• امروز : دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
2

کیف پول ارز دیجیتال با والت چیست؟

  • کد خبر : 316010
  • 10 اردیبهشت 1402 - 17:11
کیف پول ارز دیجیتال با والت چیست؟

فهرست محتوا کیف پول‌های ارز دیجیتال که انواع مختلفی هم دارند، در حقیقت برنامه‌های نرم‌افزاری هستند که کلیدهای خصوصی و عمومی را در خود ذخیره کرده و با بلاک‌چین‌های مختلف ارتباط برقرار می‌کنند. والت ارز دیجیتال مفهوم پیچیده‌ای ندارد؛ اما نداشتن آگاهی و درک کافی از همین مفهوم به ظاهر ساده می‌تواند درنهایت موجب ازبین‌رفتن […]

فهرست محتوا

  • کیف پول‌های ارز دیجیتال که انواع مختلفی هم دارند، در حقیقت برنامه‌های نرم‌افزاری هستند که کلیدهای خصوصی و عمومی را در خود ذخیره کرده و با بلاک‌چین‌های مختلف ارتباط برقرار می‌کنند. والت ارز دیجیتال مفهوم پیچیده‌ای ندارد؛ اما نداشتن آگاهی و درک کافی از همین مفهوم به ظاهر ساده می‌تواند درنهایت موجب ازبین‌رفتن سرمایه و دارایی‌تان شود! بنابراین در ادامهٔ این مطلب قصد داریم شما را به‌طورکامل با مفهوم کیف پول ارز دیجیتال، انواع آن و روش‌های ارتقای امنیت آن آشنا کنیم.

    کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

    کیف پول یا والت ارز دیجیتال (Cryptocurrency wallet)، ارزهای دیجیتال را در خود نگه‌داری می‌کند. این کیف پول کلیدهای عمومی و خصوصی را برای تراکنش‌های ارزهای رمزنگاری‌شده در خود ذخیره می‌کند. کلید عمومی مانند شماره حساب کارت بانکی شماست و امکان دریافت ارز دیجیتال از دیگر کاربران را برای شما فراهم می‌کند. کلید خصوصی هم حکم رمز کارت بانکی‌تان را دارد و اگر در دسترس شخص دیگری غیر از خودتان باشد، آن شخص می‌تواند به تمام دارایی و سرمایه‌ای که در قالب ارز دیجیتال ذخیره کرده‌اید دسترسی پیدا کند! بنابراین می‌توان گفت کلید خصوصی عامل تعیین‌کننده و تأمین‌کنندهٔ امنیت سرمایه‌ای است که در ولت ارز دیجیتال نگه‌داری می‌کنید.

    به‌طورکلی کلیدهای خصوصی و عمومی ذخیره شده در والت ارز دیجیتال بستر دریافت یا ارسال ارز دیجیتال را برای کاربران فراهم می‌کنند.

    انواع والت ارز دیجیتال

    ولت ارز دیجیتال انواع مختلفی دارد و می‌تواند حضانتی یا غیرحضانتی باشد. در کیف پول‌های حضانتی، سرویس‌دهنده کلید خصوصی والت شما را در اختیار دارد، مانند کیف پول‌های صرافی که در آن صرافی‌ها به‌صورت امانی از دارایی و سرمایهٔ کاربران نگه‌داری می‌کنند. در کیف پول غیرحضانتی، مسئولیت کنترل و مدیریت دارایی‌ها تماماً بر عهدهٔ خود کاربر است و او هر زمان که بخواهد می‌تواند به سرمایه‌اش دسترسی پیدا کند. انتخاب میان کیف پول حضانتی یا غیرحضانتی کاملاً به نیاز کاربران بستگی دارد. بنابراین نمی‌توان یک گزینه را بر دیگری برتری داد. به‌طورکلی انواع کیف پول ارز دیجیتال به گروه‌های زیر تقسیم می‌شوند:

    • کیف پول گرم یا نرم‌افزاری

    Hot Wallet یا کیف پول گرم روی سیستم‌های رایانه‌ای شخصی و موبایل نصب می‌شود. این نوع ولت دارایی‌ها و اطلاعات کاربران را به شکل آنلاین ذخیره می‌کند، به همین خاطر احتمال بروز حملات سایبری و فیشینگ به این نوع از والت ارز دیجیتال وجود دارد. برای این‌که تا جای امکان خطر نفوذ هکر به این والت را کاهش دهید، باید تحقیقات و بررسی‌های اساسی دربارهٔ شرکت سازندهٔ والت انجام دهید. کیف پول نرم افزاری یا گرم خود نیز به تنهایی مدل‌های مختلفی دارد که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم:

    کیف پول دسکتاپ

    همچنان که از نام این ولت ارز دیجیتال پیداست، فقط روی کامپیوترها و رایانه‌های شخصی نصب می‌شود. با این حال برخی از آن‌ها امکانی را فراهم کرده‌اند که کاربران بتوانند از طریق موبایل نیز به کیف پول ارز دیجیتال خود دسترسی پیدا کنند. کیف پول دسکتاپ امنیت و راحتی را به‌صورت همزمان به کاربران ارائه می‌دهد. با این حال از آنجایی که نوعی کیف پول گرم محسوب می‌شود، همواره خطر نفوذ هکرها و حملات سایبری این ولت را تهدید می‌کند. (برای ارتقای سطح امنیت این کیف پول‌ها، قسمت پایانی این مطلب را از قلم نیندازید.)

    کیف پول موبایل

    کیف پول موبایل مستقیماً روی تلفن همراه هوشمند کاربران نصب می‌شود. با استفاده از این ولت ارز دیجیتال، کاربران می‌توانند دارایی‌های دیجیتال خود را روی موبایلشان ذخیره کنند. با استفاده از این والت، شما می‌توانید خریدهای روزانه‌تان را با دارایی‌های دیجیتال خود انجام دهید! با این حال همانند کیف پول دسکتاپ، در این ولت هم دارایی شما از خطر حملات سایبری و تهدیدات امنیتی در امان نیست.

     

    کیف پول ارز دیجیتال با والت چیست؟

    کیف پول تحت وب

    این نوع از والت ارز دیجیتال نرم‌افزاری، پایین‌ترین سطح امنیتی و در عین حال بالاترین میزان راحتی در ارسال ارز به اشخاص دیگر را دارد. برای دسترسی به کیف پول تحت وب، فقط کافیست از یک مرورگر استفاده کنید. با این حال علی‌رغم رابط کاربری با طراحی بصری خوب، ساده و قابل فهم، اگر قصد دارید از این کیف پول استفاده کنید، باید ریسک بالای نفوذ فکرها و حملات فیشینگ را به جان بخرید، چون این ولت حداقل سطح امنیتی را دارد.

    • کیف پول سرد یا سخت‌افزاری

    این کیف پول دقیقاً بر عکس کیف پول ارز دیجیتال گرم، دارایی‌ها و اطلاعات کاربران را بدون نیاز به اینترنت و به‌صورت آفلاین ذخیره‌سازی می‌کند. در ولت سرد شما تنها زمانی به اینترنت نیاز پیدا می‌کنید که بخواهید عملیات انتقال وجه را انجام دهید. برخلاف کیف پول نرم‌افزاری که همه‌چیز در بستر اینترنت اتفاق می‌افتد و هیچ‌چیز فیزیکی تحت عنوان والت یا کیف پول وجود ندارد، والت‌های سرد درواقع یک ابزار فیزیکی به شکل فلش مموری هستند. درنتیجه با توجه به آفلاین بودن ذخیره‌سازی و شیوهٔ نگه‌داری دارایی‌ها، می‌توان گفت کیف پول ارز دیجیتال سخت‌افزاری امن‌ترین شیوه برای ذخیره کردن ارزهای رمزنگاری‌شده محسوب می‌شود.

    • کیف پول کاغذی

    کیف پول کاغذی با توجه خطراتی که دارد، تقریباً یک روش منسوخ‌شده برای ذخیره‌سازی و نگه‌داری ارزهای دیجیتال است و نسبت‌به سایر انواع والت‌هایی که تا اینجا معرفی کردیم هم کمترین ارزش را دارد. در این والت کاربران می‌توانند کد خصوصی هر توکن و کوین را روی یک کاغذ چاپ و نگه‌داری کنند، زیرا در این نوع ولت، کلیدها به هیچ سروری متصل نیستند. مدیریت این فرایند در ولت کاغذی بر عهدهٔ یک نرم‌افزار است. همچنین چنانچه قصد انتقال وجه داشته باشید، می‌توانید کلیدهای کاغذی خود را وارد یک نرم‌افزار یا والت تحت وب کنید یا این‌که کد QR چاپ‌شده روی ولت کاغذی‌تان را اسکن کنید.

     

    کیف پول ارز دیجیتال با والت چیست؟

    چگونه امنیت کیف پول ارز دیجیتال خود را بالا ببریم؟

    برای ارتقا سطح امنیتی کیف پول خود، صرف نظر از نوع آن، می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

    1. از آخرین و به‌روزترین نسخهٔ نرم‌افزار در دستگاه موردنظر استفاده کنید.
    2. کیف پول خود را از یک ارائه‌دهنده و منبع موثق و معتبر خریداری کنید.
    3. با استفاده از ویژگی‌هایی مانند احراز هویت دومرحله‌ای، تعداد لایه‌های امنیتی ولت خود را افزایش دهید.
    4. از امضاهای چندمرحله‌ای استفاده کنید.
    5. حتماً از ولت خود یک نسخهٔ پشتیبانی تهیه کنید.
    6. ترجیحاً از ولت‌های سرد استفاده کنید.
    7. کلید خصوصی خود را هرگز در اختیار شخص دیگری نگذارید.
    8. از رمزهای عبور متفاوت و با ترکیب پیچیده برای حساب‌های مختلف خود استفاده کنید.
    9. به هیچ وجه روی لینک‌های مجهول، ناشناخته و مشکوک کلیک نکنید.

    جمع‌بندی

    در این مطلب با مفهوم کیف پول ارز دیجیتال و انواع آن آشنا شدید. همچنین در پایان کار 9 روش و راه برای افزایش سطح امنیتی ولت‌های دیجیتال را به شما معرفی کردیم. چیزی که باید به آن توجهٔ ویژه داشته باشید، انتخاب کیف پول متناسب با نیازتان است. به عبارت دیگر، چهار عاملِ نوع دارایی، سطح امنیت، دیدگاه و نوع سرمایه‌گذاری کاربر ازجمله معیارها و عوامل مؤثر در انتخاب یک ولت هستند، به همین خاطر نمی‌توان یک نوع ولت را به‌عنوان بهترین گزینه معرفی کرد و انتخاب از میان کیف پول‌های سرد و گرم درنهایت برعهدهٔ خود کاربران است. با این حال شایسته است بدانید در میان والت‌های معرفی‌شده، کیف پول سخت افزاری به دلیل پروتکل‌های امنیتی که در اختیار دارد، مجوز خروج کلید خصوصی را بدون اجازه شما صادر نمی‌کند و این یعنی هیچ‌کس جز شما به آن کلید دسترسی ندارد. درنتیجه سطح امنیتی بالاتری دارد.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=316010

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم