• امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
1

چین، اولین مقصد صادراتی کالاهای ایرانی

  • کد خبر : 331006
  • 19 شهریور 1402 - 16:15
چین، اولین مقصد صادراتی کالاهای ایرانی

به گزارش اتاق تهران، در پنج ماهه امسال، چین، عراق و امارات از جمله مقصدهای اصلی صادرات کالاهای ایرانی بوده‌اند. بر اساس آمار منتشر شده توسط معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، در این مدت ۵۵.۹ میلیون تن کالا به ارزش ۱۹.۳ میلیارد دلار (بدون در نظر گرفتن نفت خام) از […]

  • به گزارش اتاق تهران، در پنج ماهه امسال، چین، عراق و امارات از جمله مقصدهای اصلی صادرات کالاهای ایرانی بوده‌اند. بر اساس آمار منتشر شده توسط معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، در این مدت ۵۵.۹ میلیون تن کالا به ارزش ۱۹.۳ میلیارد دلار (بدون در نظر گرفتن نفت خام) از ایران به خارج صادر شده است. این مقدار صادرات نسبت به پنج ماهه سال قبل، به لحاظ وزنی ۲۶.۶ درصد افزایش یافته، اما به لحاظ ارزشی ۸.۵ درصد کاهش داشته است.

    همچنین در همان دوره زمانی، ۱۴.۴ میلیون تن کالا به ارزش ۲۴.۲ میلیارد دلار به ایران وارد شده است. این میزان واردات نسبت به پنج ماهه سال قبل، به لحاظ وزنی ۲.۲ درصد افزایش یافته و از نظر ارزشی ۷.۵ درصد رشد داشته است.

    تا این تاریخ، چین به عنوان نخستین مقصد صادراتی کالاهای ایرانی شناخته می‌شود و عراق و امارات نیز در رتبه‌های بعدی قرار دارند. این آمار نشان می‌دهد که تجارت بین المللی ایران با این کشورها در حال رشد است.

    در پنج ماهه امسال، متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی از ایران حدود ۳۴۵.۳ دلار بوده است. در عوض، ارزش هر تن کالای وارداتی به ایران به طور متوسط ۱۶۸۰.۶ دلار بوده است، یعنی حدود ۴.۸ برابر ارزش هر تن کالای صادراتی.

    مهم‌ترین مقاصد صادراتی کالاهای ایرانی در این پنج ماه عبارتند از:

    چین با خرید ۵.۶ میلیارد دلار کالا
    عراق با خرید ۳.۵ میلیارد دلار کالا
    امارات با خرید ۲.۳ میلیارد دلار کالا
    ترکیه با خرید ۲.۲ میلیارد دلار کالا
    هند با خرید ۸۰۰ میلیون دلار کالا

    همچنین، عمده واردات کشور نیز از کشورهای زیر بوده است:

    امارات با واردات معادل ۷.۲ میلیارد دلار کالا
    چین با واردات معادل ۷.۱ میلیارد دلار کالا
    ترکیه با واردات معادل ۲.۵ میلیارد دلار کالا
    آلمان با واردات معادل ۹۰۰ میلیون دلار کالا
    هند با واردات معادل ۸۰۰ میلیون دلار کالا

    با توجه به این آمار، در مرداد ماه نسبت به تیر ماه امسال، حجم و ارزش صادرات به ترتیب ۱.۱ و ۰.۲۳ درصد کاهش یافته است. همچنین، حجم و ارزش واردات نیز به ترتیب ۲۰.۸ و ۱۵.۸ درصد کاهش نشان می‌دهد.

    در مجموع، تجارت کلی کشور در مرداد ماه امسال معادل ۱۲.۷ میلیون تن به ارزش ۸.۱ میلیارد دلار بوده است. از این میزان، حجم صادرات (بدون نفت خام) ۱۰.۱ میلیون تن به ارزش ۳.۴ میلیارد دلار بوده و حجم واردات ۲.۶ میلیون تن به ارزش ۴.۶ میلیارد دلار را شامل می‌شود.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=331006

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم