکان عفونت ورد پیوند را نیز به حداقل می رساند.

    3- کشیدن دندان

    با استفاده از PRF در حفره ایجاد شده بعد از کشیدن دندان علاوه بر افزایش سرعت ترمیم استخوان و پر شدن سریع حفره با استخوان امکان ایجاد عفونت و حفره خشک یا (DRY SOCKET) را نیز از بین می برد.

    4- تحلیل لثه و پیوند لثه

    یکی از موارد بسیار مهم و خارق العاده استفاده ازPRF در پیوند لثه در محل تحلیل لثه می باشد . در اکثر موارد جهت اصلاح این حالت مقداری از لثه را از ناحیه کام شخص بر می دارند و این لثه را به محل پیوند می زنند .اشکال  این  کار جراحی  اضافه  دوم (برداشتن لثه از ناحیه کام) و ترمیم سخت و دردناک محل برداشته شدن پیوند از کام تا 2 هفته و خونریزی شدید آن وخطر پاره شدن شریان کامی و تفاوت رنگ لثه کام با لثه ناحیه قدامی فک میباشد. با استفاده از PRF گرفته شده از خون بیمار بجای لثه پیوندی علاوه مرتفع شدن مشکلات بالا سرعت ترمیم نیز سریعتر می شود.

    5- جایگزین جراحی لثه برای پریودونتیت و لقی دندان ها

    استفاده ازI-PRF  یا PRF قابل تزریق در محل لثه های بیمار و مبتلا به ژنژیویت و پیوره بعلت افزایش سرعت ترمیم به نسبت تخریب می توان بدون اینکه جراحی لثه انجام داد پس از پاکسازی دندانها و کورتاژ لثه با تزریق I-PRF  به لثه ها بیماری را بطور کامل از بین برد و سلامت را به لثه ها باز گرداند.

    6- ترمیم زخم های التیام ناپذیر

    بسیاری از زخم های التیام ناپذیر در دهان را می توان با تزریق I-PRF  در محل بهبود بخشید.

     

    منبع: سایت دکتر علی سجودی

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=317498

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم