• امروز : پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
4

آمریکا پیشنهاد توافق موقت به ایران داده است

  • کد خبر : 314414
  • 20 فروردین 1402 - 7:59
آمریکا پیشنهاد توافق موقت به ایران داده است

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفتگو با مُنیبان: آمریکا پیشنهاد توافق موقت به ایران داده است جلیل رحیمی جهان آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با خبرنگار سیاسی مُنی..

  • عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفتگو با مُنیبان:

    آمریکا پیشنهاد توافق موقت به ایران داده است

    جلیل رحیمی جهان آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با خبرنگار سیاسی مُنیبان با اشاره به اختلافات ایران و جمهوری آذربایجان گفت: کشور آذربایجان به‌ لحاظ تاریخی، قومی، فرهنگی و مذهبی با ما پیوندهای ناگسستنی دارد و این پیوندهای ناگسستنی بین هر ملتی با ملت دیگر باشد آن کشورها لاجرم با هم روابط دوستانه‌ای برقرار می‌کنند چراکه معمولا سیاست خارجی، اراده ملت‌ها در عرصه بین‌المللی است.

    او افزود: متاسفانه دولت آذربایجان تحت تاثیر القائات رژیم صهیونیستی و روابط نزدیکی که با این رژیم برقرار کرده قرار گرفته بر همین اساس تحلیل‌های نادرستی از شرایط منطقه دارد. در حقیقت یکی از شگردهای رژیم صهیونیستی این است که در هر بخش از کشورهای پیرامونی ما دنبال جای پا است و وقتی می‌تواند پایگاه داشته باشد، مراکز جاسوسی خود را دایر و فعالیت می‌کند که آن کشور نسبت به ایران دید منفی داشته باشد و ایران را یک خطر تلقی کند. رژیم صهیونیستی به وجود پایگاه‌ها و حضور در منطقه ماورای قفقاز نیاز دارد اما قدر مسلم نتوانسته این پایگاه‌ها را در ارمنستان یا در کشورهای دیگر که هم‌ مرز و نزدیک ما هستند پیدا کند بنابراین بر روی آذربایجان متمرکز شده و در آن کشور یک فضای منفی را بین برخی از سیاستمداران آنها شکل داده که نسبت به فعالیت‌ها، حضور و سیاست‌های ایران حساسیت بالایی داشته باشند و ایران را یک خطر معرفی کنند که در نهایت از طریق ایران‌ هراسی جای پای خودشان را محکم کنند چراکه آنها دنبال منافع خاص خودشان هستند.

    رحیمی جهان آبادی ضمن تاکید بر تأثیرپذیری آذربایجان از اسرائیل تصریح کرد: واقعیت امر این است که این برداشت‌ها و تحلیل‌های نادرست دولت آذربایجان و پیوندهایی که با رژیم صهیونیستی برقرار کرده پیوند با یک رژیم در حال سقوط است. هیچ آدم عاقلی به پای خودش وزنه نمی‌بندد و خودش را داخل آب بیندازد چرا که نتیجه‌اش مشخص است. دولت آذربایجان وزنه رژیم صهیونیستی را به پای خودش می‌بندد و خودش را به آب می‌اندازد و این کار حاصلی ندارد. ایران کشوری است که نه‌ تنها دولت آذربایجان بلکه حتی آمریکا هم در منطقه حریف‌اش نشده است. چنانچه مشاهده کردیم کشوری مثل عربستان با آن قدرت اقتصادی و نفوذ نظامی و سیاسی در غرب بالاخره از دَر گفت‌وگو با ایران برآمد و یا زورآزمایی صدام حسین با آن همه تجهیزات نظامی نتیجه‌اش مشخص شد. به نظر می‌رسد دولت آذربایجان نیاز به نگرش عقلانی‌تر و درک بیشتر منافع آذربایجان و ایران دارد. ما دو کشور دارای پیوندهای ناگسستنی هستیم. در مجموع فکر می‌کنم این اشتباهات دولت آذربایجان به منافع آنها و امنیت منطقه آسیب وارد می‌کند.

    عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره اثر روابط ایران و ارمنستان بر موضع‌گیری‌های اخیر آذربایجان علیه تهران اظهار کرد: تاکنون سیاست ما هم در قبال آذربایجان و هم ارمنستان دوستانه بوده است. ما با هر دو کشور روابط نزدیک داریم و هیچ وقت هم رابطه خود با یک کشور را ابزاری برای آسیب زدن به کشور دوم قرار ندادیم چون ما با آذربایجان پیوندهایی داریم که بسیار عمیق‌تر و وسیع‌تر از هر کشوری است.

    رحیمی جهان آبادی با اشاره به خبر توافق موقت ایران و آمریکا اظهار کرد: از ابتدای مذاکرات برجام، آمریکایی‌ها همیشه پیشنهادهایی بر این اساس داشتند که اگر ما نمی‌توانیم به یک توافق دائم برسیم یک توافق یک یا دو ساله انجام دهیم و طبق آن، زمان مشخصی برای توقف فعالیت‌های اتمی ایران در نظر گرفته شود. ایران معتقد است که اگر بنابر این است که فعالیت‌های اتمی‌اش متوقف شود یا کاهش پیدا کند یا تعهدی را بدهد این تعهدات نمی‌تواند کوتاه‌ مدت باشد چرا که به ضرر ما تمام می‌شود. به عبارت دیگر هیچ شرکت سرمایه‌گذاری یا کشور خارجی برای مدت زمان یکساله در ایران سرمایه‌گذاری نمی‌کند و بعد از یک سال هم نتیجه‌اش نامشخص باشد اما به دلیل اینکه توافق موقت به نفع غربی‌ها است به این دلیل که می‌توانند در زمان کوتاه یک یا دو ساله فعالیت‌های هسته‌ای ایران را کلا تعطیل کنند از ابتدا دنبال این توافق کوتاه‌ مدت بودند و در حال حاضر هم پیشنهاداتی می‌دهند که هیچ وقت ایران استقبال نکرده چراکه غیرعقلانی است.

    او در واکنش به ادعای آمریکا مبنی بر اینکه بر سر میز مذاکرات هسته‌ای حاضر نمی‌شوند، افزود: آمریکا خودش می‌داند که برای حل پرونده اتمی ایران، هیچ راهی غیر از مذاکرات برجام و گفت‌وگو وجود ندارد و اگر راهی وجود داشت حتما از آن راه استفاده می‌کرد. بنابراین اینکه می‌گویند پای مذاکرات نمی‌آیند سیاست تبلیغاتی‌شان است. به همان میزان که دارند اعلام می‌کنند برجام تمام شده به همان میزان هم آمریکایی‌ها می‌دانند که هیچ راهی غیر از برجام و گفت‌وگو با ایران وجود ندارد.

    رحیمی جهان آبادی درباره نقش شمخانی در از سرگیری روابط تهران و ریاض و تاثیر حضور او در موضوع هسته ای تصریح کرد: این تصمیم نظام است که آیا وزارت امور خارجه در مذاکرات برجامی حضور داشته باشد یا شورای امنیت ملی هر چه باشد قابل احترام است اما به نظر می‌رسد کار در عرصه دیپلماسی و بین‌المللی باید تیمی باشد. شخص هیچ وقت نمی‌تواند کاری انجام دهد. باید مجموعه تیمی از وزارت امور خارجه، شورای عالی امنیت ملی و بخش‌های مختلف کشور کمک کنند چراکه مذاکرات موضوعی مهم، حساس و ملی است.

    عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در واکنش به حذف مجازات اعدام در کشور مسلمان مالزی خاطرنشان کرد: بسیاری از کشورها در جهان اعدام را حذف کردند و ما هم در مجلس دهم واقعا به دنبال این بودیم که اعدام تعزیری را در کشور ممنوع کنیم. در حال حاضر اعدام‌هایی که انجام می‌شود دو دسته است؛ یک مورد اجرای حد است که همان قصاص محسوب می‌شود و شخص به دلیل اینکه مرتکب قتل شده اعدام می‌شود و مورد دیگر اعدام تعزیری است و مربوط به قاچاقچیان مواد مخدر و یا افرادی که اقدامات ضد امنیتی انجام داده‌اند می‌شود. فکر می‌کنم بسیاری از کشورهای جهان اعدام را ممنوع کرده‌اند این اقدام، اقدامی پسندیده است چراکه تجربه ثابت کرده که اعدام، مجازات بازدارنده‌ای نیست. ما در مجلس دهم تلاش کردیم ولی نشد ای کاش الان کمیسیون قضایی پیشگام شود و اعدام تعزیری را در قوانین ما هم ممنوع کند.

    رحیمی جهان آبادی در واکنش به اینکه کمیسیون قضایی مجلس یازدهم پیش قدم می شود و اعدام تعزیری را حذف می‌کند یا خیر، یادآور شد: حذف اعدام تعزیری را در وجنات کمیسیون قضایی مشاهده نمی‌کنم.

    منبع خبر

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=314414

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم