• امروز : چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
3

نوسان دلار بازار میلگرد را تکان می‌دهد؟

  • کد خبر : 330409
  • 13 شهریور 1402 - 12:18
نوسان دلار بازار میلگرد را تکان می‌دهد؟

نوسان دلار بازار میلگرد را تکان می‌دهد؟ به گزارش منیبان، بررسی قیمت میلگرد در روز ۱۳ شهریور ۱۴۰۲ نشان می‌دهد، قیمت هر شاخه ۱۲ متری میلگرد آجدار ۱۰ که پرمصرف‌تر از سایر سازهاست. درب کارخانه‌های مختلف بین ۲۲ هزار و ۶۰۰ تا ۲۴ هزار و ۴۰۰ تومان معامله می‌شود. هرچند برخی شرکت‌ها نیز هنوز قیمت‌های […]

  • نوسان دلار بازار میلگرد را تکان می‌دهد؟

      به گزارش منیبان، بررسی قیمت میلگرد در روز ۱۳ شهریور ۱۴۰۲ نشان می‌دهد، قیمت هر شاخه ۱۲ متری میلگرد آجدار ۱۰ که پرمصرف‌تر از سایر سازهاست. درب کارخانه‌های مختلف بین ۲۲ هزار و ۶۰۰ تا ۲۴ هزار و ۴۰۰ تومان معامله می‌شود. هرچند برخی شرکت‌ها نیز هنوز قیمت‌های روز خود را اعلام نکرده‌اند.

      بیشتر قیمت‌ها به جز دو شرکت، نسبت به روز گذشته ثابت بود یا اندکی نوسان داشت. این افزایش قیمت بین ۰.۱ تا ۰.۸ درصد گزارش شده است.

      همچنین این قیمت‌ها نسبت به هفته گذشته هم در بیشتر موارد افزایشی یا ثابت بوده و در موارد کمی هم کاهش جزئی داشته است. در مجموع قیمت بیشتر انواع میلگرد نسبت به سه ماه قبل کاهش یافته، اما در این مدت نوساناتی را تجربه کرده است.

      قیمت امروز هر شاخه ۱۲ متری میلگرد در سایز‌های ۵.۵ تا ۳۲ نیز بین ۲۱ هزار و ۶۰۰ تا ۲۵ هزار و ۷۰۰ تومان بوده است.

      به طور کلی بررسی قیمت‌ها نشان می‌دهد بیشتر قیمت‌ها نسبت به روز گذشته ثابت بوده و در مواردی هم شاهد افزایش قیمت جزئی بودیم.

      چرا قیمت میلگرد افزایشی شد؟

      قیمت آهن‌آلات به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ از جمله این فاکتور‌ها می‌توان به نوسانات قیمت دلار، میزان عرضه و تقاضا، نیاز صنایع وابسته، وضعیت بورس کالا، میزان صادرات و واردات، هزینه‌های حمل‌و‌نقل و … اشاره کرد.

      اما دو موضوع مهم در روز‌های اخیر بر بازار اثر داشته است. موضوع اول روند صعودی نرخ دلار است که حالا دوباره در حال نزدیک شده به مرز ۵۰ هزار تومان است.

      اما خبر دوم تصمیم گیری در رابطه با نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و گاز صنایع است. هرچند این تصمیم بعد از کشمکش‌های فراوان همچنان ابهاماتی دارد.

      بر اساس اصلاحیه جدید، نرخ پایه خوراک گاز واحد‌های پتروشیمی تا پایان برنامه هفتم توسعه به نحوی مقرر شده است که قیمت گاز در بازار تعیین شده از ۵۰۰۰ تومان کمتر نشود و از میانگین ماه قبل قیمت صادراتی گاز ایران بیشتر نشود.

      همچنین نرخ سوخت گاز واحد‌های پتروشیمی، پالایشگاه‌ها، تلمبه‌خانه‌ها و واحد‌های احیای فولاد (به استثنای واحد‌های کوره بلند) معادل ۶۰ درصد، واحد‌های تولید فلزات (شامل واحد‌های احیای کوره بلند) ۴۵ درصد، واحد‌های تولید سیمان ۱۵ درصد و سایر واحد‌های صنعتی ۱۰ درصد نرخ پایه خوراک گاز واحد‌های پتروشیمی تعیین می‌شود.

      بر این اساس هیئت وزیران سرانجام از مصوبه افزایش سقف قیمت خوراک گاز که در اردیبهشت‌ماه به آن رای داده و بورس را ریزشی کرده بود، عقب‌نشینی کرده و نرخ خوراک را به فرمول بازگردانده است؛ برخی معتقدند که اکنون کف قیمت خوراک گاز برای صنایع پتروشیمی پنج هزار تومان تعیین شده، اما برخی تحلیلگران بازار سرمایه این برداشت را اشتباه توصیف کرده و معتقدند که این فرمول برای قیمت گاز، کف تعیین نکرده است. اما به هر حال به نظر می‌رسد این تصمیم مهم اثرات خود را بر بازار داشته باشد.

      در ماه‌های اخیر رکود، عامل مهمی بود که بازار انواع آهن را تحت تاثیر قرار داده و قیمت‌ها را ثابت و نزولی کرده است. تا جایی که شنیده‌ها حاکی از این است که انبار‌ها پر از مقاطع طویل فولادی هستند، بازار میلگرد بدون تقاضاست. به نظر می‌رسد رکود بی‌سابقه در بخش مسکن بر این وضعیت اثر جدی داشته، اما باید دید اخبار جدید وضعیت بازار را تغییر می‌دهد یا نه.

      منبع: تجارت نیوز

      منبع خبر

      میانگین امتیازات ۵ از ۵
      از مجموع ۱ رای
      لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=330409

      ثبت دیدگاه

      مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
      قوانین ارسال دیدگاه
      • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
      • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
      • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

      برچسب ها

      بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم