• امروز : چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
2

در سال 1401، بانک مسکن با مشکلات مالی و اقتصادی جدی روبرو شد.

  • کد خبر : 335510
  • 01 آذر 1402 - 13:56
در سال 1401، بانک مسکن با مشکلات مالی و اقتصادی جدی روبرو شد.

سود حاصل از سپرده‌های مدت‌دار بانک مسکن در سال گذشته نسبت به پیش‌بینی، حدود 37 درصد کاهش یافت. این کاهش به دلیل نقدینگی اضافی بانک مسکن برای پرداخت تسهیلات به طرح نهضت ملی مسکن رخ داد. این موضوع باعث منفی شدن خالص سپرده‌گذاری و سپرده‌پذیری بانک مسکن نسبت به سایر بانک‌ها شده است. در سال […]

  • سود حاصل از سپرده‌های مدت‌دار بانک مسکن در سال گذشته نسبت به پیش‌بینی، حدود 37 درصد کاهش یافت. این کاهش به دلیل نقدینگی اضافی بانک مسکن برای پرداخت تسهیلات به طرح نهضت ملی مسکن رخ داد. این موضوع باعث منفی شدن خالص سپرده‌گذاری و سپرده‌پذیری بانک مسکن نسبت به سایر بانک‌ها شده است.

    در سال 1401، بررسی صورت مالی بانک مسکن نشان می‌دهد که طرح نهضت مسکن ملی و مسکن مهر تأثیراتی داشته است. بانک مسکن توانسته در سال گذشته زیان انباشته خود را بهبود داده و اثرات تسهیلات مربوط به این طرح‌ها را در صورت مالی خود نشان دهد.

    بانک مسکن در سال 1317 تحت عنوان بانک رهنی تأسیس شد و در سال 1359 به عنوان یک شرکت دولتی به ثبت رسید. تا پایان سال 1401، این بانک 1,179 شعبه را ثبت کرده بود، از جمله 194 شعبه در استان تهران.

    سرمایه بانک مسکن در پایان سال 1401 برابر با 43.4 همت بود و دولت 100 درصد سهام آن را داشت.

    بانک مسکن در سال گذشته موفق شد از طریق تسهیلاتی که اعطا کرده بود، درآمدی به مقدار 26.2 همت کسب کند که نسبت به سال 1400 بیش از 53 درصد افزایش داشت. بیش از نیمی از این درآمد ناشی از تسهیلات “فروش اقساطی” بود.

    بخشی دیگر از درآمد بانک مسکن مربوط به تسهیلات غیرمشاع بود. درآمد تسهیلات غیرمشاع بانک مسکن ناشی از تسهیلات تکلیفی، از جمله طرح نهضت ملی مسکن، در سال گذشته حدوداً 24 درصد از درآمدهای بانک را تشکیل می‌داد که معادل 6.4 همت بود. درآمدهای تسهیلات غیرمشاع بانک مسکن در سال 1401 نسبت به سال 1400 تقریباً دو برابر شده است که ناشی از افزایش پرداخت تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن است.

    افزایش چشمگیر پرداخت تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن توسط بانک مسکن در سال 1401، باعث شده است که سرمایه‌گذاری‌های بانک از طریق سپرده‌گذاری نزد بانک‌های دیگر کاهش یابد.

    بانک مسکن در سال گذشته درآمدی به مقدار 961 میلیارد تومان از سود سپرده‌گذاری نزد بانک‌های دیگر کسب کرده است که نسبت به سال 1400 بیش از 57 درصد کاهش داشت.

    سود حاصل از سپرده‌های بانکی نیز در سال گذشته حدود 17.3 همت بوده است که نسبت به سال 1400 تقریباً 50 درصد افزایش داشت.

    سپرده‌های بانک مسکن تا پایان سال گذشته به بیش از 200 همت رسیده است که نسبت به سال 1400 حدود 32 درصد افزایش داشته است.

    بانک مسکن در سال 1401، به دلیل معاملات ارزی و بازار مسکن، زیان داشت. در حقیقت، خرید و فروش ارز این بانک در سال 1401 منجر به زیان 14 میلیارد تومانی شده بود. این در حالی بود که در سال 1400، بانک مسکن بیش از 126 میلیارد تومان سود از معاملات ارزی به دست آورده بود.

    علاوه بر آن، سود حاصل از فروش دارایی‌ها نیز در سال گذشته با پیش‌بینی‌ها بیش از 50 درصد تفاوت داشت. بانک مسکن در ابتدا پیش‌بینی کرده بود که از فروش دارایی‌های ثابت خود 90 میلیارد تومان سود کسب کند، اما به دلیل رکود بازار مسکن، افزایش قیمت‌ها و عدم اقبال مشتریان به دلیل قیمت بالای املاک و کیفیت پایین ساختمان‌هایی که بانک مسکن در بازار داشت، تنها 42 میلیارد تومان از این مبلغ پیش‌بینی شده حاصل شد.

    در سال 1401، بانک مسکن با مشکلات مالی و اقتصادی جدی روبرو شد.

    درباره حقوق کارکنان بانک مسکن، در سال گذشته حدود چهار هزار میلیارد تومان برای پرداخت حقوق و مزایای کارکنان به ثبت رسید. میانگین حقوق و مزایای کارکنان نسبت به سال 1400 بیش از 33 درصد افزایش داشت. با توجه به تعداد کارکنان بانک، میانگین حقوق و مزایای هر کارمند در سال گذشته حدود 324 میلیون تومان (معادل ماهانه 27 میلیون تومان) بوده است.

    هزینه‌های مالی بانک مسکن نیز در سال گذشته به بیش از 2.5 همت رسید. این هزینه‌ها اغلب به هزینه سود تسهیلات دریافتی بانک وابسته است. در واقع، بانک مسکن به دلیل کمبود نقدینگی مجبور به دریافت تسهیلات مالی بوده است. حدود 90 درصد از هزینه‌های مالی بانک مسکن مربوط به وام‌های دریافتی از بانک مرکزی و سپرده‌های پرداختی مشتریان در طرح اقدام ملی و مسکن مهر است. در سال گذشته، بانک مسکن حدود هزار میلیارد تومان سود را به سپرده‌های مشتریان مربوط به طرح اقدام ملی و مسکن مهر پرداخت کرده است.

    بدهی بانک مسکن به بانک مرکزی نیز در سال گذشته به بیش از 70 هبدهی بانک مسکن به بانک مرکزی نیز در سال گذشته به بیش از 70 هزار میلیارد تومان رسید. این بدهی ناشی از دریافت تسهیلات مالی از بانک مرکزی بوده است. بانک مسکن به علت مشکلات مالی و نقدینگی، به این وام‌ها نیاز داشته است.

    به طور خلاصه، در سال گذشته بانک مسکن با مشکلات مالی و اقتصادی روبرو شده است. زیان بانک در معاملات ارزی، کاهش سود حاصل از فروش دارایی‌ها و هزینه‌های مالی بالا از جمله چالش‌هایی بودند که با آن روبرو شده است. همچنین، بدهی بانک به بانک مرکزی نیز بسیار بالا است.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=335510

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم