• امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
2

میرمحمد صادقی در نشست خبری به مناسبت سیزدهمین سال تاسیس صندوق توسعه ملی: صندوق ۵۰۰ میلیون دلار در پروژه جدید ارزی در حوزه نفت و داروسازی سرمایه‌گذاری کرده است

  • کد خبر : 340589
  • 16 دی 1402 - 14:17
میرمحمد صادقی در نشست خبری به مناسبت سیزدهمین سال تاسیس صندوق توسعه ملی: صندوق ۵۰۰ میلیون دلار در پروژه جدید ارزی در حوزه نفت و داروسازی سرمایه‌گذاری کرده است

پول بانک: سیاست کلان صندوق در دوره جدید تغییر کرد؛ در این دوره وصول مطالبات با شدت و دقت از دولت و بخش خصوصی دنبال شد، همچنین حکمرانی صندوق را تثبیت کردیم و در کنار آن شفاف سازی انجام شد.

  • عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی گفت: در یک سال گذشته ۱۱۰ میلیون دلار از دارایی معوق تملک شد و تفاهماتی با بانک‌های عامل انجام دادیم و در آینده نزدیک ۲ میلیارد دلار دیگر طلب وصول می‌شود و در ازای آن طرح‌ها به بانک‌ها واگذار می‌شود.

    به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری پول بانک، نشست خبری اعضاء هیات عامل و معاونین صندوق توسعه ملی، به مناسبت سیزدهمین سال تاسیس صندوق توسعه ملی، صبح امروز 16 دی ماه 1402، با حضور سید علیرضا میرمحمد صادقی عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی، علیرضا صالح عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی، حسین عیوضلو عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی، غلامحسین تقی نتایج عضو هیات عامل صندوق توسعه، معاونین صندوق توسعه ملی و جمعی از اصحاب رسانه، در سالن جلسات ساختمان صندوق توسعه ملی برگزار شد.

    سید علیرضا میرمحمد صادقی عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی

    سید علیرضا میرمحمد صادقی، عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی، در این نشست خبری گفت: سیاست کلان صندوق در دوره جدید تغییر کرد؛ در این دوره وصول مطالبات با شدت و دقت از دولت و بخش خصوصی دنبال شد، همچنین حکمرانی صندوق را تثبیت کردیم و در کنار آن شفاف سازی انجام شد.

    وی ادامه داد: از دیگر اقدامات حرکت به سمت سرمایه‌گذاری بود و سرمایه‌گذاری با نوع بنگاه سازی بود نه بنگاه‌داری و آخرین اقدام استفاده از تجربه صندوق‌های ثروت ملی بود.

    عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی، درباره بدهکاران بانکی گفت: با توجه به بدهکاران بانکی به این سمت رفتیم که حجم بدهی این بانک‌ها را کم کنیم و در بحث بدهکاران ارزی موفق شدیم ۴۰۰ میلیون دلار از بدهی بخش خصوصی واقعی را اخذ کنیم در دو سال و نیم گذشته ۴.۵ میلیارد دلار از بدهی ارزی نقد شد و ۱.۶ میلیارد از این مبلغ مربوط به یک سال گذشته شد.

    میرمحمد صادقی، توضیح داد: در یک سال گذشته ۱۱۰ میلیون دلار از دارایی معوق تملک شد و تفاهماتی با بانک‌های عامل انجام دادیم و در آینده نزدیک ۲ میلیارد دلار دیگر طلب وصول می‌شود و در ازای آن طرح‌ها به بانک‌ها واگذار می‌شود.

    وی در ادامه گفت: صندوق ۵۰۰ میلیون دلار در پروژه جدید ارزی در حوزه نفت و داروسازی سرمایه‌گذاری کرده است.

    عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی، بیان داشت: سپرده‌گذاری ارزی دیگر اقدامی بود که به صورت یک ساله، دو ساله و سه ساله به مبلغ ۴۰۰ میلیون دلار با برخی بانک‌ها قرارداد سپرده‌گذاری ارزی منعقد شده است.

    میرمحمد صادقی اظهار داشت: از ۳۶۵ طرح در قالب سپرده‌گذاری و عاملیت صندوق در این مدت ۲۱ طرح به صورت کامل تسویه شده است.

    وی با بیان اینکه در حوزه وصول مطالبات ریالی مشکلی نداریم، گفت: در دو سال گذشته ۲۶ هزار میلیارد تومان از مطالبات خود را در اختیار بانک‌ها قراردادیم و ۱۴ هزار میلیارد تومان آن مربوط به یک سال گذشته بود.

    عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی، در پایان سخنان خود گفت: صندوق توسعه در خصوص تعهدی که بازار سرمایه و صندوق تثبیت داشت ۱۰ همت در اختیار آن قرار داده و ۳ همت از آن مربوط به یک سال گذشته بود.

    علیرضا صالح عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی

    علیرضا صالح، عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی، در این نشست خبری گفت: نفت و گاز جزو انفال است.

    وی ادامه داد: صندوق توسعه ملی در طی مدت فعالیت خود 100 میلیارد دلار از دولت طلب دارد که بر اساس پیش‌بینی لایحه برنامه هفتم قرار است از محل سرمایه‌گذاری در میادین مشترک نفت و گاز به تدریج طلب خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دریافت کند.

    عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی، بیان کرد: برای این منظور لازم است ابتدا 30 تا 40 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در میادین مشترک سرمایه‌گذاری شود که البته چون صندوق توسعه ملی نمی‌خواهد خودش تصدی‌گری کند، از طریق انعقاد قرارداد با شرکت‌های سرمایه‌گذاری اقدام به سرمایه‌گذاری در میادین مشترک می‌کند و به تدریج میزان سرمایه‌گذاری افزایش می‌یابد. به‌گونه‌ای که پیش‌بینی می‌شود طی 15 تا 20 سال آینده حدود 250 تا 300 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شود که از محل عایدی این سرمایه‌گذاری‌ها کل طلب صندوق توسعه ملی از دولت وصول شود.

    صالح اظهار داشت: بخشی از درآمدهای میادین مشترک نفتی برای استهلاک سرمایه‌گذاری و بخشی نیز به عنوان عایدی سرمایه‌گذاری خواهد بود که 50 درصد برای استهلاک و 50 درصد به عنوان عایدی خواهد بود که از محل عایدی طلب صندق توسعه ملی از دولت به تدریج وصول می‌شود.

    وی در مورد استجازه سال جاری برای استفاده دولت از سهم صندوق توسعه ملی بیان کرد: طبق قانون بودجه امسال مقرر بود 42 درصد عایدی نفت و گاز و خالص صادرات گاز، سهم صندوق توسعه ملی شود؛ اما دولت یک استجازه‌ای از مقام معظم رهبری گرفت که مطابق آن 20 واحد درصد از این سهم برای تامین مالی طرح‌های عمرانی در نظر گرفته شود. بر اساس این استجازه از ابتدای سال تاکنون 7 میلیارد دلار که وارد صندوق توسعه ملی شده، به میزان 20 درصد برای طرح‌های عمرانی استفاده خواهد شد. البته این ارقام در قالب تسهیلات برای دولت محاسبه خواهد شد که باید ظرف سه سال به صندوق توسعه ملی بازگردانده شود و با نرخ 3.5 درصد وام ارزی برای دولت محاسبه خواهد شد.

    حسین عیوضلو عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی

    حسین عیوضلو، عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی، در این نشست خبری گفت: یکی از شئون صندوق توسعه ملی سرمایه‌گذاری در خارج از کشور و همچنین مدیریت سبد ارز منابع خود نزد بانک مرکزی است به‌گونه‌ای که باید میزان بازدهی سبد ارزی به حداکثر برسد و از کاهش ارزش ارزهای این سبد جلوگیری شود.

    وی ادامه داد: از روش‌های سرمایه‌گذاری، یکی تامین مالی در قالب اعتبار خریدار و اعتبار فروشنده از طریق بانک‌های عامل و صندوق ضمانت صادرات، همچنین تامین سرمایه‌گذاری خارجی در قالب لاین جدید و نیز مشارکت حقوقی در سرمایه‌گذاری مشترک با پیمانکاران ایرانی انجام می‌شود.

    عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی اظهار داشت: از جمله کارهایی که دنبال اجرای آن هستیم، سرمایه‌گذاری مشترک با RDIF روسیه است که در قالب صندوق مشترک قرار است سرمایه‌گذاری مشترک در داخل کشور انجام دهیم. همچنین همکاری با صندوق سندروک قزاقستان، همچنین تاسیس دفتر مشترک با وزارت اقتصاد و تجارت قرقیزستان در دستورکار قرار گرفته و در گام اول خط اعتباری 50 میلیون یورویی از طریق صندوق ضمانت صادرات ایران افتتاح کرده‌ایم و مذاکراتی هم با صندوق ملی عمان آغاز کرده‌ایم.

    عیوضلو، افزود: دو پروژه سرمایه‌گذاری خارجی به مبلغ 100 میلیون یورو انجام داده‌ایم که در زمینه صنعت پتروشیمی در آمریکای جنوبی انجام داده‌ایم و همچنین یک خط اعتباری برای سرمایه‌گذاری در آفریقا در نظر گرفته‌ایم.

    وی در ادامه بیان داشت: پروژه 100 میلیون یورویی در آمریکای جنوبی با مشارکت یک شرکت معتبر خارجی با سهم 51 درصدی آنها و 49 درصدی سهم ایران در صنعت پتروشیمی انجام می‌شود. به‌گونه‌ای که از این 49 درصد، 24 درصد سهم صندوق توسعه ملی و 25 درصد سهم آن شرکت معتبر ایرانی خواهد بود.

    عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی، در پایان سخنان خود، پیرامون نحوه ی سرمایه‌گذاری مشترک در کشورهای خارجی در شرایط تحریمی، اظهار داشت: ما در قبال سرمایه‌گذاری در کشورهای خارجی از صندوق ضمانت صادرات و بانک‌های داخلی ضمانت‌نامه‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می ‌گیریم و پوشش ریسک توسط صندوق ضمانت صادرات انجام می‌شود؛ البته راه‌های دور زدن تحریم هم بسیار زیاد است و ما انتقال پول و عایدی درآمدها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به اسم صندوق انجام نمی‌دهیم و به اسم شرکت‌های دیگر انجام می‌گردد.

    غلامحسین تقی نتایج عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی

    غلامحسین تقی نتایج، عضو هیات عامل صندوق توسعه، در ادامه این نشست خبری گفت: رویکرد صندوق این بود که در بازار پول سرمایه‌گذاری کنیم با توجه به شرایط تحریم باید بپذیریم که شرایط خوبی نخواهیم داشت.

    این عضو هیات عامل صندوق توسعه، در پایان بیان کرد: منابع صندوق برابر ۱۵۰ هزار میلیارد دلار است و ما موظف هستیم از این منابع محافظت کنیم.

    خبرنگار: کوروش جم

    تصاویر نشست خبری

     

     

     

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=340589

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم