• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
3

یزدانی در حاشیه پنجمین نمایشگاه بین المللی کشاورزی: گزیده‌ای از دستاوردهای فناورانه جهاددانشگاهی در بخش پاویون تخصصی شرکت‌های دانش ‌بنیان نمایشگاه آیفارم به نمایش در آمد

  • کد خبر : 306497
  • 24 شهریور 1401 - 2:31
یزدانی در حاشیه پنجمین نمایشگاه بین المللی کشاورزی: گزیده‌ای از دستاوردهای فناورانه جهاددانشگاهی در بخش پاویون تخصصی شرکت‌های دانش ‌بنیان نمایشگاه آیفارم به نمایش در آمد

پول بانک: با تجهیز گلخانه‌ها به سیستم هوشمند، می‌توان همه فاکتورهای محیطی و اقلیمی را در گلخانه‌ها کنترل کرد.

  • مدیرکل دفتر تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی جهاد دانشگاهی گفت: با تجهیز گلخانه‌ها به سیستم هوشمند، می‌توان همه فاکتورهای محیطی و اقلیمی را در گلخانه‌ها کنترل کرد؛ در همین راستا پژوهشگران جوان و مستعد جهاددانشگاهی زنجان توانستند این هوشمندسازی را با «طراحی و ساخت سیستم بی‌سیم هوشمند به منظور کنترل نور، دما و رطوبت در یک گلخانه» پیاده کنند.

    به گزارش خبرنگار حوزه نمایشگاه سایت خبری پول بانک، آیین افتتاحیه پنجمین نمایشگاه بین المللی کشاورزی (آیفارم(، پیش از ظهر امروز دوشنبه ۲۱ شهریورماه 1401، با حضور حامد ایرانی مدیرعامل شرکت برساز رویداد پارس «مجری برگزاری نمایشگاه»، محمدجواد عسگری رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، محمدمهدی برومندی معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، سایر معاونان وزارت جهاد کشاورزی، اعضای اتاق بازرگانی تهران، اعضای شورای شهر تهران، جمعی از تولید کنندگان و متخصصان حوزه کشاورزی و اصحاب رسانه، در مجموعه نمایشگاههای بین المللی شهر آفتاب افتتاح شد.

    بنا به این گزارش، در پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کشاورزی «آیفارم» (iFarm) که در محل نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب تهران افتتاح شد، گزیده‌ای از دستاوردهای فناورانه جهاددانشگاهی در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی در بخش پاویون تخصصی شرکت‌های دانش‌بنیان به نمایش در آمد.

    دکتر داراب یزدانی، مدیرکل دفتر تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی جهاد دانشگاهی

    دکتر داراب یزدانی، مدیرکل دفتر تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی جهاد دانشگاهی، پیرامون دستاوردهای ارائه‌شده جهاد دانشگاهی در این نمایشگاه گفت: عمده دستاوردهای به نمایش درآمده، خروجی ۱۰ طرح فناورانه جهاددانشگاهی هستند که در سال ۱۳۹۸ اجرای آن‌ها آغازشده بود.

    10 طرح فناورانه جهاددانشگاهی:

    «تولید جنین ممتاز منجمد برای اصلاح نژاد گاوهای شیری و گوشتی» ازجمله طرح‌های ارائه‌شده در نمایشگاه است که در این پروژه ملی که اساس آن استفاده از فناوری‌های نوین تولیدمثل باهدف کاهش هزینه‌ها و افزایش راندمان تولید است.

    سالانه در این آزمایشگاه دو هزار جنین تولید می‌شود. براین اساس پژوهشگاه ابن‌سینای جهاد دانشگاهی با اجرای این طرح توانسته با تولد گوساله ممتاز از گاوهای غیر ممتاز، ارزش‌افزوده جدیدی در صنعت دامپروری ایجاد کند.

    «طراحی، ساخت و نصب تور قفس پرورش ماهی در دریا» که یکی از بندهای برنامه ششم توسعه و سیاست‏‌های اقتصاد مقاومتی حوزه‌ی کشاورزی و شیلات کشور است طرح دیگر به نمایش آمده است. اهمیت اجرای طرح فوق ازآن‌جهت بوده که اغلب تجهیزات آن وارداتی است، اما با تلاش محققان جهاددانشگاهی و با کسب دانش فنی و تجاری‌‏سازی تورهای مورد نیاز قفس‌های پرورش ماهی، تولید آن در کشور بومی شد.

    «طرح فناورانه کسب دانش فنی تولید ۴ نوع بذر هیبرید سبزی و صیفی» طرح دیگری بود که مدیرکل دفتر تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی جهاددانشگاهی به آن اشاره کرد.

    دست یافتن به دانش تولید بذر هیبرید محصولات صیفی و سبزی به‌خصوص گوجه و خیار و فلفل گلخانه‌ای می‌تواند ضمن ایجاد استقلال و امنیت غذایی برای مردم کشور، هزینه چند صد میلیون دلاری واردات را کاهش دهد. در همین راستا کسب  فناوری  تولید  چهار  نوع  بذر  هیبرید  سبزی  و  صیفی در مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران وابسته به جهاددانشگاهی اجرا شد.

    طرح «تولید داروهای طبیعی جایگزین آنتی‌بیوتیک‌ها در صنعت طیور» و «فرمولاسیون و تولید آفت‌کش‌های گیاهی برای کنترل آفات گلخانه‌ای سبزی و صیفی» نیز با توجه به اهمیت تولید داروها و آفت‌کش‌های گیاهی به‌عنوان جایگزینی برای داروهای شیمیایی مورداستفاده در صنعت طیور و همچنین آفت‌کش‌های شیمیایی مورداستفاده در کنترل آفات محصولات کشاورزی با همکاری پژوهشکده گیاهان دارویی ، مرکز ملی ذخایر زیستی و ژنتیکی و جهاد دانشگاهی واحد استان کهگیلویه و بویر احمد اجرا شد و هدف از انجام این دو طرح ملی، کسب دانش فنی و تولید تجاری حداقل ۵ آفت‌کش پرکاربرد با منشا گیاهی برای کنترل آفات صیفی و سبزی گلخانه‌ای و همچنین ۵ دارو با منشا گیاهی برای کنترل عفونت‌های گوارشی، اختلالات تنفسی، محرک رشد و ضد کوکسیدیوز در صنعت پرورش مرغ گوشتی و تخم‌گذار است.

    همچنین «طرح تولید و تکثیر بچه ماهی سی باس در قفس و تولید غذای آبزیان» نیز به دنبال قطع وابستگی کشور و با هدف ارزآوری موثر اجرا می‌شود.

    با توجه به گسترش روز افزون باشگاه‌های بدنسازی در کشور و ورود مکمل‌های ورزشی تقلبی جهاددانشگاهی را بر آن داشت تا در جهت «تولید مکمل‌های ورزشی پرمصرف بر پایه نیازهای تغذیه‌ای ورزشکاران» قدم بردارد.

    «تولید پروبیوتیک‌های پرکاربرد در صنایع مختلف» فناوری دیگری است که می توان به آن اشاره کرد. پروبیوتیک‌ها، باکتری‌های فراسودمندی هستند که به عنوان سیستم بهبود دهنده عملکرد دستگاه گوارش و سیستم ایمنی در کانون توجه جهانیان قرار گرفته‌اند.

    «تولید مکمل غذای اسب» که در مواقعی این مکمل‌ها تقلبی هستند و هزینه زیادی برای ورود آنها به کشور تحمیل می‌شود، دستاوردی از پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی به شمار می‌رود که بخشی از نیاز داخل در این حوزه را تأمین کرد.

    دکتر یزدانی، با بیان اینکه با تجهیز گلخانه‌ها به سیستم هوشمند می‌توان همه فاکتورهای محیطی و اقلیمی را در گلخانه‌ها کنترل کرد، گفت: در همین راستا پژوهشگران جوان و مستعد جهاددانشگاهی زنجان توانستند این هوشمندسازی را با «طراحی و ساخت سیستم بی‌سیم هوشمند به منظور کنترل نور، دما و رطوبت در یک گلخانه» پیاده کنند.

    وی همچنین به طرح‌های «تولید واکسن آبزیان» و « تکثیر و پرورش جلبک اسپیرولینا» اشاره کرد و گفت: حمایت از توسعه و فرآوری ریزجلبک‌ها در کشور مورد توجه قرار گرفته و گامی مهم در تامین امنیت غذایی کشور است.

    مدیرکل دفتر تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی جهاد دانشگاهی، ادامه داد: با توجه به اینکه پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی در حوزه فناوری گیاهان دارویی چه در حوزه دارویی و چه در حوزه کشاورزی به‌عنوان پژوهشکده مرجع در کشور مطرح است در این حوزه نیز دستاوردهای جهاددانشگاهی در نمایشگاه فوق به نمایش در آمد.

    دکتر یزدانی، با اشاره به دستاوردها و تجهیزات به نمایش گذاشته شده در این نمایشگاه گفت: در زمینه استفاده از انرژی خورشیدی در کشاورزی و کاربرد فناوری اطلاعات در طراحی سامانه‌های هوشمند کشاورزی هنوز جای کار بیشتری وجود دارد و جهاددانشگاهی نیز در آینده با ایجاد نوآوری‌هایی در این حوزه‌ها ورود می‌کند.

    این گزارش می افزاید، 110 شرکت داخلی ‌آخرین دستاوردها و خدمات خود در گروه های در حوزه باغبانی، ساخت و تجهیز گلخانه، ماشین آلات، ادوات، تجهیزات و پهپاد‌ های کشاورزی، سامانه‌ های نوین آبیاری، نهاده‌ها (کود، سم و بذر)، گل و گیاهان زینتی و محصولات کشاورزی را در مسافتی بالغ بر ۱۵ هزار مترمربع در معرض دید بازدیدکنندگان قرار داده اند.

    رایزنی، برنامه ریزی و هماهنگی با سفارت‌ها و کنسول گری‌ های جمهوری اسلامی ایران به ویژه در کشور‌های عراق، قطر، عمان، امارات، کویت، روسیه، هلند، آلمان، ترکیه، چین، افغانستان و کشور‌های حوزه اوراسیا برای دعوت از مقامات بلند پایه و هیات‌های تجاری، برگزاری میز تخصصی و جلسات B۲B  بین مقامات بازدیدکننده، هیات‌های تجاری و شرکت کنندگان در نمایشگاه، برگزاری تور‌های نمایشگاهی، بازدید از مجموعه‌های بزرگ صنعتی و برگزاری کارگاه‌ ها و استارت آپ‌ های آموزشی، از جمله برنامه‌های این رویداد بین المللی است.

    برای اولین بار در برگزاری نمایشگاه های کشاورزی، در خلال برگزاری این رویداد فضایی به صورت کاملا مستقل به شرکت های دانش بنیان اختصاص داده شده است.

    همچنین این نمایشگاه با رویکرد صادرات محور و به منظور تقویت و ارتقاء تولیدات سازندگان داخلی و معرفی توانمندی‌ های ساخت داخل در سطح بین المللی برگزار شده است.

    پنجمین دوره نمایشگاه بین المللی کشاورزی (آیفارم)، با همکاری و مشارکت انجمن ملی گلخانه سازان کشور و با حمایت وزارت جهاد کشاورزی، وزارت امور خارجه، خانه اصناف کشاورزی ایران، نظام مهندسی کشاورزی، منابع طبیعی استان تهران، کمیته صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری برگزار شده است.

    توجه ویژه به کشت گلخانه ‌ای و اهمیت این نوع کشت در کشاورزی پایدار، حفظ محیط‌ زیست و بحران کم آبی با هدف کمترین صدمه به زیرساخت های منابع آبی و آب های زیرزمینی، دعوت از هیات ‌های تجاری از کشورهای مختلف جهت بازدید از نمایشگاه، ایجاد نمایشگاه مرجع صنعت کشاورزی در شهرآفتاب تهران، برگزاری سمینارهای تخصصی، استارت آپ ‌های صنعت کشاورزی و رونمایی از محصولات جدید این صنعت و همچنین آموزش و اطلاع رسانی از آخرین فناوری ‌های نوین صنعت کشاورزی از جمله اهداف اصلی برگزاری پنجمین نمایشگاه کشاورزی آیفارم عنوان شده است.

    شرکت برساز رویداد پارس:

    شرکت برساز رویداد پارس، به عنوان یکی از برگزار کنندگان پیشرو رویداد های بین المللی، سالانه بیش از ده نمایشگاه بین المللی و تخصصی با رویکرد صادراتی در سطح کشور برگزار می کند.

    این شرکت با بکار گیری روش ها و تکنیک های جدید در پروسه مدیریت و برگزاری نمایشگاه تخصصی بستری کاملا تجاری را برای مشارکت کنندگان و بازدیدکنندگان فراهم می کند.عمده تمرکز این شرکت بر رویداد های زنجیره کامل صنعت غذا، یعنی از زمین زراعی تا محصول نهایی، نمایشگاه های تخصصی کشاورزی، دام و طیور، صنایع غذایی، چاپ و بسته بندی است.

    همچنین با هدف گسترش حضور بازدیدکنندگان متخصص و مشارکت‌کنندگان خارجی در نمایشگاه های داخلی، اقدام به همکاری مشترک با برگزارکنندگان شناخته شده در سطح جهان منجمله نمایشگاه دوسلدورف آلمان و جامعه کشاورزی آلمان کرده اند.

    مجتمع نمایشگاهی بین المللی شهر آفتاب:

    مجتمع نمایشگاه شهر آفتاب، از مهم ترین پروژه نمایشگاهی و جدیدترین مرکز نمایشگاه ایران است که ایجاد مرکز محل تجارت جهانی ایرانیان محسوب می شود؛ نمایشگاه چاپ و بسته بندی هم، همچنان در شهر آفتاب برگزار می شود؛ این مکان نماد آغازگر عصر جدید تجارت ایران در سطح بین الملل و مکان عالی برای حضور و رونق تجارت افراد و شرکتها می باشد.

    گفتنی است، پنجمین نمایشگاه بین المللی آیفارم با محوریت کشاورزی و باغبانی، توسط حامد ایرانی، مدیرعامل شرکت برساز رویداد پارس(مجری برگزاری نمایشگاه)، از روز دوشنبه 21 تا 24 شهریور ماه 1401 برابر با (12 الی 15 سپتامبر ۲۰۲۲ میلادی) و از ساعت ۱۰ الی ۱۷ در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب، میزبان متخصصان، فعالان و علاقه مندان حوره کشاورزی و باغبانی خواهد بود.

    آدرس نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب:

    تهران – بزرگراه خلیج فارس- روبروی مرقد مطهر امام خمینی (ره)

    لیست شرکت کنندگان و نقشه راهنمای سالن های نمایشگاه و محل هر غرفه به شرح زیر می باشد:

    خبرنگار: کوروش جم

     

     

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=306497

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم