• امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
3

محمود صادقی: حتی اگر آزادی کامل برقرار شود بعید است که مردم در انتخابات شرکت کنند

  • کد خبر : 313286
  • 05 فروردین 1402 - 9:14
محمود صادقی: حتی اگر آزادی کامل برقرار شود بعید است که مردم در انتخابات شرکت کنند

ویژه نوروز ۱۴۰۲؛ محمود صادقی: حتی اگر آزادی کامل برقرار شود بعید است که مردم در انتخابات شرکت کنند محمود صادقی، چهره سیاسی اصلاح‌ طلب، در گفتگو با خبرنگار سیاسی مُنیبان در ارزیابی اینکه عملکرد مجلس یا..

  • ویژه نوروز ۱۴۰۲؛

    محمود صادقی: حتی اگر آزادی کامل برقرار شود بعید است که مردم در انتخابات شرکت کنند

    محمود صادقی، چهره سیاسی اصلاح‌ طلب، در گفتگو با خبرنگار سیاسی مُنیبان در ارزیابی اینکه عملکرد مجلس یازدهم توانسته قشر خاکستری جامعه را به سمت اصلاحات سوق دهد، گفت: در این رابطه دو بحث مطرح است، یکی بحث عملکرد مجلس و اینکه آیا توانسته چنین اثری بگذارد باید جدا از یکدیگر بررسی شود. به‌ هر حال مجموعا مجلس یازدهم عملکرد مناسبی نداشته و حتی آن آرای حداقلی را هم که داشت را راضی نکرده است.

    او افزود: اما اینکه آیا عملکرد مجلس یازدهم تاثیری بر قشر خاکستری جامعه در زمینه شرکت در انتخابات آینده داشته یا نداشته بسیار قابل بحث است چرا که به نظر می‌رسد فضای عمومی کشور به گونه‌ای است که قشر خاکستری تمایل کمی برای حضور در انتخابات بعدی دارد. بسیار بعید می‌دانم عملکرد این مجلس منجر به افزایش حضور قشر خاکستری در انتخابات آینده شده باشد. به نظر می‌رسد عدم اطمینان و یأس و ناامیدی در جامعه گسترش پیدا کرده و حتی عمیق‌تر از سال 98 هم است.

    صادقی در واکنش به اینکه بنابراین مجلس دوازدهم حداقلی‌تر از مجلس یازدهم خواهد شد، تصریح کرد: برداشت من این است که رغبت مردم برای شرکت در انتخابات نسبت به سال 98 بیشتر نشده است. اعتراضاتی هم که در چند وقت اخیر در جریان بود، فاز نارضایتی‌ها را تغییر داده و مردم دیگر تقریبا از اصلاح ساختارهای موجود ناامید شده‌اند.

    او در پاسخ به اینکه راه‌حلی برای برون‌ رفت از این شرایط وجود دارد؟ اظهار کرد: راهکار در پیام‌ها و بیانیه‌هایی که از سوی خاتمی و موسوی داده شد ارائه شده است. درست است که در پیام‌ها دیدگاه‌های مختلفی مطرح شده اما هیچ‌ کدام وضع موجود را وضع مطلوبی نمی دانند چنانچه از نظر خاتمی اگر برای اصلاح وضع موجود تغییری در رفتار حاکمیت ایجاد شود، ممکن است در دیدگاه مردم تاثیر بگذارد اما در شرایط فعلی چشم‌انداز مثبتی دیده نمی‌شود.

    صادقی ضمن ارزیابی واکنش حاکمیت به پیشنهادات اصلاحی خاتمی اظهار کرد: در حال حاضر هیچ چیزی معلوم نیست. با رفتار فعلی حاکمیت، هیچ‌گونه چراغ سبزی دیده نمی‌شود. به نظر می‌رسد احتمالا به همان روال گذشته ادامه می‌دهد یعنی فضا بسته‌تر خواهد شد که بازتر نخواهد شد.

    این چهره اصلاح‌طلب در واکنش به اینکه اما بسیاری قضیه عفو رهبری را منعطف‌تر شدن قلمداد می‌کنند، متذکر شد: هنوز نشانه‌هایی از این بحث دیده نمی‌شود، مخصوصا اینکه هم‌ زمان با آزادی تعدادی از زندانی‌ها دوباره اشخاص دیگری محکوم می‌شوند و به بهانه بحث‌های مربوط به حجاب از قبیل بستن کسب‌وکارها به بهانه بدحجابی فشار روی جامعه افزایش پیدا کرده، هم‌ زمانی این موارد اجازه نداده امید به گشایش فضا ایجاد شود.

    صادقی با اشاره به ورود مجلس به بحث حجاب ادامه داد: اگر تاکنون رفتارهایی که حاکمیت در مورد الزام به حجاب داشته را مشاهده کنیم، نه‌ تنها نتیجه مثبت به دنبال نداشته بلکه منجر به نتایج منفی شده و این مسئله، مسئله‌ای نیست که از طریق اجبار حکومتی انجام شود. قانونگذاری‌ها و جرم‌انگاری‌های گذشته و روش‌هایی مثل گشت ارشاد در واقع بیشتر واکنش‌های منفی ایجاد کرده و این تجربه‌ای است که از گذشته به دست آمده است، بنابراین اگر دوباره در بخواهد بر همین پاشنه بچرخد و فشارها را تشدید کنند به‌ نوعی لجاجت با مردم و آب در هاون کوبیدن محسوب می‌شود. در مورد عملکرد مجلس هم به این دلیل که این مجلس خود را بی‌نیاز از آرای مردم می‌بیند و اتکای‌اش بر آرای اکثریت مردم نیست و نماینده اقلیت مردم است بنابراین دغدغه‌هایشان با دغدغه‌های عمومی مردم تفاوت دارد.

    او در پاسخ به اینکه آیا در انتخابات مجلس دوازدهم داوطلب می‌شوید، یادآور شد: با اوضاع فعلی هیچ امیدی به گشایش فضای سیاسی ندارم. بحث شخص خودم مطرح نیست اما مسئله انتخابات بستگی به این دارد که چه کسانی تایید شوند، در واقع باید پیش از موضوع تایید صلاحیت‌ها اساسا حاکمیت اقداماتی انجام دهد که طلیعه آن دیده شود. حتی به صرف اینکه اشخاصی را تایید صلاحیت کنند، کافی نیست بلکه باید از قبل فضای مناسبی فراهم شود که من متاسفانه از الان چشم‌انداز مثبتی در این زمینه مشاهده نمی‌کنم. به این معنی که حتی اگر آزادی کامل هم برقرار شود و افرادی از قبیل بنده تایید شوند بسیار بعید است که اکثریت مردم انگیزه‌ای برای شرکت در انتخابات داشته باشند.

    منبع خبر

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=313286

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم