• امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
7

درآمد و سود طرح احداث نیروگاه خورشیدی

  • کد خبر : 309432
  • 04 دی 1401 - 20:00
درآمد و سود طرح احداث نیروگاه خورشیدی

فهرست محتوا استحصال برق در نیروگاه‌های حرارتی به محیط زیست صدمه می‌زند. از همین رو، بسیاری از کشورها در صدد برآمده اند تا از خورشید برق تولید کنند. نور خورشید، منبعی تمام نشدنی، ارزان، در دسترس و فاقد هر گونه آلودگی می‌باشد. طرح توجیهی احداث نیروگاه خورشیدی نوشتاری است که در آن به محاسبات فنی، […]

فهرست محتوا

  • استحصال برق در نیروگاه‌های حرارتی به محیط زیست صدمه می‌زند. از همین رو، بسیاری از کشورها در صدد برآمده اند تا از خورشید برق تولید کنند. نور خورشید، منبعی تمام نشدنی، ارزان، در دسترس و فاقد هر گونه آلودگی می‌باشد. طرح توجیهی احداث نیروگاه خورشیدی نوشتاری است که در آن به محاسبات فنی، ارزیابی‌های مالی و مطالعه بازار این پروژه می‌پردازد. در این طرح توجیهی اقتصادی بودن احداث نیروگاه برق خورشیدی بولد شده و مخاطب را تشویق به سرمایه‌گذاری در این بخش می‌کند. سایت استارت وی می تواند اطلاعات لازم را در این زمینه و دیگر زمینه های شروع یک کسب و کار پرسود در اختیار شما بگذارد.

    درآمد و سود طرح احداث نیروگاه خورشیدی

    چرا باید نیروگاه خورشیدی احداث کنیم؟

    سرمایه‌گذاری در احداث نیروگاه خورشیدی یکی از شیوه‌های درآمدزایی است. فروش برق به دولت می‌تواند یک راه مطمئن در درآمدزایی به شمار آید. دولت تعهد می‌دهد تا به مدت بیست سال برق تولیدی شما را بخرد. دولت به صورت ماهیانه با شما تسویه می‌کند. این نوع سرمایه‌گذاری از سود بانکی، بسیار ایمن‌تر می‌باشد چراکه فروش برق مطابق با نرخ تورم تعیین می‌شود. اصل سرمایه شما با طرح توجیهی نیروگاه خورشیدی هرگز هدر نمی‌رود.

     

    آیا با احداث نیروگاه خورشیدی می توان برق خانه خود را نیز تامین کرد؟

    دولت با شخصی که اقدام به احداث نیروگاه خورشیدی می کند، وارد قرارداد می شود. برق تولید شده سرمایه گذار توسط دولت به مدت بیست سال به صورت ضمانت شده خریداری می شود. قیمت برق تولیدی سرمایه گذار ده برابر در نظر گرفته می شود. درعین حال سرمایه گذار می تواند از برقی که خودش تولید کرده است، استفاده شخصی نماید. همچنین او مخیر است که برق تولیدی خود را به شبکه توزیع نیز متصل کند.

    احداث نیروگاه خورشیدی در چند زمینه قابل اجرا است؟

    احداث نیروگاه خورشیدی به روش آنگرید( احداث نیروگاه برای درآمدزایی) به دو صورت انشعابی و غیر انشعابی می باشد. در نیروگاه های انشعابی سرمایه گذار می بایست کنتور برق داشته باشد. او می تواند تا دویست کیلو وات، نیروگاه برق خورشیدی انشعابی داشته باشد. نیروگاه غیرانشعابی نیز دارای ضوابط و شرایط خاص خود است که در این جا به آن اشاره نمی کنیم.

     

    نیروگاه خورشیدی بر پشت بام خانه

    تاسیس احداث نیروگاه خورشیدی بر روی بام خانه این امکان را برای سرمایه‌گذار فراهم می‌کند تا به صورت بسیار ارزان و ایمن دست به تولید برق بزند. تنها کافی است فرد به شرکت توزیع برق شهرستان رفته و برگه قرارداد را امضا نماید. نیروگاه خورشیدی توسط پیمانکارانی که در شهر شما فعالیت دارند، ظرف سه تا چهار روز کاری بر روی بام احداث خواهد شد. شرکت توزیع برق بر مبنای قرارداد، به شما کنتور جداگانه‌ای خواهد داد. خرید برق تولیدی شما در همان ماه اول صورت خواهد گرفت.

     

    مزایای احداث نیروگاه خورشیدی بر روی بام خانه ها

    احداث نیروگاه خورشیدی باعث می شود تا پشت بام خانه شما از حالت بلااستفاده بودن خارج شود لذا نیازی نخواهد بود که به دنبال مکان دیگر باشید. این نوع سرمایه گذاری بسیار ایمن بوده و آلودگی صوتی و محیطی ایجاد نمی کند. شما با هر میزان سرمایه ای، می توانید پنل های تولید برق را روی پشت بام برده و آن را نصب کنید. ضمن این که پنل های تولید برق را می توان در همه مکان ها نصب نمود و در صورت لزوم آن را به مکانی دیگر انتقال داد.

     

     

    حداقل و حداکثر مقدار زمین برای نیروگاه خورشیدی

    حداقل مکانی که برای احداث نیروگاه خورشیدی نیاز است، شصت متر مربع است. با این میزان مساحت می توان پنج کیلو وات برق تولید کرد. بیشترین میزان برق تولیدی نیز حدود دویست کیلو وات بوده که نیازمند به زمینی بالغ بر دوهزار و صد متر مربع می باشد. میزان فروشی که از این نیروگاه به دست می آید ماهیانه پنجاه میلیون تومان می باشد. مدل و برند پنل ها نیز در تعیین قیمت ها تاثیر می گذارند. شما می توانید از پنل های ایرانی و چینی استفاده کنید.

     

    آیا نیروگاه خورشیدی توجیه اقتصادی دارد؟

    نصب نیروگاه خورشیدی جهت منازل در کوتاه مدت نمی‌تواند توجیه اقتصادی داشته باشد ولی اگر این سلول‌های خورشیدی را به شبکه برق وصل کنید، می‌توان امیدوار بود که یک سرمایه‌گذاری خوب انجام داده‌اید. شما می‌توانید از وام و تسهیلات بانکی در این زمینه نیز برخوردار شوید. خوب است بدانید، سرمایه‌گذاری اولیه در نصب این نوع پنل‌ها گران توصیف می‌شوند اما این سلول‌های خورشیدی ماندگاری بالایی دارند و در درازمدت یک سرمایه گذاری ایمن به شمار می‌روند.

    هزینه احداث نیروگاه خورشیدی

    هزینه احداث نیروگاه خورشیدی 5 کیلووات حدود 140 میلیون تومان برآورد می شود(سال1401). این میزان سرمایه به شما 5 کیلووات برق خواهد داد. تمامی این هزینه ها از 5 کیلووات تا 1 مگاوات در سایت استارت وی برآورد شده است.

    درآمد نیروگاه خورشیدی

    مهمترین منبع درآمد نیروگاه خانگی شما مطابق با مبلغی است که در برگه قرار داد ثبت شده است. ممکن است به صورت ماهیانه یا هر دو ماه یکبار شرکت توزیع برق با شما تسویه نماید. برق تولیدی شما در کنتورهای مجزایی به ثبت می رسد. باز هم تاکید می شود، درآمدی که شما از نیروگاه خانگی خود برداشت می کنید، بستگی به مساحت زمین و سرمایه ای دارد که در این زمینه صرف کرده اید. این جا ضرب المثل هر که بامش بیش، برفش بیشتر به نوعی دیگر مصداق پیدا می کند.

    شرایط زمین برای احداث نیروگاه خورشیدی

    زمین شما برای نصب پنل های خورشیدی می بایست حائز شرایطی باشد. این شرایط تنها با بازدید مستقیم از زمین مشخص می شوند. برای بررسی شرایط زمین نیروگاه برق، می توان به این موارد توجه کرد:

    • میزان شیب زمین
    • جهت شیب زمین در کدام سمت قرار دارد
    • بلندی زمین از سطح دریا
    • نوع گسل
    • وجود رودخانه یا دریاچه در اطراف زمین
    • نزدیک یا دور بودن زمین به جاده ارتباطی
    • منطقه زمین روستایی است یا شهری

    سرمایه گذاری در نصب پنل خورسیدی یک سرمایه گذاری ایمن است

    مناطق مناسب جهت ساخت نیروگاه خورشیدی چگونه شناسایی می شوند؟

    برای احداث نیروگاه خورشیدی، باید مطالعاتی روی موقعیت زمین انجام داد. تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است، مشخص می کنند عوامل بسیاری در این مسئله می توانند نقش داشته باشند. این عوامل عبارت هستند از :

    • ساعاتی که آسمان آفتابی است
    • میزان پوشش ابری که در سال شاهد آن هستیم
    • گردوغبار موجود در هوا
    • رطوبت هوا
    • بلندی زمین از سطح دریا
    • کاربری نوع زمین

     

    بهترین لوکیشن جهت احداث نیروگاه خورشیدی

    انتخاب بهترین مکان برای احداث نیروگاه خورشیدی نیاز به دقت بالایی دارد. هر چه زمین دارای پتانسیل بیشتر در دریافت نور خورشید باشد، توان تولید برق پنل ها بیشتر خواهد بود. فاکتورهای زیادی را می توان در انتخاب زمین مناسب، در نظر گرفت که نوع آب و هوا، زمین شناسی، میزان استقبال مردم از این طرح از جمله این موارد هستند. بیابان ها و کویرهای ایران از جهت وسعت و آفتابگیر بودن یک مکان ویژه برای نصب نیروگاه برق خورشیدی است. اگر می خواهید پنل خود را در زمین نصب کنید، باید به دنبال زمینی باشید که درست بر روی کمربند تابش آفتاب واقع شده باشد.

     

    رطوبت زمین محل احداث نیروگاه خورشیدی

    برای احداث نیروگاه خورشیدی باید به رطوبت زمین توجه کرد. برای این کار باید به دو عامل مهم توجه داشت. نخست باید اثر ذرات بخار را روی پرتو خورشید سنجید. همچنین اثر نم در صورت نفوذ به سلول های خورشیدی را باید بررسی کرد. این موضوع می تواند با تغییر دما طی شبانه روز اتفاق بیفتد. اگر بر اثر تغییرات آب و هوایی، شاهد ایجاد شبنم و رطوبت هوا باشیم، جریان اتصال کوتاه در پنل ها ممکن است، افت کند. اما این موضوع جای نگرانی ندارد چون تاثیر چندانی در کاهش تولید برق نخواهد داشت.


    نمایی از قسمت زیرین پنل های آفتابی

     

    نحوه ثبت نام نیروگاه خورشیدی خانگی

    برای ثبت نام احداث نیروگاه خورشیدی لازم است، در سایت ساتبا ثبت نام اینترنتی داشته باشید. سپس مدارک شما توسط شرکت توزیع نیروی برق بررسی می شود. شما نیاز است که حتما مالک زمین یا ساختمانی باشید که قرار است پنل در آن نصب شود. بامی که محل نصب سلول های خورشیدی است، باید متناسب با ظرفیت انشعاب باشد. سپس بین شما و شرکت توزیع برق، قراردادی امضا می شود. در انتها شما پیمانکار خود را انتخاب می کنید تا پنل ها روی زمین یا بام خانه شما نصب شوند.

    درآمد و سود طرح احداث نیروگاه خورشیدی

    طرح توجیهی نیروگاه خورشیدی چه کمکی می کند؟

    این طرح کمک می کند تا احداث نیروگاه خورشیدی به درستی مورد تفهیم سرمایه گذار قرار گرفته و او را تشویق به این امر نماید. با کمک این طرح سرمایه گذار تشویق می شود تا با تهیه سلول های خورشیدی و نصب آن بر روی بام یا زمین خود برق تولید کرده و انرژی پاک و دائمی به دست آمده را به دولت بفروشد. درآمد حاصله با توجه به نرخ تورم تغییر می کند. سرمایه گذار می تواند هم برق منزل خود را تامین کند و هم باقی آن را به دولت بفروشد. برای اطلاعات بیشتر درباره طرح توجیهی نیروگاه خورشیدی کلیک کنید.

     

    برای ساخت پنل خورشیدی روی پشت بام خانه چه مراحلی را باید طی کرد؟

    سرمایه گذار به شرکت توزیع برق منطقه رفته و طی یک درخواست کتبی، برای احداث نیروگاه خورشیدی خانگی اعلام آمادگی می کند. به صورت اینترنتی نیز می توان درخواست تاسیس نیروگاه برق خانگی داد. سپس مدارکی که معین می کند نوع ، مکان احداث، گنجایش نیروگاه در چه سطحی است، به مسئولان مربوطه تحویل داده می شود. آنها پس از بررسی این اسناد، صدور پروانه را بلامانع خواهند دانست. گرفتن مجوز محیط زیست نیز از دیگر مراحل ساخت نیروگاه برق خورشیدی است.

    وام بسیج سازندگی برای نیروگاه خورشیدی

    برای احداث نیروگاه خورشیدی می توان از وام بسیج سازندگی نیز استفاده کرد. این وام چهار درصدی بوده و برای استحصال پنج کیلو وات مناسب می باشد. برای گرفتن وام پنجاه میلیون تومانی که به صورت شصت ماهه باید تسویه شود، این شرایط مورد لحاظ قرار می گیرد:

    ·        برخورداری از انشعاب برق تک فاز

    ·        داشتن سند ملکی ساختمان یا داشتن قرارداد اجاره بیست ساله

    • داشتن دست کم فضای سه در ده متر که ده متر آن حتما باید به سمت جنوب واقع شده باشد
    • داشتن سرمایه اولیه سی و یک میلیون تومان
    • نداشتن بدهی بانکی و داشتن یک ضامن معتبر

     

    مزایای نیروگاه خورشیدی 5 کیلووات طرح بسیج سازندگی
    چنانچه بخواهید از امتیازات احداث نیروگاه خورشیدی با پتانسیل پنج کیلو وات برخوردار شوید، لازم است با طرح بسیج سازندگی نیز آشنایی داشته باشید.

    شما می توانید پنل ها را در صورت لزوم جابه جا کنید و به زمین یا پشت بام خانه ای دیگر انتقال دهید.

    همانطور که گفته شد طرح توجیهی اطلاعات مهمی از جمله میزان سرمایه، درآمد ، سود و … را در اختیار شما قرار می دهد.

    پیشنهاد به مطالعه: طرح توجیهی نیروگاه خورشیدی از 5 کیلووات تا 1 مگاووات  در سایت استارت وی

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=309432

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم