• امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
3

کاهش چشمگیر چک‌های برگشتی در سامانه صیاد

  • کد خبر : 304682
  • 01 مرداد 1401 - 15:54
کاهش چشمگیر چک‌های برگشتی در سامانه صیاد

  حتما به یاد دارید که تا چند سال گذشته برروی شیشه بسیاری از فروشگاه‌ها با یک کاغذ دست نویس نوشته شده بود که چک قبول نمی‌کنیم و معامله فقط نقد! در واقع این یک پیام بود، پیامی که می‌گفت چک‌ها دیگر اعتبار ندارند. چرا راه دور برویم! دادگاه‌ها تا قبل از اینکه سامانه صیاد […]

  •  

    حتما به یاد دارید که تا چند سال گذشته برروی شیشه بسیاری از فروشگاه‌ها با یک کاغذ دست نویس نوشته شده بود که چک قبول نمی‌کنیم و معامله فقط نقد! در واقع این یک پیام بود، پیامی که می‌گفت چک‌ها دیگر اعتبار ندارند. چرا راه دور برویم! دادگاه‌ها تا قبل از اینکه سامانه صیاد راه اندازی شود مملو بود از شاکیانی که چکشان برگشت خورده بود و با ضرر مواجه شده بودند. شاید باورتان نشود ولی از زمانی که سامانه صیاد راه‌اندازی شده شاهد کاهش 30% چک‌های برگشتی بودیم و به‌نوعی چک‌ها معتبرتر شده‌اند.

    قبل از اینکه به بررسی بیشتر سامانه صیاد بپردازیم لازم است که بگوییم یکی از ویژگی‌های سامانه چک‌های صیادی ارائه این سرویس در بسترهای مختلف تحت نظارت بانک مرکزی است. شما می‌توانید از همراه بانک، اینترنت بانک و یا مراجعه حضوری به این دفاتر تمامی اقدامات لازم برای چک صیادی را انجام دهید، اما براساس نظر کاربران بهترین راهکار استفاده از اپلیکیشن‌ها و سوپر اپلیکیشن‌های معتبر است زیرا عموما گستره خدمات کاملی دارند و علاوه‌بر خدمات صیاد خدماتی هم‌چون خلافی، پرداخت قبوض، خرید بسته اینترنتی و شارژ و خدماتی از این دست را هم ارائه می‌دهند.

    سامانه صیاد، صیاد چک‌های بی محل!

    آمار چک‌های مبادله ‌شده در فروردین‌ماه امسال حکایت از کاهش ۳۹ % و 46.5% نسبت تعداد و ارزش چک‌های برگشتی به مبادله ‌شده نسبت به قبل از اجرای قانون جدید چک دارد. البته با توجه به اظهارات مهران محرمیان معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی قرار است تا در آینده‌ای نزدیک در صورت برگشت خوردن چک، به میزان بدهی مبلغی از سایر حساب‌های فرد بدهکار مسدود شود که این اقدام باعث افزایش اعتبار چک می‌شود.

    سامانه صیاد چیست؟

    در آبان ماه سال 97 قانون سامانه صیاد در مجلس به تصویب رسید تا براساس آن بانک مرکزی از تاریخ 22 آذر ماه سال 99 زیرساخت‌ها و شرایط اجرای قانون صدور چک بانکی جدید را فراهم کند. صیاد یعنی سامانه (صدور یکپارچه دسته چک). در سامانه صیاد دیگر خبری از صدور چک توسط بانک نیست و تمامی مراحل صدور دسته چک توسط بانک مرکزی انجام می‌شود.

    این یعنی چک‌هایی که صادر می‌شوند اعتبار بالایی دارند و توسط بانک مرکزی اعتبار صادر کننده آن‌ها سنجیده شده است، پس به همین دلیل احتمال برگشت خوردن چک بسیار کم است. البته این تمام ماجرا نیست و ویژگی‌های دیگری هم دارد.

    استعلام، دریافت و انتقال از اقداماتی است که برروی یک چک صورت می‌گیرد. با معرفی سامانه صیاد تمامی اقداماتی که روی چک‌ها صورت می‌گیرد باید در این سامانه ثبت شوند. فردی که چک را صادر می‌کند باید چک را با ریز اطلاعت در این سامانه ثبت کند. البته این را هم بگوییم که تمامی مزایای این سامانه برای دریافت کننده چک نیست و صادر کننده می‌تواند وضعیت چک صادر شده را در هر مرحله بررسی کند.

    کاهش چشمگیر چک‌های برگشتی در سامانه صیاد

    اما خدمات سامانه صیاد برای دریافت کنندگان چک گسترده‌تر است. این خدمات درراستای کاهش صدور چک‌های برگشتی به شرح زیر هستند:

    • ثبت دریافت چک: پس از ثبت چک توسط صادر کننده، دریافت کننده نیز برای وصول باید ثبت دریافت چک انجام دهد.
    • ثبت انتقال چک: با روی کار آمدن سامانه صیاد دیگر خبری از انتقال چک با پشت نویسی و چک در وجه حامل نیست و باید درصورت انتقال تمامی اطلاعات دریافت کننده ثبت شود.
    • بررسی اعتبار صادر کننده چک: اعتبار صادر کننده چک از نظر خوش حسابی و بدهی در سامانه بانک مرکزی وجود دارد و دریافت کننده می‌تواند اعتبار صادر کننده چک را بررسی کند.

    چک‌های صیادی چه شکلی هستند؟

    اگر چک‌های قدیمی را دیده باشید متوجه خواهید شد که در این چک‌ها دیگر خبری از لوگو بانک‌ها نیست و تمامی چک‌های صیادی صرفا لوگو بانک مرکزی را در بالای خود دارند. رنگ چک‌های صیادی به‌طور واحد یاسی رنگ است. اما اگر بخواهیم کلی‌تر به ویژگی‌های ظاهری چک‌های صیادی بپردازیم موارد زیر از عمده ویژگی‌های ظاهری این چک‌ها هستند:

    • در بالا سمت چپ تمامی چک‌های صیادی کد 16 رقمی با عنوان شناسه صیادی درج شده است؛
    • عبارت (کارسازی اینچک منوط به ثبت صدور، دریافت و انتقال آن در سامانه صیاد است) در پایین سمت چپ تمامی چک‌های صیادی درج شده است.
    • ابعاد تمام برگه هایچک صیادی  170 در 85 میلیمتر است.
    • استفاده از کاغذ واتر مارک مولتی تن با آرم شرکت سهامی چاپخانه دولتی ایران، که در مقابل نور نمایان می‌شود.

    تمامی چک‌های صیادی باید ویژگی‌های بالا را داشته باشند، عدم داشتن هر کدام از این ویژگی‌های ظاهری نمایانگر تقلی بودن چک‌های صیادی است.

    بهترین مرجع برای بهره‌مندی از خدمات سامانه صیاد

    همانطور که گفتیم برای بهره‌مندی از خدمات این سامانه کارآمد می‌توانید از موبایل بانک یا اینترنت بانک استفاده کنید و یا به نزدیک‌ترین شعبه مراجعه کنید ولی این روش‌ها توصیه ما نیستند! درواقع شما با استفاده از یک سوپر اپلیکیشن کاربردی که خدمات کاملی ارائه می‌دهد، می‌توانید از تمامی خدمات دریافت کنندگان و صادرکنندگان بهره‌مند شوید.

    اپلیکیشن‌های زیادی خدمات چک‌های صیادی را ارائه می‌دهند که از میان تمامی آن‌ها توصیه ما سوپر اپلیکیشن تاپ است. دلیل تاکید ما به استفاده از خدمات چک صیادی تاپ در مرحله اول وابستگی تاپ به بانک پارسیان است. باتوجه به این موضوع که سامانه صیاد یک سرویس تمام بانکی است توصیه می‌کنیم که از یک اپلیکیشن وابسته به بانک استفاده کنید. دلیل دیگر این توصیه ارائه خدمات کامل تاپ (بیش از 70 سرویس) به عنوان یک سوپر اپلیکیشن با کاربر میلیونی است که شما را از دانلود چندین اپلیکیشن در تلفن همراه‌تان بی‌نیاز می‌کند.

    برای دانلود این سوپر اپلیکیشن کاربردی می‌توانید به اپ استورهای معتبر یا خود وب سایت تاپ مراجعه کنید و نسخه اندروید یا IOS تاپ را دانلود و نصب کنید.

     

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=304682

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم