• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
3

یادداشت مدیرعامل بایننس درباره لونا؛ درس‌هایی که از فروپاشی تِرا گرفتم

  • کد خبر : 302276
  • 01 خرداد 1401 - 9:52
یادداشت مدیرعامل بایننس درباره لونا؛ درس‌هایی که از فروپاشی تِرا گرفتم

چانگ پنگ ژائو، مدیرعامل سرشناس صرافی ارز دیجیتال بایننس، به‌تازگی در یادداشتی درباره نکاتی که باید از سقوط اخیر پروژه تِرا آموخت، صحبت کرده و در کنایه به توسعه‌دهندگان این شبکه گفته است «باید مغز کسان..

  • چانگ پنگ ژائو، مدیرعامل سرشناس صرافی ارز دیجیتال بایننس، به‌تازگی در یادداشتی درباره نکاتی که باید از سقوط اخیر پروژه تِرا آموخت، صحبت کرده و در کنایه به توسعه‌دهندگان این شبکه گفته است «باید مغز کسانی را که این سیستم را طراحی کرده‌اند، بررسی کرد».

    به گزارش کریپتو بریفینگ، مدیرعامل بایننس طی چند روز گذشته به‌شدت از ترافورم لبز (Terraform Labs) و مدیران این مجموعه که شبکه ترا را توسعه داده‌اند، انتقاد کرده بود و روز جمعه یادداشت جدیدی را در این رابطه منتشر کرد. او در این یادداشت درباره اتفاقات هفته گذشته صحبت کرده و توضیح داده است که چگونه استیبل کوین «UST» پیوند قیمتی خود را با دلار از دست داد، ۴۰ میلیارد دلار از ارزش بازار تِرا محو و در کل ضربه‌ای به بدنه صنعت ارزهای دیجیتال وارد شد.

    در یادداشت مذکور، ژائو درباره درس‌هایی صحبت کرده است که باید از این فاجعه گرفت. علاوه بر این، او نکات و توصیه‌هایی را هم برای سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال ارائه کرده است. او درباره سازوکار دوگانه شبکه ترا بحث کرده است که به کاربران اجازه می‌داد وقتی قیمت UST از یک دلار کمتر می‌شود، لوناهای جدید ضرب کنند.

    او در این باره نوشته است:

    وقتی [یک توکن] برای برقراری پیوند قیمتی با یک دارایی دیگر (اشاره به دلار)، از دارایی جداگانه‌ای به‌عنوان وثیقه استفاده می‌کند (اشاره به لونا)، همیشه این احتمال وجود دارد که ارزش وثیقه به زیر حد مجاز برسد و پیوند قیمتی آن توکن از بین برود.

    او سپس مستقیماً ترافورم لبز را به‌خاطر نحوه طراحی اقتصاد توکنی (Tokenomics) ترا هدف قرار داد و گفت:

    چاپ پول ارزش ایجاد نمی‌کند، بلکه فقط هولدرهای فعلی را ضعیف‌تر می‌کند. ضرب توکن لونا به‌صورت تصاعدی مشکل را خیلی بدتر کرد. باید مغز کسی را که این مدل را طراحی کرده است، بررسی کنیم.

    گفتنی است پلتفرم انکر (Anchor)، مرکز سهام‌گذاری شبکه تِرا، هم به سپرده‌گذاران UST وعده سود سالانه ۲۰ درصدی را داده بود که به‌گفته ژائو «مشوقی بیش از حد تهاجمی» محسوب می‌شود. ترافورم لبز سود کاربران انکر را با ایجاد کسری درآمد برای خود پرداخت می‌کرد که باز هم طبق گفته‌های ژائو، مدل ناپایداری بود.

    او در این باره نوشته است:

    شما در نهایت برای حفظ [این مدل] باید درآمد ایجاد کنید. در غیر این صورت، پولتان تمام می‌شود و سقوط می‌کنید.

    ژائو در یادداشت خود نسبت به سودهای غیرمنطقی و بالای پروتکل‌های حوزه ارز دیجیتال هشدار داد و گفت که بالابودن رقم سود پرداختی لزوماً به‌معنی سالم‌بودن یک پروژه نیست. او در ادامه طراحی شبکه ترا را «خودپایا و سطحی» خواند و اضافه کرد که سرمایه‌گذاران باید همیشه «به ویژگی‌های فاندامنتال پروژه‌ها» توجه کنند.

    ضربه سنگین به ترافورم لبز

    ژائو در یادداشت خود باز هم از مدیران ترافورم لبز به‌خاطر واکنش‌شان به این بحران انتقاد کرد. او توضیح داد تصمیم این شرکت برای استفاده از ذخایر بیت ‌کوین بنیاد لونا برای تثبیت UST بعدِ ازبین‌رفتن ارتباط قیمتی آن با دلار، احمقانه بود. ژائو اضافه کرد تیم‌ها باید «همیشه به‌شکلی مؤثر پاسخ‌گو باشند».

    او همچنین استراتژی ارتباطی ترافورم لبز را زیر سؤال برد؛ چراکه این شرکت در طول بحران فقط در موارد معدودی اقدام به اطلاع‌رسانی درباره آخرین وضعیت شبکه کرده بود. ژائو می‌گوید پروژه‌ها همیشه و مخصوصاً در مواقع بحران باید به‌طور مکرر با کاربرانشان در ارتباط باشند.

    ژائو در ابتدای یادداشت خود بیشتر از توسعه‌دهندگان ترا انتقاد کرده بود؛ اما نکات مثبتی هم میان نوشته‌های او دیده می‌شود. او توضیح داد صرافی بایننس از اعضای جامعه ترا حمایت می‌کند. ژائو باور دارد با وجود کاهش قیمت ارزهای دیجیتال و ازبین‌رفتن‌ ارتباط قیمتی بین UST و دلار، این صنعت باز هم نسبتاً انعطاف‌پذیر ظاهر شده است.

    مدیرعامل بایننس با اشاره به اینکه در جریان این سقوط بیت کوین تنها ۲۰ درصد از ارزش بازار خود را از دست داد، گفته‌ است:

    مجموع ارزش بازار UST و لونا قبل از فروپاشی، بیشتر از بانک لیمن برادرز (Lehman Brothers) در زمان ورشکستگی‌اش بود.

    گفتنی است این بانک زمانی چهارمین بانک سرمایه‌گذاری ایالات‌متحده بود و با ورشکستگی آن در سال ۲۰۰۸ بزرگترین ورشکستگی تاریخ این کشور رقم خورد.

    او همچنین تأیید کرد که باید مقرراتی برای استیبل کوین‌ها وضع شود و بعد هم یادداشت خود را با نگاهی به آینده این صنعت به پایان رساند.

    ژائو در پایان نوشته است:

    در حالی که وضعیت توکن‌هایی مثل لونا و UST مایه تأسف است، می‌خواهیم نقش مهمی در ایجاد یک اکوسیستم بلاک چین پایدار و غنی برای همه، ایفا کنیم.

    یادداشت مدیرعامل بایننس درباره لونا؛ درس‌هایی که از فروپاشی تِرا گرفتم

    در این باره بیشتر بخوانید

    • مدیرعامل بایننس: برنامه دو کوان برای بازیابی شبکه ترا کارساز نیست
    • رأی‌گیری اولیه تِرا: ۹۲ درصد شرکت‌کنندگان با طرح دو کوان برای راه‌اندازی فورک لونا مخالف‌اند
    • لونا باید به یک میم کوین تبدیل شود! مصاحبه با جاستین سان، بنیان‌گذار ترون
    • تیم تِرا در حال جمع‌آوری اطلاعات هولدرهای لونا برای برگزاری ایردراپ توکن جدید است؛ هر گروه چقدر دریافت می‌کند؟
    • پلتفرم‌های بیمه‌ای قبل از تیم تِرا در حال جبران خسارت هولدرهای UST هستند

    منبع

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=302276

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم