• امروز : دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
3

پیش بینی وزیر اقتصاد از نرخ ارز و تورم

  • کد خبر : 341762
  • 17 بهمن 1402 - 14:54
پیش بینی وزیر اقتصاد از نرخ ارز و تورم

وزیر اقتصاد اعلام کرده است که تحلیل همکاران من در بانک مرکزی نشان می‌دهد که افزایش نرخ دلار عامل اقتصادی ندارد و نظر آن‌ها با این گفته‌ها متفاوت است. بانک مرکزی هم تلاش می‌کند تا نرخ دلار به سطح قبلی بازگردد و نشانه‌ها و عملکرد بازار در چند روز اخیر نشان می‌دهد که اقدامات این […]

  • وزیر اقتصاد اعلام کرده است که تحلیل همکاران من در بانک مرکزی نشان می‌دهد که افزایش نرخ دلار عامل اقتصادی ندارد و نظر آن‌ها با این گفته‌ها متفاوت است. بانک مرکزی هم تلاش می‌کند تا نرخ دلار به سطح قبلی بازگردد و نشانه‌ها و عملکرد بازار در چند روز اخیر نشان می‌دهد که اقدامات این بانک موثر بوده‌اند.

    در گزارشی ایلنا آمده است که کارشناسان اقتصادی باور دارند که افزایش نرخ دلار، که به حدود ۵۸ هزار تومان رسیده است، نمی‌تواند فقط به دلیل تنش‌های سیاسی و نظامی در منطقه باشد. آن‌ها معتقدند که یکی از دلایل اصلی این افزایش دوباره نرخ دلار، عوامل اقتصادی از جمله تورم است، زیرا تورم بالای ۴۰ درصد بر کالاهایی مانند دلار نیز تاثیرگذار است. پس از ۸ ماه ثبات قیمت‌ها، تنش‌های سیاسی به عنوان عاملی بر نرخ دلار تاثیر گذاشته است و همچنین افزایش نرخ دلار نیز بر تورم تاثیرگذار است.

    بنابراین، وزیر اقتصاد کشورمان در آذرماه امسال اعلام کرد که شرط مهار تورم وابسته به کنترل‌های سیاست‌های ارزی در بانک مرکزی است. وی به ایلنا اظهار کرد که مجموعه عوامل بر نرخ تورم شامل عوامل بلندمدت مانند بی‌انظباطی پولی و بودجه‌ای و نقدینگی و عوامل کوتاه‌مدت مانند نرخ ارز هستند و تمام این عوامل تاثیرگذار هستند. دولت تلاش می‌کند تا هم عوامل بلندمدت و هم عوامل کوتاه‌مدت تاثیرگذار در تورم را کنترل کند تا هدف سقف رشد نقدینگی ۲۵ درصدی در سال ۱۴۰۲ را به‌دست آورد.

    پس از حدود ۳ ماه از اظهارات، با افزایش نرخ دلار، احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد در مورد تاثیر این افزایش بر سیاست‌های مهار تورم صحبت کرد. وی گفت: بانک مرکزی به دنبال بازگشت نرخ دلار به قیمت‌های قبل است و نشانه‌ها نشان می‌دهد که اقدامات این بانک موثر بوده‌اند.

    وی ادامه داد: بنابراین، ما همچنان امیدواریم که پیش‌بینی‌های قبلی ما در مورد کنترل تورم در سال ۱۴۰۲ به واقعیت بپیوندد.

    وزیر اقتصاد به سوالی در مورد نظرات کارشناسان اقتصادی که اعتقاد دارند افزایش نرخ دلار عامل اقتصادی است و احتمال افزایش دوباره آن وجود دارد، پاسخ داد و تاکید کرد: تحلیل همکاران من در بانک مرکزی با این نظرات تفاوت دارد و اعتقاد دارند که افزایش نرخ دلار عامل اقتصادی ندارد.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=341762

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم