• امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
3

مهندس حیدری پور در نشست خبری با اصحاب رسانه: به دنبال این هستیم با کارکردهای عملیاتی و موثر بخشی از ‌کشاورزی را بتوانیم امتیاز بخشیم

  • کد خبر : 10293
  • 12 شهریور 1397 - 23:36
مهندس حیدری پور در نشست خبری با اصحاب رسانه: به دنبال این هستیم با کارکردهای عملیاتی و موثر بخشی از ‌کشاورزی را بتوانیم امتیاز بخشیم

معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور گفت: عملیات حوزه‌های آبخیزداری در حوزه‌های شهری مربوط به شهرداری‌ها است٬ زیرا ما مسئولیت خود را در این ارتباط به شهرداری‌ها واگذار کرده‌ایم اما درباره خیلی از بحث‌های آبخیزداری که توسط شهرداری‌ها انجام می‌شود مسائل مورد لزوم رعایت نمی‌شود.

  • معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور گفت: عملیات حوزه‌های آبخیزداری در حوزه‌های شهری مربوط به شهرداری‌ها است٬ زیرا ما مسئولیت خود را در این ارتباط به شهرداری‌ها واگذار کرده‌ایم اما درباره خیلی از بحث‌های آبخیزداری که توسط شهرداری‌ها انجام می‌شود مسائل مورد لزوم رعایت نمی‌شود.

    به گزارش خبرنگار اقتصادی پول بانک، نشست خبری مهندس ناصر حیدری پور معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیز داری کشور، صبح امروز دوشنبه 12 شهریور ماه 97، با حضور جمعی از مدیران سازمان و اصحاب رسانه، در سالن جلسات سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیز داری کشور برگزار شد.

    مهندس ناصر حیدری پور، معاون آبخیز داری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیز داری کشور

    مهندس ناصر حیدری پور، در ابتدای این نشست خبری گفت: 17 سال از روند خشکسالی در کشور می‌گذرد و باید به نزولات جوی، بیشتر بها دهیم، چرا که طبق نقشه‌های توپوگرافی 410 میلیارد مترمکعب میزان آب داریم که بخشی از این آب تبخیر می‌شود و در اختیار ما قرار نمی‌گیرد.

    وی به اختصاص 200 میلیون دلار با دستور رهبر معظم انقلاب٬ از محل صندوق توسعه ملی در سال 97 اشاره کرد و گفت: این رقم برای آبخیزداری مصوب شده و پروژه‌هایی را برای بهبود وضعیت آبخیزداری کشور مصوب کرده‌ایم که از ابتدای شهریور تا پایان آذر ماه این پروژه‌ها افتتاح می‌شود.

    معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور٬ اظهار داشت: در سطح حوزه‌های آبخیزداری بالغ بر 370 دشت ممنوعه و 387 دشت بحرانی داریم که باید برای تعریف سفره‌ها برنامه عملیاتی داشته باشیم و به دنبال این هستیم با کارکردهای عملیاتی و موثر، بخشی از ‌کشاورزی را بتوانیم امتیاز بخشیم.

    مهندس حیدری پور، بیان داشت: با توجه به کارهای آبخیزداری که در کشور انجام شده میزان فرسایش خاک 9 تن در هکتار کاهش یافته و میزان واردات رسوب به سدها نیز 5 تن کاهش داشته و برداشت علوفه 120 کیلو در هکتار افزایش داشته است.

    وی با بیان اینکه در پنج سال اخیر تاکنون هزار رکورد سیل در سراسر کشور به ثبت رسیده است، خاطرنشان کرد: یکی از کارکردهای آبخیزداری کاهش انرژی جنبشی است که سبب جاری شدن روان‌آب‌ها می‌شود، مضاف بر آنکه باید به کنترل فرسایش توجه داشته باشیم و نرخ فرسایش را کاهش دهیم.

    معاون آبخیز داری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیز داری کشور، توسعه پوشش گیاهی را بخشی از کارهای عملیات آبخیزداری برای کاهش سطح تبخیر عنوان کرد و افزود: با این کار شرایط جذب ‌آب توسط خاک بیشتر فراهم می‌شود.

    مهندس حیدری پور، بیان داشت: هم اکنون از مجموع 84.7 میلیون هکتار مراتع کشور تنها 7.2 میلیون هکتار آن متراکم است و 22.5 میلیون هکتار نیمه‌متراکم و 56.2 میلیون هکتار کم‌تراکم است، یعنی پوشش گیاهی کمتر از 25 درصد دارد.

    وی اظهار داشت: از مجموع 125 میلیون هکتار طرح‌هایی که باید فعالیت آبخیرداری انجام شود، 11 میلیون هکتار مطالعات تفصیلی انجام شده و کار اجرایی آن به پایان رسیده و 7 میلیون هکتار دیگر نیز در دست اجرا داریم، اما برای اجرای این طرح‌ها در هر هکتار به یک میلیون تومان بودجه نیاز داریم که باید تأمین شود.

    معاون آبخیز داری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیز داری کشور، به اجرای عملیات سدهای زیرزمینی برای نگه‌ داشت آب در زمین‌ها اشاره کرد و گفت: در سال‌های گذشته در بالادست سدهای در دست ساختمان سعی کرده‌ایم تا عملیات آبخیزداری را انجام دهیم و برای بهبود وضعیت دشت‌های بحرانی و ممنوعه نیز 11 طرح آبخیزداری و آبخوان‌داری انجام شده است، مضاف بر آنکه سعی کرده‌ایم بازنگری در توزیع اعتبار به ویژه در دشت‌های بحرانی داشته باشیم و برای سال 97 در 627 حوزه و 320 شهرستان توانستیم پروژه‌های آبخیزداری را تعریف کنیم.

    مهندس حیدری پور، در مورد دشت‌های بحرانی خوزستان و اهواز، گفت: وضعیت هشت منطقه بحرانی در این استان به دلیل برداشت‌های بی‌رویه در بالادست تالاب‌های این استان است که در سال‌های قبل رعایت نشده و بیش از اندازه از سفره‌های زیرزمینی استفاده کرده‌ایم که نتیجه آن خشکسالی و کاهش پوشش گیاهی است.

    وی پیرامون اظهارات روز گذشته رضوی معاون توسعه روستایی رئیس جمهور٬ درباره تصاحب شبانه اراضی روستائیان توسط سازمان جنگل‌ها گفت: ما حتما این کار را انجام نخواهیم داد و مواردی نیز که انجام شده حکم قضایی دارد٬ اما معاونت حفاظت امور اراضی سازمان جنگل‌ها به زودی توضیحات کامل‌ تری در این خصوص ارائه خواهد داد.

    معاون آبخیز داری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیز داری کشور، درباره ایجاد پارک‌ها توسط شهرداری تهران در مسیر سیل مانند پارک‌های نهج‌البلاغه گفت: عملیات حوزه‌های آبخیزداری در حوزه‌های شهری مربوط به شهرداری‌ها است٬ زیرا ما مسئولیت خود را در این ارتباط به شهرداری‌ها واگذار کرده‌ایم اما درباره خیلی از بحث‌های آبخیزداری که توسط شهرداری‌ها انجام می‌شود مسائل مورد لزوم رعایت نمی‌شود.

    مهندس حیدری پور، درباره عملیات احتمالی سازمان جنگل‌ها در محدوده کوه دماوند و تاثیر احتمالی فعال شدن آتش‌نشان در محیط زیست منطقه گفت: با توجه به اینکه فرماندار دماوند موضوع فعال شدن آتش‌نشان کوه دماوند را تایید نکرده است ما نیز برنامه‌ای مرتبط نداریم و در صورت تایید مورد مطالعه قرار می‌گیرد.

    معاون آبخیز داری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیز داری کشور، در پایان سخنان خود٬ درباره تعداد فروچاله و فرونشست‌های دشت‌های کشور گفت: وزارت نیرو در این خصوص می‌توانند آمار ارائه دهند اما با توجه به شرایط خاص کشور باید از قطره قطره آب موجود استفاده نمائیم.

    خبرنگار: کوروش جم

     

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=10293

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم