• امروز : پنجشنبه, ۳ خرداد , ۱۴۰۳
0

پاسخ بانک مرکزی به انتقادات نمایندگان مجلس درباره سیاست تثبیت و نرخ ارز ۲۸,۵۰۰ تومانی

  • کد خبر : 339832
  • 11 دی 1402 - 20:54
پاسخ بانک مرکزی به انتقادات نمایندگان مجلس درباره سیاست تثبیت و نرخ ارز ۲۸,۵۰۰ تومانی

محمد شیریجیان اظهار داشت که ارز مورد نیاز برای تأمین کالاهای اساسی از محل صادرات نفت خام، خالص صادرات گاز طبیعی و میعانات گازی تأمین می‌شود. او افزود که این ارز به عنوان دارایی دولت در چارچوب سیاست‌های حمایتی این نهاد در نظر گرفته شده است. شیریجیان تأکید کرد که با اجرای سیاست تخصیص ارز […]

  • محمد شیریجیان اظهار داشت که ارز مورد نیاز برای تأمین کالاهای اساسی از محل صادرات نفت خام، خالص صادرات گاز طبیعی و میعانات گازی تأمین می‌شود. او افزود که این ارز به عنوان دارایی دولت در چارچوب سیاست‌های حمایتی این نهاد در نظر گرفته شده است. شیریجیان تأکید کرد که با اجرای سیاست تخصیص ارز به نرخ 28,500 تومان برای کالاهای اساسی، پایه‌های پولی و نقدینگی افزایش پیدا نخواهد کرد. او اظهار کرد که برای تخصیص این منابع ارزی به واردکنندگان، بانک مرکزی ارز را از دولت به نرخ 28,200 تومان خریداری می‌کند و با نرخ 28,500 تومان به واردکننده تخصیص می‌دهد. شیریجیان تشریح کرد که این عملیات خرید و فروش ارز منجر به تزریق هیچ گونه ریال اضافه‌ای به بازار نمی‌شود و برعکس، به ازای هر دلار 330 تومان، منابع ریالی از بازار جمع‌آوری می‌شود.

    معاون اقتصادی بانک مرکزی، به گذشته‌ی اخیر اشاره کرد و اظهار کرد: در دوره‌هایی از گذشته، به دلیل کمبود منابع ارزی بانک مرکزی، در اجرای طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها، مانند اردیبهشت 1401، مضطرب به بازار ارز مراجعه کردیم و ارز مورد نیاز برای کالاهای اساسی را با نرخی بالاتر از 4,200 تومان از بازار خریداری کردیم و با نرخ 4,200 تومان به واردکننده تخصیص دادیم. این تفاوت نرخی منجر به افزایش پایه‌پولی و به تبع آن افزایش نقدینگی شد.

    وی افزود: یکی از دلایل افزایش دارایی‌های خارجی بانک مرکزی در سال‌های گذشته، پیش از اجرای طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها، به دلیل اجرای همین طرح بود که ارز با نرخی بالاتر از 4,200 تومان خریداری و با نرخ 4,200 تومان به واردکننده تخصیص یافت.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=339832

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم