• امروز : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
3

چگونه برنج خوب  و با کیفیت ایرانی را تشخیص دهیم

  • کد خبر : 304019
  • 12 تیر 1401 - 17:18
چگونه برنج خوب  و با کیفیت ایرانی را تشخیص دهیم

آمار نشان می‌دهد حدود ۹۵ درصد برنج جهان در آسیای شرقی تولید می‌شود. کشور‌هایی مثل چین، هند، تایلند و فیلیپین و … پرچمداران بیشترین تولید برنج در جهان هستند. کشور ما هم یکی از بزرگترین وارد کننده های برنج خارجی در جهان است، قیمت پایین از مهم ترین دلایل محبوبیت برنج خارجی ، با وجود […]

  • آمار نشان می‌دهد حدود ۹۵ درصد برنج جهان در آسیای شرقی تولید می‌شود. کشور‌هایی مثل چین، هند، تایلند و فیلیپین و … پرچمداران بیشترین تولید برنج در جهان هستند. کشور ما هم یکی از بزرگترین وارد کننده های برنج خارجی در جهان است، قیمت پایین از مهم ترین دلایل محبوبیت برنج خارجی ، با وجود برنج ایرانی اصیل در کشورمان می باشد.

    این تنوع محصولات و عدم دانش و آگاهی کافی برای خرید برنج باعث می شود، هنگامی که برای خرید برنج ایرانی  به بازار می رویم، بین انبوهی از تنوع محصولات برنج ایرانی و خارجی سردرگم  شویم، زیرا هر کدام از انواع برنج ها داری خواص و ویژگی های ظاهری و کیفی متفاوتی هستند.

    اما حتما می دانید  که یکی از  مهم ترین مسائل در انتخاب  برنج این است که برنج در چه موقعیت جغرافیایی رشد کرده؟ یا بسته به نوع این که از کوه آبیاری شده یا از آب‌های زیرزمینی یا سد‌ها، شرایط رشد برنج چگونه بوده است، این مسئله  هم بر کیفیت برنج اثر می گذارد و تا حد زیادی تعیین کننده کیفیت برنج باتوجه به کشت قراردادی برنج است.

    اگر هدف شما خرید برنج ایرانی اصلی و با کیفیت است، می توانید، از روشهایی که در ادامه معرفی می کنیم، می توانید برای خرید برنج ایرانی استفاده کنید.

    در نظر داشته باشید از این روش ها می توانید برای تست کیفیت برنج محلی گیلان هم استفاده کنید!

    برنج محلی گیلان سایت کافه بَج، به دلیل رشد در شرایط آب و هوایی مناسب، بسیار باکیفیت است به گونه ای که برنج محلی گیلان به عنوان یک برند در سراسر ایران شناخته شده است و در مراکز خرید از برنج محلی گیلان به عنوان یکی از باکیفیت ترین برنج های ایرانی نام برده می شود.

    چگونه برنج خوب  و با کیفیت ایرانی را تشخیص دهیم

    ویژگی های تشخیص بهترین برنج ایرانی:

    شکل ظاهری برنج:

    اکثر ارقام کیفی و مرغوب اصولاً دارای جنس گچی (مرکز و شکم سفیدی دانه برنج) و غیر شفاف می باشد؛ که این خصیصه در ارقام پرمحصول برعکس، جنس غیرگچی و شفاف می باشد و یا بافت گچی آنها یکنواخت نبوده و بیشتر در ناحیه شکم دانه برنج گچی می باشد. مهم ترین ویژگی برنج ایران از نظر ظاهری برای خرید این است که برنج رنگی نیمه شفاف یا به عبارتی دیگر نیمه بلوری داشته باشد و حالت کدر بودن برنج‌های خارجی را ندارد.

    عطر برنج ایرانی:

    یک نکته مهم برای خرید برنج ایرانی تست عطر و کیفیت برنج است، برای این کار می توانید، چند دانه از برنج را مزه کنید. برنج را در دهان ریخته و بجوید.

    یا اینکه می توانید، برای تشخیص بو و عطر برنج، مشتی از برنج را بردارید و نفس گرم خود را در آن بدمید و سپس بو کنید. به منظور رعایت بهداشت دقت کنید که دانه هایی که در آن دمیده اید را به کیسه یا گونی برنج باز نگردانید.

    بند و ترک دانه های برنج:

    بند برنج یکی از شاخصه های تشخیص کیفی برنج در هنگام خرید برنج است. برنج اعلایی که می توانید خریداری کنید، باید بدون ترک و بند باشد. معمولا برنج های بی کیفیت دارای بند های عرضی هستند. یکی از مهم ترین علت های ایجاد این بند ها و ترک ها قرار گرفتن در معرض باد است.

     

    تازه و کهنه بودن برنج:

    برنج تازه همان محصول نهایی است که پس از مراحلی مثل خشک کردن شالی، الک کردن، سنگ گیری، پوست گیری و سفید کردن یا همان پوست گیری دوم برنج بدست می آید. این نوع برنج هنوز هم مقدار قابل توجهی رطوبت و تازگی دارد و به همین دلیل به برنج تازه شهرت دارد، اما برنج کهنه به برنج های گفته میشود که از زمان برداشت تا مرحله فروش و عرضه آن 4 الی 6 ماه گذشته باشد.

    هر چقدر از زمان تبدیل شالی به برنج سفید می گذرد، برنج کاملا جا افتاده می شود و از مضرات آن کاسته می شود.

    برای تشخیص برنج کهنه از تازه، در نظر داشته باشید که برنج کهنه تیره تر از برنج نو است. در حقیقت هر چقدر برنج کهنه تر باشد، رنگ آن تیره تر است.

    خشک بودن برنج:

    برنج هنگام برداشت دارای رطوبت است این رطوبت برنج باید گرفته شود چون برنج اگر مرطوب باشد هم زود خراب می شود و کپک می زند و نگهداری آن سخت است و هم برای پخت مناسب نیست. برنج مرطوب حشرات به راحتی در آن نفوذ می کنند.

    یکی از روش هایی که قدیم تر ها برای تشخیص خشکی برنج استفاده می کردند، جویدن تعدادی از دانه های برنج زیر دندان است.

    اگر به سختی خرد شد، نشانه خشکی بیشتر و کیفیت بهتر آن است اما نباید در دهان پودر شود.

     

    مرحله آخر: آشپزخانه

    با تمام این روش‌ها بازهم شاید نکاتی وجود داشته باشد که اصلاً به چشم نیاید. مثل دلسوزی کشاورز یا مکان کشت برنج و…؛ اما بعد از رعایت تمام نکات بالا، بهترین روش برای اطمینان کامل این است که آن را به دست یک کدبانوی ماهر بدهید تا برنج را با یک یا چند روش بپزد. شاید این مهمترین نکته در خرید برنج ایرانی باشد.

    خرید برنج ایرانی از سایت کافه بج:

    شما از کجا برنج می خرید؟

    با توجه به جایگاه برنج در خانه های ایرانی، بیشتر ما برای خرید برنج به فروشگاه های محلی نزدیک محل زندگی مان مراجعه می کنیم.

    اما در عصر تکنولوژی و ارتباطات و از همه مهم تر با حضور کرونا نیز بدون شک بهترین روش برای خرید، برنج و سایر محصولات، خرید اینترنتی است.

    شما می توانید تنها با چند کلیک در رایانه شخصی خود  برنج مورد نظر خود را با کیفیت و هزینه مورد نظر خودتان خریداری کنید و حتی در برخی سایت ها در درب منزل خود برنج را تحویل بگیرید.

    فروشگاه اینترنتی کافه بَج عرضه کننده ی بهترین برنج ایرانی است، کافه بج بهترین ها را بر سر سفره ی شما می آورد. شما عزیزان می توانید به راحتی خرید اینترنتی برنج خود را از این فروشگاه انجام دهید و در اولین فرصت آن را درب منزل دریافت کنید.

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=304019

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم