• امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
3

همه چیز درباره تومورهای مغزی

  • کد خبر : 187104
  • 30 بهمن 1399 - 2:34
همه چیز درباره تومورهای مغزی

مغز در کنار قلب مهم‌ترین عضو بدن است و هر بیماری و مشکلی درباره آن باید به سرعت مورد توجه قرار بگیرند. یکی از مهم‌ترین بیماری مربوط به مغز که می‌تواند اثراتی جبران‌ناپذیر داشته باشد. در نتیجه تشخیص و درمان سریع آن‌ها اثرات بسیار مثبتی دارد. به گزارش سلام نو، تومور مغزی محصول تجمع غیرطبیعی […]

  • مغز در کنار قلب مهم‌ترین عضو بدن است و هر بیماری و مشکلی درباره آن باید به سرعت مورد توجه قرار بگیرند. یکی از مهم‌ترین بیماری مربوط به مغز که می‌تواند اثراتی جبران‌ناپذیر داشته باشد. در نتیجه تشخیص و درمان سریع آن‌ها اثرات بسیار مثبتی دارد.

    به گزارش سلام نو، تومور مغزی محصول تجمع غیرطبیعی سلول‌ها در مغز است. با توجه به محصور بودن جمجمه در مغز رسیدگی به هر مشکلی در این بخش بدن بسیار دشوار است. تومورهای مغزی به طور کلی به دو نوع تقسیم می‌شوند. تومورهای اولیه که در خود مغز شکل می‌گیرند و تومورهای ثانویه که حاصل متاستاز تومورها نقاط دیگر بدن به مغز هستند.

    انواع تومورهای مغزی

    گلیوما: گلیوما به معنای یک نوع از تومورهای مغزی نیست، بلکه به طیفی از تومورها اشاره دارد که در سلول‌های گلیال رشد می‌کنند.. این گروه از تومورها سرعت رشد بالایی دارند و 30 درصد از تومورهای مغزی را تشکیل می‌دهند. از ساختار سیستم عصبی مرکزی حمایت می کنند.

    وظایف سلول‌های گلیال عبارت است از مواردی همچون: فراهم کردن مواد غذایی برای سیستم عصبی مرکزی؛ پاکسازی مواد زائد سلولی؛ تجزیه نورون‌های مرده.

    برخی از تومورهایی که در سلول‌های گلیال آغاز می‌شود عبارت‌اند از:

    تومورهای آستروسیتیک مانند آستروسیتوماز؛

    تومورهای اولیگودندروگلیال؛

    تومورهای گلیوبلاستوماز که بسیار تهاجم هستند.

     

    آستروسیتوما: آن‌چنان‌که گفته شد منشأ این تومور از نوعی سلول گلیال به نام آستروسیت است و حدود 20 درصد از انواع تومورهای مغزی را تشکیل می‌دهد. ویژگی آن گستردگی بالا در سطح مغز است. این گستردگی درمان و جراحی آن را به کاری دشوار بدل می‌کند. این نوع تومور در چهار گرید یا درجه رده می‌ندی می‌شود.

    آستروسیتومای غیرتهاجمی: این تومورها شامل آستروسیتومای پلی کیستیک و آستروسیتومای جاینت سل هستند. شیوع این تومورها در کودکان بیشتر از بزرگسالان است. نکته مهم این است که این نوع تومور معمولاً رفتاری قابل پیش بینی دارد.

    آستروسیتومای با گرید پائین (گرید دو): این نوع هم رشد کمی دارد، اما با در صورت گذر زمان رفتاری تهاجمی پیدا کرده و به نقاط دیگر حمله می‌کند.

    آستروسیتومای آناپلاستیک (گرید سه): آستروسیتومای آناپلاستیک به خطر سرعت رشد بالای خود مشهور است.

    گلیوبلاستوما (گرید چهار):این تومورها بیش از نیمی از تومورهای مغزی را تشکیل می‌دهند و سرعت رشد فوق‌العاده سریعی دارند. شیوع این نوع تومور در بزرگسالان بیشتر است.

    مننژیوما: آن چنان که از اسمش پیدا است این نوع از تومورهای مغزی در پرده مننژ ایجاد شده و دلیل شکل گیری 30 درصد انواع تومور مغزی اولیه است. این تومور در بیش از 80 درصد موارد خوش‌خیم است و در زنان و بزرگسالان شیوع بیشتری دارد.

    اپندیموما: منشأ این تومورسلول‌های اپندیمال است و خوشبختانه فراوانی آن تنها 2 درصد است.

    فاکتورهای ریسک تومور مغزی چیست؟

    سابقه خانوادگی: تومورهای مغزی به ندرت ارثی هستند و تنها حدود 5 تا 10 درصد از تمام سرطان‌ها، ژنتیکی یا ارثی هستند. با این وجود اگر نرخ این بیماری در خانواده شما بالاست با پزشک مشورت کنید.

    سن: به طور طبیعی: ریسک اکثر انواع تومور مغزی با سن افزایش می‌یابد.

    نژاد: به طور کلی تومورهای در میان قفقازی‌ها شایع‌تر هستند.

    تماس با مواد شیمیایی: تماس با مواد شیمیایی ریسک ابتلا به انواع بیماری از جمله تومور مغزی را افزایش می‌دهد.

    پرتودهی: پرتودهی نیز عملکردی مشابه کار با مواد شیمیایی دارد و به طور جدی خطر ابتلا به تومور را افزایش می‌دهد. نمونه این ماجرا در حوادث فوکوشیما یا چرنوبیل به روشنی مشخص بود.

     نشانه‌های عمومی تومورهای مغزی

    ضعف، بی حسی یا مشکلات تعادلی: فرد مبتلا به تومور مغزی ممکن است ناگهان در راه رفتن خود با مشکل مواجه شود یا تعادل خود را به سختی حفظ کند

    تغییرات بینایی: تغییراتی از جمله ضعف بینایی، تاری دید، دو بینی، حساسیت بیش از حد به نور یا ناراحتی از حرکت چشم را کاملاً جدی بگیرید. چشم و مغز ارتباط گسترده‌ای با هم دارند.

    تشنج: هر تشنجی نشانه تومور مغزی نیست، اما تشنج یکی از نشانه‌های تومور است. به هر شکل تشنج نشان خوبی نیست و مراجعه به پزشک اتفاق مفیدی است.

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=187104

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم