• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
4

مجلس زیر سایه سنگین امضای بیش از ۲۰۰ نماینده‌ای که از رئیسی دعوت کردند، قرار دارد/ مجلس امکان نظارتی خود را از دست داده است

  • کد خبر : 302586
  • 04 خرداد 1401 - 1:47
مجلس زیر سایه سنگین امضای بیش از ۲۰۰ نماینده‌ای که از رئیسی دعوت کردند، قرار دارد/ مجلس امکان نظارتی خود را از دست داده است

رئیس فراکسیون مستقلین مجلس شورای اسلامی: مجلس زیر سایه سنگین امضای بیش از ۲۰۰ نماینده‌ای که از رئیسی دعوت کردند، قرار دارد/ مجلس امکان نظارتی خود را از دست داده است غلامرضا نوری قزلجه، رئیس فراکسیون م..

  • رئیس فراکسیون مستقلین مجلس شورای اسلامی:

    مجلس زیر سایه سنگین امضای بیش از ۲۰۰ نماینده‌ای که از رئیسی دعوت کردند، قرار دارد/ مجلس امکان نظارتی خود را از دست داده است

    غلامرضا نوری قزلجه، رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با خبرنگار سیاسی مُنیبان در ارزیابی اعتراضات صورت گرفته، گفت: دولت با اصرار اجازه‌ای از مجلس گرفت که تبدیل به قانون و جزو ۲ بند ص تبصره ۱ قانون بودجه کشور در سال ۱۴۰۱، شد. براساس قانون مذکور، مجلس این اجازه را به دولت می‌دهد که ارز ترجیحی را حذف کند منتها برای اجرای آن شرایطی در نظر گرفته شده بود، یکی از شرایط مذکور این بود که اولاً دولت قبل از هر اقدامی در جهت حذف ارز ترجیحی از کالاهای اساسی، باید زیرساخت‌های لازم از جمله کالا برگ الکترونیکی را آماده می‌کرد و مبنای قیمت‌ها را براساس قیمت‌های شهریورماه سال ۱۴۰۰ قرار می‌داد که مابه‌التفاوت را در قالب کالا برگ‌ها به مردم پرداخت می‌کرد اما دولت در اجرای این قانون به درستی پیش نرفت و مقدمات را فراهم نکرده بود و به صورت عجولانه، وارد اجرای حذف ارز ترجیحی شد.

    او فزود: در حقیقت دولت، قبل از اینکه جامعه را قانع و آماده کند و زیرساخت‌های لازم را فراهم کند، قانون حذف ارز ترجیحی را اجرایی کرد، به نحوی که می‌توان گفت دولت در اجرای قانون مذکور به صورت «بریم، ببینیم چه پیش می‌آید» اقدام کرده و این رویه مقداری مشکل به وجود آورد، به این ترتیب که آن بخشی از جامعه که باید متوجه این نکته می‌شد، قرار است چه چیزی دریافت کند و قیمت‌ها تا چه اندازه افزایش پیدا می‌کند، توجیه نشد و در نتیجه اجرای قانون حذف ارز ترجیحی، بازتاب‌هایی را، در داخل کشور به همراه داشت.

    نوری قزلجه با تاکید بر اینکه مردم باید مراقب باشند، اعتراضات به سمت و سوی دیگری هدایت نشوند، تصریح کرد: مردمی که در تأمین معیشت و اقتصاد خود دچار مشکل هستند، اعتراض می‌کنند و این اعتراض هم حق طبیعی آنها است اما مردم در همه این تجمعات اعم از صنفی و غیر صنفی، باید مواظب باشند که بدخواهان کشور و ملت ایران سوار این موج‌ها نشوند و کار را به جاهای انحرافی هدایت نکنند. ضمن اینکه ما در مجلس وظیفه داریم خواسته‌ها و مطالبات مردم را مطرح کنیم چرا این مسئله وظیفه ذاتی و اصلی مجلس است. جایی هم اگر نمایندگان مطالبات مردم را مطرح نکنند، به ناچار خود مردم مطالباتشان را مطرح می‌کنند. البته بنده معتقد هستم که بهتر است مطالبات مردم از طریق مجاری قانونی که یکی از آنها مجلس است، مطرح شود و اگر هم که نیاز شد خود مردم این اعتراض را بیان کنند باید مراقب سوء استفاده دشمنان از این تجمعات باشند.

    رئیس فراکسیون مستقلین مجلس در واکنش به اینکه قبل از اعلام کاندیداتوری رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری، تعدادی از نمایندگان طی بیانیه‌ای از او برای اعلام داوطلبی در انتخابات دعوت کردند، در حال حاضر هم جمعی از نمایندگان هم از مطرح نشدن استیضاح ها گله‌مند هستند، آیا دولت سیزدهم و عملکرد آن به قضیه حیثیتی برای مجلس تبدیل شده است؟ اظهار کرد: دعوت نمایندگان از رئیسی برای اعلام کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری، اقدام نامتعارف سیاسی بود. به عبارت دیگر در شرایطی که قرار است نمایندگان ناظر دولت باشند، از کسی درخواست کنند، رئیس دولت شود این اقدام نامتعارف است، البته همان موقع هم ما گفتیم که این عمل نمایندگان در آینده دست و بال مجلس را مخصوصاً از بعد نظارتی می‌بندد، همچنانکه در حال حاضر همان اقدام نمایندگان تاثیرات خود را می‌گذارد کما اینکه ممکن است نمایندگان در معذورات امضای خود قرار بگیرند، البته برخی تعلق و هماهنگی سیاسی فراوانی دارند.

    نماینده بستان آباد در مجلس ادامه داد: در هر صورت تعامل و همکاری خوب است اما به این صورت یک دست شدن که هیچ صدای مخالفی شنیده نشود، می‌تواند آثار و تبعات ناگواری داشته باشد. به بیان دیگر این که گفته شود هماهنگی قوا و همبستگی به اندازه‌ای گرم و صمیمی باشد که صدای مخالفی شنیده نشود، حرف مخالفی زده نشود، می‌تواند تبعات سیاسی سنگینی را برای کشور داشته باشد. در هر صورت آنچه تاکنون نشان داده شده، هنوز مجلس زیر سایه سنگین امضای بیش از ۲۰۰ نماینده‌ که از رئیسی برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری دعوت کردند و آرای زیاد و بی‌سابقه‌ای که به هیات وزیران داده، قرار دارد و به ازای آن می‌توان گفت مجلس مقداری امکان نظارتی خود را از دست داده است.

    این نماینده مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به انتخابات هیات رئیسه مجلس خاطرنشان کرد: در انتخابات هیات رئیسه سومین سال مجلس یازدهم تغییرات خیلی جدی در هیات رئیسه صورت نمی‌گیرد، شاید سلیقه سیاسی اکثریت قاطع مجلس به صورتی است که نشان می‌دهد بنا نیست خیلی اتفاقات جدیدی رخ بدهد. در حقیقت رویکرد مجلس مشخص است و طبق همان رویکرد پیش‌روی می‌کند، لذا سلیقه جدیدی روی کار نمی‌آید، احتمالا تغییرات جزئی رخ می‌دهد.

    نوری قزلجه در پایان یادآور شد: البته نمی‌توانم با قاطعیت بگویم قالیباف رئیس مجلس می‌شود، اما احتمال تغییرات بسیار پایین است.

    منبع خبر

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=302586

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم