• امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
8

آینده تیره و تاریک صنعت ساخت و ساز در ایران

  • کد خبر : 312928
  • 29 اسفند 1401 - 19:15
آینده تیره و تاریک صنعت ساخت و ساز در ایران

با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال ۱۴۰۱ و همچنین افزایش قیمت دلار در اسفند ماه، این احتمال وجود دارد که در سال آینده قیمت مصالح ساختمانی روند افزایشی داشته باشد و فعالان بازار ساخت ساز چالش قیمت‌های جدید روبرو شوند. در این مطلب قصد داریم تا، آینده تیره و تاریک صنعت ساخت و ساز […]

  • با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال ۱۴۰۱ و همچنین افزایش قیمت دلار در اسفند ماه، این احتمال وجود دارد که در سال آینده قیمت مصالح ساختمانی روند افزایشی داشته باشد و فعالان بازار ساخت ساز چالش قیمت‌های جدید روبرو شوند. در این مطلب قصد داریم تا، آینده تیره و تاریک صنعت ساخت و ساز در کشور را با یکدیگر بررسی و مرور کنیم، با ما همراه باشید.

    آینده صنعت ساخت و ساز

    بر اساس تغییرات قیمت بازار ارز در دو هفته ابتدایی اسفند ماه ۱۴۰۱، قیمت اجناس به شدت بالا و پایین شدند و علت اصلی این کاهش قیمت‌ها، تزریق ارز با قیمت پایین‌تر از قیمت بازار توسط بانک مرکزی بوده است.

     

    چنانچه اگر این تزریق ارز در بازار انجام نمی‌شد، بازار در پایان سال دچار هرج و مرج و آشفتگی شدید ناشی از گرانی می‌شد. بر این اساس، قیمت میلگرد در بورس کالا هم تحت تاثیر قرار گرفت و گام‌هایی را به سوی کانال جدید پیمود، اما پس از تغییرات بازار در روز‌های بعدی، به آرامی پایین آمد. همچنین قیمت ورق صنعتی که در صنعت بسیار کاربرد دارد و از آن جهت تولید و مونتاژ محصولات استفاده می‌شود نیز، تحت تاثیر تغییرات ارزی قرار گرفت.

    آینده تیره و تاریک صنعت ساخت و ساز در ایران

    ساخت و ساز با شروع بهار مجددا آغاز می‌شود. چرا که فصول گرم زمان مناسب برای ساخت و ساز ساختمان، آپارتمان و همچنین واحد تجاری و اداری هستند و ساخت این سازه‌ها در فصول سرد مشکلاتی را دارد بنابراین ساخت و ساز اصولا در فصول گرم سال رونق می‌گیرد.

     

    در بهار سال آینده، احتمالا در پی تخریب سازه‌های کشور‌های همسایه و دوست از جمله ترکیه، سوریه، فلسطین و سایر کشور‌های حاشیه‌ای طی این زلزله فاجعه‌بار، نیاز مبرمی به مصالح ساختمانی جهت شروع مجدد مردم و ساخت و ساز ساختمان‌های ویران شده پیدا کنند. در پی این زلزله، بیش از ۲۰۰هزار سازه تخریب شده است که دویست هزار سازه عدد بالایی است و جهت ساخت و ترمیم این سازه‌ها، مصالح ساختمانی زیادی صرف می‌شود.

     

    حدودا ۲۷ هزار تن میلگرد در طول سال توسط کارخانجات داخلی تولید می‌شود که از این حجم، حدود ۱۲ هزار تن آن در بازار داخلی که دچار کاهش نرخ ساخت و ساز شده مصرف می‌شود و مابقی آن را صادر می‌شود.

     

    در صورت تقاضای بازار‌های جهانی به میلگرد آجدار ساختمانی در فصل آینده، این حجم از تولیدات با تغییرات ارز در فصل آینده و اهمیت و ارجحیت ارز خارجی در مقایسه با ارزش پول ملی کشورمان، برای تجار و کارخانه‌داران به صرفه نمی‌باشد و ترجیح می‌دهند تا کالای خود را در ازای ارز‌های مورد نیاز کشور یعنی دلار و یورو مبادله کنند.

     

    این اتفاق به سود مردم کشورمان هم هست وهم نیست. در واقع ارز خارجی در بازار وارد و تزریق می‌شود و این نکته مثبت ماجرا است که ما احتمالا از مشکل کمبود ارز دور‌تر می‌شویم. اما در مقابل به دلیل کاهش عرضه محصولات در بازار متقاضی داخلی، قیمت در داخل کشور تحت تاثیر این تورم قرار می‌گیرد و در صورت عدم رشد و توسعه نرخ تولیدات و عرضه داخلی در بازار کشور، شاهد افزایش و کمبود قیمت محصولات فولادی و ساختمانی بازار داخلی خواهیم بود.

     

    این تغییرات می‌توانند در راستای مثبت یعنی اشتغال افراد بیشتر در پی رشد اقتصادی و ارتقای نرم تولیدات داخلی مقاطع فولادی باشند و در مقابل نیز می‌توانند منجر به کمبود و افزایش قیمت محصولات در بازار داخلی شوند.

     

    اما این پایان داستان ساخت و ساز نیست و در فصل بهار، قیمت واحد‌های مسکونی در پی کاهش نرخ ساخت و سازی که طی چند سال اخیر ایجاد شده، گسترش می‌یابد و عده بیشتری در انتظار مسکن رویاهای خود می‌باشند. علت اصلی کاهش نرخ ساخت و ساز کشور هم، تغییرات روزانه قیمت ارز و تاثیر مستقیم آن بر هزینه نهایی پروژه و عدم همخوانی بودجه پروژه با نیاز روز مصالح ساختمانی پروژه است. رفته رفته این همخوانی از بین رفته و پروژه‌های بسیاری دچار مشکل کمبود بودجه شدند تا امروز که نرخ ساخت و ساز کشور به شدت پایین آمده و این موضوع تاثیر بسیاری بر قیمت ساختمان‌های تکمیل شده روز خواهد داشت.

     

    از طرفی عده زیادی متقاضی خرید واحد مسکونی هستند و در مقابل تعداد محدودی واحد تکمیل و در بازار عرضه می‌شود همچنین این عدم پاسخگویی به متقاضیان نه تنها در راستای کاهش آن‌ها موثر نیست و به نیازشان پاسخ داده نشده، بلکه هر سال بر تعداد قبلی افزوده می‌شود و ما و پروژه‌هایمان همچنان از تورم داخلی و قیمت روز ارز و طلا عقب مانده‌ایم.

     

    این عقب ماندگی کسری بودجه عامل مهمی در افزایش قیمت مسکن تلقی می‌شود و عامل کسری بودجه هم عدم هماهنگی میان قیمت روز مصالح ساختمانی و بودجه اختصاص داده شده است.

     

    قیمت طلا و ارز هر روز بروز رسانی می‌شود و هر روز بایستی بودجه ساخت و ساز با این تغییرات بازار هماهنگ شود تا تداخلی به وجود نیاید. اما این امر امکان پذیر نیست مگر فروش واحد در زمان حاضر و خرید مصالح با قیمت حال حاضر که این موضوع برای همگان مقدور نبوده و قیمت روز واحد مسکونی هم در حال حاضر به شدت گران است و مردم قدرت خرید ندارند.

     

    اگر قیمت ارز در بازار کنترل نشود، ارزش مالا که محفوظ است و فقط پول ملی که در دست مردم کشور ما در حال گردش است بی ارزش‌تر می‌شود. عامل اصلی کنترل این تورم، تزریق منظم و محاسبه شده ارز خارجی در بازار توسط دولت و تجار می‌باشد.

    آینده تیره و تاریک صنعت ساخت و ساز در ایران

    با در نظر گرفتن تغییرات بازار و عمل به موقع دولت در مقابل دلالان و کاسبان بازار سیاه که بازار را به سمت و سوی گرانی سوق می‌دهند، می‌توان جلوی افزایش و همچنین عامل کاهش قیمت مصالح ساختمانی در بازار شد.

     

    بر اساس تدابیر دولت در راستای سال آینده، احتمالا قیمت‌ها تا نیمه سال با شیب نسبتا کندی افزایش یابند و یا تقریبا ثابت باشند. بسته به تغییرات و شرایط سال آینده، این احتمال می‌رود که بتوان قیمت‌ها را در همین کانال مشاهده کرد اما قطعیت این ماجرا بر عهده دولت است تا بازار را کنترل کند نه کسبه بی پشتوانه که نمی‌دانند بخرند یا بفروشند!

     

    بله این تغییرات برای اکثر کسبه که دارایی چندانی ندارند کار بسیار سخت و پر ریسکی محسوب می‌شود که در بازاری که قیمت‌ها هر روز در حال تغییر هستند، کالا را بخرند یا اینکه بفروشند. کنترل بازار عموما از گذشته تا کنون بر عهده دولت و پس از آن تجار بوده و این دو درکنار یکدیگر می‌توانند به بهبود وضعیت بازار کمک کنند.

    خرید آهن‌آلات ساختمانی

     

    خرید میلگرد استیل و دیگر مقاطع فولادی پر‌کاربرد در صنایع را از ما بخواهید.

    شرکت راستین ساختار ایفا نیرو یا به اختصار، آرسینکو ، در راستای کمک و اطلاع رسانی قیمت بازار فولاد کشور به هموطنان گرامی خدمات ارائه می‌کند و در صورت نیاز به مشاوره می‌توانید به صورت رایگان با کارشناسان این شرکت در تماس باشد و سوالاتتان را از آن‌ها، بپرسید.

    آدرس دفتر مرکزی شرکت: تهران ، بازار آهن شادآباد ، نبش بلوک یک ، مجتمع تجاری 110 طبقه اول پلاک 57

    تلفن‌های تماس با کارشناسان:

    021-66674420

    021-66671990

    021-66674519

    ایمیل شرکت : info@rsin.co.ir

    آدرس وب‌سایت رسمی شرکت آرسینکو:  https://rsin.co.ir

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=312928

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم