• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
6

ویژگی های یک صندوق سرمایه گذاری معتبر چیست؟

  • کد خبر : 306651
  • 27 شهریور 1401 - 23:41
ویژگی های یک صندوق سرمایه گذاری معتبر چیست؟

تا حالا برایتان پیش آمده که کسی از شما پولی درخواست کند و بخواهید به او قرض بدهید؟ اگر او بخواهد در ازای پولی که از شما می‌گیرد کسب و کارش را توسعه دهد و در ازای سرمایه گذاری شما سودی پرداخت کند،  به او اعتماد می‌کنید؟ چه چیزهایی را ملاک قرار می‌دهید؟ مطمئنا تنها […]

  • تا حالا برایتان پیش آمده که کسی از شما پولی درخواست کند و بخواهید به او قرض بدهید؟ اگر او بخواهد در ازای پولی که از شما می‌گیرد کسب و کارش را توسعه دهد و در ازای سرمایه گذاری شما سودی پرداخت کند،  به او اعتماد می‌کنید؟ چه چیزهایی را ملاک قرار می‌دهید؟

    مطمئنا تنها به نرخ سود پرداختی توجه نمی‌کنید بلکه به ریسک‌های سرمایه گذاری هم فکر می‌کنید. پول دادن به افراد هم فرق زیادی با سرمایه گذاری در ابزارهای مالی نوین ندارد.

    به عنوان مثال اگر بخواهیم یک صندوق سرمایه گذاری معتبر را برای سرمایه گذاری انتخاب کنیم باید ببینیم که آیا همه ویژگی‌های لازم برای اعتماد ما را فراهم آورده است یا خیر؟

    ویژگی‌های لازم برای این که بتوانیم به یک صندوق سرمایه گذاری اعتماد کنیم چه مواردی هستند؟ در این مطلب قصد داریم به سوالات بالا پاسخ دهیم. به این ترتیب می‌توانیم میزان شناخت خود را از یک صندوق سرمایه گذاری معتبر بیش‌تر کنیم و گزینه‌های مناسب را برای کسب سود شناسایی کنیم.

    نکته اول صندوق‌های معتبر: شفافیت

    بیایید به مثالی که ابتدا مطرح کردیم، برگردیم. یعنی فرض کنید می‌خواهید برای مشارکت در یک کسب و کار و توسعه آن به کسی قرض بدهید و در سود آن شریک شوید. یکی از مهمترین نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید، این است که فردی که با او معامله می‌کنید، شفاف باشد و جزئیات کاری را که می‌کنید با شما به اشتراک بگذارد.

    شخص باید چنان شفاف و بدون حیله عمل کند که بتوانید از سرمایه گذاری خود اطمینان حاصل کنید. هیچ کس از دست بردن به داخل یک تنگ بلورین که از بیرون همه چیز در درون آن پیدا است، نمی‌ترسد. اما اگر جعبه‌ای از جنس مات باشد، همه از این‌که نمی‌دانند در آن چیست، می‌ترسند و دست در آن نمی‌برند.

    همان‌طور که یک فرد می‌تواند شفاف باشد، ابزار نوین مالی مانند صندوق سرمایه گذاری هم باید شفاف باشد. این صندوق‌ها باید به طور واضح با گزارش‌های لحظه‌ای به صورت مستقیم اطلاعات موردنیاز سرمایه گذاری را در اختیار افراد قرار دهند.

    طبق قانون، صندوق‌های سرمایه گذاری باید از اساسنامه و امیدنامه گرفته تا گزارش کارکرد خود را در صفحات رسمی منتشر کنند. بنابراین می‌توانند به مخاطبان خود بگویند که هر چه از اطلاعات لازم بوده را در اختیار آنها قرار داده‌اند.

    در این میان، صندوق‌های سرمایه گذاری کیان پا را از این فراتر گذاشته‌اند و با بهره‌گیری از فضای سرمایه گذاری آنلاین و از طریق اپ کیان دیجیتال این امکان را برای سرمایه گذاران فراهم کرده‌اند تا بتوانند در هر ساعت از شبانه‌روز به بررسی سرمایه خود و آن‌چه که در صندوق دارند، بپردازند.

    دومین نکته مهم یک صندوق معتبر: ساختار مشخص

    برای بسیاری از ‌ما پیش آمده از جایی که در آن سرمایه گذاری کرده‎‌ایم پرسیده‌ایم که پول‌مان را در چه بازاری و کجا سرمایه  گذاری می‌کنند. در مورد ساختار کار شریک یا کسب و کار او هم به طور کلی نکاتی را می‌پرسیم. این که با چه ساختاری و به چه نحوی به حفظ ارزش پول ما و افزایش آن می‌پردازند؟ در بسیاری از مواقع افراد یا گزینه‌ها پاسخ دقیقی به ما نمی‌دهند.

    این در حالی است که صندوق‌های سرمایه گذاری با ساختاری مشخص اقدام به حفظ ارزش پول سرمایه گذاران خود می‌کنند. هر صندوق سرمایه گذاری بر مبنای زمینه سرمایه گذاری که انتخاب کرده است اقدام به تشکیل سبد خود می‌کند.

    به عنوان مثال صندوق سرمایه گذاری درآمد ثابت کیان بخش عمده سبدش را به اوراق قرضه و سپرده بانکی اختصاص می‌دهد و باقی دارایی خود را صرف سهام منتخب می‌نماید. انواع دارایی‌های موجود در سبد، این موضوع را مشخص می‌کند که بازدهی و ثبات صندوق در آینده چطور خواهد بود.

    مجوزهای ضروری، سومین نکته مهم

    از دیگر ویژگی‌های یک صندوق سرمایه گذاری معتبر می‌توان به مجوزهایی که برای شروع و ادامه فعالیت دارد، اشاره کرد.

    ویژگی های یک صندوق سرمایه گذاری معتبر چیست؟

    جالب است بدانیم که یک صندوق سرمایه گذاری تا زمانی که از طرف سازمان بورس و اوراق بهادار مجوز فعالیت نگیرد امکان شروع به کار را نخواهد داشت؛ بنابراین لحظه به لحظه فعالیت صندوق‌های سرمایه گذاری زیر نظر سازمان بورس و اوراق بهادار است.

    بماند که گزارش‌های ماهانه و سالانه نیز باید از طرف هر صندوق سرمایه گذاری در وبسایت fipiran منتشر شود. به علاوه، صندوق‌های سرمایه گذاری مانند صندوق‌های آوای سهام کیان و صندوق شاخصی هم وزن کیان یا دیگر صندوق‌های مجموعه کیان که از فضای آنلاین استفاده می‌کنند، در تمام ساعات شبانه روز از طرف مرکز نظارت بر امنیت اطلاعات بازار سرمایه (مکنا) رصد می‌شوند.

    اندازه صندوق؛ نشانه‌ای از اعتماد به یک صندوق معتبر

    در بالا به مواردی که یک صندوق معتبر باید داشته باشد، اشاره کردیم. حالا فرض کنید چند گزینه داشته باشید که بتوانید با آنها شرکت کنید. کدام یکی را انتخاب می‌کنید؟ چه عوامل دیگری را به علاوه موارد بالا مد نظر قرار می‌دهید؟

    خوشنامی قطعا یکی از این موارد است. در مورد مقایسه بین صندوق‌های خوب هم می‌شود چند عامل مهم دیگر را مورد بررسی قرار داد. از جمله مهمترین این موارد بزرگی و اندازه صندوق است. هر قدر یک صندوق بزرگ‌تر باشد، اعتماد بیشتری را جلب کرده و می‌تواند نشانه‌ای از اهمیت آن در بازار باشد. البته نباید این نکته را به تنهایی مورد بررسی قرار داد.

    طول عمر صندوق؛ نشانه‌ای از بقا و اعتبار

    یک عامل دیگر برای این که یک صندوق معتبر را شناسایی کنیم، طول عمر صندوق است. معمولا اگر بخواهید با کسی در بازاری شراکت کنید، از سابقه و حسن شهرت آن مطلع می‌شوید. سرمایه گذاری‌های دیگر نیز همین طور هستند. صندوق‌هایی که طول عمر نسبتا زیادی دارند، تجربه بالاتری دارند و اعتماد مردم را به خود جلب کرده است.

    کارنامه صندوق؛ عاملی برای سنجش مدیران آن

    اگر بخواهید در شرکتی سرمایه گذاری کنید یا پولتان را به قصد سرمایه گذاری به کسی قرض بدهید، به وضعیت مالی آن شرکت نگاهی می‌اندازید. صندوق‌ها هم همین گونه هستند.

    مشخص است که هر بازاری نوساناتی دارد اما اگر صندوقی بتواند در مقایسه با سایر صندوق‌ها بهتر عمل کند، به معنی آن است که مدیران آن شایستگی‌های بیشتری دارند. این موضوع می‌تواند یکی از عوامل شناسایی یک صندوق معتبر باشد. اما باید توجه کنید که بازدهی را در بازه بسیار کوتاه‌مدت در نظر نگیرید. چرا که ممکن است به دلیل نوسانات بازار دچار خطا شوید.

    عامل پایانی؛ ریسک صندوق

    در مقایسه صندوق‌ها با هم یک عامل دیگر را نیز باید در نظر گرفت: ریسک صندوق. گاهی اوقات دیده می‌شود که کسی حاضر است سود بالایی را به شما پرداخت کند. آیا حاضرید آن را بگیرید اما ریسک آن را هم قبول کنید؟

    صندوق‌های معتبر ریسک سرمایه گذاری خود را به درستی کنترل و حداقل می‌کنند. به این ترتیب علاوه بر بازدهی، باید به میزان ریسک صندوق‌ها هم توجه کنید. این عامل هم می‌تواند در انتخاب یک صندوق سرمایه گذاری معتبر به شما کمک کند.

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=306651

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم