• امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
2

کمانی در نشست خبری با اصحاب رسانه: استفاده از انرژی تجدیدپذیر روز به روز در دنیا افزایش می‌یابد

  • کد خبر : 306612
  • 26 شهریور 1401 - 23:54
کمانی در نشست خبری با اصحاب رسانه: استفاده از انرژی تجدیدپذیر روز به روز در دنیا افزایش می‌یابد

پول بانک: در کشور ما علیرغم وجود سوخت فسلیلی ظرفیت احداث نیروگاه‌های با سوخت فسیلی محدود است و باید به سمت افزایش راندمان در نیروگاه‌های سیکل ترکیبی و در کنار آن تجدیدپذیرها برویم.

  • مدیرعامل سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا) گفت: ما به صنایع با مصرف انرژی بالا بخصوص صنایع معدنی مجوز تولید برق خودتامین می‌دهیم و قرارداد آن منعقد می‌شود، معادل برقی را که به شبکه تحویل می دهند؛ ما در کارخانه در اختیارشان قرار می دهیم، ضمن اینکه تعهد ما این است به هیچ وجه برقشان قطع نشود.

    به گزارش خبرنگار اقتصادی پول بانک، نشست خبری محمود کمانی، مدیرعامل سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا)، در حاشیه دوازدهمین نمایشگاه بین المللی انرژی های تجدید پذیر، بهره وری و صرفه جویی انرژی، ظهر امروز سه شنبه 22 شهریور ماه 1400، در تالار اصفهان محل دائمی نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد.

    محمود کمانی، مدیرعامل سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا)

    محمود کمانی، مدیرعامل سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا)، در ابتدای این نشست خبری گفت: تولید ده هزار مگاوات انرژی تجدید پذیر، از برنامه های مهم دولت سیزدهم است که در این راستا از سرمایه گذاران مختلف دعوت شده و درحال ارزیابی مناقصه ها هستیم.

    وی ادامه داد: برنامه ما تولید ۲۰ هزار مگاوات برق از نیروگاه تجدیدپذیر در دو پروژه ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه جدید و ۱۰ هزار مگاوات از مسیر بهینه سازی است که برای این اهداف مباحث علمی و فناوری اهمیت دارد.

    مدیرعامل سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا)، بیان داشت: در حوزه انرژی تجدیدپذیر پتانسیل احداث ۱۰۰ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی و ۴۰ هزار مگاوات نیروگاه بادی را داریم؛ باضافه اینکه می توانیم از ظرفیت نیروگاههای زیست توده و زمین گرمایی هم استفاده کنیم.

    کمانی، با بیان اینکه استفاده از انرژی تجدیدپذیر روز به روز در دنیا افزایش می‌یابد، اظهار داشت: ۱۵ سال گذشته تنها ۲۰ درصد ظرفیت سالانه ایجاد شده از تجدیدپذیرها بوده اما طی ۲ سال گذشته به ۷۰ درصد رسیده است.

    وی خاطرنشان کرد: در کشور ما علیرغم وجود سوخت فسلیلی ظرفیت احداث نیروگاه‌های با سوخت فسیلی محدود است و باید به سمت افزایش راندمان در نیروگاه‌های سیکل ترکیبی و در کنار آن تجدیدپذیرها برویم.

    مدیرعامل سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا)، با بیان اینکه برنامه احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه را در چند مرحله در دستور کار داریم، تصریح کرد: برای احداث ۴هزار مگاوات خورشیدی در انتهای سال گذشته مجوز گرفتیم، با شناسایی ساختگاه ها مناقصه برگزار شد که حدود ۱۴۳۴ مگاوات برای ساختگاه موجود در مرحله عقد قرارداد هستیم و ۲۶۰۰ مگاوات هم به مناقصه می رود.

    معاون وزیر نیرو افزود: برای نیروگاه بادی روی، دو هزار مگاوات توافق کردیم و بزودی در شورای اقتصاد تصویب می‌شود.

    وی با اشاره به برنامه های احداث نیروگاه توسط صنایع خاطرنشان کرد: ما به صنایع با مصرف انرژی بالا بخصوص صنایع معدنی مجوز تولید برق خودتامین می‌دهیم و قرارداد آن منعقد می‌شود، معادل برقی را که به شبکه تحویل می دهند؛ ما در کارخانه در اختیارشان قرار می دهیم، ضمن اینکه تعهد ما این است به هیچ وجه برقشان قطع نشود.

    مدیرعامل سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا)، افزود: برای ضمانت قرارداد سه گانه با ساتبا، توانیر و صنایع به امضا می‌رسد، تاکنون ۴ هزار مگاوات درخواست داشتیم که برای ۲ هزار مگاوات پروانه صادر کردیم.

    کمانی، به برنامه احداث نیروگاههای کوچک مقیاس در پشت بام منازل اشاره کرد و گفت: در این طرح دماهای حمایتی را داریم که طی تفاهم‌نامه پنج جانبه بین بهزیستی، کمیته امداد، بسیج و وزارت نیرو در سال اول، ۱۱۰ واحد پنج کیلوواتی احداث که منابع آن از طریق وام های کم بهره و منابع در اختیار نهادها تامین می شود و از طریق خرید برق از سوی وزارت نیرو و ساتبا وام بازپرداخت شده و بعد از تسویه درآمد خرید برق به خانوارها تعلق می گیرد.

    وی با اشاره به برنامه های حوزه بهره وری بیان داشت: در این خصوص کاهش مصرف ۱۰ هزار مگاواتی برنامه ریزی شده، در حوزه سیستم سرمایشی مصرف بهینه در ۲۰ میلیون کولرآبی را در دستورکار داریم. سالانه ۱.۵ تا دو میلیون‌ موتور جدید تولید می شود که راندمان پایینی دارند که با تعویض آنها امکان بالا بردن راندمان و صرفه جویی ۵۰ درصدی را خواهیم داشت بدون اینکه به جامعه خدشه ای وارد شود.

    مدیرعامل سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا)، ادامه داد: استاندارد اجباری برای کولرهای کم مصرف و پربازده ابلاغ شده است و جلساتی نیز با کولرسازان داشته ایم. همچنین جایگزینی یک میلیون کولر گازی فرسوده در دستورکار است.

    معاون وزیر نیرو، با بیان اینکه بهینه سازی روشنایی معابر هم در برنامه بهینه سازی قرار گرفته است، یادآور شد: بر این مبنا شرکت‌هایی که علاقه مند هستند، می توانند پیشنهادات خود را ارائه دهند. محل بازگشت سرمایه و سود نیز از طریق اوراق است که در بازار انرژی می فروشند.

    وی با بیان اینکه در دو استان یزد و کردستان برای جذب سرمایه گذار فراخوان داده ایم، عنوان داشت: در استان یزد در مرحله آغاز به کار است. همچنین اصلاح لوازم خانگی و آسانسور هم موارد دیگری هستند که به بهینه سازی مصرف و تحقق ۱۰ هزار مگاوات کمک خواهد کرد.

    مدیرعامل سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا)، با تاکید بر اینکه دلیل عدم پیشرفت ایران در این حوزه، قیمت انرژی فسیلی است، اظهار داشت: وقتی گاز را با نرخ ۱۰ تومان به نیروگاه های فسیلی می دهیم و برق را کیلوواتی ۱۰۰ تومان می فروشیم، انرژی تجدیدپذیر توسعه نمی یابد، در حالی که در کشوری مثل آلمان قبل از بحران اوکراین قیمت برق ۲۵ سنت بوده است.

    کمانی افزود: در هر حال دلیل عمده عقب ماندن ایران قیمت برق است که اکنون بنا داریم جبران کنیم و سریعت به سمت تجدیدپذیرها حرکت کنیم.

    وی در ادامه گفت: برنامه احداث ۵٠٠ مگاوات نیروگاه را در دستور کار داشتیم، ١٢٠ مگاوات به انتها رسید و امیدواریم ظرف سه ماه آینده ۵٠٠ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر وارد مدار شود.

    معاون وزیر نیرو، درباره احداث نیروگاههای زباله سوز بیان داشت: ما ۵۰ تا ۶۰ هزار تن تولید زباله داریم که پتانسیل بکارگیری به عنوان سوخت نیروگاه را دارند، ۵ نیروگاه ساخته شده و ۴ نیروگاه نیز در دست ساخت است. این نیروگاهها با حمایت شهرداری، محیط زیست و وزارت نیرو ساخته می شوند،

    کمانی، درباره ساخت نیروگاه در مرز افغانستان گفت: هیچ کار خاصی انجام نشده، قرار بود پروژه با کمک المان اجرا شود، مطالعات آن انجام شد اما به دلیل اتفاقات سیاسی در افغانستان اجرایی نشد.

    وی درباره تامین اعتبار پروژه های تجدیدپذیر اطهار داشت: قرار بود از محل تبصره ۱۲ قانون رفع موانع تولید ۳ هزار میلیارد تومان پرداخت شود که هیچ رقمی تاکنون تخصیص داده نشده است، تنها پنج دوازدهم این رقم از سازمان برنامه و بودجه در حال پیگیری است.

    مدیرعامل سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا)، در پایان سخنان خود، پیرامون صنایع کوچک گفت: بحث توسعه انرژی های تجدید پذیر در این قسمت هم در حال پیگیری ست که روش خودتامین یکی از روشهای در پیش گرفته شده است.ایجاد شهرک های خورشیدی نیز از دیگر روشها می باشد.

     خبرنگار: کوروش جم

    فیلم های ویدئویی از نشست خبری

    ویدئو اول

    ویدئو دوم

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=306612

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم