• امروز : یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
5

آشنایی با سقف تیرچه بلوک و هزینه اجرایی این مدل از سقف

  • کد خبر : 309627
  • 11 دی 1401 - 10:30
آشنایی با سقف تیرچه بلوک و هزینه اجرایی این مدل از سقف

فهرست محتوا در اصول ساخت و ساز، سقف یکی از مهم ترین قسمت های ساختمان است. این موضوع به این دلیل است که در هنگام ورود نیروهای وارده می تواند مقاومت خوبی از خود نشان دهد. به طور کلی سیستم های متنوع و متفاوتی برای اجرای سقف و مهندسی آنها وجود دارد. دو مورد از […]

فهرست محتوا

  • در اصول ساخت و ساز، سقف یکی از مهم ترین قسمت های ساختمان است. این موضوع به این دلیل است که در هنگام ورود نیروهای وارده می تواند مقاومت خوبی از خود نشان دهد. به طور کلی سیستم های متنوع و متفاوتی برای اجرای سقف و مهندسی آنها وجود دارد. دو مورد از مهمترین مدل های مهندسی سقف تیرچه بلوک و سقف عرشه اینتل هستند. در این مقاله می خواهیم اجرای سقف تیرچه بلوک را با سقف عرشه اینتل مقایسه کرده و جنبه های هر کدام را بررسی کنیم.

    معرفی سقف تیرچه بلوک

     

    یکی از رایج ترین سقف سازی ها در ساختمان های بتنی و فلزی در ایران، سقف تیرچه بلوک است. یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث شد متداول‌ترین مهندسی سقف یعنی تیر بلوک شود، عدم نیاز به تیم متخصص و تکنولوژی خاص است. علاوه بر مواردی که به آن اشاره کردیم، هزینه اجرای سقف تیرچه بلوک نسبت به سایر سقف ها به نسبت پایین تر و مناسب تر است.

     

    روش اجرای این سقف به این صورت است که سیستم های باربر در دسته دال های یک طرفه قرار می گیرند. دال یک طرفه نسبت به عرض آن بزرگتر یا مساوی 2 است. برای اتصال تیرچه ها به تیرهای باربر از اتصال مفصلی استفاده می شود. در ابتدای این روش از بلوک سیمانی استفاده شد و به مرور زمان جای خود را به یونولیت داد.

    مزایا و کارایی مهندسی تیر بلوک

    ایجاد دیافراگم سفت و سخت آن را در برابر نیروی جانبی مقاوم می کند. به این ترتیب بار بهتر توزیع می شود و از لرزش نیز جلوگیری می شود.

    در مقایسه با دال های بتنی، قالب های زیر سقف مقرون به صرفه تر هستند.

    تعدیل نیروی انسانی به دلیل تهیه تیرآهن و بلوک های آماده از کارخانه.

    همچنین با استفاده از بلوک سیمانی نیازی به سقف کاذب نیست و می توان مستقیماً روی تیرها و بلوک ها نازک کاری انجام داد.

    معایب و مشکلات سقف تیرچه بلوک

     

    کمتر از دال های بتنی است که برای ساخت تیرها و بلوک های متقاطع استفاده می شود.

    در اجرای دهانه های بلند محدودیت داریم و حداکثر دهانه قابل پوشش 8 متر است.

    در صورتی که تیرچه ها خارج از کارگاه ساخته شوند، ممکن است سازنده از آرماتورهای برش خورده و جوشی استفاده کند که باعث تخلف می شود و کنترل ساخت تیرچه ها را غیرممکن می کند.

    حداقل عیار بتن باید c20 باشد که متاسفانه رعایت نمی شود و عموماً این قسمت از تیرها به صورت معیوب اجرا می شود.

    لرزش مناسب برای بتن سقف اجرا نمی شود.

    همچنین در صورت عدم دقت کافی در اجرا، ممکن است مشکلاتی مانند چسبیدن بلوک های بتنی به تیرهای سقف و یا عدم اجرای اسپیسر برای میلگردهای حرارتی و فرورفتن آنها در بلوک غیرولیتی ایجاد شود.

    استفاده از برخی پلاستوفوم های بی کیفیت که دیر سوز نیستند می تواند آتش سوزی را در آتش افزایش دهد.

     

    معرفی سقف اینتل دک

    علیرغم مشکلات موجود در اجرای سقف تیرچه و بلوک، مهندسان ایرانی به نوع جدیدی از اجرای سقف به نام سقف اینتل دک روی آوردند. یکی از مهم ترین دلایلی که باعث محبوبیت این سقف شد نصب و اجرای بسیار ساده آن بود. Intel Deck همچنین یک روش مدرن و نوآورانه برای پیاده سازی پنل های مش دو طرفه است.

     

    همانطور که گفته شد این طرح یک روش مدرن برای اجرای دال های مشبک دو طرفه می باشد. زمینه اصلی اختراع آن اجرای تیرهای متعامد با سطح مقطع I شکل نامتقارن و به صورت کاملاً مسطح می باشد. یکی از مهم ترین نکات سقف اینتل دک این است که برای اولین بار توسط متخصصان و متخصصان ایرانی به دنیا معرفی شد که مزایای زیادی دارد.

    مزایا و مزایای سقف Inteldeck

     

    مهمترین نکته در مورد سقف عرشه اینتل طراحی نرم افزار انحصاری با SAFE است. این باعث می شود طراحی منحصر به فردی داشته باشد.

    در مهندسی سقف های وافل کلاسیک از مقطع T شکل استفاده شده است. اما برای اجرای Inteldeck از یک I-section استفاده شده است و این نوآوری خواص مکانیکی را بهبود بخشیده است. البته صرفه جویی در میلگردها و کاهش خیز بلند مدت نیز از دیگر مزایای استفاده از مرحله I است.

    مصرف سیمان و بتن در این سقف به میزان قابل توجهی کاهش می یابد و این باعث کاهش وزن کلی ساختمان می شود.

    این روش با طراحی خاص خود میزان آرماتور مورد استفاده را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

    خطاها در اجرای سقف های کلاسیک به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

    چسبندگی مناسب برای نازک کاری و عدم نیاز به سقف کاذب از مزایای سقف اینتل دک است.

    در مقایسه با سقف تیرچه، سقف اینتل دک را می توان به صورت کاملاً صاف و بدون آویزان کردن تیرها انجام داد.

    اسلامپ معمولی برای بتن ریزی کافی است و نیازی به حرکت افقی بتن نیست.

    مقاومت بسیار بالا و مناسب در برابر آتش.

    عایق حرارتی و صوتی خوب.

    آشنایی با سقف تیرچه بلوک و هزینه اجرایی این مدل از سقف

    کدام روش بهترین مهندسی ساخت سقف است؟

     

    پیشرفت علم و فناوری در صنعت مهندسی ساختمان باعث شده است که انواع سقف برای ساخت و ساز ساختمان داشته باشیم. روش های جدیدی که در صنعت ساختمان ایران رواج بیشتری دارند اغلب از Unolit استفاده می کنند.

     

    همچنین سقف های عرشه ای اینتل زیرگروهی با تیرهای متعامد هستند و این روش ها در ایران نیز بسیار رایج است. هنگام استفاده از این سقف، مشکلات مربوط به نصب بر روی سقف برطرف می شود زیرا فرم آنها نصب سقف را آسان می کند.

     

    به طور کلی با مقایسه اجرای سقف تیرچه بلوک با سقف اینتل دک به این نتیجه رسیدیم که استفاده از سقف اینتل دک باعث افزایش سرعت و زمان و همچنین مقاومت بهتری نسبت به سقف تیرچه و بلوک می شود. همچنین برای دهانه هایی که ارتفاع آنها بیش از 8 متر است، روش اجرای سقف اینتل دک مزایا و کاربرد بیشتری دارد.

     

    در عین حال ساخت سقف اینتل دک در برابر حرارت و ضربه مقاومت خوبی دارد و در هنگام آتش سوزی نسبت به سقف تیرچه و بلوک عکس العمل بهتری دارد. اما گاهی به دلیل شرایط و منابع موجود در دست برخی مهندسان، مجبور به ساخت سقف تیرچه می شوند.

    از عوامل موثر بر فاصله جک ها در زیر سقف تیرچه بلوکی می توان به وزن سقف، نوع بتن ریزی، نوع بتن مصرفی، کیفیت جک ها و ارتفاع سقف اشاره کرد. فاصله جک ها در اکثر موارد تا 1 متر افزایش می یابد و تا 50 سانتی متر نیز قابل کاهش است. همچنین در صورتی که فاصله جک ها کمتر باشد لازم است به جای جک زیر سقف از ابزارهایی مانند داربست مثلثی، داربست چکشی یا داربست استفاده شود. به طور کلی اگر فشار بار سقف کمتر از 1.5 تن باشد فاصله یک متری جک ها مناسب خواهد بود اما اگر فشار برابر با 1.5 یا بیشتر باشد باید فاصله جک ها را کاهش داد.

     

    منبع : نوسا کمپانی

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۵ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=309627

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم