• امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
5

افزایش قیمت خرما در ماه مبارک رمضان

  • کد خبر : 341867
  • 22 بهمن 1402 - 14:40
افزایش قیمت خرما در ماه مبارک رمضان

رییس انجمن ملی خرما ایران اعلام کرد که از ابتدای امسال تا کنون، حدود ۲۷۰ میلیون دلار خرما صادر شده است. به گزارش یک خبرنگار اقتصادی، خرما معمولاً در مناطق گرم و خشک کشت می‌شود و به عنوان یک منبع عالی از انرژی، فیبر، و ویتامین‌ها مانند ویتامین C و ویتامین B۶ شناخته می‌شود. خرما […]

  • رییس انجمن ملی خرما ایران اعلام کرد که از ابتدای امسال تا کنون، حدود ۲۷۰ میلیون دلار خرما صادر شده است.

    به گزارش یک خبرنگار اقتصادی، خرما معمولاً در مناطق گرم و خشک کشت می‌شود و به عنوان یک منبع عالی از انرژی، فیبر، و ویتامین‌ها مانند ویتامین C و ویتامین B۶ شناخته می‌شود. خرما در انواع مختلف و از نظر طعم و نوع متنوع است و به عنوان یک میوه خوراکی و همچنین در تهیه انواع غذاها و شیرینی‌ها استفاده می‌شود.

    محسن رشید فرخی، رییس انجمن ملی خرما ایران، درباره وضعیت تولید خرمای مورد نیاز ماه رمضان، اظهار داشت: بیشترین ارقام خرما جهان مربوط به ایران است که به طور عمده خرمای پیارم، مضافتی، زاهدی، کبکاب و خاصویی در استان‌های خوزستان، هرمزگان، کرمان، بوشهر، فارس و سیستان و بلوچستان تولید می‌شود.

    وی با بیان اینکه مصر با تولید ۱.۸ میلیون تن اولین تولیدکننده خرما جهان است، افزود: عربستان سعودی و ایران به دلیل نزدیکی میزان تولید در رتبه‌های دوم و سوم قرار می‌گیرد، البته ایران از لحاظ تنوع ارقام خرما نخستین رتبه را در جهان داراست که امتیاز مثبتی برای کشور ما در بین کشورهای تولیدکننده خرما به شمار می‌رود که هر نوع سلیقه‌ای را پوشش می‌دهد.

    رییس انجمن ملی خرما ایران اظهار داشت که ایران قادر است تا سهمی حدود ۳۰ درصد از کل خرمای تولیدی خود را به کشورهای دیگر صادر کند. او اعلام کرد که ایران امسال قصد دارد حدود ۳۵۰ هزار تن، یعنی تقریباً ۳۰ درصد از کل محصول تولیدی خود را به کشورهای هدف صادر کند. تا کنون، از ابتدای سال جاری تاکنون بین ۲۰۰ تا ۲۱۰ هزار تن از این محصول به ارزش ۲۷۰ میلیون دلار صادر شده است.

    رشید فرخی افزود که ایران باید تا پایان ماه مبارک رمضان، حدود ۱۲۰ هزار تن دیگر از خرمای تولیدی خود را صادر کند. وی بیان کرد که بخش زیادی از صادرات خرما معمولاً در ماه مبارک رمضان انجام می‌شود.

    به گفته رییس انجمن ملی خرما، حدود ۵۰ درصد از خرمای تولید شده در سال گذشته در سردخانه‌ها باقی مانده و به بازار عرضه نشده است. این امر باعث می‌شود که نه‌تنها کمبودی در بازار نداشته باشیم، بلکه ممکن است با مازاد محصول روبرو شویم.

    رییس انجمن ملی خرما اظهار کرد که ما میزان خرمای لازم برای ماه مبارک رمضان کشور را تامین کرده‌ایم و هیچ کمبودی در این زمینه وجود ندارد.

    او افزود که در حال حاضر خرما به کشورهای آسیای میانه، اروپا، روسیه، و اتحادیه کشورهای (CIS) صادر می‌شود؛ بنابراین هرگونه ممنوعیتی می‌تواند باعث از دست دادن این بازارها شود.

    رییس انجمن ملی خرما ایران اعلام کرده است که قیمت خرما در ماه مبارک رمضان امسال افزایش یافته است و در مقایسه با سال گذشته حدود ۱۵ درصد بیشتر است. وی اظهار داشته که در سال گذشته هر کیلوگرم خرما با قیمت ۶۸ هزار تومان عرضه می‌شد، اما در سال جاری به دلیل افزایش نرخ تورم، قیمت هر کیلوگرم خرما بین ۷۷ تا ۷۸ هزار تومان می‌باشد.

    او بیان کرد که با سیاست‌گذاری مناسب، ایران در یک یا دو سال آینده قادر به صادرات خرما به ارزش ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون دلار خواهد بود.

    رشید فرخی، رییس انجمن ملی خرما، تاکید کرد که اگر قیمت هر کیلوگرم خرمای ایران به یک دلار و ۲۰ سنت برسد، مجموع تولید خرما در ایران به ارزش یک میلیارد دلار سالانه خواهد بود. او افزود که سرانه مصرف خرما در ایران حدود ۷ کیلوگرم است، اما در برخی کشورهای عربی این مقدار بین ۱۳ تا ۱۶ کیلوگرم است.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=341867

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم