• امروز : یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
4

عده‌ای در کشور حاشیه امن دارند اما باید هزینه ۷ سال قطع روابط با عربستان را بدهند

  • کد خبر : 312487
  • 24 اسفند 1401 - 5:29
عده‌ای در کشور حاشیه امن دارند اما باید هزینه ۷ سال قطع روابط با عربستان را بدهند

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفتگو با مُنیبان: عده‌ای در کشور حاشیه امن دارند اما باید هزینه ۷ سال قطع روابط با عربستان را بدهند جلیل رحیمی جهان آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای ..

  • عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفتگو با مُنیبان:

    عده‌ای در کشور حاشیه امن دارند اما باید هزینه ۷ سال قطع روابط با عربستان را بدهند

    جلیل رحیمی جهان آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با خبرنگار سیاسی مُنیبان درباره اینکه ایران و عربستان نمی‌توانستند بدون واسطه با یکدیگر توافق کنند، گفت: بله ایران و عربستان می‌توانستند بدون واسطه با یکدیگر مذاکره کنند کما اینکه پیش از این تهران و ریاض در عمان و عراق چندین دور مذاکرات دیپلماتیک داشتند اما آنچه اتفاق افتاد به این ترتیب بود که در سفر اخیر رییس‌جمهور چین به عربستان، پکن ابراز تمایل کرده بود که این توافق در چین صورت بگیرد. البته این اقدام چین دو نکته داشت اول اینکه توافق ایران و عربستان در این کشور رخ داد و نکته مهم‌تر مربوط به گسترش دایره نفوذ چین در خاورمیانه و تغییر دسته‌بندی‌ها در این منطقه است. ما علاقمند هستیم این پیام به غرب ارسال شود که غرب تصمیم‌گیر نهایی نیست و نمی‌تواند هر کاری را انجام دهد.

    او افزود: علاوه بر این بهبود رابطه ایران و عربستان به واسطه چین می‌تواند برای کشورهای منطقه این پیام را داشته باشد که برخلاف آمریکا که به دنبال تنش میان کشورها است چین با وجود اینکه به دنبال افزایش دایره نفوذ خود است نمی‌خواهد اختلافات افزایش پیدا کند.

    رحیمی جهان آبادی در واکنش به اینکه اما این امکان وجود دارد که چین هم بعد از افزایش دایره نفوذش در منطقه به دنبال اختلاف افکنی باشد، تصریح کرد: در حال حاضر شاهد افزایش دایره نفوذ چین در خاورمیانه هستیم اما این افزایش نفوذ پکن به معنای قطع ارتباط ایران با غرب نیست چراکه همیشه به دنبال رابطه متوازن با شرق و غرب هستیم اما غرب واقعاً مقصر است که خاورمیانه و جهان را به سمت دیگری هدایت می‌کند.

    عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در واکنش به اینکه بسیاری بر این باور هستند که گرایش ایران به سمت شرق پررنگ‌تر شده، اظهار کرد: غرب فرصتی برای گفتگو و بهبود رابطه باقی نگذاشته است در مجموع غرب می‌توانست عاقلانه‌تر عمل کند. اینکه در زمان جرج بوش پسر در رده محور شرارت قرار گرفتیم و یا در دوره ترامپ آمریکا از برجام خارج شد، همین نشان‌ دهنده اشتباهات محاسباتی غرب بوده و در حال هم آنچه اتفاق افتاد نتیجه اشتباه محاسباتی آنها است.

    رحیمی جهان آبادی در واکنش به اینکه عادی سازی روابط اسرائیل و عربستان تا چه اندازه بر روابط تهران و ریاض موثر خواهد بود، اظهار کرد: عربستان در دوره بن سلمان سیاست جدیدی را در پیش گرفته اینکه به دنبال برقراری رابطه با اسرائیل هستند یا خیر مسائل داخلی عربستان است لذا ایران تلاش می‌کند روابط دو جانبه خود با عربستان را مدیریت کند. همانطور که عربستان نمی‌تواند برای ایران تعیین تکلیف کند که با کدام کشورها در ارتباط باشد یا نباشد ایران هم تمایل ندارد برای عربستان تعیین تکلیف کند که با کدام کشورها رابطه داشته باشد و با کدام کشورها رابطه نداشته باشد.

    او ادامه داد: بسیاری از کشورهای منطقه که در حال حاضر با ایران ارتباط دارند با اسرائیل هم رابطه دارند اما سعودی‌ها جهت برقراری رابطه با اسرائیل دغدغه افکار عمومی جهان عرب را دارند چراکه جهان عرب پذیرش اسرائیل را ندارد و حکومت‌هایی که به سمت رابطه با اسرائیل می‌روند پشتوانه مردمی خود را ضعیف می‌کنند چراکه جهان عرب اسرائیل را دشمن خود و اشغال‌گر می‌داند.

    رحیمی جهان آبادی در واکنش به اینکه چه کسی پاسخگوی زیان و ضررهای قطع رابطه ۷ ساله ایران و عربستان خواهد بود، متذکر شد: عده‌ای در کشور حاشیه امن دارند و هر کاری انجام می‌دهند لذا افرادی که به سفارت عربستان حمله کردند و رابطه را قطع کردند باید پاسخگوی ضرر و زیان‌های قطع رابطه در این ۷ سال باشند. از طرف دیگر سعودی‌ها در پروژه ایران هراسی تسلیم تبلیغات غربی‌ها و اسرائیلی ها شدند. برخی از مسئولین کشورهای عربی ایران را با نگاه دشمن می‌بینند. لذا هم طرف عرب هم تندروهای داخلی که به ویژه از ابتدای انقلاب وظیفه‌ای غیر از آسیب زدن به منافع ایران را، ندارند این اقدامات را انجام دادند اینکه قرار است چه زمانی ترمز این تندروها را بکشند، مشخص نیست.

    او در پاسخ به برخی اظهار نظرها مبنی بر اینکه چرا شمخانی به جای وزیر امور خارجه توافق ایران و عربستان را امضا کرد، افزود: در چین مذاکرات نهایی ایران و عربستان برگزار شد. مذاکرات قبلی را دیپلمات‌های ما در وزارت امور خارجه انجام دادند. تصمیم بر این بوده که در سطح وزرای امور خارجه حضور نداشته باشند و ابتدا دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار کند و بعدها ممکن است دیدارهایی میان وزرای امور خارجه دو کشور ایران و عربستان صورت بگیرد.

    رحیمی جهان آبادی در واکنش به اینکه گفته شده وزیر امور خارجه عربستان در دور نهایی مذاکرات ایران و عربستان حضور داشت، تصریح کرد: بله وزیر امور خارجه عربستان در مرحله نهایی مذاکرات تهران و ریاض حضور داشته اما در مورد ایران تصمیم به این ترتیب بوده که دبیر شورای عالی امنیت ملی در جلسه مذکور حضور داشته باشد.

    او در پاسخ به ادعای مطهری مبنی بر اینکه در حال حاضر ایران در عمان در حال انجام مذاکراتی برای احیای برجام است، خاطرنشان کرد: بنده از این موضوع اطلاعی ندارم.

    رحیمی جهان آبادی در واکنش به اینکه حضور طالبان در سفارت افغانستان به معنای به رسمیت شناخته شدن طالبان توسط ایران است یا خیر، یادآور شد: در حقوق بین‌الملل دو نوع شناسایی داریم که یکی از آنها شناسایی قانونی است و دیگری عملی. وقتی که دولت یا گروهی در کشوری حاکم می‌شوند شما عملاً به دلیل بسیاری از مسائل نظیر اتباع، رفت‌وآمدها و بده و بستان های اقتصادی مجبور به برقراری رابطه می‌شوید. آنچه در رابطه ایران و طالبان اتفاق افتاده این است که ایران دو فکتو یعنی عملاً طالبان را به رسمیت شناخته است. شناسایی قانونی زمانی اتفاق می‌افتد که ایران اطمینان حاصل کند، طالبان به قوانین بین‌المللی و حدود مرزی پایبند است و از طرفی یکسری نگرانی‌های ایران را رفع کنند. در مجموع پذیرش سفیر و تحویل سفارتخانه و مسائل داخلی افغانستان و رفت‌وآمدهایی که مسئولین ما به افغانستان دارند عملا شناسایی غیر رسمی تلقی می‌شود.

    منبع خبر

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=312487

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم