• امروز : پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
4

وداع با چک‌های بی محل و در وجه حامل با سامانه چک‌های صیادی

  • کد خبر : 306227
  • 16 شهریور 1401 - 0:22
وداع با چک‌های بی محل و در وجه حامل با سامانه چک‌های صیادی

فهرست محتوا بدون شک شما نیز با مشکلات چک‌های در وجه حامل دست و پنجه نرم کرده‌اید. سفته، برات و چک از اسناد رسمی تجاری هستند که چک به دلیل امکان پیگیری کیفری صادرکننده محبوبیت بیشتری در میان تاجران و افراد دیگر دارد. در سال‌های اخیر پرونده‌های قضایی زیادی در رابطه با کشیدن چک بی‌محل […]

فهرست محتوا

  • بدون شک شما نیز با مشکلات چک‌های در وجه حامل دست و پنجه نرم کرده‌اید. سفته، برات و چک از اسناد رسمی تجاری هستند که چک به دلیل امکان پیگیری کیفری صادرکننده محبوبیت بیشتری در میان تاجران و افراد دیگر دارد. در سال‌های اخیر پرونده‌های قضایی زیادی در رابطه با کشیدن چک بی‌محل تشکیل و مورد بررسی قرار می‌گرفت. سامانه صیاد بسیاری از این مشکلات را حل کرده و تعداد پرونده‌ها را به میزان قابل توجهی کاهش داده است. در ادامه به معرفی چک صیادی و مزایای آن خواهیم پرداخت:

    چک صیادی چیست؟

    به منظور کاهش چک‌های برگشتی و کنترل معاملات چک، بانک مرکزی در سال 1396 سامانه‌ای به نام صیاد راه اندازی کرد. واژه صیاد مخفف صدور یکپارچه دسته چک است. تمامی بانک‌ها موظف هستند تا دسته چک‌های خود را از این سامانه صادر کنند. صادر کننده نیز موظف به ثبت آن در سامانه مذکور است که با این کار نظارت بانک‌ها بر این موارد بیشتر شده و آمار چک‌های برگشتی به حداقل رسیده است.

    نکته مهم: مطابق با ماده 6 قانون صدور دسته چک، دیگر هیچ ابتکار عملی نزد شعب بانک وجود ندارد و بانک مرکزی راسا به طور یکپارچه به این مورد رسیدگی می‌کند.

    صدور چک صیاد با ثبت کردن شناسه 16 رقمی به نام گیرنده چک امکان پذیر است و نکته مهم این است که آمار زندانیان چک‌های برگشتی بسیار کاهش یافته است و همین مسئله تاثیر این سامانه را نشان می‌دهد.

    وداع با چک‌های بی محل و در وجه حامل با سامانه چک‌های صیادی

    ظاهر چک‌های صیادی

    شاید سوال شما نیز این باشد که ظاهر چک‌های صیادی چه تفاوتی با چک‌های قدیمی دارند. در گذشته رنگ چک هر بانک صادر کننده به گونه‌ای خاص خود تعریف شده بود. با تعریف سامانه صیاد تمامی بانک‌ها تنها دسته چک‌هایی با ویژگی‌های یکسان صادر می‌کنند.

    رنگ بنفش رنگی است که در تمام چک‌ها مشاهده خواهید کرد و هیچ تفاوتی ندارد که کدام بانک آن را صادر کرده باشد. در سمت چپ هر چک صیادی، کد اختصاصی مربوط به هر بانک زیر محل شماره سریال درج می‌شود که رنگ نامرئی سبز نیز در زیر آنها وجود دارد.

    در وسط چک، آرم بانک صادرکننده در نور ماوراء بنفش قابل رویت است. وجود الفبا رنگی نامرئی در 4 رنگ قرمز، سبز، زرد و آبی به صورت پراکنده در دو طرف چک وجود دارد. مشخصات این نوع چک به گونه‌ای است که تنها با یک بار رویت، به تفاوت آن با چک‌های قدیمی پی خواهید برد.

    تاثیرات مثبت چک صیاد

    با تعریف سامانه صیاد، بسیاری از جرائم مربوط به چک کاهش یافته و این مهم‌ترین تاثیر این سامانه تلقی می‌شود. تنها فیزیک چک در این مورد اهمیت ندارد و باید به صورت مجازی، اطلاعات مهمی را در سامانه درج کرد.

    مزایای چک صیادی بسیار زیاد است و از آنها می‌توان به عدم وصول چک بدون ثبت و تایید آن اشاره کرد. به این معنی که تا صادر کننده چک، آن را به نام تحویل گیرنده ثبت نکند، مبلغی به او داده نمی‌شود. همچنین تحویل گیرنده چک نیز اگر دریافت چک را تایید نکند، باز هم وصول چک امکان پذیر نخواهد بود.

    با از بین رفتن فیزیکی چک در بروز حادثه‌هایی مانند سیل، زلزله و … اطلاعاتی که در سامانه درج شده است، گواهی صادق بودن فرد و وصول مبلغ خواهد بود. وجود فیزیک چک در هنگام مراجعه به بانک الزامی است و تنها در شرایط خاص می‌توان غیر از آن عمل کرد.

    در صورتی که شخصی چک برگشتی داشته باشد، امکان صدور چک‌های بعدی ممکن نخواهد بود. در قوانین قبلی هیچ راهی برای جلوگیری از صدور چک‌های بیشتر پس از چک برگشتی وجود نداشت و تا پایان دسته چک هر فرد می‌توانست برای صادر کردن آنها اقدام کند.

    از مزایای چک صیاد می‌توان به این مورد نیز اشاره کرد که اگر کسری مبلغ در حساب شخص وجود داشته باشد، بانک‌ها این اجازه را دارند تا از حساب‌های دیگر فرد برداشت کنند. اولویت برداشت وجه از حساب‌های قرض‌الحسنه پس انداز، سرمایه‌گذاری کوتاه مدت و بلند مدت است. با این حساب اگر فردی در حساب جاری خود هر مبلغی ناقص داشته باشد، بانک می‌تواند آن وجه را از حساب‌های دیگر فرد برداشت کند تا چک پاس شود.

    وداع با چک‌های بی محل و در وجه حامل با سامانه چک‌های صیادی

    راهکارهای دسترسی به سامانه صیاد

    حال سوال شما این است که ما چگونه به این سامانه دسترسی پیدا خواهیم کرد و آیا درج اطلاعات و … کار دشواری است یا هر فرد می‌تواند با موبایل این کارها را انجام دهد. به راهکارهای دسترسی به این سامانه در زیر اشاره می‌کنیم.

    بانک‌ها

    کسانی که امکان دسترسی به خدمات غیر حضوری ندارند، می‌توانند به بانک‌ها مراجعه کنند و راهنمایی‌های لازم در این باره را از متصدیان بگیرند.

    موبایل بانک

    همه بانک‌ها برای راحتی حال مشتریان خدمات غیرحضوری دارند. موبایل بانک، اینترنت بانک و … از جمله اپلیکیشن‌هایی است که مشتریان می‌توانند از آنها استفاده کنند. خدمات ثبت و تایید چک صیادی در این اپلیکیشن‌ها یا سایت‌ها وجود دارد که هر فرد باید در بانک خود، این برنامه‌ها را فعال نماید.

    وداع با چک‌های بی محل و در وجه حامل با سامانه چک‌های صیادی

    اما بهترین روش!

    راحت‌ترین کار برای ثبت و تایید چک صیادی استفاده از اپلیکیشن‌های کاربردی مانند تاپ است. سوپر اپلیکیشن تاپ که زیر نظر بانک مرکزی و بانک پارسیان فعالیت دارد، به واسطه 70 سرویس کاربردی یکی از برترین مراجع معتبر در این زمینه است. شما برای انجام خدمات ثبت، تایید، انتقال و اعتبار سنجی چک‌های صیادی می‌توانید از اپلیکیشن تاپ استفاده کنید. پلیس فتا به کلیه عملیات این برنامه نظارت می‌کند و به همین دلیل امنیت این اپلیکیشن تضمین شده است.

    جمع بندی

    در دنیای امروز بسیاری از فعالیت‌های تجاری به واسطه چک‌ انجام می‌شود که به دلیل امکان تعقیب کیفری صادرکننده معتبرتر از بقیه روش‌ها است. در سال‌های اخیر سامانه صیاد به منظور کاهش چک‌‎‌های برگشتی و جرائم مربوط به این مسئله ساماندهی شد که تاثیرات بسیار مثبتی داشت. در چک صیادی صادرکننده باید اطلاعات چک را به نام فرد مشخصی ثبت کند تا آن فرد پس از تایید بتواند وجه خود را بگیرد.

    بهترین روش برای انجام خدمات ثبت، تایید، انتقال و اعتبارسنجی چک‌های صیادی استفاده از اپلیکیشن تاپ است که با بیش از 70 سرویس کاربردی خود کاربران را از دانلود چند اپلیکیشن در تلفن همراهشان بی‌نیاز می‌کند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=306227

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم