• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
5

انتخابات اخیر فاجعه بود/ مگر فضایی مانده که صیانت نکرده باشیم؟

  • کد خبر : 308415
  • 07 آذر 1401 - 5:46
انتخابات اخیر فاجعه بود/ مگر فضایی مانده که صیانت نکرده باشیم؟

نماینده ادوار مجلس در گفتگو با مُنیبان: انتخابات اخیر فاجعه بود/ مگر فضایی مانده که صیانت نکرده باشیم؟ حجت الاسلام احمد مازنی، نماینده پیشین مجلس، در گفتگو با خبرنگار سیاسی مُنیبان در پاسخ به اینکه در..

  • نماینده ادوار مجلس در گفتگو با مُنیبان:

    انتخابات اخیر فاجعه بود/ مگر فضایی مانده که صیانت نکرده باشیم؟

    حجت الاسلام احمد مازنی، نماینده پیشین مجلس، در گفتگو با خبرنگار سیاسی مُنیبان در پاسخ به اینکه در حال حاضر شرایط آشتی ملی فراهم است یا خیر گفت: بنده فکر می‌کنم بیش از اینکه ما به آشتی ملی فکر کنیم باید به گفتگوی ملی فکر کنیم. به عبارت دیگر در فضای سیاسی جامعه ایران ضرورت و فقدان گفتگوی ملی احساس می شود. در حال حاضر با وضعیتی مواجه هستیم که درباره حوادث و اتفاقاتی که در نقاط مختلف کشور رخ می‌دهد روایت‌های بسیار متناقضی ارائه می‌شود لذا تا زمانی که جنگ روایت‌ها ادامه داشته باشد و جامعه نتواند حقیقت آنچه که در صحنه سیاسی و اجتماعی اتفاق می‌افتد را پیدا کند نمی توانیم مباحثی نظیر آشتی ملی و یا مسائلی از این قبیل را مطرح کنیم. بر همین اساس در گام اول باید گفتگوی ملی مطرح شود و اولین دستور جلسه بحث ایجاد یک رسانه مستقل و یک جریان میانجی که روایت‌ها را تحقیق و بررسی کند و آنچه که حقیقت دارد را به مردم منتقل کند، مورد نیاز است چرا که از این طریق حداقل مردم در جریان واقعیت‌ها قرار می‌گیرند.

    او افزود: به عنوان مثال اخبار درباره آنچه در غرب کشور در منطقه کردستان اتفاق می‌افتد بسیار متناقض هستند. چنانکه برخی خبرها حاکی از این است جریان‌های تروریستی که در صدر انقلاب در کردستان قائله برپا کردند مردم را به زحمت انداختند و تمام قد در مقابل انقلاب جوانان اسلامی که به پیروزی رسیده بود ایستادگی کردند و باز تولید شدند. همچنین گفته می‌شود گروهک‌های تروریستی صحنه گردان مسائل و ماجراهای غرب کشور هستند و از آن طرف هم در خارج از مرزها در منطقه کردستان عراق عناصری از این گروهک‌ها با حضور عناصر سرویس‌های سیا و موصاد و شاید بعضی از کشورهای دیگر اتاق فکری تشکیل دادند و برای ایجاد جنگ داخلی در منطقه غرب کشور، برنامه‌ریزی می‌کنند.

    مازنی با اشاره به سایر روایت‌ها از اتفاقات اخیر کشور تصریح کرد: اما بخش دیگری از روایت‌ها به این صورت مطرح می‌شود دختری که در جریان مربوط به گشت ارشاد دچار حادثه شد و در نهایت جنازه او تحویل خانواده‌اش شد یک دختر کرد بود اما همان‌طور که در بسیاری از خبرها گفته می‌شود جوانان و نوجوانان و مردم شهرها و روستاهای کردنشین، شهرهای غرب کشور، تهران، مشهد، اصفهان و سایر شهرهای ایران به این واقعه اعتراض کردند و نسبت به مشکلات اقتصادی، معیشتی و در مجموع سوءتدبیر در حکمرانی اعتراض کردند و شعار دادند. در مجموع اخبار از دو طرف به یک نوعی منتقل می شود. یک طرف جنگ تمام عیار بین جمهوری اسلامی ایران و تروریست‌ها را تداعی می‌کنند یک طرف جنگ تمام عیار بین مردم معترض و منتقد حکومت با لباس شخصی‌ها و نیروهای نظامی و انتظامی را تداعی می‌کنند. اما در این میان حتی یک رسانه مستقل مشاهده نمی‌شود که افکار عمومی را از این حالت ابهام خارج کند.

    نماینده مجلس دهم شورای اسلامی ادامه داد: در مجموع اگر قرار باشد در این فضا گفتگویی شکل بگیرد جریان اصلاحات این ظرفیت را دارد که رهبری این گفتگو یا میانجی‌گری این گفتگو را به عهده بگیرد. شاید قدم اول این باشد که از ظرفیت رسانه فراگیری در فضای مجازی، روزنامه‌ها و سایت‌ها که امکاناتی در اختیار دارند استفاده شود. همچنین عقلای قم، چه در درون حکومت، چه در احزاب و چه سایر مجموعه‌ها کمک کنند اخبار واقعی به دست مردم برسد. قدم اول در فضای گفتگوی ملی داده‌های صحیح است چرا که برای تحلیل و قضاوت صحیح نیاز به داده‌هایی از این قبیل است. اگر با داده‌های غلط مواجه باشیم، قضاوت و تحلیل درستی نداریم و این قضاوت غلط جامعه را در معرض فروپاشی اجتماعی و سیاسی قرار می‌دهد. در شرایط فعلی با دو جریان مواجه هستیم، یک جریان مردمی معترض و منتقد که به دنبال اصلاح رویه‌ها است و نسبت به وضع موجود انتقاد دارد، منتقد دولت و مسئولین است و نسبت به عملکردها انتقاد دارد. در یک طرف دیگر ماجرا با جریانی مواجه هستیم که نسبت به وعده های عمل نشده اعتراض دارد.

    مازنی با اشاره به تاثیر عملکرد دولت سیزدهم بر شکل‌گیری اتفاقات اخیر اظهار کرد: یک سال پیش در ایران انتخاباتی برگزار شد که چنین انتخاباتی از نظر نوع آرایش کاندیداها و نوع مشارکت مردم فاجعه بود اما در همان زمان این امید وجود داشت که شاید با یک دست شدن مجلس، دولت و نهادهای حکومتی حداقل زمینه‌ای برای معاش و زندگی مردم فراهم شود اما مشاهده می‌کنیم که قیمت‌ها چند برابر شد، تورم بیشتر شد، مشکل اشتغال حل نشد، مشکل تحریم حل نشد و حتی مسئله ما با کشورهای مختلف که به هر حال مشکلاتی داشتیم حل نشده است. با توجه به این موارد برخی نسبت به این وضعیت معترض هستند، انتقاد دارند و به دنبال اصلاح هستند.

    او درباره جریان دومی که در ناآرامی‌های اخیر حضور دارند اظهار کرد: در یک طرف دیگر با جریانی مواجه هستیم که فراخوان‌های خود را به رسانه‌های بیگانه می‌دهند که در نتیجه آن ما شاهد اهانت به زنان محجبه، هتک حرمت به مکان های مقدس، مساجد و مراکز مذهبی نمادهای مذهبی و روحانیون و طلبه هایی که نقشی در حکومت ندارند هستیم. بر این اساس تبعاً تروریسم کور هم دوباره بازتولید شده است این‌ها مسائلی هستند که جریان اصلاحات از طریق برعهده گرفتن نقش میانجی، ضمن تفکیک و طبقه‌بندی آنها می تواند به شفافیت و رفع ابهام در جامعه کمک کند. البته شفافیت مستلزم این است حاکمیت که قدرت رسانه، اقتصاد‌ و سیاست را در اختیار دارد نقش میانجی را بپذیرد و برای کسانی که دستشان آلوده به خون بی‌گناهی نیست، کسانی که تقصیرهای جدی در ناآرامی‌ها ندارند، عفو عمومی اعلام کند و این حس به جامعه تلقین شود که به هر حال فضای آرام و امنی برای اعتراضات وجود دارد.

    قطع صدای معترض بدترین روشی است که نشان بدهند به صدای مخالف و منتقد گوش نمی‌دهند

    رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس دهم شورای اسلامی درباره اینکه مسئولین گوش شنوایی برای شنیدن اعتراضات دارند یا خیر متذکر شد: در اصل 27 قانون اساسی همه می‌توانند اعتراض کنند. از طرفی مقامات اعلام می‌کنند گوشمان برای شنیدن اعتراضات آماده است اما وقتی رئیسی به اسلامشهر رفت، یک جوان بلند شد و اعتراض کرد اما صدای اعتراض او را قطع کردند. دو نفر بسیار متین و مودبانه اعتراضات خود را بیان می‌کنند، رئیسی که رئیس جمهور است و مقام اول بعد از رهبری در کشور است حق این بود که سخنان آن جوان را قطع نمی‌کرد و تا پایان حرف او را گوش می‌کرد و یا نماینده‌ای در مجلس در حال تذکر و نطق است بلندگوی او را قطع می‌کنند. همه این موارد بدترین روشی است که نشان بدهند به صدای مخالف و منتقد گوش نمی‌دهند.

    کندترین اینترنت را در دنیا داریم/ طرح صیانت چه ربطی به اعتراضات دارد؟

    مازنی با اشاره به اجرای طرح صیانت به بهانه اعتراضات گفت: همچنین افرادی اعلام می‌کنند به دلیل اینکه کشورهای خارجی در اعتراضات ایران مداخله داشتند ما طرح صیانت را شروع کنیم طرح صیانت چه ربطی به اعتراضات دارد مگر فضایی مانده که صیانت نکرده باشیم؟ فکر می‌کنم ما کندترین اینترنت را در دنیا داشته باشیم البته پیش از این یکسری نرم‌افزارهایی نظیر توییتر و یوتیوب قبلا مسدود شده بود اما یکی دو تا در گلویشان گیر کرده بود که به بهانه اعتراضات آنها را هم بستند. بالاخره اینها مسائلی است که باید حل شوند. مردم باید زندگی عادی و معمولی داشته باشند، در این زندگی عادی منتقدین کار خودشان را می کنند و کسی که خلاف قانون کار کرده باشد براساس قانون با او رفتار شود و با تروریسم هم همان رفتاری شود که با داعش و منافقین شده است. در مجموع تحول خواهان، اصلاح‌طلبان و چهره‌هایی نظیر خاتمی می‌توانند در جهت رفع ابهامات کمک کنند. علاوه بر این همچنین نهادهایی مثل مجمع روحانیون مبارز می‌توانند کمک کنند اما متاسفانه از این ظرفیت‌ها استفاده نمی‌شود.

    جمعی از شخصیت‌های سطح بالای اصلاحات 80 دقیقه با رئیسی ملاقات داشتند/ چرا رئیسی به دانشگاه شریف و امیرکبیر نمی‌رود چهار تا جسارت می شد چه اشکالی داشت

    او در پاسخ به اینکه رئیسی حاضر است با اصلاح‌طلبان گفتگو کند و جلسات گفتگوی ملی شکل بگیرد؟ خاطرنشان کرد: تا جایی که بنده اطلاع دارم جمعی از شخصیت‌های سطح بالای اصلاحات 80 دقیقه با رئیسی ملاقات داشتند. در آن جلسه حاضرین در جهت برداشت از وضع موجود و مشکلات موجود نقاط مشترکی داشتند و البته اختلاف نظرهایی هم بوده و یا از موضع هیئت رئیسه جبهه اصلاحات با شمخانی جلسه‌ای برگزار شد. علاوه بر این اصلاح‌طلبان با محسنی اژه ای دیدار داشتند. در مجموع این دیدارها انجام می‌شود اما انتظار داریم آثارش را در جامعه مشاهده کنیم. وقتی اعلام می‌شود صدای معترضین را گوش می‌دهیم به همان صورت عمل کنند. چرا رئیسی به دانشگاه شریف و دانشگاه امیرکبیر نمی‌رود؟ او می‌توانست در اوج روزهای اعتراضات به این دانشگاه‌ها برود، چهار تا جسارت می‌شد، چه اشکالی داشت؟ رئیسی به کارخانه‌های نیمه تمام سرکشی می‌کند، به طرح‌ها سرکشی می‌کند، توصیه می‌کند، کار خوبی است، اما ای کاش رئیسی قراری بگذارد جاهایی که مردم در حال اعتراض هستند، حرف می‌زنند، مکان‌هایی مانند خوابگاه دانشگاهی و فضای دانشگاهی برود، دو سه ساعت با آنها حرف بزند و ارتباط برقرار شود. نیازمند گفتگوی ملی هستیم که اگر به معنای واقعی احساس می‌کنیم آمادگی وجود دارد تبعا فهرست اسامی کسانی که می‌توانند در گفتگوی ملی موثر باشند را ارائه بدهیم.

    با عارف، باهنر، ضرغامی و ابوترابی جلسات منظمی داریم

    او ادامه داد: در مجلس دهم که طرح گفتگوی ملی را اعلام کرده بودیم فهرستی از چهره های شاخص جریان های مختلف کشور که می توانند موثر باشند تهیه کرده بودیم. در حال حاضر هم جلسات شورای گفتگوی ملی را در خارج از مجلس تشکیل دادیم و الان هم با عارف، باهنر، ضرغامی و ابوترابی جلسات منظمی داریم و مباحث چالشی و موضوعات مشترک را بحث می کنیم. بر همین اساس می‌توانیم در این جلسات فهرستی تهیه و ارائه بدهیم و به شکل گیری گفتگوی ملی کمک کنیم. علاوه بر این دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی هم جایگاه مناسبی برای برگزاری جلسات گفتگوی ملی است چنانکه در مواقعی به صورت غیررسمی از چهره‌های شاخص جریان های سیاسی مختلف دعوت می کردند. در مجموع بحران‌ها باید از طریق گفتگو حل شوند و دور میز گفتگو به تفاهم برسیم.

    همه مثل شریعتمداری و مرعشی فکر نمی کنند هر دو حسین هستند ولی این کجا و آن کجا!

    مازنی در پاسخ به اینکه اسامی کدام چهره‌ها در لیست افراد موثر برای حل مسائل کشور وجود دارد؟ افزود: در فهرستی که دوره مجلس دهم با دوستانمان تهیه کرده بودیم و به نتیجه هم نرسیده بود بسیار دقت کردیم که از طیف های مختلف درون نظام افراد حضور داشته باشند. به هر حال افراد براساس اندیشه امام، قانون اساسی و اصول و سیاست های کلی حاکم بر کشور می توانند در این فضا قرار بگیرند. بعد هم اگر قرار باشد بحران ها را حل کنیم صرفا به خوش آمد و علایق افراد که برنمی گردد باید به مخالفان هم فرصت داد که دور میزی باشند، بنابراین خیلی نباید این ذهنیت باشد که از چه کسی خوشم می‌آید لذا در لیست از همه سلایق، دیدگاه‌ها و روش های مختلف وجود دارند همه مثل شریعتمداری و مرعشی فکر نمی کنند. هر دو حسین هستند ولی این کجا و آن کجا بالاخره هر کدام به نحوی فکر می کنند اما می‌توان از ظرفیت هر دو طرف استفاده کرد نباید به سلیقه خودمان نگاه کنیم.

    او در پایان با اشاره به نقش رئیسی درباره پایان اعتراضات یادآور شد: در قانون اساسی نوشته نشده که رئیس جمهور مقام دوم است بلکه نوشته مقام اول پس از رهبری لذا رئیس جمهور جایگاه این چنینی دارد. علاوه بر این در عرصه بین المللی هم رئیس جمهور نماد کشور است و تنها مقامی است که به صورت مستقیم و در سطح ملی از مردم ایران رای می گیرد و منتخب ملت است. ضمن اینکه رئیسی که اهل تحرک است، به حالت نشسته کشور را اداره نمی کند به استان ها می رود، به پروژه ها سر می زند، می تواند در محدوده اختیارات و مسئولیت های خودش به بسیاری از ابهامات پاسخ بدهد یا حداقل اشکالات و انتقادات را دریافت و در جهت حل آنها گام بردارد. لذا به نظر می‌رسد رئیسی می تواند درباره ناآرامی‌ها نقش موثری داشته باشد.

    منبع خبر

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=308415

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم