• امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
2

گزارش پیش‌بینی متغیرهای کلان اقتصادی ایران ـ شماره سوم ـ مرداد ۱۴۰۰

  • کد خبر : 248253
  • 13 شهریور 1400 - 19:22
گزارش پیش‌بینی متغیرهای کلان اقتصادی ایران ـ شماره سوم ـ مرداد ۱۴۰۰

بانک خاورمیانه متغیرهای کلان اقتصادی ایران از جمله نرخ رشد اقتصادی با نفت، رشد اقتصادی بدون نفت، نرخ تورم سالانه، نرخ ارز در بازار آزاد و نرخ رشد پایه پولی را از فصل اول سال ۱۴۰۰ تا فصل اول سال ۱۴۰۲ در قالب یک گزارش پیش‌بینی کرد.

  • پول بانک: بانک خاورمیانه متغیرهای کلان اقتصادی ایران از جمله نرخ رشد اقتصادی با نفت، رشد اقتصادی بدون نفت، نرخ تورم سالانه، نرخ ارز در بازار آزاد و نرخ رشد پایه پولی را از فصل اول سال ۱۴۰۰ تا فصل اول سال ۱۴۰۲ در قالب یک گزارش پیش‌بینی کرد.

    این گزارش که سومین گزارش تفصیلی واحد تحقیقات اقتصادی بانک خاورمیانه درباره پیش‌بینی متغیرهای کلان اقتصادی ایران است با استفاده از مدل «تعادل عمومی پویای تصادفی» صورت گرفته است. این گزارش، با در نظر گرفتن فروضی از جمله ادامه وضعیت شیوع کرونا تا پایان سال ۱۴۰۱ و با در نظر گرفتن دو سناریو به برآورد متغیرهای مذکور پرداخته شده است.
    در سناریوی اول که خوشبینانه است فرض می‌شود با انجام مذاکرات برجام، از ابتدای فصل سوم سال ۱۴۰۰ به تدریج تحریم های اقتصادی کاهش یافته و صادرات نفتی افزایش یابد تا به حدود ۲ میلیون بشکه در روز برسد. در سناریوی دوم فرض می‌شود وضع موجود ادامه یابد و مذاکرات بدون حصول نتیجه تداوم یابد و تحریم ها مرتفع نگردند.
    در هر دو این سناریوها فرض می‌شود به دلیل تداوم بیماری کرونا، افت نرخ اشتغال تا فصل چهارم سال ۱۴۰۱ ادامه یابد و پس از آن بهبود یابد و همچنین فرض می‌گردد که مخارج حقیقی دولت به طور مستمر و با نرخی ثابت افزایش یابد.


    نتایج مدل در سناریوی اول نشان می‌دهد که رشد اقتصادی (فصل نسبت به فصل مشابه سال قبل) با یک روند نزولی تا فصل دوم ۱۴۰۰ به ۴/۴ درصد کاهش می‌یابد و پس از آن با روندی افزایشی به ۷/۵ درصد در فصل آخر امسال می‌رسد و سپس در حدود ۴/۵ درصد ادامه می‌یابد. در این سناریو، نرخ تورم متوسط سالانه طی یک روند افزایشی به سقف ۷/۵۰ درصد رسیده و سپس با روندی نزولی به حدود ۷/۳۲ درصد در فصل اول ۱۴۰۲ کاهش می‌یابد. همچنین در این حالت پیش‌بینی می‌شود میانگین نرخ ارز بازار آزاد طی یک روند کاهشی به کف ۲۰ هزار تومان در فصل دوم ۱۴۰۰ کاهش یافته و پس از آن به تدریج تا ۲/۲۴ هزار تومان در فصل دوم ۱۴۰۱ افزایش یابد و سپس روند رشد خود را مجددا از سر بگیرد.
    نتایج مدل در سناریوی دوم حاکی از آن است که رشد اقتصادی (فصل نسبت به فصل مشابه سال قبل) با یک روند نزولی به کف ۲/۴ درصد در فصل سوم ۱۴۰۰ خواهد رسید و پس از آن به ۰/۵ درصد در فصل چهارم افزایش خواهد یافت و سپس در حدود ۶/۴ درصد تثبیت خواهد شد. در این سناریو، نرخ تورم سالانه با رشدی بالا به سقف ۱/۵۳ درصد در فصل چهارم امسال رسیده و پس از آن طی یک روند نزولی به ۷/۳۷ درصد در انتهای دوره پیش‌بینی کاهش خواهد یافت. در این حالت، نرخ ارز بازار آزاد نیز با شروع یک روند افزایشی از فصل دوم ۱۴۰۰ به حدود ۷/۳۳ هزار تومان در فصل آخر امسال افزایش یافته و پس از آن با آهنگی ملایم تا انتهای دوره پیش‌بینی رشد خواهد کرد تا به ۳۷ هزار تومان برسد.

    انتشار: کوروش جم

    برای دانلود روی عکس کلیک کنید


    دانلود گزارش پیش‌بینی متغیرهای کلان اقتصادی ایران شماره سوم

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=248253

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم