• امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
2

سامانه مودیان برای اشخاص حقیقی

  • کد خبر : 341566
  • 10 بهمن 1402 - 15:42
سامانه مودیان برای اشخاص حقیقی

فهرست محتوا از جمله مشکلاتی که در سال‌های اخیر دولت و امور مالیاتی کشور با آن مواجه شده، مبحث فرار مالیاتی عده‌ای از مودیان است. فرار مالیاتی این افراد موجب می‌شود که درآمد مالیاتی دولت کاهش یافته و سایر مودیان دچار فشار مضاعف شوند. برای مقابله با این مشکل دولت تصمیم به راه‌اندازی سامانه مودیان […]

فهرست محتوا

  • از جمله مشکلاتی که در سال‌های اخیر دولت و امور مالیاتی کشور با آن مواجه شده، مبحث فرار مالیاتی عده‌ای از مودیان است. فرار مالیاتی این افراد موجب می‌شود که درآمد مالیاتی دولت کاهش یافته و سایر مودیان دچار فشار مضاعف شوند.

    برای مقابله با این مشکل دولت تصمیم به راه‌اندازی سامانه مودیان مالیاتی گرفته که در سامانه مودیان و قانون پایانه‌های فروشگاهی مورد تصریح افراد قانون‌گذار قرار گرفته است. از جمله این قوانین ثبت نام در سامانه مودیان افراد حقیقی است که در ادامه این مقاله بیشتر در مورد آن بحث خواهیم کرد.

    سامانه مودیان چیست؟

    سامانه مودیان در واقع یک سامانه ثبت‌نام و گزارش درآمد برای اشخاص حقیقی و حقوقی است که باید در صورت داشتن هر نوع درآمدی، در این سامانه ثبت‌نام کنند. به عبارت دیگر، هر فردی که درآمدی از فروش کالا، درآمد از بورس و سهام، اجاره ملک، فعالیت‌های اینترنتی و درآمد حرفه‌ای دارد می‌تواند در این سامانه ثبت‌نام کند.

    لذا نرم افزارهایی با عنوان نرم افزار واسط سامانه مودیان در کشور وجود دارند که امکان ارسال صورت‌حساب الکترونیکی را برای مودیان فراهم می‌کنند. نرم افزار سامانه مودیان هوفر نرم افزار کاربردی برای اشخاص حقیقی بوده که خدماتی نظیر صدور فاکتور، گزارش‌گیری و ارسال صورت‌حساب را به سامانه مودیان ارائه می‌نماید.

    کدام دسته از اشخاص حقیقی ملزم به ارسال فاکتور فروش به سامانه مودیان هستند؟

    کلیه اشخاص حقیقی (صاحبان مشاغل) به شرح ذیل از اول دی ماه سال 1402 ملزم به صدور صورتحساب الکترونیکی نوع 1 و یا 2 از طریق سامانه مودیان برای فروش کالا و خدمات مطابق دستورالعمل صدور صورتحساب الکترونیکی، حسب مورد می‌باشند:

    سامانه مودیان برای اشخاص حقیقی

    1- کلیه اشخاص حقیقی (صاحبان مشاغل) که میزان فروش خالص کالا و خدمات سال 1402 آنها تا پایان شهریور ماه سال 1402، بیشتر از 180 میلیارد ریال بوده است.

    2- اشخاص حقیقی موضوع جزء 2 بند ط تبصره 6 قانون بودجه سال 1402، با هر میزان فروش کالا و خدمات سالانه کماکان ملزم به صدور صورتحساب الکترونیکی هستند.

    3- عرضه‌کنندگان کالا و خدمات مرتبط با طلا، جواهر و پلاتین با هر میزان فروش کالا و خدمات به استناد جزء 4 بند ب ماده 26 قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال 1400

    4- فروشندگان مواد معدنی به واحد‌های فراوری مواد معدنی موضوع بند م تبصره 7 قانون بودجه سال 1402 با هر میزان فروش ملزم به صدور صورتحساب الکترونیکی نوع 1 مطابق دستورالعمل صدور صورتحساب الکترونیکی می‌باشند.

    رسید دستگاه کارتخوان بانکی یا درگاه پرداخت الکترونیکی اشخاص بندهای 1 و 2 فوق که صرفا برای عرضه کالا و خدمات با نرخ مالیات بر ارزش افزوده یکسان صادر می‌شود، در حکم صورتحساب الکترونیکی می‌باشد.

    مراتب فوق مانع از صدور صورتحساب الکترونیکی نوع 1 و یا 2 مطابق دستورالعمل صدور صورتحساب الکترونیکی، توسط صاحبان مشاغل با فروش سالانه کمتر از نصاب مذکور که طبق سایر قوانین مکلف به صدور صورتحساب الکترونیکی شده‌اند، نخواهد بود.

    در صورتی که فروش هر مودی طی سال از نصاب مقرر در ماده 14 مکرر قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان و تبصره 1 آن، عبور نماید از ابتدای دومین دوره بعد از اتمام دوره عبور فروش سالانه از نصاب مقرر، ملزم به صدور صورتحساب الکترونیکی نوع 1 و یا 2 حسب مورد می‌باشند. به طور مثال چنانچه فروش مودی تا پایان پاییز سال 1402 به 180 میلیارد ریال برسد از ابتدای فروردین ماه سال 1403 مکلف به صدور صورتحساب الکترونیکی نوع 1 و یا 2 می‌باشند و چنانچه به همین ترتیب فروش مودی تا پایان اسفند ماه 1402 از نصاب فوق عبور نماید از ابتدای تیر ماه سال 1403 مکلف به صدور صورتحساب الکترونیکی نوع 1 و یا 2 حسب مورد خواهد بود. بدیهی است با توجه به نصاب‌های مندرج در تبصره 1 ماده 14 مکرر فوق، محاسبات هر سال بر اساس نصاب‌ مربوط به آن سال انجام خواهد شد.

    عدم صدور صورتحساب الکترونیکی توسط اشخاص به شرح فوق، مشمول جرائم و ضمانت اجرایی قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان خواهد بود.»بر اساس بند 1 قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، همه صاحبان کسب و کارها و اشخاص حقوقی موضوع فصل‌های چهارم و پنجم باب سوم قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۱۳۶۶/۱۲/۳ با اصلاحات و الحاقات بعدی آن، شامل این قانون می‌شوند.

    اشخاص حقیقی چه تکالیفی در سامانه مودیان دارند؟

    همانطور که در بالا بیان کردیم، عده‌ای از افراد افراد حقیقی و حقوقی مشمول پرداخت مالیاتی هستند که مودیان مالیاتی نامیده می‌شوند. این افراد مکلف به انجام یک سری تکالیف هستند که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

    • ثبت نام در سامانه مودیان
    • تهیه پایانه فروشگاهی و استفاده از آن در کسب و کارشان
    • صادر کردن صورتحساب الکترونیکی از طریق نرم افزار حسابداری
    • در اختیار گذاشتن اطلاعات مربوط به حساب بانکی و شناسه یکتا دستگاه پوز به سازمان امور مالیاتی
    • اگر کسب و کار مودی به هر دلیلی تعطیل شد یا مکان آن تغییر کرد، وی موظف است ظرف مدت ده روز مراتب را به سازمان امور مالیاتی اطلاع دهد.

    مراحل ثبت نام سامانه مودیان اشخاص حقیقی چیست؟

    ثبت نام در سامانه مودیان اشخاص حقیقی به هیچ عنوان کار دشواری نیست و افراد می‌توانند با انجام چند مرحله ساده نسبت به ثبت نام در این سامانه اقدام کنند. مراحل ثبت نام در سامانه مودیان اشخاص حقیقی عبارتند از:

    سامانه مودیان برای اشخاص حقیقی

    • مرحله اول: ثبت نام کردن در نظام مالیاتی است. برخلاف بسیاری از سامانه‌ها که برای ثبت نام تنها به کد ملی و احراز هویت نیاز دارند، ثبت نام سامانه مودیان اشخاص حقیقی نیازمند ثبت نام در نظام مالیاتی بوده تا از این طریق بتوانند به کارپوشه سامانه مودیان دسترسی پیدا کنند.
    • . مرحله دوم: دریافت کردن گواهی امضای الکترونیکی از مراکز مربوط به صدور گواهی است. یکی دیگر از مراحلی که پیش‌نیاز ثبت نام در سامانه مودیان برای اشخاص حقیقی و حقوقی به صورت عام بوده، مراجعه به سایت gica.ir و درخواست صدور گواهی امضای الکترونیک است. اما اشخاص حقیقی می‌توانند از طریق مرکز میانی فناوران راهبر، مرکز میانی پارس‌ساین و مرکز میانی اعتماد هوشمند نیز اقدام به ثبت نام کنند.
    • مرحله سوم: دریافت نمودن شناسه یکتای حافظه مالیاتی از طریق وارد شدن به کارپوشه سامانه مودیان است. شناسه یکتای مالیاتی در واقع یک کد شش رقمی منحصربه‌فرد بوده که هر حافظه مالیاتی به آن نیاز دارد. برای دریافت نمودن شناسه یکتای حافظه مالیاتی باید کلید عمومی Public Key را که پس از دریافت امضای الکترونیک بدست آورده‌اید، در قسمت مربوط به شناسه یکتای حافظه مالیاتی در کارپوشه مربوط به سامانه مودیان وارد نمایید.
    • مرحله چهارم: دریافت کردن شناسه کالا و همچنین خدمات برای صدور صورت حساب الکترونیکی، آخرین پیش نیاز ثبت‌نام سامانه مودیان برای اشخاص حقیقی است. این شناسه در واقع یک کد منحصر‌به‌فرد بوده که افراد برای دریافت آن می‌توانند به سایت سازمان امور مالیاتی به نشانی stuffid.tax.gov.ir مراجعه کنند.
    • مرحله پنجم: اکنون که تمامی پیش نیازهای مورد نیاز برای ثبت نام را فراهم کرده‌اید، به آسانی می‌توانید تنظیمات سامانه مودیان در نرم افزار هوفر را انجام دهید و ارسال صورتحساب به سامانه مودیان را انجام دهید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=341566

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم