نماد سایت پول بانک

راهنمای اخذ کد اقتصادی، مدارک و مراحل آن در سال 1400

راهنمای اخذ کد اقتصادی، مدارک و مراحل آن در سال 1400

فهرست محتوا

  • اخذ کد اقتصادی یکی از اصلی ترین کارهایی است که بعد از ثبت شرکت برای آن باید اقدام کنید. اما این سوال پیش می آید که کد اقتصادی چه کاربردهایی دارد، مراحل اخذ آن چگونه است و… اگر این سوال ها برای شما هم وجود دارد، پیشنهاد می دهیم که تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

     

    کد اقتصادی چیست؟

    کلمه کد اقتصادی برای کسانی که شرکت ثبت کرده اند، کلمه ای آشنا است، اما هنوز هم هستند افرادی که با معنی این کد آشنایی ندارند. در رابطه با کد اقتصادی باید بگوییم که کدی 12 رقمی است و نشان می دهد که شرکت شما در اداره مالیات حوزه خود پرونده مالی دارد. بدون کد اقتصادی انجام بسیاری از کارها ممکن نیست.

    فعالیت های اقتصادی یک شرکت به کد اقتصادی وابسه است، یعنی به نوعی کد اقتصادی برای احراز هویت شما ضروری می باشد. اگر شما قصد خرید و فروش کالایی خاص یا خدمتی خاص را دارید، اگر قصد واردات و صادرات دارید یا حتی برای فعالیت های خود نیاز به قرارداد بستن دارید، باید یک کد اقتصادی داشته باشید.

    چرا باید کد اقتصادی داشته باشیم؟

    در این قسمت باید به این موضوع اشاره کنیم که چرا باید یک کد اقتصادی داشته باشید. در مطالب بالا اشاره ای کوچک به این موضوع داشتیم، اما در این قسمت به طور کامل آن را بررسی خواهیم کرد. لازم به ذکر است که شما برای هر گونه قراردادی به  کد اقتصادی نیاز خواهید داشت و بدون این کد تنظیم قرارداد ممکن نخواهد بود.

    برای شرکت در مناقصه ها و مزایده ها هم به کد اقتصادی نیاز خواهید داشت. لازم به ذکر است که در هنگام شرکت در یک مزایده، اگر بر روی پاکت مورد نظر کد اقتصادی نوشته نشده باشد، از همان ابتدا پاکت پیشنهادی شما باز نخواهد شد. یعنی هیچ شانسی برای رقابت بین  شرکت های رقیب نخواهید داشت.

    بسیاری از شرکت ها برای آن که کسب و کار خود را رونق ببخشند، به دنبال اخذ گرید هستند تا رتبه خود را ارتقاء دهند. لازم به ذکر است که یکی از مدارک مورد نیاز برای اخذ گرید، همین کد اقتصادی می باشد. یعنی باید در ابتدا یک کد اقتصادی داشته باشید و سپس نسبت به اخذ گرید اقدام کنید.

    در صورتی که کد اقتصادی نداشته باشید، قادر به تکمیل اظهارنامه مالیاتی هم نخواهید بود. احتمالا با خواندن این مطلب تصور می کنید که این موضوع به نفع شما است و دیگر نیازی به پرداخت مالیات ندارید. اما باید بگوییم که این موضوع معایب بسیاری را برای شما به دنبال دارد و اصلی ترین مشکل آن است که جریمه مالیاتی خواهید شد.

    همچنین بخوانید: آخرین قوانین دریافت کد اقتصادی در سال 1400

    چه مدارکی برای اخذ کد اقتصادی نیاز داریم؟

    برای اخذ کد اقتصادی به مدارک شناسایی سهامدارن ( در شرکت مسئولیت محدود شرکا) و مدارک اصلی شرکت نیاز است؛

    دریافت کد اقتصادی

    حال که با اهمیت داشتن کد اقتصادی آشنا شده اید، فرصت مناسبی است که در رابطه با مراحل دریافت کد اقتصادی را بیان کنیم.

    1. در ابتدا مدارک گفته شده در بالا را به طور کامل تهیه کنید؛ لازم به ذکر است که باید از این مدارک دو نسخه داشته باشید.
    2. به اداره مالیات مراجعه کنید؛ در این مرحله نمی توانید از یک وکیل برای انجام کارهای خود استفاده کنید و باید شخصا این مراحل را انجام دهید.
    3. تشکیل پرونده در قسمت مستغلات؛ در این مرحله پرونده شما وارد فاز دوم می شود.
    4. بازدید کارشناس؛ در این مرحله یک کارشناس از طرف اداره مالیات به طور سر زده جهت راستی آزمایی از محل شرکت شما بازدید می کند.
    5. تشکیل پرونده؛ در این مرحله اگر نتیجه راستی آزمایی مثبت باشد، پرونده تشکیل شده و در غیر این صورت باید ایراد وارد شده، برطرف شود.
    6. در این مرحله یک کد 12 رقمی انحصاری به شما تعلق می گیرد!

    برای چه کسانی ضروری است؟

    منبع: ثبت شرکت میزان

    میانگین امتیازات ۳ از ۵
    از مجموع ۲ رای
    خروج از نسخه موبایل