• امروز : شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
7

اسپیسر، واتراستاپ، میان بولت پلاستیکی

  • کد خبر : 240523
  • 24 تیر 1400 - 12:26
اسپیسر، واتراستاپ، میان بولت پلاستیکی

اسپیسر، واتراستاپ و میان بولت پلاستیکی جزو ابزارهای ساختمانی هستند که هر یک از آنها کارایی متفاوتی دارد که در ادامه به بررسی چیستی و کارایی هر یک خواهیم پرداخت. از این ابزار ها بسیاری از معماران در احداث بناهای متفاوت استفاده می کنند و بسیاری دیگر نیز از اسپیسر استفاده نمی کنند، به دلیل اینکه گمان می کنند استفاده از […]

  • اسپیسر، واتراستاپ و میان بولت پلاستیکی جزو ابزارهای ساختمانی هستند که هر یک از آنها کارایی متفاوتی دارد که در ادامه به بررسی چیستی و کارایی هر یک خواهیم پرداخت.

    از این ابزار ها بسیاری از معماران در احداث بناهای متفاوت استفاده می کنند و بسیاری دیگر نیز از اسپیسر استفاده نمی کنند، به دلیل اینکه گمان می کنند استفاده از ابزار های این چنینی یک نوع هزینه اضافه محسوب می شود در صورتی که این ابزارها هزینه چندانی ندارند و با توجه به مزایایی که دارند استفاده از آنها در بناهای مختلف توصیه می شود.

    برای اطلاع از قیمت های این محصولات می توانید به سایت مدرن سازان https://modernsazan.com مراجعه کنید.

    اسپیسر چیست و برای چه کاری استفاده می شود؟

    اسپیسر قطعه ای نسبتا کوچک اما با کارایی زیاد است که از آن هنگام بتن ریزی و اجرای فونداسیون بنا ها برای ایجاد فاصله میان میلگردها و یا قالب بتن و خاموت استفاده می شود که علاوه بر بالا بردن سرعت انجام کار به مستحکم شدن بنا نیز کمک میکند.

    اسپیسر ها دارای ابعاد و اجناس مختلفی هستند که مهندسان ساختمانی با توجه به نوع کار خود یکی از آنها را انتخاب و استفاده می کنند.

    انواع اسپیسر بر اساس جنس

    همانطور که گفته شد اسپیسر ها جنس های مختلفی دارند و با توجه به جنس، کارایی آنها نیز متفاوت می شود.

    1. اسپیسر پلاستیکی

    این نوع اسپیسر جنس پلاستیکی دارد و به همین دلیل مقاومت آن نسبت به دو مدل دیگر کمتر است همچنین به دلیل متفاوت بودن جنس آن با جنس سایر مصالح ساختمانی مجاور آن، باعث شده است بسیاری از متخصصان از این مدل استفاده نکنند زیرا معتقدند دمای انبساط و انقباض آن با سایر مصالح متفاوت است و امکان تغییر شکل آن به همین دلیل بالا می باشد.

    اما با این وجود باز هم یکی از رایج ترین نوع موجود، همین مدل و جنس است به دلیل مزایایی که دارد؛ مانند قیمت مناسب و مقرون به صرفه بودن آن، و وزن کم آنها که باعث بالا رفتن سرعت کار با آنها شده و همچنین بر وزن سازه چندان تاثیری نمی گذارند.

    1. اسپیسر فلزی

    این نوع اسپیسر را معمولا با تغییر شکل دادن میلگرد به وجود می آورند و همین امر باعث مقاومت و سازگاری بالای آن شده است، اما با این حال به دلیل سخت بودن مراحل تولید، میزان تولید آن نسبت به دو مدل دیگر کمتر است.

    1. اسپیسر بتنی

    این مدل پس از مدل پلاستیکی پر طرفدارترین نوع می باشد که نقاط ضعف مدل پلاستیکی در آنها وجود ندارد اما نقاط ضعف دیگری دارند مانند سنگینی که بر وزن سازه نیز تاثیر می گذارد و همچنین هزینه نسبتا بالای آن.

    همانطور که اشاره شد هر جنس مزایا و معایبی دارد اما این به نظر متخصص پروژه بستگی دارد که کدام یک از این جنس ها را برای استفاده در پروژه خود انتخاب کند، اما در هر صورت و با هر نوع عیبی که داشته باشند وجود اسپیسر در ساختمان مزایای زیادی دارد (که در ادامه به مزایای آن پی خواهید برد) به همین دلیل استفاده از آنها به همه متخصصان توصیه می شود.

     

    انواع اسپیسر بر اساس کاربرد

    اسپیسر ها علاوه بر متنوع بودن بر اساس جنس که به سه نوع تقسیم شدند، با توجه به کاربردی که دارند نیز متفاوت می باشند.

    به طور کلی اسپیسر ها با توجه به کاربردشان به دو نوع کلی کفی یا افقی و دیواری یا عمودی تقسیم می شوند که این دو مدل نیز خود دارای انواع مختلفی هستند.

    1. اسپیسر کفی یا افقی که شامل مدل های زیر می شوند:

    _ هارد فیکس: برای استفاده در شبکه های سنگین و فوق سنگین

    _ ماکس فیکس: برای استفاده در شبکه های متوسط

    _ مینی فیکس: برای استفاده در شبکه های سبک

    _ یو فیکس: برای استفاده در سازه های متوسط

    _ ساید فیکس: برای استفاده در سازه های متوسط

    _ دابل فیکس: برای استفاده در مکان های افقی بتنی ضخامت بالا

    _ فلت بار: برای استفاده بر روی سطوح نرم مانند بلوک های پلی استایرن

    _ فلت فیکس: برای استفاده در سازه های سبک و نرم و فرو رونده

    1. اسپیسر دیواری یا عمودی که شامل مدل های زیر می شوند:

    _ ویل فیکس

    _ کیج فیکس

    به طور کلی استفاده از این قطعه کوچک در سقف، کف، و دیوار های ساختمان باعث مستحکم و مقاوم شدن آن می شود زیرا باعث می شود میلگردهای به کار رفته در این سطوح در یک خط مستقیم و منظم چیده شوند و همچنین پس از گذشت چندین سال میلگردهایی که در معرض گرما و سرما قرار می گیرند تغییر شکل ندهند، برای اینکه بهتر متوجه این سخن شوید به مطلب بعدی توجه کنید.

    مزایای استفاده از اسپیسر

    همانطور که گفته شد اسپیسر ها نوعی محافظ و فاصله گذار برای میلگرد ها محسوب می شوند.

    همانطور که می دانیم میلگرد ها از جنس آهن هستند و آهن خاصیت انقباض و انبساط بالایی در مقابل گرما و سرما و همچنین خاصیت اکسید شدن و زنگ زدگی بالایی نیز در برابر رطوبت دارد، حال تصور کنید میلگردی که سازه و زیر ساز اصلی بنای شما را تشکیل میدهد، پس از گذشت چند سال چه اتفاقی برایش می افتد.

    مسلما اگر زیر ساز ساختمان دچار تغییر شود، حتی در حد بسیار جزئی، بر روی کل اجزاء ساختمان تاثیر خواهد گذاشت و در نهایت باعث کاهش استحکام ساختمان خواهد شد.

    اما اسپیسر ها باعث محافظت میلگردها در مقابل تغییر شکل می شوند و مانند یک پایه مانع از کج شدن و یا اکسید شدن میلگرد ها می شوند و در نهایت باعث مستحکم شدن بنا می شوند.

    این قطعه کوچک و سبک، با قیمتی مناسب، و این همه مزیت، پس مطمئن باشید استفاده از آن به نفع شما خواهد بود.

    گروه صنعتی مدرن سازان تمام انواع اسپیسر را با کیفیتی عالی و قیمتی مناسب تولید کرده است تا با پرداخت هزینه ای کم، بنای خود را مستحکم کنید.

    برای خرید این محصول می توانید به سایت ما به آدرس اینترنتی https://modernsazan.com مراجعه کرده و پس از مشورت با مشاورین ما یکی از انواع اسپیسر را با آگاهی بیشتر انتخاب و خریداری کنید.

    اسپیسر، واتراستاپ، میان بولت پلاستیکی

    واتراستاپ چیست؟

    واتراستاپ نوعی نوار لاستیکی است که از آن برای جلوگیری از جاری شدن و نفوذ آب در سازه های بتنی استفاده می شود و نام دیگر آن آب بند کننده است.

    در مکانی که سازه بتنی قطع می شود از این نوار استفاده میکنند تا باعث آب بند شدن کل سازه شود، به این صورت که زمانی که بتن قطع می شود و یا ترک میخورد امکان نفوذ آب به داخل حفره های آن وجود دارد اما این نوار با جنس خاصی که دارد مانع از نفوذ آب می شود.

    این وسیله اجناس و انواع مختلفی دارد که با توجه به مکانی که قرار است از آن استفاده شود یکی از انواع آن  انتخاب می شود.

    انواع واتراستاپ بر اساس کارایی

    سازه های بتنی با توجه به موادی که درون آنها استفاده شده است امکان ترک خوردگی دارند، حتی اگر ترک هم نخورند با قطع بتن ریزی، اطراف آن باز می ماند و امکان نفوذ آب در آن وجود دارد.

    به درزهایی که با ترک خوردن بتن به وجود می آیند درزهای ثابت و به درزهایی که با قطع بتن ریزی به وجود می آیند درزهای متحرک گفته می شود.

    برای هر کدام از این درزها باید نوع خاصی از واتر استاپ ها را استفاده کرد، به همین دلیل واتر استاپ ها با توجه به نوع کاربردشان به سه گروه تقسیم می شوند.

    1. واتراستاپ PVC

    این مدل دارای شکل ها و سایز های متفاوت است که با توجه به نوع درز های بتنی یکی از انواع آن انتخاب و استفاده می شود.

    واتراستاپ PVC خود به دو نوع تخت و حفره دار تقسیم می شود:

    واتراستاپ تخت: این مدل ویژگی های زیادی دارد از قبیل؛ قابلیت کشسانی بالا، مقاومت بالا، انعطاف پذیری، مقاوم در برابر مواد اسیدی و قلیایی، طول عمر بالا .

    از این مدل بیشتر برای آب بند کردن بنا هایی که در معرض سیل و یا برخورد همیشگی با آب قرار دارند استفاده می شود مانند سد ها، کانال ها و استخر ها.

    واتراستاپ حفره دار: این مدل با توجه به خاصیت ارتجاعی بالایی که دارد بیشتر در درز های ثابت استفاده می شود، همچنین به دلیل نصب آسان و مقاومت بالای آن در برابر گرما و حرارت، طرفداران زیادی دارد.

    1. واتراستاپ بتنی

    این مدل نیز با توجه به خاصیت ارتجاعی بالا در مکان های مختلف قابلیت استفاده دارد.

    1. واتراستاپ هیدروفیلی

    برای درز های بتنی ثابت از واتراستاپ هیدروفیلی استفاده می شود.

    البته کاربردها و مکان هایی که برای هر مدل گفته شد بیشترین کاربرد آنها بود اما از هر مدل می توان در مکان های دیگر نیز استفاده کرد.

    دقت داشته باشید که واتر استاپ را باید از فروشگاه های معتبر و دارای تخصص خریداری کنید تا ابتدا به شما در این زمینه مشاوره دهند تا شما بتوانید با توجه به کارایی که از محصول انتظار دارید یکی از انواع آن را انتخاب کنید.

    برای این کار می توانید به گروه صنعتی مدرن سازان اعتماد کنید، انواع محصولات ما در سایت https://modernsazan.com موجود می باشد و می توانید آنها را مشاهده و مقایسه کنید.

    نحوه اتصال دو سر واتراستاپ

    همانطور که گفته شد واتراستاپ ها به شکل نوار هستند و زمانی که دور سازه بتنی قرار می گیرند باید دو سر آنها را بهم متصل کرد در غیر این صورت این نوار هیچ کارایی و فایده ای نخواهد داشت.

    برای اتصال دو سر این نوار ها بهم از دو روش می توان استفاده کرد:

    1. روشی که به روش اتصال سرد مشهور است و درصد زیادی از متخصصان از این روش استفاده می کنند، در این روش دو سر نوار را با چسب مخصوص که مقاومت بالایی نیز دارد به یکدیگر می چسبانند و سپس یک وزنه یا یک جسم سنگین برای مدتی نسبتا طولانی( مثلا نصف روز) بر روی آن قسمت قرار می دهند تا دو طرف نوار خوب به یکدیگر بچسبد.
    2. روشی که به روش اتصال گرم مشهور است و البته نیاز به مهارت دارد و در صورت داشتن مهارت بهتر از روش قبل می باشد.

    در این روش از یک وسیله گرم کننده که دارای حرارت ملایم است برای گرم کردن دو لبه نوار استفاده می شود، پس از گرم شدن دو لبه رو به یکدیگر متصل می کنند.

    نکته مهم  در این روش این است که به هنگام استفاده از وسیله ای که دارای حرارت است باید مراقب باشید که نوار نسوزد.

    اسپیسر، واتراستاپ، میان بولت پلاستیکی

    میان بولت پلاستیکی

    میان بولت ها قطعاتی با جنس های مختلف هستند که برای آب بند کردن یا کاور کردن بولت های درون بتن مورد استفاده قرار می گیرند.

    میان بولت ها دارای سایز های مختلفی می باشند و از قطعات مختلف تشکیل شده اند و کاربرد اصلی آنها برای آب بند کردن دیوار های بتنی است.

    میان بولت های پلاستیکی از پرکاربردترین انواع آن هستند زیرا هم وزن سبکی دارند و هم قیمت آنها مناسب است، همچنین استفاده از آنها نیز بسیار آسان است.

    اجزای تشکیل دهنده میان بولت پلاستیکی

    میان بولت های پلاستیکی از اجزای مختلفی تشکیل شده اند که این اجزاء عبارتند از:

    _ رابط میان بولت

    _ لوله آجدار پلاستیکی

    _ مخروطی

    _ آب بند کننده لاستیکی ساده ( استاپر U)

    _ آب بند کننده لاستیکی لبه دار ( استاپر T)

    _ رابط میان بولت

    به طور کلی میان بولت پلاستیکی از 8 قطعه تشکیل شده است و برخی از اجزاء بالا دو قطعه هستند مانند مخروطی و برخی از آنها یک قطعه هستند مانند لوله آجدار پلاستیکی.

    نحوه استفاده و طریقه نصب میان بولت پلاستیکی

    _ ابتدا میان بولت پلاستیکی را داخل سازه قرار می دهند و سپس عملیات بتن ریزی انجام می شود.

    _ در مرحله بعد مخروطی های دو طرف میان بولت جدا شده و یک استاپر ساده به داخل لوله هدایت می شود.

    _ سپس دو استاپر لبه دار در دو سر لوله نصب می شود.

    _ حفره باقی مانده پس از خروج مخروطی  توسط مواد پر می شود.

    اگر تمام مراحل به درستی و تحت نظر فردی متخصص انجام شود باعث آب بندی صد در صد سطح مورد نظر می شود.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=240523

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم