به گزارش خبرنگار اقتصادی پول بانک، مراسم افتتاح دهمین همایش بین المللی موتورهای درون سوز و نفت و هفتمین نمایشگاه بین المللی موتور تهران، صبح امروز سه شنبه 24 بهمن ماه 96، با حضور دکتر اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران، دکتر توفیقی رئیس پژوهشگاه صنعت نفت، مهندس سید مصطفی میرسلیم رئیس همایش، دکتر اصفهانیان دبیر علمی همایش، مهندس زالی مدیر عامل مرکز تحقیقات موتورهای ایران خودرو، مهندس افقهی رئیس انجمن علمی موتور ایران، فعالان قطعه سازی ایران و جمعی از اصحاب رسانه، در محل مرکز همایشهای بین المللی پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد.
مهندس مصطفی میر سلیم، رئیس دهمین همایش بینالمللی موتورهای درونسوز و نفت
مهندس مصطفی میر سلیم، رئیس دهمین همایش بینالمللی موتورهای درونسوز و نفت، در ابتدای این مراسم گفت: یک قرن و نیم از اختراع موتورهای درونسوز و استفاده از فرآوردههای سوختی میگذرد.
وی تصریح کرد: این اختراع و پشتوانههای متعدد علمی و فناورانه امیدهایی را برای خدمت رسانی به بشریت زنده کرد، علاوه بر آن پیشرفتهای علمی دیگری را سرعت بخشید.
رئیس دهمین همایش بینالمللی موتورهای درونسوز و نفت، با بیان اینکه 80 درصد آلودگیهای هوا مربوط به خودروها است، افزود: بر اساس برآوردها هزینههای اجتماعی این آلودگی در سال گذشته، 11 میلیارد تومان بوده است که باید به این میزان، اختلالات روانی ناشی از آلودگیهای صوتی را نیز افزود.
مهندس میر سلیم، افزود: بررسیهای وضع موجود نشان میدهد که به کارگیری موتورهای درون سوز در ابتدا سرعت حرکت عمومی ما را با وسایل نقلیه عمومی و چه وسایل شخصی افزایش داد، علاوه بر آن وضعیت موجود نشان میدهد که کاربرد موتورهای درون سوز بسیار متعدد شده است، به طوری که با ساخت موتورهای چند واتی تا چند مگاواتی رونق زیادی را در زندگی بشر در محیطهای خشکی، دریا و در بخشهای صنعتی ایجاد کرده است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر یک میلیارد دستگاه موتور در جهان ساخته شده است، خاطر نشان کرد: موتورهای درون سوز کاربردهای ویژهای در صنایع نظامی و سایر صنایع دارند، ولی به تدریج با توسعه سیستمهای حمل و نقل شاهد کاهش سرعت جابهجاییها هستیم و سرعت جابهجایی به 15 کیلومتر در ساعت کاهش یافت.
رئیس دهمین همایش بینالمللی موتورهای درونسوز و نفت، وابستگی روانی به خودروهای شخصی در یک قرن اخیر را از دیگر تبعات توسعه فناوری موتورهای درون ساز دانست و یادآور شد: این امر موجب شد که اولویت توسعه شهری بر اساس احداث راهها و بزرگراهها باشد که متعاقب آن موجب تدوین تسهیلات ترابری هوشمندتر و ارائه نرمافزارهای مسیریاب شد.
وی کاهش امنیت جسمی و جانی را از دیگر تبعات توسعه خودروها نام برد و یادآور شد: از سال 80 تا 96 تعداد 360 هزار نفر به دلیل تصادفات جان خود را از دست دادند، این عدد به معنی این است که تعداد کشتهشدگان در تصادفات جادهای بیشتر از کشتهشدگان در جنگ تحمیلی بوده است.
مهندس میر سلیم، آلودگی هوا و ایجاد شرایط وارونگی را از دیگر تبعات توسعه موتورهای درون سوز نام بود و گفت: 80 درصد آلودگیها مربوط به خودروها است، به گونه ای که بر اساس برآوردها هزینه اجتماعی این آلودگی 11 هزار میلیارد تومان در سال 95 برآورد شده است که باید به این میزان اختلالات روانی ناشی از آلودگی هوا را لحاظ کرد.
وی کاهش منابع نفت و گاز طبیعی را از دیگر رهآوردههای توسعه موتورها نام برد و افزود: منابع نفت و گاز طبیعی که میلیونها سال برای ایجاد آن وقت صرف شد، در کمتر از دو قرن مصرف شد و برآورد میشود که تا 50 سال آینده منابع طبیعی به پایان میرسد و بشریت از کاربردهای این سنگوارههای انرژی محروم میمانند.
وی با بیان اینکه بر اساس این واقعات فرضیه خدمات رسانی موتور نوعی خیانت مزمن و حاد است، ادامه داد: چارهچویی این مصیبتها در گرو تجربههای فنی و مهندسی است و باید در این راستا تلاش کنیم نتایج علمی و دستاوردهای فناورانه را در حوزههای صنعتی به کار گیریم.
رئیس دهمین همایش بینالمللی موتورهای درونسوز و نفت، برگزاری این همایش را نمونهای از این تلاشها نام برد و اظهار کرد: در این همایش تلاش میشود تا فناوریهای مربوط به احتراق و بهبود تبدیل انرژی و کاهش آلایندهها و همچنین جنبههای طراحیهای نوین مورد بحث و بررسی قرار گیرد.
عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران
عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران، در ادامه این مراسم گفت: حال محیط زیست کشور مناسب نیست.
وی ادامه داد: هم اکنون تغییرات اقلیمی، خشکسالی و تبعات آن گریبانگیر محیط زیست کشور شده است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، با بیان اینکه امسال حدود ۱۳ روز دانشآموزان از رفتن به مدرسه به دلیل آلودگی بازماندند، افزود: این در حالی است که بیشتر این آلودگی از خودروهای آلاینده غیراستاندارد بوده است.
وی با اشاره به اینکه در زمستان سهم عمدهای از آلودگی هوای کلانشهرها ناشی از خودروهای فرسوده و گازوئیلی است، تصریح کرد: یکی از سیاستهای کنونی رئیس جمهوری، تلاش برای کاهش آلودگی هواست، این معضل به طور حتم با تعارف درست شدنی نیست.
کلانتری، با بیان اینکه در برابر خودروسازان و برای دفاع از مردم همواره عقبنشینی کردهایم، عنوان کرد: محیط زیست بسیار شکننده شده و با چنین راهبردی، توان ایستادن در برابر فشارهای مخرب زیستی را ندارد.
بنا به این گزارش، در کنار این همایش کارگاههایی آموزشی با محور بهبود تولید خودروهای درونسوز و راههای افزایش کارایی و کاهش آلودگی محیطی این خودروها نیز برگزار شد.
در نمایشگاه جانبی این همایش بینالمللی، شرکت های داخلی آخرین دستاوردهای خود را در زمینه ساخت موتور و قطعات خودروها و افزایش کارایی آنها به نمایش گذاشتند.
این همایش با حضور کشورهایی چون آلمان، انگلستان، چین، فرانسه، اتریش، ایتالیا و غیره و با هدف تدوین راهبرد سوخت و قوای محرکه (مطابق با سیاستهای اقتصاد مقاومتی، ملاحظات زیست محیطی، اسناد بالادستی و راهبردهای جهانی)، سوختهای نوین و پاک (سوختهای زیستی، سوختهای مصنوعی، افزودنیهای جدید)، فناوریهای نوین موتور (دورگه، کوچک سازی، پرخوران و بازخوران، زمانبندی متغیر، پاشش مستقیم بنزینی، احتراق تراکمی همگن، استرلینگ و … )، احتراق در موتورهای درونسوز و مهار آلایندگی ناشی از آن، آلایندگی موتورهای درونسوز در کلان شهرها (چالشها و راهکارها)، دینامیک سیالات موتورهای درونسوز (تنفس، تخلیه، پاشش و اختلاط سوخت) صدا و ارتعاشات، مدیریت و تنظیم موتور، روانکاری (روغن موتورهای سنتزی، نیمه سنتزی و نانویی، نقش روغن بر عملکرد موتور )، خنک کاری و انتقال حرارت، تطابق موتور با خودرو، مهندسی مواد در موتور و قطعات جانبی، علل خرابی و فرایندهای بهبود قطعات، طراحی و ساخت موتورهای درونسوز و قطعات آن، روشهای آزمایشگاهی، عددی و صحه گذاری نوین برگزار گردید.
گفتنی است، دهمین همایش بین المللی موتورهای درونسوز و نفت، به همراه هفتمین نمایشگاه بین المللی موتور تهران و هم اندیشی موتورهای هیبرید و تحقیق و توسعه در قطعه سازان موتور، از 24 تا 26 بهمن 96، توسط پژوهشگاه صنعت نفت برگزار گردید.
خبرنگار: مهران احمدی