• امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
4

سهم ناچیز تحقیق و توسعه در خودروسازی دولت ایران

  • کد خبر : 86070
  • 16 اسفند 1398 - 2:01

در حالیکه خودروسازان برتر جهان درصد بالایی از درآمد خود را خرج تحقیق و توسعه می کنند، صنعت خودروسازی کشور نیازی به تحقیق و توسعه نمی بیند. – اخبار اقتصادی – به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، تحقیق و توسعه یکی از پایه های اصلی در بازار به شدت رقابتی صنعت خودرو محسوب می شود ولی ساختار دولتی و غیررقابتی خودروسازی ایران نیاز به تحقیق و توسعه را بی معنی کرده است.
علیرغم اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت پیش بینی کرده است که خودروسازان داخلی تا سال 1404 یک درصد از فروش خود را صرف تحقیق و توسعه کنند، اما شواهد عینی چنین عزم عملی را نشان نمی دهد.
تحقیق و توسعه پایه صنعت به طور عام است و رقابت بین قطب های خودروسازی جهانی جدی است. در سال های اخیر سهم خودروسازان اروپایی در هزینه تحقیق و توسعه از 36 درصد به 44 درصد افزایش پیدا کرده است، اما سهم تحقیق و توسعه خودروسازان آمریکایی از 25 درصد جهانی به 19 درصد کاهش یافته است.
آمریکا که وضعیت مناسبی در صنعت خودرو نداشته و در 3 دهه اخیر همواره پسرفت کرده است، سالانه 19 میلیارد دلار صرف تحقیق و توسعه می کند که معادل 1700 دلار در هر دستگاه خودرو محسوب ..

  • در حالیکه خودروسازان برتر جهان درصد بالایی از درآمد خود را خرج تحقیق و توسعه می کنند، صنعت خودروسازی کشور نیازی به تحقیق و توسعه نمی بیند.

    – اخبار اقتصادی –

    به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، تحقیق و توسعه یکی از پایه های اصلی در بازار به شدت رقابتی صنعت خودرو محسوب می شود ولی ساختار دولتی و غیررقابتی خودروسازی ایران نیاز به تحقیق و توسعه را بی معنی کرده است.

    علیرغم اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت پیش بینی کرده است که خودروسازان داخلی تا سال 1404 یک درصد از فروش خود را صرف تحقیق و توسعه کنند، اما شواهد عینی چنین عزم عملی را نشان نمی دهد.

    تحقیق و توسعه پایه صنعت به طور عام است و رقابت بین قطب های خودروسازی جهانی جدی است. در سال های اخیر سهم خودروسازان اروپایی در هزینه تحقیق و توسعه از 36 درصد به 44 درصد افزایش پیدا کرده است، اما سهم تحقیق و توسعه خودروسازان آمریکایی از 25 درصد جهانی به 19 درصد کاهش یافته است.

    آمریکا که وضعیت مناسبی در صنعت خودرو نداشته و در 3 دهه اخیر همواره پسرفت کرده است، سالانه 19 میلیارد دلار صرف تحقیق و توسعه می کند که معادل 1700 دلار در هر دستگاه خودرو محسوب می شود.

    تحقیقات نشان می دهد که 90 درصد از هزینه های تحقیق و توسعه را خود شرکت های خودروسازی انجام می دهند.

    خودروسازان اروپایی به طور متوسط 4 درصد از گردش مالی خود را صرف تحقیق و توسعه می کنند که رقم بسیار بالایی محسوب شده و سالانه بر بیش از 20 میلیارد یورو بالغ می شود.

    شرکت های ژاپنی رکورد هزینه برای تحقیق و توسعه را شکسته و سه شرکت خودروساز تویوتا، هوندا و نیسان در صدر شرکت های برتر در زمینه تحقیق و توسعه در سرزمین آفتاب تابان قرار گرفته اند.

    تویوتا بیش از 10 میلیارد دلار، هوندا حدود 8 میلیارد دلار و نیسان هم بیش از 5.1 میلیارد دلار هزینه تحقیق و توسعه کرده اند.

    ورود نسل های جدید خودرو مانند خودروهای هیبریدی با فناوری های پیچیده و برقی که فناوری های نو را می طلبد، باعث شده است تا ادامه وضعیت صنعت خودروسازی ایران با ریلگذاری کنونی امکانپذیر نباشد و می بایست سیاستگذاری جدیدی انجام شود.

    شرکت های کارآمد بخش خصوصی می توانند این سیاستگذاری جدید را عملیاتی کرده و در یک بازار رقابتی که دولت؛ بدون بر هم زدن منطق بازار از صنعت داخلی حمایت کند، زمینه گذار ایران از وضعیت ناهنجار صنعت خودرو به وضعیتی مطلوب را ممکن سازند.

    انتهای پیام/

    لینک منبع

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=86070

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم