• امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
4

یارانه 150 هزار تومانی؛ به قیمت تورم پرایدی 40 میلیون

  • کد خبر : 663
  • 14 اردیبهشت 1396 - 22:07
یارانه 150 هزار تومانی؛ به قیمت تورم پرایدی 40 میلیون

به گزارش پایگاه خبری پول بانک،یارانه 150 هزار تومانی با اقتصاد چه میکند و چه تورمی را به دنبال دارد ؟افزایش قیمت خودرو به دنبال افزایش سه برابری یارانه؟یارانه 150 هزار تومانی به قیمت ناتوانی در خرید هیچ چیز؟ فربد زاوه درباره بار تورمی یارانه 150 هزار تومانی روی بازار ارز، اظهار داشت: فکر نمی‌کنم یارانه […]

  • به گزارش پایگاه خبری پول بانک،یارانه 150 هزار تومانی با اقتصاد چه میکند و چه تورمی را به دنبال دارد ؟افزایش قیمت خودرو به دنبال افزایش سه برابری یارانه؟یارانه 150 هزار تومانی به قیمت ناتوانی در خرید هیچ چیز؟

    فربد زاوه درباره بار تورمی یارانه 150 هزار تومانی روی بازار ارز، اظهار داشت: فکر نمی‌کنم یارانه به صورت مستقیم تاثیری در بازار خودرو داشته باشد، چون میزان پرداختی حتی اگر به 150 هزار تومان برسد، عدد قابل توجهی نیست که بتواند قدرت خرید را برای خرید یک کالایی مثل خودرو تقویت کند.

    وی افزود: اما نکته این‌جاست که افزایش یارانه نقدی، بار تورمی روی همه کالاها دارد؛ از جمله خودرو و از اثرات این طرح‌ها حتما تاثیرپذیر می‌تواند باشد.

    این کارشناس خودرو تصریح کرد: اگر افزایش یارانه نقدی از محل افزایش بهای سوخت تامین شود، تاثیر در کاهش فروش خودروهای پرمصرف می‌تواند بگذارد؛ به شرطی که تورم اینقدر زیاد نشود که افزایش بهای سوخت در آن گم شود.

    زاوه با بیان این‌که یارانه 150 هزار تومانی اگر اثر تورمی ایجاد کند، می‌تواند منجر به گرانی خودرو شود، عنوان کرد: کلیات طرح باید گفته شود و معلوم نیست جزییات چه خواهد بود و راحت نمی‌شود درباره آن صحبت کرد. البته اقتصاددانان باید بگویند که آیا روشی برای این افزایش بدون افزایش تورم هست یا خیر.

    وی تاکید کرد: با توجه به این‌که مشخص نیست آورده افزایش یارانه‌ها از چه منابعی خواهد بود و نحوه اجرا چه می‌شود، شاید نشود دقیق در مورد آن نظر داد.

    این کارشناس خودرو در ادامه گفت: تجربه و گفته‌های اقتصادادنان می‌گوید اگر همه به طور یکسان یارانه بگیرند و بدون تغییر در سایر شرایط اقتصادی، افزایش یارانه‌ها تورم‌زا خواهد بود و طبعا قیمت خودرو را هم متاثر می‌کند.

    زاوه افزود: در افزایش بهای خودرو در تجربه قبلی صرفا یارانه تاثیرگذار نبود. افزایش نرخ ارز، تحریم، ناکارآمدی و سوء مدیریت به نظر من به شدت تاثیرگذارتر بود. همچنین افزایش بریز و بپاش‌ها و سرمایه‌گذاری‌های بی‌حساب کتاب در داخل و خارج و قیمت گذاری دستوری روی بازار خودرو خیلی موثر بود.

    وی با بیان این‌که یارانه 150 هزار تومانی اگر منجر به افزایش نقدینگی سرگردان بشود و تولید ارز هم ثابت باشد، بازار خودرو را به‌هم می‌ریزد، گفت: مشکل اصلی این است که طرح‌های این چنینی جزییات ندارند و هندوانه دربسته هستند.

    این کارشناس خودرو عنوان کرد: خودرو از کلان اقتصاد تاثیرپذیر خواهد بود و باید دید این طرح با جزییاتش، چه تاثیری در آن می‌گذارد.

    زاوه در پاسخ به این پرسش که سال 89 پراید حدود 8 میلیون تومان بود، الان شده حدود 21 میلیون تومان، یعنی پراید شده دو برابر و نیم شده است. با توجه به این‌که وعده یارانه 150 هزار تومانی به همه مردم داده شده و این یعنی 100 هزار تومان یارانه افزایش پیدا می‌کند و باعث رشد نقدینگی در جامعه می‌شود، تا چه اندازه می‌تواند روی قیمت‌ها در بازار اثر بگذارد؟ تصریح کرد: بستگی به تورم بخشی صنعتی و تورم تولید خواهد داشت. مثلا تورم 30 درصدی در سه سال همه چیز را بیش از دو برابر گران‌تر می‌کند، یعنی 20 میلیون تومان را به بیش از 40 میلیون تومان می‌رساند.

    وی تاکید کرد: من شخصا مخالف سرسخت پرداخت نقدی یارانه هستم و معتقدم سرمایه ملی که باید صرف سرمایه‌گذاری در توسعه کشور شود، حراج می‌شود. باید تورم را کنترل و ثروت تولید کرد تا مشکلشان حل شود؛ نه اینکه پول توجیبی به آنها داد. این موضوع باید به مردم دقیق توضیح داده شود که این پول کمکی به آنها نه در کوتاه‌مدت نه در بلندمدت نمی‌کند، حتی اگر اثر تورمی نداشته باشد.

    این کارشناس خودرو خاطرنشان کرد: موضوعی که باید توضیح داد، این است که با 80 هزار میلیارد تومان اضافه یارانه این طرح، چه پروژه‌هایی که نمی‌شود انجام داد که ارزش و تولید ثروت آن خیلی بیشتر از پولی است که می‌گیریم و در عین حال، اثر تورمی ندارد و ارزشش کم نمی‌شود.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=663

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم