• امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
1
جوادی در نشست خبری سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران:

همزمانی برپایی سی و یکمین از نمایشگاه کتاب با چهل سالگی انقلاب را باید به فال نیک گرفت

  • کد خبر : 7121
  • 12 اردیبهشت 1397 - 11:05
همزمانی برپایی سی و یکمین از نمایشگاه کتاب با چهل سالگی انقلاب را باید به فال نیک گرفت

رئیس سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: ‌این نمایشگاه در ایجاد زمینه‌ای برای آشنایی نسل جوان و مخاطبان با کتاب همچنین دیدار با نویسنده، ناشر و آثار تازه منتشر شده از ویژگی‌های برتر و ممتاز آن است.

  •  

    به گزارش خبرنگار حوزه عمومی پول بانک، نشست خبری سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، صبح امروز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 97، با حضور محسن جوادی رئیس سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، دکتر امیرمسعود شهرام نیا قائم مقام نمایشگاه، یحیی دهقانی معاون اجرایی نمایشگاه و جمعی از اصحاب رسانه، در محل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران برگزار شد.

     

    محسن جوادی، رئیس سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

    محسن جوادی، رئیس سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، در ابتدای این نشست خبری گفت: ‌در آستانه افتتاح سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران هستیم، همگی واقفیم این نمایشگاه یک رویداد بزرگ فرهنگی و نمایشگاهی است و بزرگرتین نمایشگاهی است که در ایران برپا می‌شود و به لحاظ فرهنگی مجموعه‌ای از فعالیت‌ها را دربرمی‌گیرد.

    وی گفت: ‌این نمایشگاه در ایجاد زمینه‌ای برای آشنایی نسل جوان و مخاطبان با کتاب همچنین دیدار با نویسنده، ناشر و آثار تازه منتشر شده از ویژگی‌های برتر و ممتاز آن است.

    رئیس سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، با بیان اینکه در آستانه چهل سالگی پیروزی انقلاب اسلامی هستیم، گفت: همزمانی برپایی سی و یکمین از نمایشگاه کتاب با چهل سالگی انقلاب را باید به فال نیک گرفت، چرا که نشان می‌دهد از 9 سالگی انقلاب اسلامی هویت فرهنگی را برگزید.

    وی در ادامه، به مکان برگزاری نمایشگاه و تغییرات سال جاری گفت: به رغم نگرانی‌هایی که به لحاظ جا و مکان برگزاری این دوره از نمایشگاه داشتیم، از باب اینکه مصلا آماده نیست، اما دوستان ما در مصلا و مؤسسه نمایشگاه‌ها همت کردند تا این نگرانی‌ها رفع شود، من خوشبین هستم که امسال نمایشگاه می‌تواند ­خاطره‌ای برای مخاطبین باقی بگذارد، تمام تلاش‌ها شده که علاوه بر توجه به فضاهای فروشگاهی، فضاهایی برای دید و بازدید اهالی نشر و چاپ در مصلا فراهم شود.

     

     

    دکترامیرمسعود شهرام‌ نیا، قائم مقام نمایشگاه کتاب

    دکتر امیرمسعود شهرام‌ نیا، قائم مقام نمایشگاه کتاب، در ادامه این نشست خبری گفت: نمایشگاه کتاب تهران حاصل کار جمعی از همکاران است و بنا بر برنامه‌ای که اعلام شده از 12 تا 22 اردیبهشت از ساعت 10 تا 20 در محل مصلایامام خمینی(ره) برگزار خواهد شد، البته ساعت نمایشگاه قابل تمدید است.

    وی گفت:‌ مراسم افتتاحیه این دوره از نمایشگاه روز سه‌شنبه 11 اردیبهشت با حضور رئیس‌جمهور برگزار خواهد شد. امسال با توجه به اینکه از سوی رهبر معظم انقلاب سال حمایت از کالای ایرانی به عنوان شعار مطرح شده، تبعا کتاب به عنوان کالای فرهنگی و ایرانی بیش از پیش باید مورد توجه باشد.

    وی به همزمانی و تقارن نمایشگاه کتاب با اعیاد شعبانیه اشاره کرد و گفت:‌این هم‌زمانی و تقارن موجب شده تا برنامه‌های متعددی را به مناسبت نیمه شعبان، روز معلم و سالگرد چهل سالگی انقلاب اسلامی داشته باشیم.

    وی با اشاره به مشارکت تشکل‌ها در این دوره از نمایشگاه هم گفت: مسیری که از چهار سال قبل آغاز شده بود شتاب گرفت و مشارکت بسیاری از تشکل‌ها را داریم، در این دوره واگذاری های بیشتری به صنف نشر عملیاتی شد و امیدواریم به شکل فزاینده‌ای شاهد این واگذاری باشیم.

    دکتر شهرام‌نیا، در مورد مهمترین اولویت‌ها گفت:‌ بحث تقویت دیپلماسی فرهنگی و ایجاد گفت وگوی بهتر با جهان بر مبنای کتاب از اولویت‌های ماست و حضور کشور و شهر میهمان در این نمایشگاه در جهت همین برنامه است، ما سعی کردیم همزمان با بحث‌های نمایشگاهی از رویکردهای فروشگاهی و فرهنگی غافل نشویم و همزمان علاقمندیم بعد بین‌المللی، فرهنگی و اقتصادی نمایشگاه را نیز مورد توجه داشته باشیم. با توجه به این اولویت‌ها ذکر چند نکته ضروری است.

    وی گفت: فضای نمایشگاه کتاب تهران 130 هزار مترمربع است و خوشحالیم طی ده سال اخیر توانستیم در این دوره حدود 75 درصد فضاهای نمایشگاهی را مسقف داشته باشیم،  و نسبت به سال قبل قدری شرایط بهتر است اما با شرایط ایده‌ال فاصله داریم.

    به گفته شهرام نیا علاوه بر بخش عمومی که در تمام سال‌ها در فضای مسقف بود، بخش اعظمی از گروه آموزشی و کودک به فضای مسقف منتقل شده است. البته بخش ناشران خارجی وبین‌الملل در همان فضای دائمی مسقف تشکیل می‌شود که جزء بخش‌های افزوده شده است ولی متأسفانه بخش دانشگاهی و دیجیتال بیرون از فضای مسقف دایر خواهد شد که امیدواریم با ارائه امکانات بیشتر این بخش‌ها نیز به فضای مسقف منتقل شوند.

    مدیرعامل مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران تصریح کرد: در بخش بین‌الملل چند نکته باید مورد تأکید قرار گیرد چرا که تا به امروز حضور 53 کشور در نمایشگاه قطعی شده است بخشی از کشورها در بخش فروش و بخشی در فضای بین‌الملل حضور خواهند داشت.

    دکتر شهرام نیا، ضمن اشاره به میهمان ویژه این دوره از نمایشگاه گفت:‌هیأت 30 نفره از کشور صربستان در ایران حاضر خواهد شد. صربستان در این دوره میهمان ویژه است و تونس شهر میهمان نمایشگاه خواهد بود که از سوی این کشور نیز وزیر فرهنگ و یا معاون وزیر فرهنگ این کشور با هیأت 18 نفره به ایران می‌آیند.

    وی گفت: رئیس نمایشگاه تورین ایتالیا، هیأت 4 نفره از این کشور نیز به مصلی امام خمینی می‌آیند. همچنین از کشور چین دو هیأت و از کشورهای چون آلمان،‌ عمان، مجارستان، اتریش و سوریه شاهد حضور هیأت‌های مختلف خواهیم بود. البته در بخش بین‌الملل هیأتی از عتبات کشور عراق نیز حضور پررنگی خواهند داشت.

    وی به بخش بازار جهانی اشاره کرد و گفت:‌ بازار جهانی نمایشگاه امسال فعال‌تر از سال‌های قبل با بخش جدیدی از حضور تصویرگران فعال خواهد شد و در بخش ناشران داخلی 2050 ناشر حاضر خواهند شد ضمن اینکه ما سراهای اهل‌قلم خواهیم داشت که در بخش داخلی و بین‌الملل 60 برنامه را در قالب سالن‌های کتاب، نما و هنرنما اجرا خواهند کرد، البته آثار 40 هنرمند به مناسبت چهلمین سال انقلاب به نمایش گذاشته خواهد شد.

    یحیی دهقانی، معاون اجرایی نمایشگاه کتاب

    یحیی دهقانی، معاون اجرایی نمایشگاه کتاب، در ادامه این نشست خبری گفت: نمایشگاه کتاب در این دوران سعی دارد با حضور فعال و مشارکت صنف نشر برپا شود البته ما در جریان 8 سال ریاست‌جمهوری دولت آقای احمدی‌نژاد به عنوان صنف نشر از جریان برگزاری نمایشگاه دور ماندیم ولی 4 سالی است که به صورت مستقیم در اجرا دخالت می‌کنیم.

    وی گفت: دو سال در شهر آفتاب نمایشگاه کتاب برگزار شد اما همواره در پی محل مناسبی برای این پروژه فرهنگی بودیم اما ما به خواست خودمان دو سال به شهر آفتاب رفتیم اما آنچه که فکر می‌کردیم نبود. بنابر این با درخواست خود صنف مجدداً به مصلی بازگشتیم و امیدواریم امسال ناراضی از این بازگشت نباشیم.

    دهقانی، با بیان اینکه نمایشگاه کتاب 15 کمیته دارد که 7 کمیته از آن به صنف واگذار شده،‌گفت:‌مدیران این 7 کمیته توسط صنف معرفی و پیشنهاد شده‌اند اما یکی از مسائل و کمیته‌های که دوباره به صنف واگذار شد کمیته تبلیغات نمایشگاه است؛ امسال به طور کلی این کمیته واگذار شده و صنف به عنوان پیمانکار وارد عمل شده است که امیدواریم از نظر مسائل مالی کمک‌کننده باشد.

    وی افزود: انتظار ما از ارشاد در سال‌های آتی این است که به تدریج سایر بخش‌ها نیز به صنف واگذار شود چرا که چنین اراده‌ای در ارشاد مشاهده می‌شود و البته صراحتا اعلام می‌کنم هیچ مشکلی در ارتباط با برگزاری نمایشگاه وجود نداردو مسئولان وزارت ارشاد همکاری لازم را با صنف داشته‌اند.

    معاون اجرایی نمایشگاه اعلام کرد: در حال حاضر کلیه غرفه‌های نمایشگاه توسط ناشران داخلی و خارجی به غرفه‌داران واگذار شده است و در نمایشگاه امسال شاهد حضور 2050 ناشر داخلی، شرکت‌کننده در نمایشگاه خواهیم بود. ناشران داخلی در 4 گروه آموزشی، دانشگاهی، کودک و عمومی فعالیت می‌کنند.

    وی با ارائه آمار ابراز داشت: در بخش آموزشی که در رواق غربی طبقه همکف مستقر خواهد شد 113 ناشر، 15633 عنوان کتاب را عرضه می‌کنند؛ در بخش ناشران دانشگاهی 501 ناشر، 64 هزار و 444 عنوان کتاب را زیر چادر و در شرق نمایشگاه در خیابان قنبرزاده عرضه می‌کنند؛ در بخش کودک و نوجوان 228 ناشر 33 هزار عنوان کتاب را به نمایش می‌گذارند ناشران کودک در سه بخش رواق شرقی و دو بخش در بالکن رواق شرقی و صحن زیر چادر خواهند بود .اما در بخش عمومی 1147 ناشر 86 هزار عنوان کتاب را به شبستان می‌آورند.

    وی اعلام کرد:‌ 357 هزار عنوان کتاب امسال در بخش داخلی نمایشگاه عرضه خواهد شد اما در بخش خارجی مجموعاً 158 هزار عنوان عرضه می‌شود که در بخش عربی 86 ناشر حضور دارند که 37 هزار و 500عنوان و در بخش لاتین 46 ناشر حضور دارند که 120 هزار عنوان را عرضه می‌کنند و باید تأکید کرد که در این دوره 132 ناشر خارجی به مصلی امام خمینی می‌آیند و ما 1690 غرفه ارائه کرده‌ایم که البته این رقم قابل افزایش است.

    دهقانی گفت:‌ 80 ناشر دیجیتال در یک سالن مجزا به مساحت 1200 مترمربع در شمال نمایشگاه جانمایی شده‌اند انجمن‌های دوستی نیز در نیم‌طبقه دوم شبستان و غرفه شهرداری و باغ کتاب هم در همان فضا فعال خواهد بود.

    وی درباره هیأت‌های حاضر در نمایشگاه گفت: یکی از پرجاذبه‌ترین و بهترین قسمت‌های نمایشگاه کمیته علمی و فرهنگی خواهد بود امسال هم نزدیک به 4 هزار مترمربع فضا در اختیار این بخش قرار گرفته که بیشتر برنامه‌ها در آن برگزار خواهد شد و برنامه‌های اعیاد شعبانیه در دو روز اول نمایشگاه ویژه خواهد بود.

     

    حسین صفری، مدیر کمیته اجرایی و رفاهی نمایشگاه کتاب

    حسین صفری، مدیر کمیته اجرایی و رفاهی نمایشگاه کتاب، در ادامه این نشست خبری، با ارائه گزارشی گفت: شرکت اتوبوسرانی قصد دارد که از 11 نقطه پایتخت، بازدید کنندگان و علاقه مندان به حضور در نمایشگاه کتاب تهران را به مصلی منتقل کند. همچنین شرکت تاکسیرانی با ظرفیت 323 خودرو در خدمت مردم و بازدیدکنندگان خواهد بود. ضمن اینکه در فضای داخلی نمایشگاه کتاب در مصلی هم 50 دستگاه شاتل و تعدادی خودروی ون کار انتقال و جابجایی بازدیدکنندگان را در مجموعه انجام خواهند داد.

    مدیر کمیته اجرایی و رفاهی نمایشگاه کتاب، از تأمین تمامی نیازهای خوراکی و غذایی و همچنین ایجاد ایستگاه های امانت و غرفه های مادر و کودک در مصلی خبر داد و در ادامه اعلام کرد: شرکت پست محموله های کتاب خریداری شده از طرف مردم را با تعرفه هر کیلو هزار تومان برای تهران و هزار و دویست تومان برای شهرستان‌ها به مقصدهای تعیین شده ارسال کند.

    همایون امیرزاده، سخنگوی نمایشگاه کتاب و رئیس هیات رسیدگی به تخلفات نمایشگاه

    همایون امیرزاده، سخنگوی نمایشگاه کتاب و رئیس هیات رسیدگی به تخلفات نمایشگاه، در ادامه این نشست خبری گفت: سامانه حمایتی و نظارتی تدارک دیده و فعال شده است که براساس آیین‌نامه نمایشگاه عمل می‌کند. از دو سال گذشته معاونت فرهنگی به دنبال اصلاح زیرساخت یارانه‌ای‌های نشر بوده و اقداماتی در این مورد صورت داده است. در مورد بن‌کارت‌های خرید کتاب جمعیت هدف پنج میلیونی متصور هستیم که اگر برای هر کدام تنها 50 هزار تومان هم درنظر بگیریم بودجه‌ای بالغ بر 250 میلیارد تومان نیاز است که دو برابر بودجه معاونت فرهنگی محسوب می‌شود. ما هشت میلیارد تومان در اختیار داریم که به خوبی فاصله مطالبات از داشته‌ها را نشان می‌دهد یعنی با این شیوه ما تنها دو درصد از جمعیت هدف را می‌توانیم تحت پوشش قرار دهیم. البته تمهیداتی اندیشیده شده تا بخش‌هایی از این حمایت‌ها در نمایشگاه‌های استانی و طرح‌های حمایتی فصلی ارائه شود تا عدالت برقرار گردد.

    وی تاکید کرد: تا امروز 152 هزار و 414 نفر موفق شدند بن‌کارت‌های خود را دریافت کنند. امسال برای بالا بردن ضریب ایمنی و پایین آوردن ضرایب تخلف از روش تکمیلی مثل کارت‌های NFC و کارت‌های هوشمند که با همکاری سازمان ثبت احوال محقق شد استفاده کردیم. 10 هزار نفر از اهالی قلم نیز با اعتبار 2.5 میلیارد تومانی شارژ می‌شوند که تقریبا سهم هر کس 250 هزار تومان خواهد بود.

    وی با بیان اینکه از دیگر هدف‌های ما تجهیز کتابخانه‌های مدارس شهر تهران است که 500 واحد آموزشی به انتخاب وزارت آموزش و پرورش برای این منظور درنظر گرفته شده گفت: یک میلیارد و 500 میلیون تومان نیز معاونت برای این مورد هزینه کرده است. از سوی نهادها و ارگان‌ها نیز 310 درخواست بن مشارکتی ثبت شده که سهم مشارکت معاونت 25 درصد خواهد بود تاکنون سهم آورده موسسات چهار میلیارد تومان و سهم معاونت یک میلیون تومان است. البته چهار میلیارد و 200 میلیون تومان نیز در انتظار پرداخت است و چهار میلیارد و 600 تومان نیز در انتظار تایید که در مجموع آورده سازمان‌ها می‌تواند به گردش مالی نمایشگاه کمک خوبی کند.

    امیرزاده، با اشاره به بن کارتهای مشارکتی نیز گفت: موسسات، سازمان‌ها، نهادها و کتابخانه‌های عمومی دانشگاه‌ها نیز برای دریافت بن کارت مشارکتی اقدام کردن که از این میان 31 درخواست تاکنون نهایی شده و 70 درخواست در نوبت انتظار برای بررسی هستند. به طور متوسط سهم مشارکت معاونت فرهنگی در این زمینه 25 درصد بوده است که برای نمایشگاه در مجموع 4 میلیارد تومان سهم آوری کرده است. به عبارت دیگر مجموع آورده سازمان‌ها برای خرید کتاب از نمایشگاه کتاب تهران بیشترین میزان آورده به نمایشگاه کتاب تهران است که به گردش مالی نمایشگاه کمک بزرگی می‌کند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=7121

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم