• امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
3

پروژه نیم (NYM) به‌زودی راه‌اندازی می‌شود

  • کد خبر : 193141
  • 10 اسفند 1399 - 12:00
پروژه نیم (NYM) به‌زودی راه‌اندازی می‌شود

شرکت نیم تکنولوژیز (Nym Technologies) در پاسخ به پدیده‌هایی نظیر فروش داده‌های کاربران و دزدی‌های اینترنتی، در حال ساخت یک شبکه حریم خصوصی است که به‌گفته تیم سازنده می‌تواند نحوه استفاده مردم از اینتر..

  • شرکت نیم تکنولوژیز (Nym Technologies) در پاسخ به پدیده‌هایی نظیر فروش داده‌های کاربران و دزدی‌های اینترنتی، در حال ساخت یک شبکه حریم خصوصی است که به‌گفته تیم سازنده می‌تواند نحوه استفاده مردم از اینترنت را تغییر دهد. با انتشار وایت پیپر این پروژه، می‌توان انتظار داشت که به‌زودی شاهد راه‌اندازی کامل آن باشیم.

    به گزارش کریپتوپوتیتو، چلسی مانینگ (Chelsea Manning) متخصص فناوری و افشاگر معروف در این زمینه می‌گوید:

    از آنجا که در دهه گذشته روش‌های تجزیه و تحلیل ترافیک شبکه به‌طور چشمگیری بهبود یافته است، بارها خواهان تحقیق (به‌خصوص در سال ۲۰۱۶) در خصوص روش‌های جایگزین شبکه تور (Tor) بوده‌ام تا از افشای داده‌ها با استفاده از چنین تجزیه و تحلیل‌هایی در شبکه جلوگیری شود. نیم (Nym) یکی از شبکه‌های کارآمد است که ارزش تحقیق و توسعه را دارد.

    نیم در سال ۲۰۱۷ (۱۳۹۶) پا به عرصه وجود گذاشت و اولین پروژه با محوریت حریم خصوصی بود که از طرف بایننس لبز (Binance Labs) در سال ۲۰۱۸ (۱۳۹۷) تأمین مالی شد. در ادامه نیز سرمایه‌گذاران شناخته‌شده دیگر ۲٫۵ میلیون دلار در آن سرمایه‌گذاری کردند. امروزه طرح فعلی نیم پس از بازبینی‌های گسترده توسط متخصصان فناوری چون چلسی مانینگ، افراد دانشگاهی مانند کارملا ترونکاس (Carmela Troncoso) و شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیری چون پالی‌چین کپیتال (Polychain Capital) به‌طور عمومی در دسترس قرار گرفته است.

    کارملا ترونکاس در این زمینه می‌گوید:

    من مدت‌زمان زیادی را صرف کار بر روی بهبود سیستم‌های ارتباطی ناشناس ترکیبی کردم. دیدن اینکه چگونه تیم نیم که از مهندسان نرم‌افزار ماهر و کارشناسان حریم خصوصی تشکیل شده‌ است، طرح میکس‌نت (Mixnet) را به یک واقعیت تبدیل کرده‌اند، هیجان‌انگیز است.

    طبق ادعای سازندگان، شبکه نیم زیرساختی عمومی، غیرمتمرکز و مبتنی بر تشویق و ارائه پاداش است. این شبکه حریم خصوصی بسیاری از اپلیکیشن‌ها و خدمات (از جمله بلاک چین‌ها) را تأمین می‌کند. یک جزء اصلی از نیم، میکس‌نتی است که از فراداده‌های (Metadata) بسته‌های اینترنتی که به آن ارسال شده، محافظت می‌کند. این میکس‌نت به لحاظ حفظ حریم خصوصی عملکرد بهتری نسبت به تور و شبکه‌های مجازی خصوصی دارد.

    فراداده به داده‌هایی گفته می‌شود که جزئیات یک داده دیگر را تشریح می‌کنند؛ به عبارت دیگر فراداده‌ها، داده‌هایی درباره داده‌های دیگر هستند. فراداده‌ها شامل آدرس IP کاربران، موقعیت جغرافیایی، اطلاعاتی در خصوص اینکه چه کسی با چه کسی، چه زمانی و چند بار صحبت کرده است، می‌شود. از همه این فراداده‌ها می‌توان بدون اطلاع کاربران درآمدزایی کرد و یا استفاده‌های دیگری از آن به عمل آورد. اکنون نیم می‌تواند از این اطلاعات محافظت کند.

    توسعه‌دهندگان پروژه مدعی شدند که هر کسی می‌تواند با اجرای یک نود به شبکه نیم ملحق شود و به‌دلیل تأمین حریم خصوصی شبکه، توکن‌های نیم را به‌عنوان پاداش دریافت کند. نودها اقدامات مفیدی برای ناشناس‌‌شدن بسته‌ها برای کاربران و خدمات انجام می‌دهند.

    توکن‌های نیم را می‌توان اعتبارنامه‌های ناشناسی در نظر گرفت که به کاربران اجازه می‌دهد به‌طور محرمانه «حق استفاده» از خدمات را به‌صورت غیرمتمرکز و قابل تأیید اثبات کنند. این مسأله به کاربران این امکان را می‌دهد تا در سطح شبکه و لایه اپلیکیشن‌ها، حریم خصوصی خود را حفظ کنند. کازماس (Cosmos) و کمیسیون اروپا از کاربرد اعتبارنامه‌های ناشناس نیم حمایت کرده‌اند.

    اپلیکیشن‌ها و خدمات شخص ثالثی که سیستم‌های خود را با شبکه نیم ادغام کنند، می‌توانند از کاربران خود در برابر عوامل مخرب محافظت کرده و محدوده حریم خصوصی آن‌ها را از اپلیکیشن‌های حوزه ارزهای دیجیتال (کیف پول‌ها و پروژه‌های دیفای) تا اپلیکیشن‌های پیام‌رسان و دستگاه‌های اینترنت اشیا گسترش دهند. به معنای واقعی کلمه، با استفاده از شبکه نیم هر انتقال داده‌ای از طریق اینترنت که می‌تواند به نشت فراداده منجر شود، محافظت می‌شود.

    هم‌اکنون نیم در حال اجرای یک شبکه آزمایشی تشویقی با سقف ۱,۵۰۰ نود بر روی شبکه لیکویید (Liquid) است؛ اما این محدودیت به‌دلیل تقاضای زیاد افرادی که می‌خواهند به شبکه ملحق شوند و ویژگی‌های آن را آزمایش کنند، در نسخه اصلی افزایش می‌یابد.

    در طول تاریخ بشر، مسأله حریم خصوصی یک دارایی بزرگ و یک پیش‌نیاز برای آزادی در نظر گرفته شده است. با این حال از آنجا که حریم خصوصی در بطن اینترنت تعبیه نشده است، قدرت اکنون در اختیار چند بازیگر بزرگ قرار دارد. نیم در تلاش است تا این شرایط را تغییر دهد و قدرت را به کاربران برگرداند تا بتوانند تصمیم بگیرند که با چه شرایطی و چطور می‌خواهند داده‌های خود را فاش کنند. برای آگاهی بیشتر در خصوص مشخصات فنی پروژه نیم، وایت‌پیپر آن را بخوانید و یا به کانال تلگرام نیم بپیوندید.

    پروژه نیم (NYM) به‌زودی راه‌اندازی می‌شود

    در این باره بیشتر بخوانید

    • لایت کوین به دنبال پیاده‌سازی تراکنش‌های خصوصی!
    • مونرو به بالاترین قیمت دو سال اخیر خود رسید؛ ۳۰۰ درصد رشد در یک سال!
    • بیترکس ارزهای مونرو، زی کش و دش را حذف کرد؛ نبرد با حریم خصوصی!
    • مکس کایزر: دوره‌ آلت کوین‌ها به سر رسیده است
    • سه حقیقت روشن از سقوط تاریک قیمت بیت کوین

    منبع

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=193141

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم