• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
7

گزارش بانک مرکزی و رد ادعایی علیه دولت روحانی/ ادعای استقراض دولت روحانی از بانک مرکزی نادرست از آب درآمد

  • کد خبر : 277588
  • 25 دی 1400 - 6:33
گزارش بانک مرکزی و رد ادعایی علیه دولت روحانی/ ادعای استقراض دولت روحانی از بانک مرکزی نادرست از آب درآمد

گزارش بانک مرکزی و رد ادعایی علیه دولت روحانی/ ادعای استقراض دولت روحانی از بانک مرکزی نادرست از آب درآمد آفتاب نیوز نوشت: با استناد به آخرین گزارش بانک مرکزی، نادرست بودن ادعای استقراض ١٣۵ هزار میلیا..

  • گزارش بانک مرکزی و رد ادعایی علیه دولت روحانی/ ادعای استقراض دولت روحانی از بانک مرکزی نادرست از آب درآمد

    آفتاب نیوز نوشت: با استناد به آخرین گزارش بانک مرکزی، نادرست بودن ادعای استقراض ١٣۵ هزار میلیارد تومانی و نقدینگی هزار هزار میلیارد تومانی دولت روحانی مشخص شده است.

    در هفته گذشته غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و از چهره‌های حامی دولت رئیسی، ادعا کرد که دولت روحانی در دو ماه بهمن و اسفند سال ٩٩ و در ماه‌های پایانی دولت خود، جمعا ١٣۵ هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی استقراض کرد که با در نظر گرفتن ضریب فزاینده نقدینگی، فقط در شش ماه آخر دولت روحانی هزار هزار میلیارد تومان نقدینگی ایجاد شد.

    بعد از اظهارات مصباحی‌مقدم، محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه دولت روحانی در گفت‌وگوی اختصاصی با آفتاب‌نیوز، ادعاهای وی را رد کرد. نوبخت با ارائه آمار و ارقامی -به استناد بانک مرکزی-، ضمن اینکه ادعاهای مصباحی‌مقدم را نادرست و بی‌اعتبار دانست، آمادگی خود برای پاسخگویی در این مباحث و موضوعات مربوط به دوران مسئولیت‌اش را در صحن مجمع تشخیص مصلحت نظام -که مصباحی‌مقدم عضو آن است- را اعلام کرد. اما این پایان ماجرا نبود و مصباحی‌مقدم در مصاحبه‌ای با سایت اقتصادنیوز، ضمن تاکید بر ادعای قبلی خود، اعلام کرد که از رقم استقراض ١٣۵ هزار میلیارد تومانی دولت روحانی به بانک مرکزی، مبلغ ٨٠ هزار میلیارد تومان آن مربوط به ماه‌های بهمن و اسفند سال ٩٩ و مبلغ ۴۵ هزار میلیارد تومان آن نیز استقراضی است که در ماه‌های اول سال ١۴٠٠ صورت گرفته است.

    با این حال، در روزهای اخیر گزارش شماره ١٠۵ شش ماه دوم سال١۴٠٠ بانک مرکزی رسما منتشر شد. در جدول صفحه ٢٢ این گزارش، ارقام مربوط به متغیرهای پولی و اعتباری از جمله اطلاعات کاملی در مورد بدهی دولت از سال ١٣٩۶ تا سه ماهه دوم سال ١۴٠٠ به تفکیک هر سال و برای سال‌های ١٣٩٩ و ١۴٠٠ به تفکیک هر فصل، ارائه شده که این جدول گویای نادرست‌بودن ارقامی است که مصباحی‌مقدم -آنهم با قاطعیت و اعتماد به نفس- آن‌ها را در مورد استقراض ١٣۵ هزار میلیارد تومانی دولت روحانی از بانک مرکزی در شش ماه پایانی آن دولت ادعا کرده است.

    همچنین در ذیل جدول صفحه ٢٢ این گزارش تصریح شده است که افزایش بدهی دولت به بانک مرکزی در سال ١٣٩٧ نسبت به سال ١٣٩۶ عمدتاَ به دلیل انتقال بخشی از "بدهی بانک‌ها و موسسات اعتباری به بانک مرکزی" به "بدهی دولت به بانک مرکزی"، موضوع بند (و) تبصره ۵ قانون بودجه سال ١٣٩٧ و همچنین انتقال "بدهی برخی از شرکت‌های دولتی به بانک مرکزی" (موضوع ماده ۶ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور مصوب سال ١٣٩۴) بوده است. اقدامی که هر سال، بدون اینکه استقراضی از بانک مرکزی از سوی دولت برای تامین مالی کسری بودجه رخ دهد، صرفاَ به حکم قانون، از بدهی‌های انباشته شرکت‌های دولتی، همچون توانیر و یا دستگاه‌های اجرایی به شهرداری‌ها و بانک‌ها به دولت منتقل می‌شود.

    به دلیل اینکه، این بدهی مربوط به سال‌های قبل بوده و عملاَ پول پرفشاری از سوی بانک مرکزی در زمان انتقال بدهی به دولت به اقتصاد وارد نمی‌شود، لذا در متن قانون تصریح شده است که این افزایش بدهی دولت به بانک مرکزی شامل افزایش پایه پولی و نقدینگی نخواهد شد.

    بنابراین آنچه به عنوان بدهی دولت در صورت‌های مالی بانک مرکزی طی سال‌های گذشته درج شده است، عمدتاَ ناشی از انتقال این ارقام به حساب بدهی دولت به بانک مرکزی، آنهم در راستای تکلیف قانونی بوده، بدون اینکه استقراضی توسط دولت از بانک مرکزی صورت گرفته باشد.

    علاوه‌بر این، افزایشی که در صورت‌های مالی بانک مرکزی در سر فصل بدهی دولت، طی ماه‌های نخست سال ١۴٠٠ حاصل شده، دقیقاَ به اندازه مبلغ تنخواه قانونی استفاده شده است، که همچون سنوات گذشته، قبل از پایان سال رسماَ تسویه می‌شود.

    از سوی دیگر، همانطور که طبق گزارش دیوان محاسبات در تفریغ بودجه سال ١٣٩٩ اعلام شده، کلیه تنخواه بانک مرکزی نزد خزانه توسط دولت تسویه شده است.

    بنابراین، با استناد به آخرین گزارش بانک مرکزی، نادرست بودن ادعای استقراض ١٣۵ هزار میلیارد تومانی و نقدینگی هزار هزار میلیارد تومانی از سوی مصباحی‌مقدم مشخص شده است.

    حال باید گفت که اظهارات آقای مصباحی‌مقدم اگر صرفاَ به قصد بیان ادعاهایی بی‌اساس جهت تخریب دولت روحانی بوده که کاری غیراخلاقی است؛ چه آنکه این روزها تریبون‌های یکدست‌شده همه در اختیار کسانی است که به‌جای گره‌گشایی از مشکلات مردم، در حال پرونده‌سازی و تخریب دولت قبل هستند. اما اگر ادعاهای مصباحی‌مقدم با آگاهی و یا عدم اطلاع کافی از سازو کارهای اعلام شده از سوی بانک مرکزی باشد- با توجه عضویت وی در مجمع تشخیص مصلحت- نگران‌کننده خواهد بود، زیرا در این مجمع است که مصلحت مملکت و ملت تعیین می‌شود.

    223225

    منبع : خبر آنلاین

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=277588

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم