• امروز : دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
4

“پرچمدار اقتصاد ترکیه در گرفتاری: حاشیه‌های پر دردسر رئیس بانک مرکزی”

  • کد خبر : 341306
  • 02 بهمن 1402 - 19:02
“پرچمدار اقتصاد ترکیه در گرفتاری: حاشیه‌های پر دردسر رئیس بانک مرکزی”

تعداد زیادی از رسانه‌های ترکیه به بررسی زندگی پرحاشیه حفیظه غایه ارکان، نخستین زنی که به عنوان رئیس بانک مرکزی ترکیه منصوب شده، پرداخته‌اند. این رسانه‌ها ادعا می‌کنند که او در آستانه اخراج قرار دارد. این مسائل اغلب به خصوصیات زندگی شخصی و اقداماتی که به نظر می‌رسد از قدرت و اموال دولتی سوءاستفاده می‌کند، […]

  • تعداد زیادی از رسانه‌های ترکیه به بررسی زندگی پرحاشیه حفیظه غایه ارکان، نخستین زنی که به عنوان رئیس بانک مرکزی ترکیه منصوب شده، پرداخته‌اند. این رسانه‌ها ادعا می‌کنند که او در آستانه اخراج قرار دارد. این مسائل اغلب به خصوصیات زندگی شخصی و اقداماتی که به نظر می‌رسد از قدرت و اموال دولتی سوءاستفاده می‌کند، مربوط می‌شود. همچنین گزارش شده که او امتیازات خاصی برای خانواده‌اش اختصاص داده و این مسائل به عنوان نقاط تاریک و غیرقابل قبولی مطرح شده‌اند.

    یک سری اطلاعات توهین‌آمیز و رسوایی مربوط به رئیس بانک مرکزی ترکیه در رسانه‌ها منتشر شده است. این اطلاعات حاکی از این است که او مدتیست نشست‌های مهم با بانک‌ها و شرکت‌های بزرگ آمریکایی داشته و با همراهی وزیر امور مالی و خزانه‌داری ترکیه، سعی در جلب سرمایه‌گذاران آمریکایی به ترکیه داشته است. اما هنوز نتیجه این تلاش‌ها در دست نیست و نرخ دلار در بازار ترکیه به بیش از 30 لیره رسیده است.

    دکتر حفیظه غایه ارکان، به عنوان یک تخصص‌کار اقتصادی که در دانشگاه‌های برجسته آمریکا تحصیل کرده و در بانک‌ها و مؤسسات مالی نیویورک فعالیت داشته، شغل معمول خود را ترک کرده و به ترکیه بازگشته تا ریاست بانک مرکزی را به عهده بگیرد و سعی در مقابله با مشکلات دلار 20 لیره و تورم 85 درصدی کشور کند. اما حالا او با مشکلات و حواشی فراوانی مواجه شده و به یک شخصیت جدل‌برانگیز و مورد حساسیت تبدیل شده است.

    حاشیه نخست: مشکل در اجاره آپارتمان

    خانم ارکان، چندی پیش در یک گفتگو با رسانه‌های ترکیه اظهار کرد که به عنوان کسی که سال‌ها در نیویورک زندگی کرده، خوب می‌داند که هزینه اجاره آپارتمان در استانبول حتی از منهتن نیویورک هم بالاتر است.

    رئیس بانک مرکزی ترکیه، در حالی که از گرانی اجاره در استانبول انتقاد می‌کرد، اعلام کرد که ناچار شده در خانه مادرش ساکن شود تا هزینه‌های زندگی خود را کاهش دهد. اما در کمتر از ۷۲ ساعت، روزنامه‌ها عکس ویلا او را منتشر کردند و نشان دادند که این ویلا در ساحل دریا همین یک سال پیش خریداری شده و حالا بیش از یک میلیون دلار ارزش دارد.

    حاشیه دوم: کسب آمار و اطلاعات از سرایدار

    رئیس بانک مرکزی ترکیه ادعا کرده بود که با درد مردم آشناست و با یک سرایدار به نام داداش صادق که در ساختمانی زندگی می‌کند، اطلاعات را چک می‌کند. او تأکید داشته که به اطلاعات شفاف و واقعی دسترسی دارد.

    رسانه‌های ترکیه در همین زمان از رئیس بانک مرکزی خواستند به جای کسب اطلاعات از یک سرایدار، از مشاوران مالی و اقتصادی خود در بانک مرکزی خواسته تا اطلاعات موثق مالی بازار را به او ارائه دهند. برخی از منتقدان نیز با طنازی از رئیس بانک مرکزی خواستند چند داداش صادق دیگر پیدا کند و آنها را نزد اردوغان و مسئولان دیگر بفرستد تا از حال و روز مردم آگاه شوند!

    حاشیه سوم: تغییر در وضعیت پدر خانم رئیس

    ارول ارکان، تا چند روز پیش، یک کارمند بازنشسته بی نام و نشان بود که به عنوان یک شهروند عادی شناخته می‌شد. اما حالا رسانه‌ها اعلام می‌کنند که او به عنوان پدر خانم رئیس، درخواست کرده است که یک واحد کامل در مهمترین طبقه ساختمان بانک مرکزی ترکیه به اختیارش بگذارند.

    دختر خانم رئیس به این درخواست پدر مثبت پاسخ داده و ارول بیگ، بدون هیچ پست و مقامی در دفتر خود حضور پیدا کرده و در گام اول، یکی از کارمندان بانک مرکزی را با ضرب و شتم از ساختمان اخراج کرده و او را اخراج کرده است. آن هم یک بانوی محجبه که مدعی شده پدر خانم رئیس، به صورت او سیلی زده و او را با توهین و تحقیر از ساختمان بیرون انداخته است.

    کشور ترکیه،

    حاشیه چهارم: مشکلات در تامین غذا

    خبرهای منتشر شده در چند سایت خبری معتبر ترکیه ادعا می‌کنند که خانواده رئیس بانک مرکزی حالا دیگر در خانه خود غذا طبخ نمی‌کنند. هر روز، خودروی بانک به همراه چند پرس غذای ممتاز از رستوران بانک مرکزی به خانه پدر خانم رئیس منتقل می‌شود و تمام اعضای خانواده، نمک گیر بانک شده‌اند.

    این انتشارات باعث جلب توجه رسانه‌ها به رئیس بانک مرکزی ترکیه شده است. اما تنها واکنش او این بوده که به وکلا و مشاوران حقوقی خود سپرده است تا این حملات رسانه‌ای را کنترل کنند و متهمان اتهامات بی‌اساس را به دادگاه احضار کنند.

    حاشیه پنجم: درخواست استخدام در حزب

    یکی از حواشی مهم در زمینه سیاست و اداری درباره رئیس بانک مرکزی ترکیه این است که او در گذشته در یکی از بزرگترین بانک‌های آمریکا فعالیت داشته است. اما در زمانی که این بانک در معرض ورشکستگی قرار گرفته، رزومه خود را به یکی از دشمنان اردوغان ارسال کرده و درخواست استخدام کرده است.

    حفیظه غایه ارکان، رزومه خود را به یکی از مشاوران مرال آکشنر فرستاده و به او گفته: “من می‌توانم مسئولیت معاونت اقتصادی حزب خوب را به عهده بگیرم و با طراحی یک برنامه اقتصادی منطقی، زمینه را برای پیروزی خانم آکشنر در انتخابات 2023 فراهم کنم.” اما مشاور آکشنر این پیشنهاد را نادیده گرفته و بعدها متوجه شده که همان فردی که حزب او رد کرده، ریاست بانک مرکزی را به دست آورده است!

    داود اوغلو، نخست وزیر سابق ترکیه و رهبر فعلی حزب آینده، در واکنش به واقعه حواشی شرم‌آور رئیس بانک مرکزی ترکیه و سوء استفاده پدر او از اموال دولتی، اظهار داشت: “خویشاوندسالاری به عنوان یک نوع ویروس خطرناک و عامل فساد در ترکیه، در حال گسترش است. چرا اعضای خانواده او باید از خوان نعمت دولت متنعم شوند؟ چرا هر کسی که به قدرت در ترکیه می‌رسد، به راحتی به سمت فساد مالی و سوء استفاده از قدرت کشیده می‌شود. پداست که ما با یک ویروس خطرناک روبرو هستیم.”

    داود اوغلو در توئیت خود نیز افزود: “دو سوال اساسی در رابطه با ادعای مداخله خانواده در چارچوب رئیس کل بانک مرکزی به شرح زیر است: ارتباط خانوادگی که هنگام کار در خارج از کشور غیرقابل تصور است، چگونه در ترکیه به عنوان یک رویداد عادی تلقی می‌شود؟ چرا؟ آیا زمانی اتفاق می‌افتد که یک سیاستمدار یا بوروکرات هر مقامی را تصاحب کند؟”

    در پایان اظهارنظر خود، او تأکید کرد که حواشی ایجاد شده برای رئیس بانک مرکزی ترکیه عجیب نیست و در چند سال گذشته، بسیاری از وزرا و مقامات سیاسی و اجرایی ترکیه به دلیل نادیده گرفتن قانون، شفافیت و حقوق، رسوا شده‌اند. او نیز نشان داد که حزب عدالت و توسعه، برخلاف مواضع اولیه‌اش، حساسیت چندانی به این مسائل نشان نمی‌دهد.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=341306

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم