• امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
2

آزادسازی واردات لوازم خانگی در سال ۱۴۰۳: جزییات و ابعاد این تصمیم

  • کد خبر : 342774
  • 20 اسفند 1402 - 13:05
آزادسازی واردات لوازم خانگی در سال ۱۴۰۳: جزییات و ابعاد این تصمیم

اخبار آزادسازی واردات لوازم خانگی در سال ۱۴۰۳ اعلام شد. طبق گزارشی از مهر، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که در حال بررسی آزادسازی واردات لوازم خانگی هستند، اما با توجه به نیازهای داخلی و تلاش برای حمایت از تولید داخلی. قبلاً از سال ۱۳۹۷، واردات لوازم خانگی به دلیل محدودیت‌های ارزی […]

  • اخبار آزادسازی واردات لوازم خانگی در سال ۱۴۰۳ اعلام شد. طبق گزارشی از مهر، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که در حال بررسی آزادسازی واردات لوازم خانگی هستند، اما با توجه به نیازهای داخلی و تلاش برای حمایت از تولید داخلی.

    قبلاً از سال ۱۳۹۷، واردات لوازم خانگی به دلیل محدودیت‌های ارزی ممنوع بود. اما پس از پایان این محدودیت، انتظار میرفت واردات این محصولات آزاد شود. با این حال، وزارت صنعت، معدن و تجارت معتقد است که تولیدکنندگان داخلی می‌توانند نیاز بازار را تامین کنند و حتی برنامه‌های صادراتی دارند. بنابراین، ممنوعیت واردات لوازم خانگی دوباره تمدید شد.

    با توجه به وجود لوازم خانگی قاچاقی و تقلبی در بازار، که معمولاً ضمانت‌نامه‌ای ندارند و منشأ آنها مشخص نیست، بحث‌ها درباره آزادسازی واردات این محصولات در حال افزایش است.

    محمدمهدی برادران، معاون صنایع عمومی وزیر صنعت، معدن و تجارت، اظهار کرده است که در حال بررسی آزادسازی واردات لوازم خانگی به گونه‌ای که نیازهای داخلی را تامین کند و به تولید داخلی ضربه نزند، هستیم.

    او تاکید داشته که اگر کالاهای لازم داخلی با کیفیت مناسب تولید شوند، دلیلی برای واردات آنها با قیمت بالاتر و در شرایط ارزی خاص نخواهد بود، مگر اینکه کیفیت آنها متفاوت باشد.

    در پاسخ به سوالی که آیا احتمال آزادسازی واردات لوازم خانگی در سال ۱۴۰۳ وجود دارد؟، برادران تأکید کرده است که در صورت آزادسازی، واردات لوازم خانگی به صورت محدود خواهد بود.

    ممنوعیت واردات لوازم خانگی به جیب کدامین گروهی رفت؟

    یکی از دلایل اصلی ممنوعیت واردات این محصول، علاوه بر محدودیت‌های ارزی، حمایت از تولید داخلی و کمک به توانمندی صنعت بود. افرادی که موافق این ممنوعیت بودند، معتقدند که به دلیل تعداد زیاد تولیدکنندگان، بازار لوازم خانگی در ایران به صورت انحصاری متمایل نیست و همچنین با وجود مشکلات تأمین مواد اولیه و نوسانات نرخ ارز، شرایط برای رقابت با تولیدکنندگان خارجی مناسب نیست.

    اما واقعیت نشان می‌دهد که بسیاری از لوازم خانگی از طریق قاچاق به بازار وارد می‌شوند؛ به گونه‌ای که بیش از یک سوم لوازم خانگی موجود در بازارها به شکل قاچاقی است. این کالاهای قاچاق، به شکل‌های مختلفی از ممنوعیت واردات بهره می‌برند و بسیاری از آنها کیفیت پایین، تقلبی بودن و گارانتی مشکوک دارند. همچنین بسیاری از کالاهای خارجی که به نظر می‌رسد، در واقع نسخه‌های داخلی هستند که برند خارجی‌شان بر روی آنها الحاق شده است.

    از سوی دیگر، با توجه به اینکه مردم ایران هنوز هم علاقه‌مند به استفاده از کالاهای خارجی هستند و گزینه‌های محلی محدود شده است، کالاهای قاچاق و تقلبی به راحتی در بازارها و فروشگاه‌های آنلاین یافت می‌شوند.

    نکته جالب این است که بسیاری از برندهای خارجی مربوط به لوازم خانگی کوچک هستند؛ این نشان می‌دهد که ادعای مخالفان ممنوعیت واردات در مورد “عدم صرفه اقتصادی تولید برخی اقلام در داخل”، صحت دارد.

    از طرفی، این کالاهای خارجی اغلب قیمت‌های مناسبی دارند؛ به گونه‌ای که اگر مصرف‌کنندگان تمایل به خرید کالا با برند خارجی داشته باشند، ممکن است این کالاها را به کالاهای اصیل و محصولات محلی ترجیح دهند.

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=342774

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم