• امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲
2
سید علی صدری - رئیس هیات امنا خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران

بی‌تعارف با رئیس جمهور جدید

  • کد خبر : 239114
  • 31 خرداد 1400 - 19:54
بی‌تعارف با رئیس جمهور جدید

ابراهیم رئیسی مقتدرانه و با کسب حدود ۱۸ میلیون رای، برنده انتخابات ریاست جمهوری ایران شد و با توجه به شعارهای انتخاباتی او، این رای مقتدرانه، پیغام مشخصی دارد: با محرومیت، فساد و ناکارآمدی مبارزه شود- یعنی تحقق شعار انتخاباتی ایشان!

  • یادداشت//: سید علی صدری

    نه تنها ابراهیم رئیسی، بلکه ۶ نامزد دیگر نیز در رقابت‌های انتخاباتی امسال، بیشترین تاکید را بر مسائل اقتصادی داشتند، چرا که در یکی دو سال اخیر، تحت تاثیر تحریم و کرونا و تورم، وضعیت اقتصادی و معیشتی، به‎ویژه برای قشر متوسط، روز به روز سخت‌تر شده است. اقتصاد ایران و در سایه آن، معیشت مردم، در حال سپری کردن روزهای سختی است، به عنوان مثال فروردین امسال، تورم نقطه به نقطه با ثبت عدد ۴۹.۵ رکورد زد و به بالاترین رقم از خرداد ۹۸ رسید. همچنین سال ۹۹ را با تورم ۳۶.۴ درصدی و رشد نقدینگی ۴۰ درصدی پشت سر گذاشتیم. بدتر از مشکلات اقتصادی و تورم، این است که این روزها تولید، واردات و توزیع کالاهای ضروری و اساسی، روند منظم و حساب‌شده‌ای ندارد و مردم هر روز باید منتظر نایاب شدن یک کالا و در نتیجه افزایش قیمت آن باشند. این وضعیت و بی‌ثباتی عمومی اقتصاد، عرصه را بر مردم تنگ کرده است و به همین دلیل به کسی رای داده‌‎اند که با توجه به پیشینه اجرایی‌اش، بیشتر از دیگر نامزدها به کارگشا بودن و حل شدن مشکلاتشان توسط او، امید داشتند.

    تکرار پرسش‌هایی که از نامزدها پرسیدیم، این بار از آقای رئیسی

    خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران، پیش از آغاز رقابت‌های انتخاباتی، ۹ پرسش اقتصادی را مطرح کرد و از نامزدها خواست برای ورود به رقابت‌ها، به این پرسش‌ها پاسخ مناسبی بدهند. اکنون، با مشخص شدن برنده انتخابات، قصد داریم بار دیگر این ۹ پرسش را از آقای رئیسی بپرسیم و امیدواریم ایشان، برای این پرسش‌ها پاسخ درخوری داشته یا حداقل در تعیین کابینه و به‌ویژه تیم اقتصادی خود، پاسخ این پرسش‌ها را مدنظر داشته باشد:

    ۱- آقای رئیسی چگونه قرار است مشکلات اقتصادی کشور را برطرف کند؟ در راستای رسیدن به این هدف، کشور، مردم و صاحبان صنایع چه هزینه‌ای باید بدهند و وظیفه هر یک چه خواهد بود؟

    ۲- رئیس جمهور منتخب، گفتمان جهانی را چگونه برنامه‌ریزی می‌کند؟ آیا از نظر او زمان تعامل با کشورهای پیشرفته جهان نرسیده است؟

    ۳- در دهه‌های گذشته، ریشه همه مشکلات کشور در تحریم‌های ظالمانه جست‌وجو می‌شد. امروز مردم به این باور رسیده‌اند که تحریم‌های داخلی و ضعف در مدیریت بخش‌های تصمیم‌ساز، مشکل اصلی کشور است. آقای رئیسی با این برخوردهای سلیقه‌ای، چگونه مواجه خواهد شد؟

    ۴- رئیس دولت سیزدهم، ناکارآمدی مدیران میانی و ارشد در بدنه سازمان‌های مهم را که باعث ناتوانی در اداره امور، به‌ویژه در تنظیم بازار و تجارت خارجی کشور شده است، چگونه جبران خواهد کرد؟

    ۵- برنامه آقای رئیسی برای رشد صادرات غیرنفتی، توسعه تجارت ایران و جلوگیری از اتکای بودجه به نفت چیست؟

    ۶-  نابرابری در رعایت حقوق شهروندی و اختلاف طبقاتی ناشی از استفاده قشری خاص از امکانات ویژه، یکی از معضلات اساسی کشور است که در نهایت، گرانی و نارضایتی عمومی را ایجاد کرده است. رئیس دولت سیزدهم، در راستای احقاق حق طبقه متوسط و ضعیف جامعه، چه برنامه‌ای دارد؟

    ۷- استفاده از سرمایه‌های مالی و فکری بخش خصوصی برای رونق اقتصاد ملی و نیز حضور کارآفرینان و تولیدکنندگان بخش خصوصی در اتاق‌های تصمیم‌گیری، مطالبه عمومی همه صاحبان صنایع است. آقای رئیسی چگونه از این ظرفیت در تصمیم‌سازی‌ها استفاده خواهد کرد؟

    ۸- با توجه به شرایط پیچیده و بغرنج اقتصادی کشور، آیا وقت آن نرسیده میدان کار و عمل به جوانان سپرده شود؟ یکی از نقاط ضعف مدیریت کشور، نگاه بالا به پایین و ساده‌انگارانه به جوانان خوش‌فکر این مرز و بوم است، درحالی که موفقیت و دستاوردهای همین جوانان در سال‎های اخیرکاملا مشهود بود. رئیس جمهور منتخب برای حضور جوانان در بخش‌های مختلف چه برنامه‌ای دارد؟

    ۹- از آقای رئیسی انتظار می‌رود برنامه خود را در زمینه هر یک از موضوعات زیر اعلام کند: رشد اقتصادی، افزایش تولید سرانه، رشد تولید ناخالص ملی، اشتغال مولد و پایدار، کاهش وابستگی‌های اقتصادی و تولید اقلام استراتژیک، مهار تورم، رفع موانع و مشکلات کسب و کارها، ایجاد تسهیلات برای توسعه صادرات

    اگرچه ابراهیم رئیسی در رقابت‌های انتخاباتی، اشاره‌هایی به بسیاری از این موارد داشته است، اما انتظار می‌رود اکنون که زمان رقابت و بزرگنمایی وعده‌های انتخاباتی گذشته، دولت به ایشان سپرده شده و قرار است وزرا و تیم اقتصادی مشخص شوند، به این موارد پاسخ مشخص، دقیق و عملیاتی داده شود.

    انتشار خبر: محسن امینی راد

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=239114

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم