• امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
2

کارگروه اقتصاد دیجیتال بر پیش‌نویس آیین‌نامه فعالیت اپراتورهای سلامت الکترونیکی ایراد گرفت

  • کد خبر : 337104
  • 18 آذر 1402 - 13:21
کارگروه اقتصاد دیجیتال بر پیش‌نویس آیین‌نامه فعالیت اپراتورهای سلامت الکترونیکی ایراد گرفت
وزارت بهداشت باید دستورالعمل توزیع دارو از طریق پلتفرم‌ها را به صورت مجزا تدوین کند
  • وزارت بهداشت موظف شده است که دستورالعمل توزیع دارو از طریق سکوها را به صورت کامل و جداگانه از آیین‌نامه اجرایی ضوابط و اصول حاکم بر اپراتورهای هوشمند حوزه سلامت الکترونیکی تهیه کرده و آن را در قالب یک دستورالعمل جداگانه به کارگروه اقتصاد دیجیتال ارائه دهد.

    پیش‌نویس “آئین‌نامه اجرایی، ضوابط و اصول حاکم بر اپراتورهای هوشمند حوزه سلامت الکترونیک” که در پایان آبان ماه توسط وزارت بهداشت تدوین شده بود، به کمیسیون راهبری کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال ارائه شد. اما با توجه به ایراداتی که از سوی نهادهای عضو ارائه شد، این پیش‌نویس از دستور جلسه کمیسیون خارج شد و به کمیته فرعی ارسال شد تا ایرادات را برطرف کند.

    یکی از ایرادات حقوقی این پیش‌نویس، تجمیع سه تکلیف محول شده به وزارت بهداشت در یک آیین‌نامه بود. براساس این ایراد، کمیسیون راهبری اقتصاد دیجیتال، وزارت بهداشت را ملزم کرد تا “دستورالعمل توزیع دارو از طریق سکوها” را به صورت جداگانه و مستقل از آیین‌نامه ارائه شده تنظیم کند.

    بنابراین، وزارت بهداشت موظف شد “دستورالعمل توزیع دارو از طریق سکوها” را که موضوع تبصره ۲ ماده ۸ آیین‌نامه “حمایت از تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین در حوزه سلامت” است، به صورت جداگانه تدوین کند.

    از زمان تعیین مهلت برای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که تقریباً ۱۵ ماه است، این وزارتخانه با ارائه پیش‌نویسی با عنوان “آیین‌نامه اجرایی، ضوابط و اصول حاکم بر اپراتورهای هوشمند حوزه سلامت الکترونیک” به کارگروه اقتصاد دیجیتال، به تکلیفی که هیئت وزیران در تیر ماه سال ۱۴۰۱ بر عهده این وزارتخانه گذاشته بود، عمل کرده است.

    در سال گذشته، هیئت وزیران با تصویب آییننامه “حمایت از تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین در حوزه سلامت”، وزارت بهداشت را مسئول تدوین آیین‌نامه اجرایی، ضوابط و اصول حاکم بر اپراتورهای هوشمند حوزه سلامت الکترونیک کرد. پس از تدوین این پیش‌نویس توسط وزارت بهداشت، آن به کمیسیون راهبری کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال ارائه شد. اما به دلیل ایراداتی که از سوی نهادهای عضو ارائه شد، پیش‌نویس از دستور جلسه کمیسیون خارج شد و به کمیته فرعی ارسال شد تا ایرادات را برطرف کند.

    یکی از ایرادات این پیش‌نویس، تجمیع سه تکلیف محول شده به وزارت بهداشت در یک آیین‌نامه بود. بنابراین، وزارت بهداشت موظف شد “دستورالعمل توزیع دارو از طریق سکوها” را که موضوع تبصره ۲ ماده ۸ آیین‌نامه “حمایت از تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین در حوزه سلامت” است، به صورت جداگانه تدوین کند.

    بنابراین، وزارت بهداشت موظف است دستورالعمل توزیع دارو از طریق سکوها را به صورت جداگانه و مستقل از آیین‌نامه اجرایی ضوابط و اصول حاکم بر اپراتورهای هوشمند حوزه سلامت الکترونیکی تهیه کند و آن را در قالب یک دستورالعمل جداگانه به کارگروه اقتصاد دیجیتال ارائه دهد.

    اگرچه ارائه این پیش‌نویس توسط وزارت بهداشت یک گام مهم در تنظیم سکوهای سلامت دیجیتال در ایران بود، اما با مواجهه با نقدها و ایرادات حقوقی بسیاری در کمیسیون راهبری اقتصاد دیجیتال، از دستور جلسه کمیسیون خارج شده و برای بررسی بیشتر به کمیته فرعی ارسال شده است.

    براساس آیین‌نامه “حمایت از تولید دانش‌بنیان و اشتغال آفرین در حوزه سلامت”، وزارت بهداشت مسئولیت سه تکلیف را بر عهده دارد. در ماده ۸ این آیین‌نامه، وزارت بهداشت موظف به تدوین برنامه‌ای برای هوشمندسازی زنجیره تامین خدمات و محصولات سلامت است و آن را در کارگروه اقتصاد دیجیتال تصویب می‌کند. در تبصره ۲ همین ماده، وزارت بهداشت مکلف است تا با تدوین و ابلاغ دستورالعمل توزیع دارو از طریق سکوها، زمینه فعالیت پلتفرم‌ها را فراهم کند. همچنین، در ماده ۲۲ آیین‌نامه، وزارت بهداشت مسئولیت تدوین آیین‌نامه نحوه فعالیت کسب‌وکارهای حوزه سلامت رقومی (دیجیتال) را بر عهده دارد و با همکاری وزارتخانه‌های ارتباطات و امور اقتصاد و دارایی، آن را تنظیم و در کارگروه اقتصاد دیجیتال تصویب می‌کند.

    اما وزارت بهداشت در حالی که این سه تکلیف را تجمیع کرده است، پیش‌نویس “آئین‌نامه اجرایی، ضوابط و اصول حاکم بر اپراتورهای هوشمند حوزه سلامت الکترونیک” را تدوین کرده است. هر یک از تکالیف محول شده، از نظر موضوع و نهاد تصویب‌کننده با یکدیگر متفاوت هستند و هر کدام، عنوان و هدف مشخصی را دنبال می‌کنند. بنابراین، از نظر قانونی امکان تجمیع این سه تکلیف در یک آیین‌نامه وجود ندارد.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=337104

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم