به گزارش پایگاه خبری پول بانک و به نقل از خبر گزاری ایسنا پیش از این امارت مشتری کالای ایرانی بود که اخیرا چین جای آن را گرفته و نفر اول لیست خریداران در بازار ایران شده است و پس از آن امارات، عراق و ترکیه قرار دارند. طی شش ماه اول امسال ۲۲ میلیارد کالای ایرانی به کشورهای مختلف صادر شد که چین رکورد دار خرید کالای ایرانی بود.
طی این گزارش علی رقم افزایش مشتریان در بازار جهانی آمارها نشان می دهند که از کیفیت کالاها کاسته شده و با توجه به این که طی شش ماه اول امسال تقریبا ۶۰ میلیون تن از انواع محصولات مختلف ایرانی اعم از کشاورزی، نفت و انرژی، صنعت و صنایع غذایی با ارزشی بیش از ۲۱ میلیارد ۷۰۵ میلیون دلار برای ۲۰ کشور مختلف صادر شد که وزن آن به ۲۵.۴۶ درصد بیشتر از شش ماه اول سال گذشته بوده است. اما بنا به گفته کارشناسان بازار جهانی ارزش کالاها کاسته شده به طوری که فقط ۵.۹۹ درصد بیشتر شده است که باعث ارزانتر شدن کالای ایرانی می شود.
به طور متوسط هر کیلوگرم از اقلام صادراتی در شش ماهه پارسال ۴۲۵ سنت به مشتریان خارجی فروخته شده بود که این عدد در نیمه امسال به ۳۵۵ سنت کاهش یافت و در این میان کاهش و افزایش میزان صادرات محصولات ایرانی به برخی از کشورها جالب توجه است، چرا که به عنوان مثال میزان صادرات به کره جنوبی در نیمه نخست امسال ۹۷۵ درصد افزایش یافته اما همین عدد برای کشوری مانند مصر با کاهش ۳۰ درصدی مواجه شده است.
کره جنوبی با ۹۷۵ درصد، تایوان با ۵۴۶ درصد، عمان با ۱۷۵ درصد، آذربایجان با ۱۴۸ درصد و تایلند با ۱۱۱ درصد جزو کشورهایی به شمار میروند که در شش ماهه ابتدایی امسال خرید کالاهای ایرانی را بیش از دو برابر افزایش دادهاند. از سوی دیگر مصر با منفی ۳۰ درصد، ترکمنستان با منفی ۱۶ درصد، ارمنستان با منفی ۱۴ درصد، ترکیه با منفی هشت درصد، عراق با منفی پنج درصد و ژاپن با منفی دو درصد جزو کشورهایی به شمار میروند که سهمشان در این بازه زمانی نسبت به نیمه نخست سال گذشته کمتر شده است.
البته در این میان تقریبا برای همه این مشتریان، کالای ایرانی ارزانتر شده است و جالبتر اینکه صادرات محصولات ایرانی در برخی کشورهای به طور چشمگیری افزایش یافته و گرانتر شده است.
میتوان به افزایش ۲۳۸ درصدی بهای کالاهای صادراتی به سوریه، افزایش ۱۸ درصدی اقلام صادر شده به اسپانیا با وجود کمتر بودن نبست تغییرات وزنی صادرات در مقایسه با ارزش آن، اشاره کرد که این کشورها را از دیگر مشتریان ایرانی مستثنی میسازد.
یکی دیگر از نکاتی که سیاستگذاران و تصمیمسازان تجارت خاجی ایران بهتر است به آن توجه کنند این است که در میان کشورهایی که سهمشان در بازار تجارت خارجی ایران کاهش پیدا کرده است باید به سهم آن کشور در مقایسه با کل صادرات توجه کرد، چرا که به عنوان مثال عراق به عنوان سومین و ترکیه به عنوان چهارمین مشتری محصولات ایرانی نیز رغبت کمتری برای خرید از ایران طی شش ماهه نخست داشتهاند و اگر این روند ادامه پیدا کند مسلما میتواند بر میزان و بهای کل صادرات اقلام و کالاهای ایرانی اثر بگذارد.
منبع خبر: ایسنا