• امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
1

چند بار از بیمه بیکاری می‌توان استفاده کرد؟

  • کد خبر : 325427
  • 27 تیر 1402 - 11:40

فهرست محتوا شرایط اقتصادی این روزها به گونه‌ای می‌باشد که بسیاری از کسب‌وکارها. دست به تعدیل نیرو می‌زنند. البته در برخی مواقع هم افراد شاغل به هر دلیلی مجبور به ترک شغل خود می‌شوند. بیمه بیکاری نوعی حمایت اقتصادی به شمار می‌آید که گذر از بحران‌های مالی را تا پیدا کردن شغل جدید، ساده‌تر و […]

فهرست محتوا

  • شرایط اقتصادی این روزها به گونه‌ای می‌باشد که بسیاری از کسب‌وکارها. دست به تعدیل نیرو می‌زنند. البته در برخی مواقع هم افراد شاغل به هر دلیلی مجبور به ترک شغل خود می‌شوند.

    بیمه بیکاری نوعی حمایت اقتصادی به شمار می‌آید که گذر از بحران‌های مالی را تا پیدا کردن شغل جدید، ساده‌تر و سریع‌تر می‌کند. مطابق با قانون و شرایط بیمه بیکاری، تنها کسانی از این بیمه برخوردار خواهند شد که شغل خود را بدون میل و اراده از دست داده باشند و این بیمه به افرادی که با میل و اراده خود از کار خود بیرون آمده‌اند، تعلق نمی‌گیرد.

    بیمه بیکاری چیست؟

    بطورکلی بیمه بیکاری یک حمایت اقتصادی است، این حمایت اقتصادی افرادی که به دلایل مختلف ازجمله سیل، زلزله، جنگ، آتش‌سوزی، شرایط اقتصادی، رکود، تورم و… کار خود را از دست داده‌اند را دربرمی‌گیرد. این بیمه افرادی که بصورت ارادی کار خود را از دست داده‌اند را شامل نمی‌شود. لازم به ذکر است که ارادی یا غیرارادی‌بودن بیکاری و ترک شغل افراد بستگی به تشخیص کمیته فعال در این حوزه دارد. این کمیته از تعدادی نماینده سازمان تامین اجتماعی و اداره کار و امور اجتماعی تشکیل شده است.

    به چه کسانی بیمه بیکاری تعلق می‌گیرد؟

    همانطور که گفتیم بیمه بیکاری به افرادی تعلق می‌گیرد که کار خود را بصورت غیرارادی از دست داده‌اند. این بیمه شامل افرادی که استعفا داده‌اند یا شغل خود را با میل خود ترک کرده‌اند، نمی‌شود. اعضای هیات مدیره شرکت‌ها نیز بیمه بیکاری دریافت نمی‌کنند.

    بطورکلی می‌توان گفت تمامی کارمندان و کارگرانی که نام آن‌ها در سازمان تأمین اجتماعی ثبت شده است، در شرایط خاص می‌توانند از این بیمه استفاده نمایند. مطابق با قانون کار برای دریافت بیمه بیکاری افراد باید حتماً عضو تامین اجتماعی باشند. البته اگر افراد بازنشسته یا مستمری‌بگیر باشند، حق بهره‌گیری از بیمه بیکاری را ندارند.

    جالب است بدانید که مطابق با قوانین و تبصره‌های بیمه بیکاری، اگر کارگران فصلی پیش از یک‌سال کاری خود از کار بیکار شوند، بیکاری آن‌ها غیرارادی می‌باشد و می‌توانند از بیمه بیکاری بهره گیرند.

    بیمه بیکاری مشمول چه کسانی نمی‌شود؟

    در حال حاضر بیمه بیکاری برخی از افراد را دربرنمی‌گیرد که بطورکلی مهم‌ترین و اصلی‌ترین آن‌ها عبارت است از:

    • اتباع خارجی
    • بازنشستگان
    • بیمه‌شدگان اختیاری
    • از کارافتادگان کلی
    • کارگران شاغل در کارگاه‌های خانوادگی
    • و…

    چگونه افراد بیمه بیکاری را بدون داشتن سابقه بیمه دریافت کنند؟

    همانطور که برای آنکه افراد در گروه مشمولان بیمه بیکاری قرار گیرند، باید حداقل یک‌سال سابقه بیمه داشته باشند. اما اگر در اثر بلایای طبیعی نظیر؛ سیل، زلزله و آتش‌سوزی یا رخدادهایی نظیر؛ جنگ بیکار شوند، دیگر هیچ الزامی مبنی بر داشتن سابقه بیمه وجود ندارد و افراد می‌توانند از بیمه بیکاری بهره گیرند. البته این امر در صورتی امکان‌پذیر است که هنگام وقوع حادثه افراد بیمه باشند.

    برای اعلام بیکاری چقدر زمان داریم؟

    برای دریافت بیمه بیکاری هر فرد باید تا سی‌روز پس از تاریخ بیکارشدن خود، به واحدهای تعاون، کار و رفاه اجتماعی مربوطه اطلاع دهد.

    اگر بیش‌تر از یک‌ماه از بیکاری شما گذشته است، پیش از هرچیزی با وکیل کار و  بیمه تأمین اجتماعی مشورت نمایید و سپس با دلایل قانع‌کننده و نامه کارفرما به شعبه تأمین اجتماعی مراجعه نمایید که کد کارگاه کارفرما شما در آنجا قرار دارد.

    چند بار از بیمه بیکاری استفاده کرد؟

    بطورکلی می‌توان گفت در دریافت بیمه بیکاری هیچ صحبتی از تعداد دفعات نمی‌باشد و تنها طول مدت مشخص است. به همین جهت هر تعداد باری که فرد شرایط دریافت این بیمه را داشته باشد از آن می‌تواند استفاده نماید و هیچ محدودیتی برای این امر وجود ندارد.

    چگونه می‌توان بیمه بیکاری گرفت؟

    همانطور که گفتیم برای دریافت بیمه بیکاری متقاضی بیمه باید با مدارک لازم، حداکثر ۳۰ روز پس از تاریخ بیکاری خود با واحد تعاون، کار و رفاه اجتماعی مراجعه نماید‌. در این مرحله افراد باید برای اشتغال در حرفه تخصصی خود یا دیگر امور مشابه اعلام آمادگی کنند تا پرونده آن‌ها به جریان افتد.

    مدارک لازم برای دریافت بیمه بیکاری

    برای دریافت بیمه بیکاری باید مدارکی را به اداره کار و تعاون ارائه داد. شما می‌توانید لیست این مدارک را از وکیل بیمه تأمین اجتماعی دریافت نمایید. این مدارک بطورکلی عبارتند از:

    • اصل و کپی کارت ملی
    • اصل و کپی تمام صفحات شناسنامه
    • اصل و کپی مدرک تحصیلی یا فنی‌وحرفه‌ای
    • چهار قطعه عکس پرسنلی جدید
    • کارت پایان خدمت(در صورت داشتن)
    • کپی صفحه اول دفترچه بیمه
    • اصل و کپی گواهی کار که توسط شرکت صادر می‌شود.
    • اصل و کپی یکسال آخر قرارداد کار یا رای صادرشده
    • معرفی‌نامه کارفرما

    اگر میخواهید اطلاعات بیشتر درمورد وکیل بیمه بدانید که چه کاری میتواند برای شما انجام دهد پیشنهاد می دهیم مقاله زیر را مطالعه کنید.

    https://b2n.ir/h22249

    شایان ذکر است که منظور از معرفی‌نامه این است که کارفرما باید در یک نامه به اداره کار مرکزی استان، دلیل ناخواسته بیکارشدن کارگر خود را با درج زمان و بصورت مکتوب اعلام نماید. اگر کارفرما به هر دلیلی معرفی‌نامه ارائه ندهد، شما می‌توانید با مراجعه به هیئت تشخیص کار در اداره تعاون مراجعه و درخواست اعاده کار علیه وی نمایید تا به این ترتیب کارفرما محکوم به پرداخت بیمه بیکاری شما شود.

    همانطور که گفتیم در صورتی ارائه کارت پایان خدمت برای دریافت بیمه بیکاری الزامی است که شما آن را داشته باشید. به همین جهت اگر درخواست بیمه بیکاری شما به دلیل عدم ارائه کارت پایان خدمت رد شد، دادخواست خود را به بیمه تأمین اجتماعی یا بیمه مربوطه ارجاع دهید.

    ثبت‌نام غیرحضوری بیمه بیکاری

    در حال حاضر هیچ نیازی مبنی بر مراجعه حضوری به اداره کار و تعاون نمی‌باشد و شما می‌توانید ثبت‌نام بیمه بیکاری خود را بصورت غیرحضوری انجام دهید. برای این امر تنها کافی است که به سامانه بیمه بیکاری مراجعه نمایید. البته لازم به ذکر است که مراحل نهایی پیگیری بیمه بیکاری را باید بصورت حضوری انجام داد.

    پس از ورود به سامانه بیمه بیکاری، کدملی، شماره بیمه و شماره بیمه کارگاه خود را وارد نمایید و سپس دکمه ادامه را بزنید تا به این ترتیب درخواست شما ثبت شود. این نکته را در نظر داشته باشید که منظور از شماره بیمه در اینجا کد منحصربه‌فرد هر فرد است و شماره کارگاه نیز محلی است که تا ۳۰ روز گذشته در آن کار می‌کرده‌اید. اگر از این شماره‌ها اطلاع ندارید، تنها کافی است که به پورتال تأمین اجتماعی مراجعه نمایید.

    لازم به ذکر است که اگر ۳ درصد از حق بیمه بیکاری شما پرداخت نشده باشد، هنگام ثبت‌نام بیمه بیکاری با پیام واجد دریافت بیمه بیکاری‌نبودن مواجه خواهید شد. البته اگر اطلاعات خود را نیز به درستی وارد نکرده باشید این پیام را مشاهده خواهید کرد. پس از تکمیل فرم بیمه بیکاری و ثبت درخواست یک کد رهگیری به شما نمایش و برای شماره ثبت‌شده پیامک می‌شود. این شماره را نزد خود نگه دارید، اطلاع‌رسانی‌های بعدی به شما نیز پیامک خواهد شد.

    پس از ثبت اینترنتی بیمه بیکاری با در دست داشتن مدارک مورد نیاز به اداره محل کار خود مراجعه نمایید و دیگر مراحل را بصورت حضوری پیگیری نمایید.

    مدت زمان پرداخت بیمه بیکاری

    بطورکلی مدت زمان دریافت بیمه بیکاری به سابقه پرداخت حق بیمه وی در زمان اشتغال بستگی دارد. اما با این وجود مدت زمان دریافت بیمه بیکاری برای افراد مجرد از ۳۶ ماه و افراد متاهل از ۵۰ ماه بیش‌تر نمی‌باشد و پس از گذشت این بازه زمانی بیمه بیکاری شما قطع خواهد شد.

    بیمه بیکاری در چه صورتی قطع خواهد شد؟

    همانطور که می‌دانید بیمه بیکاری یک بیمه دائمی محسوب نمی‌شود، این بیمه با داشتن شرایط زیر قطع می‌شود:

    • بیمه‌شده در کار جدید استخدام شود.
    • شغل مشابه به بیمه‌شده پیشنهاد شود و وی از قبول آن سرباز زند.
    • بیمه‌شده تبدیل به مستمری‌بگیر شود یا اینکه بطورکلی از کارافتاده شود.
    • بیمه‌شده فوت نماید.
    • مدت زمان بیمه تعلق گرفته به اشخاص تمام شود.
    • بیمه‌شده بدون دلیل موجه و قانع کننده‌ای از شرکت در دوره‌های کارآموزی و سواد خودداری نماید.

    بیمه بیکاری و افراد تحت تکلف

    بطورکلی اگر افرادی تحت تکلف بیمه‌شده باشند، دریافتی به ازای هر نفر و تا سقف ۴ نفر، ۱۰ درصد افزایش خواهد یافت. منظور از افراد تحت تکلف در اینجا همسر، فرزندان دختر مجرد که فاقد شغل و حرفه باشند، فرزندان پسر کم‌تر از۱۸ سال که فاقد شغل باشند و پدر و مادری که حداقل ۶۰ سال سن دارند و از کارافتاده هستند و تحت تکلف فرد مشمول بیمه هستند، می‌باشد.

     عیدی به بیمه بیکاری تعلق می‌گیرد؟

    بیمه بیکاری نوعی کمک حمایتی است که توسط تأمین اجتماعی به کارمندان و کارگران پرداخت می‌شود. اما عیدی یک پرداختی است که کارفرما به افراد مشغول به کار در شرکت خود پرداخت می‌کند.  درنتیجه این امر می‌توان گفت هنگام پرداخت بیمه بیکاری به افراد عیدی پرداخت نخواهد شد.

    مشاوره با وکیل بیمه تأمین اجتماعی

    بیمه بیکاری یک طرح حمایتی از افرادی است که کار خود را بصورت غیرارادی از دست داده‌اند. در حال حاضر ثبت تقاضا این بیمه دیگر مانند گذشته انجام نمی‌گیرد و هیچ نیازی به مراجعه حضوری نمی‌باشد. البته باید مراحل اصلی و نهایی بیمه بیکاری خود را بصورت حضوری پیگیری نمایید. درنهایت اگر در رابطه با ثبت و پیگیری درخواست بیمه بیکاری خود با مشکلی مواجه شده‌اید، می‌توانید با وکیلان حرفه‌ای، باتجربه و باسواد دپارتمان معید تماس بگیرید.

     

     

     

     

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=325427

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم