مسعود مهدوی، رئیس اداره کل خزانهداری و نظامهای پرداخت، دربارهٔ بخشنامه بانک مرکزی مورخ ۳۱ خرداد سال جاری اظهار نظر کرد. او گفت که بخشنامه به تمام شعب بانک با اولویت ابلاغ شد و بعد از ۷ روز از تاریخ ابلاغ، بخشنامه با اولویت فوریت به تمام شعب ابلاغ شد. در صورت بازگشت چک توسط صاحب حساب، پس از تأمین مبلغ چک برگشتی، همزمان با تأمین وجه درخواست سو، آن را به شعبه مربوطه ارائه دهد.
بانک مرکزی در تاریخ ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ با صدور بخشنامهای به مدیران عامل بانکهای دولتی، غیردولتی، شرکت دولتی پست بانک، موسسات اعتباری غیربانکی و بانک مشترک ایران-ونزوئلا، دستور العملی درباره مسدودی مبالغ چک برگشتی ابلاغ کرد. طبق این ابلاغیه، صاحب حساب باید قادر باشد با واریز مابهالتفاوت میان مبلغ چک و مبلغی که در حساب جاری خود مسدود شده است (با استفاده از وجوه قابل برداشت از سایر حسابهای خود در شبکه بانک)، مبلغ چک را تکمیل کند و بدین ترتیب زمینه رفع مشکلات مربوط به چک را فراهم کند.
مسعود مهدوی سعیدی، رئیس اداره کل خزانهداری و نظامهای پرداخت پست بانک ایران، دربارهٔ بخشنامه بانک مرکزی مبنی بر نحوه مسدودی مبالغ چک برگشتی (مورخ ۲۱ خرداد سال جاری) اظهار نظر کرد. او گفت که ۷ روز پس از ابلاغ بخشنامه بانک مرکزی، بخشنامه مربوطه با اولویت فوریت به تمام شعبهها ابلاغ شد. در صورت بازگشت چک، صاحب حساب میتواند پس از تأمین مابهالتفاوت میان مبلغ چک برگشتی و مبلغی که در حسابش مسدود شده است و همچنین تکمیل وجه، درخواست سو را به شعبه مربوطه ارائه کند. این فرآیند بر اساس ضابطهای که بانک مرکزی تأیید کرده و ستاد پستبانک نیز به شعبههای خود ابلاغ کرده است، باید انجام شود. همچنین طبق سیستم داخلی پستبانک، افرادی که درگیر چک برگشتی شدهاند و صاحب حساب متقاضی به شعبه مراجعه کردهاند، کارکنان در شعب پستبانک ایران مراتب را انجام دادهاند و پس از تأمین وجه جهت رفع انسداد چک اقدامات لازم صورت گرفته است.
وی افزود: پستبانک ایران در سطح شعب خود تاکنون هیچ مشکلی در ارتباط با اطلاعرسانی و رعایت دستورالعمل بانک مرکزی مشاهده نکرده است.
درباره سؤالی که برخی از شعب هنوز این بخشنامه را اجرا نمیکنند و چگونه با آنها برخورد خواهد شد، وی گفت: اداره بازرسی پستبانک ایران به منظور رعایت اصل مشتریمداری و در طول بازدیدهای دورهای که انجام میدهد، مشکلات و تخلفات شعب را نظارت میکند. این اداره همچنین با استفاده از سامانههای تخلفات مرکزی، کنترل و پایش دقیقی روی شعب دارد. اگر با مشکلی مواجه شود، سریعاً برای رفع آن اقدام میکند. اما تاکنون هیچ مشکلی گزارش نشده است. با این حال، افراد میتوانند با استفاده از شماره تلفن گویا ۸۴۲۸۴ (پیششماره تهران) و سامانه پیامکی ۵۰۰۰۴۵۱۳۵، مشکلات خود را با ما در میان بگذارند.
مسعود مهدوی سعیدی، رئیس اداره کل خزانهداری و نظامهای پرداخت پست بانک ایران، در پایان اظهار نظر خود گفت: بر اساس اطلاعات دریافتی، تمام شعب پست بانک به بهترین شکل اقدام به اجرای این ابلاغیه کردهاند. همچنین، بخشنامه در دسترس تمام شعب قرار دارد و همه ملزم به رعایت آن هستند. برای اطمینان بیشتر، در هفتهای که بعد است، بخشنامه تکمیلی نیز ارسال خواهد شد. با این حال، تا کنون گزارشی درباره عدم رعایت این موضوع از سوی شعب گزارش نشده است. با اطمینان میتوان گفت که پست بانک ایران در رعایت مفاد بخشنامه ابلاغی بانک مرکزی پیروی میکند و هیچ استثنایی وجود ندارد.