• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
2

شهرداری تهران از قلمرو قالیباف خارج می شوند؟/ سایه سنگین بهارستان بر شورای شهر ششم

  • کد خبر : 241063
  • 05 مرداد 1400 - 14:27
شهرداری تهران از قلمرو قالیباف خارج می شوند؟/ سایه سنگین بهارستان بر شورای شهر ششم

محمدباقر قالیباف شهردار 12 ساله تهران پس از رسیدن به بهارستان هم همچنان سودای نقش آفرینی در بهشت را دارد و هفته هاست لابی های گسترده ای را برای نشاندن گزینه های مطلوبش در این کرسی آغاز کرده است. از میان 11 گزینه شهرداری تهران همچنان نیمی از آنها منتسب به رییس مجلس یازدهم هستند. […]

  • محمدباقر قالیباف شهردار 12 ساله تهران پس از رسیدن به بهارستان هم همچنان سودای نقش آفرینی در بهشت را دارد و هفته هاست لابی های گسترده ای را برای نشاندن گزینه های مطلوبش در این کرسی آغاز کرده است.
    از میان 11 گزینه شهرداری تهران همچنان نیمی از آنها منتسب به رییس مجلس یازدهم هستند. علیرضا جاوید، جمال الدین آبرومند، مازیار حسینی ،عباس علی‌آبادی و هابیل درویشی 5 گزینه شهرداری تهران هستند که از یاران قالیباف به شمار می آیند. بر اساس اخبار غیر رسمی منتشر شده مازیار حسینی و جمال الدین آبرومند دو گزینه اصلی و اولویت دار او برای سکانداری بهشت هستند که به صورت جدی برای رسیدن آنها به این کرسی رایزنی های فشرده ای در جریان است.
    رایزنی ها و لابی های رئیس مجلس از سنگر بهارستان در حالی برای انتخاب شهردار در جریان است که همواره در ادوار گذشته شورای شهر بر لزوم استقلال این شورا در انتخاب شهردار تاکید شده ، اما در ششمین دوره این شورا گویا قرار است جمعی خارج از شورا درمورد نقش آفرینان عرصه مدیریت شهر خط و مشی تعیین کنند.

    • چرا دست قالیباف در لابی برای انتخاب شهردار باز است؟

    آنچه دست قالیباف را در انتخاب شهردار آینده پایتخت باز می گذارد ترکیب راهیافتگان به شورای شهر تهران است .در انتخابات شورای شهر ششم لیست ائتلاف ایران سربلند، پیروز میدان انتخابات شد. لیستی که بعد از نهایی شدن ابتدا با دست خط و سپس با پیام رسمی مورد حمایت محمدباقر قالیباف قرار گرفت و از همان زمان اعلام شد که یاران و دوستان نزدیک به قالیباف در این لیست قرار دارند.
    منتخبین ششمین دوره شورای شهر تهران، در گام اولشان برای ورود به بحث انتخاب شهردار آتی تهران در اقدامی بی سابقه نام 41 چهره را به عنوان مصادیق شهرداری تهران را اعلام کردند. فهرستی بلند بالا که بیش از نیمی از آن‌ها، گزینه های محمد باقر قالیباف محسوب می شدند.
    پس از بررسی های اولیه منتخبین ششمین دوره شورای شهر تهران از میان گزینه های موجود به 12 گزینه برای شهرداری تهران رسیدند اسماعیل احمدی مقدم، معصومه آباد، جمال آبرومند، مهرداد بذرپاش، محسن پیرهادی، مازیار حسینی، هابیل درویش، علیرضا زاکانی، عباس علی‌آبادی، رستم قاسمی، سیدصولت مرتضوی و علی نیکزاد ،که با انصراف صولت مرتضوی این شمار به یازده نفر کاهش یافت.
    ورای 5 گزینه مذکور،مجتبی عبدالهی، محمد جواد شوشتری، پژمان پشمچی زاده، علیرضا جاوید، دیگر گزینه های مطلوب قالیباف برای تصاحب شهرداری تهران بودند که در رای گیری های اولیه از سوی منتخبان از دایره رقابت ها حذف شدند

    به هر روی قالیباف که پس از رسانه ای شدن تخلفات بسیار از شهرداری تهران خداحافظی کرد . این روزها با لابی هایش نشان داده قصد ندارد شهرداری تهران را از قلمرو نقش آفرینی و تاثیر گذاری خود خارج کند.
    تخلفاتی که در پرونده عیسی شریفی و ماجرای هلدینگ یاس بیش از پیش آشکار شد و منجر به کلید خوردن دو طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران که در مجلس دهم شد که با لابی های گسترده ناکام ماند. تحقیق و تفحص های که یکی از انها بنا به گفته مصطفی میرسلیم نماینده تهران در مجلس یازدهم در سال ۹۵ با رشوه 65 میلیارد تومانی منتفی شده است. در صحت این ادعا نیز سخنگوی قوه قضاییه نیز تایید کرد که یک نماینده سابق مجلس در این زمینه بازداشت شده است.
    برغم ناکامی مجلس دهم در کلید زدن تحقیق و تفحص از دوران شهرداری قالیباف ، این تحقیق و تفحص در مقیاس کوچکتر در شورای شهر پنجم مطرح و بررسی شد و پرده از تخلفات گسترده دوران شهرداری محمدباقر قالیباف برداشت.
    همانطور که اشاره شد شهرداری تهران در دوران قالیباف به هلدینگ یاس نزدیک بود و به دلیل فسادهایی که در این هلدینگ انجام شد عملکرد شهرداری زیر سوال رفت. در همین راستا عیسی شریف قائم مقام 10 ساله قالیباف دستگیر و به 20 سال حبس محکوم شد. گفته می شود پرونده تخلف عیسی شریفی، قائم مقام محمدباقر قالیباف در شهرداری تهران ۱۳۰۰ میلیارد تومان است.
    برغم این روند اما این روزها مجددا سایه قالیباف و یارانش بر سر شهر تهران همچنان قابل رویت است. و گواه این مدعا حضور پر شمار یاران مورد تایید قالیباف در لیست 11 نفره مصادیق شهرداری آینده پایتخت است.
    این در حالی است که شورای شهر باید در انتخاب شهردار تهران مستقل عمل کند اما با لابی های شهردار اسبق و رییس فعلی مجلس شورای اسلامی، این مهم در هاله ای از ابهام قرار گرفته است و اعضای شورای شهر باید پاسخ دهند که به واقع در انتخاب شهردار آینده تهران استقلال دارند؟
    بر اساس قانون شهردار باید توسط اعضای شورای شهر تعیین ‌شود. اما انتخاب شهردار تهران با توجه به لابی گسترده قالیباف این سوال را ایجاد می کند که چه کسی در انتخاب شهردار تهران تصمیم گیر است شورای شهر تهران یا محمد باقر قالیباف؟

    منابع : اقتصاد نیوز , همشهری آنلاین , ایلنا

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=241063

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم