• امروز : شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
3

ضعیت بحرانی بانک کارآفرین در بازار بورس / حضور سرمایه سهامداران به کمتر از نصف افتاد

  • کد خبر : 339190
  • 09 دی 1402 - 15:15
ضعیت بحرانی بانک کارآفرین در بازار بورس / حضور سرمایه سهامداران به کمتر از نصف افتاد

در شش ماهه امسال، بانک کارآفرین به سود قابل قبولی نرسیده است و حمایت تکنیکال از آن کاهش یافته است. سرمایه سهامداران نیز در یکسال اخیر با تورم ۴۰ درصدی و زیان ۳۰ درصدی، حدود ۵۸ درصد کاهش یافته است. وضعیت اقتصادی این بانک در بازار بورس بسیار ناپایدار است و حتی سرمایه سهامداران نیز […]

  • در شش ماهه امسال، بانک کارآفرین به سود قابل قبولی نرسیده است و حمایت تکنیکال از آن کاهش یافته است. سرمایه سهامداران نیز در یکسال اخیر با تورم ۴۰ درصدی و زیان ۳۰ درصدی، حدود ۵۸ درصد کاهش یافته است.

    وضعیت اقتصادی این بانک در بازار بورس بسیار ناپایدار است و حتی سرمایه سهامداران نیز کمتر از نصف شده است. این بانک که در حال حاضر جزء ۱۰ صنعت برتر بازار بورس و اوراق بهادار است، در دهه ۸۰ شمسی وارد این بازار شد و در کمتر از یک دهه توانست جایگاه قابل قبولی را بدست آورد.

    صنعت بانکداری، با وجود زمان کمی که از ورود به بازار بورس می‌گذرد، به دلیل پیشینه و بنیاد قوی خود، در حال حاضر یکی از صنایع برتر بازار بورس محسوب می‌شود. تحلیل و بررسی این صنعت به دلیل نقش مهمی که در اقتصاد کشور و گردش نقدینگی ایفا می‌کند، از اهمیت بالایی برخوردار است.

    بانک کارآفرین یکی از نخستین بانک‌های خصوصی کشور است که با بهره‌گیری از توانمندی‌های داخلی، سیستم بانکداری متمرکز خود را به‌صورت مستقل بومی‌سازی، پیاده‌سازی، توسعه و نگهداری کرده است. در سال ۱۳۸۸ با مهاجرت از سیستم “بانک ایران” به سیستم “آفرین”، گام بلندی در ارائه و توسعه خدمات بانکی نوین برداشت.

    این بانک تا به حال در ارائه تسهیلات مالی به افراد حقیقی و حقوقی، همچنین کارمندان ارگان‌های دولتی و سازمان‌ها موفق عمل کرده است. در سال ۱۴۰۲، تسهیلات بانک کارآفرین شامل طرح صبا، طرح ارزش سلامت، وام قرض‌الحسنه ازدواج، تسهیلات نیک‌آفرین پلاس و تسهیلات امیدآفرین می‌شود.

    از نظر بازار بورس، ارزش بازار بانک کارآفرین در حدود ۹ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان است و در حال حاضر با معاملات روزانه به ارزش ۲.۷ میلیارد تومان فعالیت می‌کند. با این حال، باید توجه داشت که خدمات اینترنتی و موبایل بانک این بانک در پرداخت‌ها و جابجایی پول نسبت به برخی از بانک‌های دیگر کمتر مؤثر به نظر می‌رسد.

    در ترکیب سهامداران اصلی، شرکت گروه سرمایه‌گذاری تدبیر به‌عنوان بزرگترین مالک بانک کارآفرین شناخته می‌شود. این شرکت، سهامی عام دارد و در حوزه‌های مختلف مالی اعم از خدمات مالی، بانک، بیمه، لیزینگ، کارگزاری بورس اوراق بهادار و سبدگردانی، و تأمین سرمایه فعالیت می‌کند.

     

    ضعیت بحرانی بانک کارآفرین در بازار بورس / حضور سرمایه سهامداران به کمتر از نصف افتاد

    بانک کارآفرین اقدام به تدبیر صکوک مرابحه شرکت تولیدی شهر فرش ایرانیان نموده است. در این زمینه، دکتر احمد بهاروندی، مدیرعامل بانک کارآفرین، در پیامی به مناسبت بیست و چهارمین سالگرد تاسیس بانک، این بانک را به عنوان بانک سبز و در حال حرکت به سوی هوشمندی و ارائه خدمات فراگیر توصیف کرده است. همچنین، به مناسبت این سالگرد، ساختمان جدید شعبه فرشته بانک که با حضور مدیران ارشد بانک افتتاح شد، به صورت رسمی به بهره‌برداری واگذار شد.

    بانک کارآفرین در راستای حمایت از بخش سلامت و دارو، شعبه جدید خود را در بیمارستان عرفان شهر تهران افتتاح کرده است.

    در هشت ماهه نخست سال ۱۴۰۲، بانک کارآفرین با تعهدات و الزامات بانک مرکزی به ۲۳۱۰ نفر تسهیلات ازدواج و به ۱۰۸۳ نفر تسهیلات فرزندآوری پرداخت کرده و ۲۳۱۰ زوج را به خانه‌های خود فرستاده است.

    بررسی صورت های مالی شش ماهه جدید نشان می‌دهد که هزینه‌های اداری و عمومی بانک ۱ هزار و ۲۳۵ میلیارد تومان و مالیات ۱۰۰ میلیارد تومان بوده و سود خالص بانک به مبلغ ۱ هزار میلیارد تومان رسیده است. این موارد نشان‌دهنده افزایش ۶۲ درصدی هزینه‌های اداری و عمومی و ۴۸ درصدی سود خالص بانک در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته است.

    در پایان، با توجه به بازدهی منفی سهام بانک کارآفرین و کاهش ارزش سهام در مواجهه با تورم ۴۰ درصدی، سهامداران در یکسال گذشته با زیان ۲۹.۷۴ درصدی روبه‌رو شده‌اند. به عبارت دیگر، اگر کسی در آذر ماه گذشته یک میلیون تومان سهم بانک کارآفرین خریداری کرده باشد، ارزش سهام آن کاهش یافته و تا حدود ۷۰۰ هزار تومان رسیده است.

    با وجود صورت مالی اخیر، متاسفانه ارزش سرمایه سهامداران بانک کارآفرین در یک سال گذشته، تا پایان دی ماه، بدون در نظر گرفتن سود تقسیم شده، کمتر از نصف ارزش اولیه خود شده است. این به این معناست که سرمایه سهامداران با تورم بیش از ۴۰ درصدی، بازدهی منفی ۲۹.۷۴ درصدی را تجربه کرده‌اند. به عبارت دیگر، اگر کسی در آذر ماه گذشته یک میلیون تومان سهم بانک کارآفرین را خریداری کرده باشد، ارزش سهام آن به حدود ۷۰۰ هزار تومان کاهش یافته و قدرت خرید سرمایه‌اش به حدود ۴۲۰ هزار تومان رسیده است. در نتیجه، ارزش کل پول شخص در حدود ۵۸ درصد کاهش یافته است.

    در آن زمان، قیمت سهام به مقدار ۲۲۶ تومان کاهش یافته بود و در حال حاضر در رنج قیمتی مشخصی قرار دارد. اگر بتواند حمایت ۲۲۶ تومانی را بازیابی کند، احتمالاً به هدف‌های بالاتری دست پیدا خواهد کرد؛ در غیر اینصورت، حمایت قابل اعتماد ۱۸۰ تومان در دسترس خواهد بود. هدف بلندمدت و مقاومت سنگین سهم در محدوده ۳۵۰ تومان قرار دارد.

    ضعیت بحرانی بانک کارآفرین در بازار بورس / حضور سرمایه سهامداران به کمتر از نصف افتاد

    در یکسال گذشته، قیمت سهام وکار با نسبت به قیمت فعلی، به میزان 30 درصد کاهش یافته است. حالا به بازدهی شاخص کل بورس و بازدهی سهم وکار در دوره‌های مختلف نگاه کنیم:

     

    ضعیت بحرانی بانک کارآفرین در بازار بورس / حضور سرمایه سهامداران به کمتر از نصف افتاد

    بنابراین باید به صورت دقیق به صورت های مالی و نمودار های قیمتی توجه کنیم. عواملی مانند دارایی‌ها، کیفیت خدمات، درآمدهای عملیاتی، سیاست‌های دولتی و نکات دیگر را برای تحلیل جامع وضعیت بنیادی شرکت‌های بانکی باید در نظر گرفت.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=339190

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم