• امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
3
چهار آیین در نشست خبری پیرامون آخرین وضعیت صنعت مرغداری بیان کرد:

۹۰ درصد نهاده ها و ۷۰ درصد واکسن های موردنیاز تولید کنندگان مرغ گوشتی از طریق واردات تامین می شود

  • کد خبر : 8793
  • 05 مرداد 1397 - 18:50
۹۰ درصد نهاده ها و ۷۰ درصد واکسن های موردنیاز تولید کنندگان مرغ گوشتی از طریق واردات تامین می شود

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور گفت: در شرایط کنونی با قیمت های دستوری نمی توان بازار را کنترل کرد؛ زیرا اگر سود اقتصادی تولیدکننده تامین نشود، علاوه بر کاهش تولید و عرضه با افزایش قیمت ها مواجه می شویم.

  •  

    به گزارش خبرنگار اقتصادی پول بانک، نشست خبری برومند چهار آیین٬ مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور٬ پیرامون آخرین وضعیت صنعت مرغداری٬ صبح امروز سه شنبه ۲ مرداد ماه ۹۷ با حضور جمعی از اصحاب رسانه٬ در محل ساختمان اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور برگزار شد.

     

    برومند چهار آیین٬ مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور

    برومند چهار آیین٬ در ابتدای این نشست خبری گفت: با توافق سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ برای مصرف کنندگان 9 هزار و 250 تومان تعیین شده که منتظر ابلاغ آن از سوی ستاد تنظیم بازار هستیم.

    وی ادامه داد: قیمت پیشنهادی ما برای هر کیلوگرم مرغ زنده 6 هزار و 800 تومان و برای مصرف کننده 9 هزار و 600 تومان بود اما با قیمت 9250 تومان موافقت شده است.

    مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور٬ با بیان اینکه قیمتگذاری دستوری دولت کمکی به تولیدکنندگان و مصرف کنندگان نمی کند، اظهارداشت: ابلاغ دیرهنگام قیمت مرغ، همان سرکوب قیمت کارشناسی شده است.

     

    چهار آیین٬ ادامه داد: در شرایط کنونی با قیمت های دستوری نمی توان بازار را کنترل کرد؛ زیرا اگر سود اقتصادی تولیدکننده تامین نشود، علاوه بر کاهش تولید و عرضه با افزایش قیمت ها مواجه می شویم.

    مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور افزود: هزینه های تمام شده گوشت مرغ بالاست؛ دلیل آن «نرخ تورم و هزینه های حلقه های مرتبط با صنعت طیور» است که مستقل از یکدیگر اثرگذارند؛ به عنوان نمونه واحدهای تولیدکننده، واحدهای جوجه یکروزه، کشتارگاه ها و کارخانه ها مستقل از هم، فعالیت دارند و همین مساله سبب افزایش قیمت ها می شود.

    وی در ادامه بیان داشت: قیمت منطقی گوشت مرغ برای مصرف کنندگان 10 هزار تومان است؛ اکنون قیمت تمام‌شده هر کیلوگرم مرغ زنده برای تولیدکننده 6 هزار و 200 تومان است که با احتساب سود هشت درصدی باید 6 هزار و 800 تومان خریداری شود در حالی که اکنون نزدیک به 6 هزار تومان خریداری می شود و این یعنی زیان 600 تا 700 تومانی در هر کیلوگرم برای تولید کنندگان.

    مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور٬ افزود: با توجه به وضعیت کنونی تولید گوشت قرمز در کشور و جهان، به نظر می رسد در 25 سال آینده گوشت قرمز حکم خاویار را پیدا کند، بنابراین گوشت مرغ می تواند جایگزین مناسبی برای گوشت قرمز باشد.

    چهار آیین٬ اظهار داشت: در سالیان گذشته ضریب تبدیل برای مرغ گوشتی پنج بود و و ماه ها زمان می برد تا مرغ به وزن یک کیلوگرم برسد.

    وی در ادامه گفت: امروزه با اصلاح نژاد و تغذیه مناسب، 42 روز نیاز است تا یک جوجه، مرغ گوشتی شود؛ یعنی متوسط ضریب تبدیل آن در کشور 1.9 و در دنیا به 1.6 کیلوگرم رسیده است.

    چهارآیین بیان داشت: دلیل بالا بودن ضریب تبدیل در کشور را «استفاده از روش سنتی و دستی در تغذیه مرغ» اعلام کرد.

    وی ادامه داد: البته در واحدهای صنعتی تولیدکننده مرغ گوشتی ضریب تبدیل 1.7 است و پیش‌بینی می شود در 10 سال آینده به 1.2 برسد؛ یعنی جوجه مرغ با مصرف 1.200 کیلوگرم غذا، یک کیلو گوشت تولید می کند.

     

    مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور٬ درباره پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر «بی تاثیر بودن ارز یارانه‌ای برای واردات کنجاله سویا و ذرت و انحصار واردات توسط یک نفر» نیز گفت: دولت به چند گروه ضروری و کالای اساسی ارز یارانه‌ای اختصاص داده که کنجاله سویا و ذرت نیز جزو آن است که با ثبت سفارش، واردکنندگان امکان دریافت ارز را دارند.

    چهارآیین ادامه داد: مشکل این بخش در نقص شبکه توزیع و پخش مویرگی آن است زیرا به جای اینکه نهاده‌های وارداتی مستقیم به دست تولیدکننده برسد پس از عبور چند مرحله، از دست واسطه و دلال به دست تولید کننده می رسد.

    وی افزود: حدود 10 سال است که 70 تا 75 درصد بازار کنجاله سویا توسط یک واردکننده به کشور مدیریت می‌شود که در کنار آن ممنوعیتی برای دیگر واردکنندگان وجود ندارد اما نباید یک نفر انحصار واردات را در دست بگیرد.

    مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور٬ گفت: ایراد اساسی در «توزیع شبکه مویرگی است که واسطه‌ها ورود می‌کنند و قیمت ها دست خوش تغییرات سینوسی می‌شود» از سوی دیگر نداشتن نقدینگی توسط تشکل‌ها و تولیدکنندگان و زیان دهی سه سال متوالی تولیدکنندگان سبب شده آنها به سمت دریافت وام با «سودهای ربادار» بروند که اگر روند به همین شکل ادامه یابد به طور قطع خطرآفرین است.

    چهار آیین، درباره نقش شرکت پشتیبانی امور دام در تنظیم بازار نیز گفت: این شرکت 50 هزار تن کنجاله سویا وارد کرد که از طریق تشکل‌ها توزیع و منجر به کاهش قیمت ها شده به گونه ای که هر کیلوگرم کنجاله سویا آرژانتینی 2 هزار و 410 تومان و ذرت برزیلی 110 تومان است.

    وی بیان داشت: اکنون در بازار، کنجاله سویا با نرخ 2 هزار و 800 تومان و ذرت برزیلی یک هزار و 300 تومان به فروش می رسد.

    مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور٬ ادامه داد: برنامه تشکل‌ها، ورود به واردات است تا نهاده پس از واردات، مستقیم در اختیار تولیدکننده قرار گیرد و همین امر موجب کاهش قیمت نهاده ها می شود.

     

    چهارآیین٬ با یادآوری اینکه ۹۰ درصد نهاده ها و ۷۰ درصد واکسن های موردنیاز تولید کنندگان مرغ گوشتی از طریق واردات تامین می شود، افزود: اکنون 2 میلیون تن گوشت مرغ در کشور تولید می شود که افزایش آن به سه میلیون تن نیز امکانپذیر است.

    وی شمار تولیدکنندگان مرغ گوشتی در کشور را 24 هزار واحد اعلام کرد و گفت: اکنون ساختار خرده مالکی و پراکنش واحدهای تولیدی در کشور، صنعت مرغ گوشتی را با بی نظمی مواجه کرده است زیرا مرغداری های متفاوت با ظرفیت های مختلف در حال تولیدند.

    مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور٬ اظهارداشت: به عنوان یک کارشناس و متخصص بخش به صراحت اعلام می کنم استفاده از هورمون در تولید مرغ شایعه ای بی اساس است و حتی با بروز و شیوع بیماری هایی نظیر آنفلانزای پرندگان مصرف مرغ هیچ مشکلی ندارد.

    چهار آیین٬ گفت: با وجود اینکه در سال 13۹۵ نزدیک به ۷۰ هزار تن مرغ صادرشد اما صادرات این محصول در سال گذشته و امسال به طور تقریبی متوقف شده است.

    وی با بیان اینکه قیمت مرغ تولیدی رقابتی نیست، ادامه داد: دولت نیز مشوق های صادراتی اختصاص نمی دهد، ضمن اینکه از دولت تقاضا کرده ایم به جای مشوق صادراتی، تسهیلات کم بهره ارائه کند تا تولیدکنندگان بتوانند صادرات انجام دهند.

     

    مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور٬ در پایان سخنان خود گفت: کشورهای واردکننده مرغ از ایران تقاضای مرغ سایز(با اندازه مشخص) دارند؛ از جمله اینکه عراق و افغانستان مرغ با وزنی معادل یک کیلو و ۲۰۰ گرم را می پسندند در حالی که در کشورمان مرغ با وزن بالای یک کیلو و ۸۰۰ گرم تولید می شود، بنابراین اندازه نبودن مرغ های تولیدی یکی از موانع اصلی صادرات است.

    خبرنگار: محسن امینی راد

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=8793

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم